Det där med subwoofer...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Det där med subwoofer...

Inläggav PeterAkemark » 2008-06-16 13:43

Har varit och shoppat lite hembio på OnOff, Siba och andra ställen. Bara som en iakttagelse från rundvandringarna, de flesta subwoofers har en undre gräns omkring 45-50 Hz. Inte särskilt låg undre gränsfrekvens tucker jag eftersom det är rätt enkelt att göra en högtalare som går ned till omkring 30-40 Hz. Nu så uppkommer frågan, varför använder många en subwoofer. För att göra väldigt små högtalare för det övriga frekvensbandet eller för vad?

Dessutom så låter de flesta subwoofers rätt dåligt! Jag trodde länge att en subwoofer fyllde en funktion att ytterligare fördjupa basen, dvs utsträcka den nedre undre gränsen till kanske under 20 Hz.

En annan iakttagelse, det är idag rätt känt att det blir bättre basåtergivning om fler subwoofers används. Det finns dock inget system som säljas med fler woofer än 1 och det finns inga extra woofers att köpa! Lustigt tycker jag eftersom de flesta butiker brukar vara mycket snabba att hänga på ny trender. Eller är det som så att fler subwoofers inte är någon trend och aldrig kommer att bli det?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-06-16 13:52

Tycker också det är mycket märkligt men som all annan HiFi så är det mycket skitsnack. Man får tydligen hitta på lite vad som helst.

Tänk om HiFi vore mer som data-branchen :P

- Quad Core-processor ? Nej tack. Jag upplever min Celeron-processor mer homogen, allt tar ju längre tid men det är det värt - känns bättre typ.

Även AMD Sempron mäter ju betydligt sämre än det mesta på marknaden men det viktiga hur man upplever sin dator!!

:)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-16 13:54

Har varit och shoppat lite hembio på OnOff, Siba och andra ställen. Bara som en iakttagelse från rundvandringarna, de flesta subwoofers har en undre gräns omkring 45-50 Hz. Inte särskilt låg undre gränsfrekvens tucker jag eftersom det är rätt enkelt att göra en högtalare som går ned till omkring 30-40 Hz. Nu så uppkommer frågan, varför använder många en subwoofer. För att göra väldigt små högtalare för det övriga frekvensbandet eller för vad?

jag gissar att det handlar om pengar, billiga element tycks ha sådana parametrar att det krävs stora lådor för att få ut bas ur dem, bättre element eller större lådor kostar pengar som ingen eller få vill betala
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Det där med subwoofer...

Inläggav Nattlorden » 2008-06-16 14:01

PeterAkemark skrev:varför använder många en subwoofer. För att göra väldigt små högtalare för det övriga frekvensbandet eller för vad?

Det... samt/eller få mer mangel vid de frekvenserna vid filmtittande.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-06-16 14:05

Nattlorden skrev:
PeterAkemark skrev:varför använder många en subwoofer. För att göra väldigt små högtalare för det övriga frekvensbandet eller för vad?

Det... samt/eller få mer mangel vid de frekvenserna vid filmtittande.

Jag upplevde inget mangel, bara ett odefinierat muller!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-16 14:17

PeterAkemark skrev:Jag upplevde inget mangel, bara ett odefinierat muller!

Alltså... det är mängden som efterfrågas... inte innehållet... Den kan spela samma ton alltid, bara den levereras med emfas vid ungefär rätt tillfälle...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-17 20:20

Varför skulle godtycklig subwoofer kurera basresonanser?
Flera blir bättre men rummet styr enormt mycket, och förstås placeringen.
Dom flesta säljare av lösa subwoofers vill nog gärna sälja 2.
System av typ 5.1 hör man väl på namnet vad man köper. En stormarknadskund vill nog bara handla sina grejor ifred och inte gå därifrån med en massa nya råd istället för apprater. Själv skulle jag gå till en hembiobutik eller en stereobutik om jag förväntade mig goda(re) råd eller större urval.

mvh/Harry

Tekko

Inläggav Tekko » 2008-06-17 20:33

De där billiga "för små" subborna som sält i de där surroundpaketen låter precis som köparna vill, muller, actionfilmer skall visst mullra så, likadannt på bio tycker jag, samma muller där.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-17 20:44

PeterAkemark skrev:Har varit och shoppat lite hembio på OnOff, Siba och andra ställen. Bara som en iakttagelse från rundvandringarna, de flesta subwoofers har en undre gräns omkring 45-50 Hz. Inte särskilt låg undre gränsfrekvens tucker jag eftersom det är rätt enkelt att göra en högtalare som går ned till omkring 30-40 Hz. Nu så uppkommer frågan, varför använder många en subwoofer. För att göra väldigt små högtalare för det övriga frekvensbandet eller för vad?

Dessutom så låter de flesta subwoofers rätt dåligt! Jag trodde länge att en subwoofer fyllde en funktion att ytterligare fördjupa basen, dvs utsträcka den nedre undre gränsen till kanske under 20 Hz.

En annan iakttagelse, det är idag rätt känt att det blir bättre basåtergivning om fler subwoofers används. Det finns dock inget system som säljas med fler woofer än 1 och det finns inga extra woofers att köpa! Lustigt tycker jag eftersom de flesta butiker brukar vara mycket snabba att hänga på ny trender. Eller är det som så att fler subwoofers inte är någon trend och aldrig kommer att bli det?

Har bara en kommentar: OnOff, Siba och andra liknande ställen är nog inte rätt plats överhuvudtaget för den som vill få saklig information, ej heller för den som söker högklassig ljudåtergivning.

De är dock "rätt ställen" för många andra fall. Tycker definitivt de tjänar ett syfte och tror de gjort många nöjda och glada genom åren.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-17 20:54

Semantik:

Sub woofer, betyder under woofern. En gång i tiden fick vissa speciellt djupgående bashögtalare denna beteckning - och namnet betydde att de tog vid under det frekvensområde där den vanliga högtalarens vanliga woofer (bashögtalare) "tog slut". Alltså spelade i frekvensområdet under woofern.

Detta var en tid när inte hemmabiografer och 5.1-system var påhittade ännu, men vanliga högtalare brukade nog i varje fall rätt ofta gå ned till mellan 35 och 70 Hz (men redan på den tiden stod det konstiga saker i databladen, och att det kallades att de gick ned till mellan 20 och 40 Hz var alls ingen ovanlighet).

I sitt historiska perspektiv kan man tycka att det är märkvärdigt att man kan kalla något subwoofer, som har en undre gränsfrekvens om 45 Hz. Men frågan är om inte det allra märkvärdigaste hade kunna vara att de för första gången i audiohistorien talade sanning, för det händer ju inte så ofta. Dock kan jag nämna att jag i varje fall har stött på en "självplock från pall-affär-subwoofer" med angiven undre gränsfrekvens om 40 Hz, som i verkligheten föll 12 dB/oktav under 95 Hz där en präktig resonanstopp bodde. Så... allt kanske är som vanligt trots allt... ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Sidosystemen till den där 95 Hz-subwoofern, föll kraftigt under 300 Hz. Den angivna delningsfrekvensen var 100 Hz. Tonkurvan när systemen summerades var... inte helt rak.

PPS. Är det så enkelt som att man kan utgå ifrån att få ljuger mer än en faktor 3 ggr, och att de flesta håller sig i närheten av den faktor 2?

Min Sony-projektor skall ha en ljusstyrka om 1000 Ansi-lumen i lågläget och jag minns rätt, men jag har för mig att den i verkligheten ger ifrån sig bara 384 Ansi-lumen. Mindre än hälften men mer än en tredjedel.

De flesta högtalare jag stöter på i mitt mätlabb har en känslighet som ligge 2-4 dB under vad jag själv mäter upp, det vill säga ungefär halva verkningsgraden.

Men när man börjar mäta upp kontraster på TV-apparater kommer man ofta närmare verkligheten om man tar roten ur värdet som anges i reklamen, än om man halverar det. (Roten ur är förvisso är hälften i den logaritmiska världen...) Men nog tycker jag det är lite dåligt att det anges 100 000 ggr, och när man mäter upp det är strax över 400 ggr?

Kanske är det så enkelt som att lögnerna växer enligen principen "den som ljuger mest vinner säljet" - ända tills någon från konsumenthåll (vilket skulle kunna vara seriösa branschtidskrifter med journalister som skriver för att hjälpa konsumenten) säger ifrån på skarpen och låter det framgå vilka som ljuger värst.

Idag finns i varje fall en sådan tidskrift, nämligen Ljud & Bild. Frågan är varför inte alla är sådana?
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-17 21:08, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-17 21:01

... inte helt rak.

:D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-18 19:16

Eftersom alla verkar ha så lite utrymme nuförtiden och tycker elektroniska apparater är så grymt fula, så gissar jag på att anledningen till sub är att man istället kan göra satteliterna mindre så dom enkelt går att hänga upp på väggen och knappt syns osv..
Sedan får man en stor ful klump över (sub) som man gör sig av med bakom en soffa eller liknande eftersom den är mycket mindre placeringskänslig än satteliterna.
Sedan är ju fördelen att man kan ställa tex suben i ett hörn om man vill ha lite mer fräs utan att behöva flytta satteliterna dit.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-18 20:02

Alltså, den här "inflationen" händer väl med ganska många produkter.

En parallell från mig som spelat golf i tusen år är att det ju rätt tragiskt att se hur järn-set:en utvecklats under åren. Eftersom branchen valt att banka in i folk att slaglängd är det viktigaste måttet på hur "bra" en klubba är så har det under många år gått inflation i klubbornas loft (för den som inte är bevandrad i goftermer är det ett mått på hur vinklad klubban är och därigenom hur långt den går vid full sving).

Dagens typiska "järn-5" har ett loft som motsvarar min 25 år gamla "järn-3". Jämfört med min gamla järn-5 går förståss min nya järn-5 mycket längre, men det är ju bara för att det egentligen är en järn-3...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-06-19 08:45

Golfklubbor, projektorer, subwoofer och nu…sprit.

Hmm… ja, det blir ju faktiskt definitionsmässigt rätt att kalla den för subwoofer.
Om det enda kravet är att den spelar under woofern vilket tydligen 95 Hz-subwoofern gjorde!

Sett ur ett sprit-perspektiv då.
En hela, eller helrör var en gång 1 liter, sedan krympte det till 0,75l för att nu säljas i 0,7l flaska. Vore det inte på sin plats med en sub-hela på bolaget där man helt sonika kompletterade med det som saknas!?
En kvarting däremot (hette den bara så i folkmun?) sälj idag som en halva och innehåller 0,35l

Vart vill jag komma med det här då?
Tja, att även i detta sammanhang så stämmer tesen faktor 2.

Det som säljs som en halva är helt enkelt bara hälften av en hela. Därmed har man på ett smidigt sätt undkommit att definiera mängden för helan också. En hela kommer fortfarande vara en hela även när den om 20 år innehåller 50cl, så länge en halva då är 25cl.
Men då kan jag i alla fall köpa 2 helor för att få ett verkligt helrör. Skål!
Det låter sig däremot inte göras med 2 stycken 95 Hz-subbor.

Glad midsommar på er!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-19 08:54

För mig som är intresserad av matlagning drar jag parallellen till köksknivar. Min favoritkniv är en Sabatier Lion, ca 30 cm lång, ligger tungt och skönt i handen med bra balans. Den är grym att hantera allt från att dela kålrötter till att finhacka vitlöksklyftor.

Men skulle man utrusta köket likt folk köper in högtalare (sub+satellit) så skulle man i stället införskaffa små grå designade plastknivar i specialställ på väggen, och till hjälp för att de nödtorftigt skulle ta sig igenom ett halvruttet äpple, en matchande plastklubba att dunka på dem med.

Om man ifrågasatte valet av "knivar" så skulle svaret bli att "jag vill att det skall vara snyggt och prydligt och inte vara i vägen" samt "jag tycker faktiskt att det funkar bra!".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-19 09:06

hevi skrev:En parallell från mig som spelat golf i tusen år är att det ju rätt tragiskt att se hur järn-set:en utvecklats under åren. Eftersom branchen valt att banka in i folk att slaglängd är det viktigaste måttet på hur "bra" en klubba är så har det under många år gått inflation i klubbornas loft (för den som inte är bevandrad i goftermer är det ett mått på hur vinklad klubban är och därigenom hur långt den går vid full sving).

Dagens typiska "järn-5" har ett loft som motsvarar min 25 år gamla "järn-3". Jämfört med min gamla järn-5 går förståss min nya järn-5 mycket längre, men det är ju bara för att det egentligen är en järn-3...

Sant... dock får jag väl inflika att många idag då klarar av att slå denna kortade-järn 3 som kallas järn 5 lika bra som de slog sin järn-5 förr ... och då ofta inte hade en chans att lyckas med att slå en järn-3:a.

Det märks tydligt på wedgarna (de mest vinklade som tar över efter att man "får slut på siffror efter nummer 9").... förr hade man bara två... (PW & SW)... idag har man gärna fyra... men det behövs ju eftersom man skiftat ned klubborna två steg.

Tragiskt vet jag inte om jag vill kalla det. Att fler kan slå en järn-3 med moderna klubbor (även om det står 5 på den) är väl en bra utveckling?

Själv skulle jag bara vilja ha en regeländring som tillåter fler klubbor... nu har jag kommit till den gränsen som gör att jag får kolla på banguiden i förväg och se vilken klubba som jag bör lämna hemma...

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-06-19 12:35

Nattlorden skrev:
PeterAkemark skrev:Jag upplevde inget mangel, bara ett odefinierat muller!

Alltså... det är mängden som efterfrågas... inte innehållet... Den kan spela samma ton alltid, bara den levereras med emfas vid ungefär rätt tillfälle...

Jag har alltid valt efter innehållet, så även fru och jordgubbarna till midsommar. Att välja efter mängd verkar som att se till literpriset på systembolaget, det ger bara huvudvärk.

Till IÖ:

Tack för en välskriven sammanfattning av mina reflektioner, kunde inte skrivit de bättre själv. Visserligen har jag varit på OnOff och andra butiker i hopp om att kanske finna något som presterar mellan designade men dyra anläggningar och smärre skokartonger med ett frekvensband som ser ut som ett bandpassfilter. Föga framgångsrik strategi från min sida. Kommer ihåg tiden före 1990 då det fanns butiker med olika ambitionsnivåer. Det gör det säkert idag också men de finns aldrig där jag råkar befinna mig.

Med åren så har jag nog blivit lite bekväm av mig och ville egentligen undvika att bygga något själv, nu verkar det inte som att jag kommer undan detta. :(

Återgå till Generellt om hifi