DN uppmärksammar vinylen idag!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

johanrohm

DN uppmärksammar vinylen idag!

Inläggav johanrohm » 2008-07-18 13:31

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-03-02 14:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-18 13:39

Såg den där från en länk på HF tror jag. Det är ju trevligt, men tillbaka undrar jag om den är, känns som en fluga. Det är lite häftigt med vinyl, lite udda tror jag folk tycker...

Men jag hoppas jag har fel.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-18 14:41

Mycket av det som står där har jag tjatat om i diverse mp3trådar, känns det som :P [/besserwisser]

Och upprepar detta som jag också sa i nån sån tråd: Vinyl är det mest "musiktillvända" sättet att avnjuta musik på - allt runt omkring, från bläddrandet i butiken till att lägga skivan på platta osvosv är liksom bara så enormt njutbart jämfört med allt annat. Plus att det låter alldeles ok.

Så jag tror (hoppas) att det är lite mer än en fluga; att folk har upptäckt detta helt enkelt. Vinyl är tidlöst.

Plus stort tack till alla vinylDJ's därute som höll på vinylen när det var som tuffast. Med Technics 1210 Mk2 som främsta vapen :)

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2008-07-21 11:57

Utan tvivel är man inte riktigt klok

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-07-21 12:17

Dagens citat:
"Bengt säger att mono lät bra, stereo lite sämre och när dolby kom då fick man börja skriva texterna på skivomslagen." :lol:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2008-07-21 12:48

Hehe.. jo Bengt kan kanske upplevas lite bakåtsträvande..
Jag har handlat hifi av Bengt i över 20 år nu.. en oerhört sympatisk herre.
Utan tvivel är man inte riktigt klok

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-18 17:59

Störy

"Inspired, Biery went to his boss about Warner Bros. releasing vinyl made with loving care, "from mastering to pressing to the jacket," he says. In the three years since the initiative started, Biery said Warner Bros. has gone from pressing 2,000 vinyl copies of a title to up to 15,000 copies. "Vinyl is still really a niche thing, but it's a bigger niche to the point where the accounting department is actually asking me about projections now," he said."

"The resurgence is having a snowball effect. At Record Technology Inc., a once-beleaguered pressing plant in Camarillo, owner Don MacInnis said that "business is the best it's been in 20 years."

When vinyl started its rebirth, RTI operated on banker's hours -- five days a week, eight hours a day. Now, "we're running 16 hours a day, six days a week," MacInnis said
"
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-18 18:53

kul funderar lite på att skaffa mig en vinyl-spelare, gillar helt klart färgningen detta medium tillför :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-18 19:33

Färgningen är ju inget som jag vill ha iaf. Därför är ju OM-40 kanon, men fortfarande är det problem med brus och en del dist. :(
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-18 20:54

subjektivisten skrev:Färgningen är ju inget som jag vill ha iaf. Därför är ju OM-40 kanon, men fortfarande är det problem med brus och en del dist. :(

Är du säker på att det inte finns bättre pickuper då? Som kan förmiska problemen ytterligare.

mvh/harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-18 22:50

Kanske, men rätt så svårt att hitta. Sen så hade dom rätt så svårt att skilja vinylen från masterbandet med OM-40 så det är rätt så gott betyg. Dom flesta problemet med vinyl lär ingen pickup fixa ändå. Då får man köra laser t ex.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-18 23:02

subjektivisten skrev:Kanske, men rätt så svårt att hitta. Sen så hade dom rätt så svårt att skilja vinylen från masterbandet med OM-40 så det är rätt så gott betyg. Dom flesta problemet med vinyl lär ingen pickup fixa ändå. Då får man köra laser t ex.

Även skivspelare o tonarm lär påverka, så om du inte har samma kombo
som när jmf. gjordes, finns ju risk att skillnad föreligger. (= färgning :))

Vad har du föressten för skivspelare o tonarm numera ?

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-08-18 23:39

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-03-02 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-19 00:19

Laila skrev:Även skivspelare o tonarm lär påverka, så om du inte har samma kombo som när jmf. gjordes, finns ju risk att skillnad föreligger. (= färgning :))

Möjligt men det påverkar ju inte hur OM-40 beter sig, utan det är ju en separat fråga. Som om ett slutsteg är dåligt så anklagar man ju inte försteget som är kanon ;)

Har kvar min VPI HW-19MK4 som jag köpte av Johan Rohm för massa år sedan. Planen är väl att hitta någon ny framöver, men det är inget som händer i år.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-08-19 02:06

subjektivisten skrev:Färgningen är ju inget som jag vill ha iaf. Därför är ju OM-40 kanon, men fortfarande är det problem med brus och en del dist. :(

Blir lite häpen över det uttalandet från dig...

Var inte alla" avvikelser" just färgningar? Åtminstone gick tongångarna så i en annan aktuell tråd ...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-19 10:01

Lust skrev:

Var inte alla" avvikelser" just färgningar? Åtminstone gick tongångarna så i en annan aktuell tråd ...

Det är lite lustigt. "Alla" är överens om att färgning innebär alla avvikelser från ursprunget. Men bara i teorin. I praktiken använder nästan alla färgning som en beteckning på klangfärgsavvikelser, dvs linjär dist. Eller frekvensgångsavvikelser om man så vill.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-19 11:55

subjektivisten skrev:
Laila skrev:Även skivspelare o tonarm lär påverka, så om du inte har samma kombo som när jmf. gjordes, finns ju risk att skillnad föreligger. (= färgning :))

Möjligt men det påverkar ju inte hur OM-40 beter sig, utan det är ju en separat fråga. Som om ett slutsteg är dåligt så anklagar man ju inte försteget som är kanon ;)

Det är nog just hur OM-40 beter sig, som påverkas, så det är nog inte en "separat fråga". :wink:

Eftersom jag av erfarenhet vet att du inte tror ett dyft på mina utsagor i frågan så tycker
jag att du kan fråga tex. Peter Steindl som ju har arbetat professionellt med bl.a. skivspelare.

Angående din analogi med slutsteg/försteg så har du "separat" sett helt rätt. Om du tex.har
"jättebra" högtalarelement i en högtalare som låter illa "så anklagar man ju inte " elementen
i sig utan snarare hur elementen samverkar med varandra i högtalaren, typ. Hur man nu kan
"anklaga" pryttlar för något ? Det är väl snarare en "separat fråga". :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-19 14:50

subjektivisten skrev:

Hur vet du att försteget är kanon om anläggningen låter illa? Jo, det vet du genom att lyssna på det i andra anläggningar. Eller mäta upp massor av parametrar. Men du är ändå inte säker på att ett försteg är "kanon" i en given setup. Långa kablar, tung last från slutsteget osv kan göra att försteget inte presterar optimalt.

Samma med din pickup. Kombinationen pickup och tonarm är viktig och anser du att du idag har ett ofärgat ljud från din skivspelare måste ju du ha förvissat dig om att tonarmen verkligen gör sitt jobb. OCH passar ihop med tonarmen. Annars vet du ju faktiskt inte om du har ett ofärgat ljud eller inte. Diverse mätningar på en pickup i en annan miljö säger ju faktiskt inte någonting om hur det fungerar hos dig.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-19 20:14

Lust skrev:

Ja, och hur lyckas du misstolka det jag skriver? Jag vill ju inte ha färgningar, därför är OM-40 ett bra val men det finns ju fortfarande andra problem (färgningar) som knappast en pickup kan ändra på. Därför man måste ha laser eller dyl för slippa.

Om du inte har något bättre för dig så kan du ju iaf ta tiden och läsa vad som skrivs.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-19 20:14

Bill50x skrev:Det är lite lustigt. "Alla" är överens om att färgning innebär alla avvikelser från ursprunget. Men bara i teorin. I praktiken använder nästan alla färgning som en beteckning på klangfärgsavvikelser, dvs linjär dist. Eller frekvensgångsavvikelser om man så vill.

/ B

Prata för dig själv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-19 20:16

Bill50x skrev:Hur vet du att försteget är kanon om anläggningen låter illa? Jo, det vet du genom att lyssna på det i andra anläggningar. Eller mäta upp massor av parametrar.

Så många år och inte förstått fördelen med F/E lyssning än?

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-08-23 11:41

En fråga bara till de av er som har åsikten att återgivning via CD är så mycket närmare originalet (mastern) än LP. Vad tror ni det kommer sig att Bob Ludwig har en annan åsikt? Han borde vara en i branschen med rejält på fötterna - kan man tycka!?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-23 12:19

det är väl inget konstigt med det, även Steve Albini föredrar LP, en smaksak helt enkelt?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-23 12:46

jag tycker cd-skivor är utmärkta, framför allt att inhandla, man kan ju t o m få dem direkt hem i brevlådan, försök det med en lp-skiva
Bikinitider

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-08-23 13:25

celef skrev:jag tycker cd-skivor är utmärkta, framför allt att inhandla, man kan ju t o m få dem direkt hem i brevlådan, försök det med en lp-skiva

Det klarar min brevbärare alldeles utmärkt.
Skivorna har alltid klarat sig fint, även om fodralen blivit lite trubbiga...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-23 14:13

prolinn skrev:En fråga bara till de av er som har åsikten att återgivning via CD är så mycket närmare originalet (mastern) än LP. Vad tror ni det kommer sig att Bob Ludwig har en annan åsikt? Han borde vara en i branschen med rejält på fötterna - kan man tycka!?

Med tanke på vilken discography av slaktade skivor Bob släppt dom senaste 10 åren så håller jag inte hans åsikt speciellt högt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-23 18:44

prolinn skrev:En fråga bara till de av er som har åsikten att återgivning via CD är så mycket närmare originalet (mastern) än LP. Vad tror ni det kommer sig att Bob Ludwig har en annan åsikt? Han borde vara en i branschen med rejält på fötterna - kan man tycka!?

Nu tror jag du har missuppfattat Bob Ludwig. Han har aldrig (vad jag sett) sagt annat än att digitalt är närmare originalet. Skall se om jag kan hitta något citat.

Har du något citat som stärker din tolkning av hans hållning?

Tillagt:
Bob Ludwig skrev:Early digital devices could sound pretty good (Soundstream digital, 3M 32 track multi-track and 4-track) or pretty bad (average consumer CD player). The explosion of CD caused great research in the digital-to-analog conversion process, but there were only a handful of professional machines actually recording thus less research in the analog-to-digital conversion process.. Finally, in the mid-80’s the quality of the ultra-critical analog-to-digital converters started happening. Designers finally found that digital could be so accurate, the slightest error in the ANALOG part of the design was easily heard! Now, a great converter takes as much care with the analog circuitry as the digital. With high resolution digital, it is almost impossible to pick out the original from the copy, while with vinyl, one can ALWAYS pick out the original vs the vinyl playback!

Inte för att jag egentligen förstår vad Bob Ludwigs åsikt har med saken att göra, men...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-23 18:58

Almen skrev:Nu tror jag du har missuppfattat Bob Ludwig. Han har aldrig (vad jag sett) sagt annat än att digitalt är närmare originalet. Skall se om jag kan hitta något citat.

Har du något citat som stärker din tolkning av hans hållning?

Så här står det i DN-artikeln som länkas i trådens början.

DN skrev:Bob Ludwig, som har mastrat inspelningar från Springsteen, Madonna, och Nirvana, säger att det beror på ljudkvaliteten. Vinyl har ett varmare och behagligare ljud och återger den ursprungliga inspelningen bättre än cd:n som kan ha ett för skarpt digitalt ljud.

Artikeln är dock inte vidare välskriven och jag har svårt att tro att Bob Ludwig blev rätt tolkad av artikelförfattaren.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-23 19:04

Almen skrev:
Bob Ludwig skrev:.... With high resolution digital, it is almost impossible to pick out the original from the copy, while with vinyl, one can ALWAYS pick out the original vs the vinyl playback!

Gissar att det inte är CD Bob L. avser med "high resolution digital" !?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-23 19:30

Magnuz skrev:Så här står det i DN-artikeln som länkas i trådens början.

DN skrev:Bob Ludwig, som har mastrat inspelningar från Springsteen, Madonna, och Nirvana, säger att det beror på ljudkvaliteten. Vinyl har ett varmare och behagligare ljud och återger den ursprungliga inspelningen bättre än cd:n som kan ha ett för skarpt digitalt ljud.

Artikeln är dock inte vidare välskriven och jag har svårt att tro att Bob Ludwig blev rätt tolkad av artikelförfattaren.

Nä, han säger ofta att han gillar vinylsoundet, hur vinylmediet förändrar originalet. Men han är ju inte korkad nog att påstå att det skulle vara närmare originalet...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-23 20:08

Laila skrev:Gissar att det inte är CD Bob L. avser med "high resolution digital" !?

Varför kunde det inte vara CD? Dogmer finns i studiovärlden med 8)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-08-23 21:28

subjektivisten skrev:
Laila skrev:Gissar att det inte är CD Bob L. avser med "high resolution digital" !?

Varför kunde det inte vara CD? Dogmer finns i studiovärlden med 8)

Precis! Och ordet "upplösning" bör användas väldigt sparsamt i ljudsammanhang eftersom det oftast leder till missförstånd.

"Upplösning" i digitala ljudsystem är ju enbart statistisk (antal kvantiseringsteg som finns att tillgå) och säger i sig själv inget om hur det låter.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-24 02:13

Laila skrev:
Almen skrev:
Bob Ludwig skrev:.... With high resolution digital, it is almost impossible to pick out the original from the copy, while with vinyl, one can ALWAYS pick out the original vs the vinyl playback!

Gissar att det inte är CD Bob L. avser med "high resolution digital" !?

Nja, möjligt att han syftar på 20 eller 24 bitar här för att understryka att det digitala mediet har utvecklats. Och visst, det har ju visats i blindtest att man kan höra skillnad på 16/44.1 och 24/96 vid extrema fall, men skillnaden är ju mångfalt större mellan dessa och vinyl. Så praktiskt spelar det ju ingen roll vilket PCM-format man pratar om.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-24 11:08

Almen skrev:Och visst, det har ju visats i blindtest att man kan höra skillnad på 16/44.1 och 24/96 vid extrema fall.

Intressant. Artikel?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-24 11:44

Magnuz skrev:
Almen skrev:Och visst, det har ju visats i blindtest att man kan höra skillnad på 16/44.1 och 24/96 vid extrema fall.

Intressant. Artikel?

Audibility of a CD-Standard A/D/A Loop Inserted into High-Resolution Audio Playback
The test results show that the CD-quality A/D/A loop was undetectable at normal-to-loud listening levels, by any of the subjects, on any of the playback systems. The noise of the CD-quality loop was audible only at very elevated levels.

Det är alltså endast det högre bruset från 16-bitarssystemet man kan höra, och det enbart vid mycket höga uppspelningsnivåer.

Ändrat: Snyggat till länken.
Senast redigerad av Almen 2008-08-24 11:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-24 11:46

Almen skrev:Det är alltså endast det högre bruset från 16-bitarssystemet man kan höra, och det enbart vid mycket höga uppspelningsnivåer.

Som väntat, alltså. Skulle vara kul att veta vilka ad/da-apparater de använde.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-24 11:51

Precis, det kan ju vara DAC som gjorde det.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-24 12:06

subjektivisten skrev:Precis, det kan ju vara DAC som gjorde det.

Bruset, tänkte du? Nja, 16/44-systemets brusgolv ligger väl på -96dB teoretiskt så spelar man extremt svaga signaler SATANS högt går det nog att detektera även om ad/da-kedjan är ideal.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-08-24 13:46

Magnuz skrev:
subjektivisten skrev:Precis, det kan ju vara DAC som gjorde det.

Bruset, tänkte du? Nja, 16/44-systemets brusgolv ligger väl på -96dB teoretiskt så spelar man extremt svaga signaler SATANS högt går det nog att detektera även om ad/da-kedjan är ideal.

Ja, du får komma upp i väldigt höga nivåer om du inte spelar i ett helt ljudisolerat rum.
När du lägger till bakgrundsbruset i normala miljöer (20+dB SPL) till cd-systemets brusgolv måste du komma upp i ljudtryck på minst 116dB SPL innan cd-bruset blir hörbart.

Sen beror det till viss del på hur materialet på cd-skivan är behandlat.
Med noiseshaping kan man ju flytta om bruset så man får mycket lägre brusgolv i de kritiska frekvensområdena.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-24 14:51

Ja man får nog konstatera att själva systemets tillkortakommanden mest är av akademiskt intresse. Vid normal musiklyssning i ett normalt vardagsrum har man ingen glädje av bättre kvalitet än 16/44,1.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-24 16:52

Exakt falloutboy.

Återgå till Generellt om hifi