Moderator: Redaktörer
Det kändes faktiskt frustrerande att lyssna blint, men det är först då man kan säga till 100% om det verkligen är någon skillnad.
men det finns ingen anledning att bli så militant
att man anser dem vara "helt värdelösa" för det.
Och hur ska du bevisa skillnader utan blindtester hade du tänkt? En kvalificerad gissning är väl att du inte förespråkar mätningar.
Svante skrev:Mycket nyttig läsning, de hade gjort något som alla som tycker nåt om kablar borde göra. Intressant är att alla kände sig upplysta efter testet, bara det är ett skäl att göra det.
Vill också peka på faran med att upprepa lyssningar med samma konfidenskrav. Det finns inget annat sätt att göra det, men eftersom 7 av 7 borde ge en serie med alla rätt på 128 lyssningar av ren slump även om det inte finns nån hörbar skillnad, så förstår man att de serierna kommer att dyka upp då och då. Jag räknade hastigt till att de fått konfidens i 2 fall av ungefär 10. Det är betydligt mer än en på hundra. Jaja. Jag har fö aldrig gillat sadistik, men förstår att det är nödvändigt.
Hotspur skrev:Men ärligt talat:
Varför i hela friden skall man bevisa att x låter bättre än y?
Personligen struntar jag i vad andra tycker när jag trivs...
iffe skrev:Dahlqvist: Testet kan väl vara intressant även om det inte är 100% korrekt. Tycker det är synd att så fort någon verkligen genomför ett blindtest så är det alltid klagomål på att det inte är nog blint, att det är för kort tid, för få lyssningar o.s.v. Visst, det kanske inte är perfekt, det kanske inte bevisar något, men kan vara intressant ändå.
Men "lånar" man trovärdighet från vetenskapen (signifikanstest, blindtest) så måste man också kunna bedömas ur vetenskaplig synvinkel.
Hotspur: En liten fråga: Får folk välja vad de själva tycker
är intressant och vettigt eller måste man tycka som dig?
Hotspur skrev:Värdelös läsning, totalt värdelös! Det är vid längre tids lyssning man märker de skillnader som föreligger, vid snabba byten mellan t.ex. två kablar sitter man och koncentrerar sig på att höra skillnad vid vissa ljudpunkter. Man bör testa två olika apparater/komponenter genom att lyssna till dem, i lugn och ro, åtminstone ett par veckor. Då hinner man koppla av och njuta till många av sina favoritplattor och kommer oxå att säkert kunna avgöra vilken av de två komponenterna som passar en bäst.Det kändes faktiskt frustrerande att lyssna blint, men det är först då man kan säga till 100% om det verkligen är någon skillnad.
Bestämmer/påstår vem?
Hotspur skrev:Men ärligt talat:
Varför i hela friden skall man bevisa att x låter bättre än y?
Personligen struntar jag i vad andra tycker när jag trivs...
Svante skrev:En undran, jag hör aldrig någon säga att "den här CDn var inspelad med bra kablar". Beror det på att man inte vet vad de använt för kablar vid inspelningen?
Svante skrev:Ahh. Låter den bra? Pga kablarna?
Om man säljer det till andra utan att kunna
visa att man har rätt är det bedrägeri.
tascam skrev:Nattlorden: Njaej jag skrev elkabel, så då syftade jag på den man stoppar i vägguttaget![]()
Dom jag provar med kanske är lika dåliga bägge två![]()
Men att köpa ht-kabel för tusenlappar är nog något som dröjer för min del, kanske aldrig blir av
Svante skrev:Helt OK, men varför skriva om det om du inte bryr dig?
iffe skrev:Jag har lärt mig att bara man ifrågasätter allt och vägrar svara på sakfrågor kan man förstöra en tråd.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Helt OK, men varför skriva om det om du inte bryr dig?
För att det behöver sägas gång på gång att det finns folk här som har annan uppfattning än de som bryr sig alldeles för mycket - för att se till att forumet förblir brett och intressant?
(Annars kommer vi ju att tappa nytillkomna med liknande uppfattning för att de inte kommer att känna sig hemma/välkomna här...)
matson skrev:Angående det blindtestet så kan man ju säga att det är i princip konstruerat för att inte skillnad skall påvisas. Synd på så goda intentioner.(Det skulle vart mindre kablar och inte i en tillfällig uppställning)
Hotspur:Nej, du träffade ju inte alls! Vilket är lite olyckligt, då det är trist när någon inte riktigt förstår vad tråden handlar om men ändå skriver i den.....
matson skrev:Angående det blindtestet så kan man ju säga att det är i princip konstruerat för att inte skillnad skall påvisas. Synd på så goda intentioner.(Det skulle vart mindre kablar och inte i en tillfällig uppställning)
Om nu någon likförbannat tycker sig trivas bäst med kablar för 100 000 kr eller gärna kör najtråd, så skit samma för mig. Det är bara kul att folk är glada och nöjda, och det blir var och en på sitt sätt.
hifirocker skrev:dawen:
Förslag på kablar som kan testas:
Nordost Valhalla vs. Supra ply 3.4
Det hade varit något...särskilt om testdeltagarna inte hade kunnat plocka ut några skillnader eftersom Nordost kablarna i flera fall anses vara mer eller mindre mirakelgörare. Hade varit kul att veta hur det egentligen ligger till.
Rydberg skrev:PASSa dig nu Gromit så du inte säger för mycket!
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 17 gäster