Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:McIntosh säljer enligt mina erfarenheter färdiga produkter.
Bill50x skrev:Linn har ingen TV.
Trams skrev:Bill50x skrev:Linn har ingen TV.
Tänkte inte på TV-apparater men om en sån måste in så blir det nog Pioneer för hela slanten, de har ju väldigt fina högtalare oxå...
Trams skrev:Hm, blev en ganska trist tråd detta. Jaja, även såna skall ju finnas på ett brett forum!
sportbilsentusiasten skrev:Trams skrev:Hm, blev en ganska trist tråd detta. Jaja, även såna skall ju finnas på ett brett forum!
Stryk kravet "ha råd med" så får du mer debatt
paa skrev:Jag fattar inte frågan, förklara varför allt ska vara av samma fabrikat, om det inte står i märkets demorum?
phloam skrev:paa skrev:Jag fattar inte frågan, förklara varför allt ska vara av samma fabrikat, om det inte står i märkets demorum?
Du kanske har svårt att se värdet av t.ex. matchande möblemang och inredning, bestående av märken du upplever som estetiska och kvalitativa?
Naqref™ skrev:Harryup skrev:McIntosh säljer enligt mina erfarenheter färdiga produkter.
Ett bra märke om man önskar byta bakgrundsbelysning några ggr om året.![]()
Själv skulle jag nog kunna tänka mig lite Naim (så länge högtalarna är exkluderade).
paa skrev:phloam skrev:paa skrev:Jag fattar inte frågan, förklara varför allt ska vara av samma fabrikat, om det inte står i märkets demorum?
Du kanske har svårt att se värdet av t.ex. matchande möblemang och inredning, bestående av märken du upplever som estetiska och kvalitativa?
Kanske det, men jag fattar inte i alla fall varför t.ex projektor, högtalare och slutsteg skall vara av samma fabrikat, de liknar ju inte varann på någon punkt! Återstår då Squeezeboxen, TV-boxen och AV-Receivern, nej jag vet inte!
Max_Headroom skrev:Accuphase eller McIntosh om någon annan betalar.
Harryup skrev:Naqref™ skrev:Harryup skrev:McIntosh säljer enligt mina erfarenheter färdiga produkter.
Själv skulle jag nog kunna tänka mig lite Naim (så länge högtalarna är exkluderade).
Har ju inte den erfarenheten.
Brukar väl ta minst 10 år innan första lampan behöver bytas.
mvh/Harry
Tux skrev:Jag tycker att systemleverantörer bör klara att leverera från källa ända fram till högtalare. Då får vi fram lite att välja och vraka bland.
Quad
Linn
Naim
Krell
Trams skrev:Primare eller Densen skulle ju funka alldeles utmärkt här hemma oxå, såväl estetiskt som ljudmässigt!
Trams skrev:Max_Headroom skrev:Accuphase eller McIntosh om någon annan betalar.
Hm, isf blev det nog Accuphase, Mark Levinson, Krell eller (om högtalarna skall inkluderas) B&O!
Naqref™ skrev:Harryup skrev:Naqref™ skrev:Harryup skrev:McIntosh säljer enligt mina erfarenheter färdiga produkter.
Har ju inte den erfarenheten.
Brukar väl ta minst 10 år innan första lampan behöver bytas.
mvh/Harry
Det gäller möjligen de apparater som är så gamla som 10 år. Jag har fått byta en del lampor på i princip helt nya apparater och ibland har det varit så illa att det har gått sönder andra lampor medan bytet gjordes på de trasiga.
matson skrev:Hmm, de har väl inte ens (glöd)lampor i några nya apparater längre?
Naqref™ skrev:matson skrev:Hmm, de har väl inte ens (glöd)lampor i några nya apparater längre?
McIntosh har bakom VU-mätarna.
sportbilsentusiasten skrev:Trams skrev:Max_Headroom skrev:Accuphase eller McIntosh om någon annan betalar.
Hm, isf blev det nog Accuphase, Mark Levinson, Krell eller (om högtalarna skall inkluderas) B&O!
Gillar du B&O's ljud eller går du på design?
Trams skrev:Floyd skrev:Nä det blir nog NAD.
Varför inte Quad, du har ju redan Quad-burkar och elektroniken är ju fin?
shifts skrev:Om Holographic kom med slutsteg så skulle jag mycket väl kunna se mig med bara dem (nästan, saknas gör ju fortfarande signalkälla om inte annat).
Kaffekoppen skrev:Pioneer.
Men jag hoppas aldrig bli så dogmatisk.
Vill du kalla det så så gör det, Jag bryr mig inte särskillt (men var skrev jag att jag hade något emot att vara dogmatisk? Det var ju bara en form av dogmatik jag hoppades kunna undvika, nämligen att vara tvångsmässigt märkesbunden).phloam skrev:Kaffekoppen skrev:Pioneer.
Så det ligger inget dogmatiskt i att enbart välja delar efter välljud?![]()
DOGMA hifi : The wow of Purity -08.....
phloam skrev:Jo iofs, men det du beskriver är ju ett synnerligen "modernt" system som är tänkt att klara av en jäkla massa saker; film, datorkommunikation, TV.... då kan det vara motiverat. Att jämföra med det jag tänker mig; en "stereo", en musikanläggning kort och gott (så uppfattade jag frågan) och då blir det en annan sak.
Jag ser då framför mig ett typiskt "hopkok" av olika hifi-märken/delar staplade på varann; då har jag personligen mycket hellre ett matchande system (enbart för musik). Viktigare än att det låter marginellt bättre än olika delar (är det ett bra märke lär det låta bra ändå).
Britt-Gunnar skrev:
men man kan också skippa steinway-biten och då minskar priset från 150 000dollar till 150kkr men visst är steinwaylyngdorf ett av de absoluta drömsytemen
Kaffekoppen skrev:Vill du kalla det så så gör det, Jag bryr mig inte särskillt (men var skrev jag att jag hade något emot att vara dogmatisk? Det var ju bara en form av dogmatik jag hoppades kunna undvika, nämligen att vara tvångsmässigt märkesbunden).phloam skrev:Kaffekoppen skrev:Pioneer.
Så det ligger inget dogmatiskt i att enbart välja delar efter välljud?![]()
DOGMA hifi : The wow of Purity -08.....
subjektivisten skrev:Meridian och Bryston är två coola märken så något av dom.
iroise skrev:Gillar Accuphase skarpt och har en cd av dem DP55 samt stärkare E-408, hade gärna haft bättre grejor men det där med pengar
subjektivisten skrev:subjektivisten skrev:Meridian och Bryston är två coola märken så något av dom.
Fan, om jag ska ha skivspelare så är jag kokt. Ja, då får jag nog välja Pioneer då kanske. Speciellt om jag ska köpa sakerna själv.

schmutziger skrev:Rotel eller (Faktiskt.se) DIY om bara XTF hade blivit färdig konstruerad någongång!
crion skrev:Vi vet vad du vill ha, Goldmund spelarn!
mathsg skrev:Om vi nu struntar i högtalare, som några här gjort kan jag tänka mig Micromega, de har nu även vinylspelare, Epure. Fast det är väl egentligen inte deras men läcker är den.
http://www.micromega-hifi.com/
Koffe skrev: 2. Sony TA-FA1200ES - mätande och rumskorrigarande tvåkanalsförstärkare.
ptr skrev:Britt-Gunnar skrev:
men man kan också skippa steinway-biten och då minskar priset från 150 000dollar till 150kkr men visst är steinwaylyngdorf ett av de absoluta drömsytemen
Tyvärr har Lyngdorf utan Steinway inga vettiga högtalare... Och sen jag vill helst ha ett vettigt allt i ett system så man slipper onyttiga sladdar och annat skräp!![]()
Dessutom tycker jag att det framgent bör vara alla HiFi-entusiasters mål att avskaffa alla trista fyrkantiga lådhögtalare som bakåtsträvarna på marknanden försöker lura på oss... Dipoler regerar!!!
/ptr
Bill50x skrev:Koffe skrev:... Därför säger jag ( - TADA!!! - ) - SONY! Jag är förvånad att ingen sagt det före mej!?!
Saker som det står Sony på köper man helt enkelt inte. Root-kit, någon?
/ B
Mitt senaste förvärv var Sony. De tar över världen.matereo skrev:Bill50x skrev:Koffe skrev:... Därför säger jag ( - TADA!!! - ) - SONY! Jag är förvånad att ingen sagt det före mej!?!
Saker som det står Sony på köper man helt enkelt inte. Root-kit, någon?
/ B
Hmmm... finns ett par CD spelare jag helt klart vore intresserad av om de stod att finna beg.
Rotkitten är borta. Men visst är det ett företag som inte skyr några medel. Därför valde jag Pioneer i tråden, annars hade det nog blivit Sony.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Mitt senaste förvärv var Sony. De tar över världen.
Inte bara världen - din dator också....
/ B
Kaffekoppen skrev:Mitt senaste förvärv var Sony. De tar över världen.matereo skrev:Hmmm... finns ett par CD spelare jag helt klart vore intresserad av om de stod att finna beg.Bill50x skrev:Saker som det står Sony på köper man helt enkelt inte. Root-kit, någon?Koffe skrev:... Därför säger jag ( - TADA!!! - ) - SONY! Jag är förvånad att ingen sagt det före mej!?!
Trams skrev:Jag gillar ändå Meridians förra serie bättre. Snygga svarta lådor med glaslock, oxå den fasta cd-mekaniken i 506 och 508... Deras aktiva högtalarsystem är ju väldigt läckra dessutom.
KarlXII skrev:Ett märke är för mig totalt omöjligt.
Jag är elektroniskt polyamorös.
sportbilsentusiasten skrev:Trams skrev:Jag gillar ändå Meridians förra serie bättre. Snygga svarta lådor med glaslock, oxå den fasta cd-mekaniken i 506 och 508... Deras aktiva högtalarsystem är ju väldigt läckra dessutom.
Hörde deras toppsystem för 3 år sedan, var det deras "förra" eller nuvarande serie?
Tyckte det lät avslaget. Kan bero på installationen. Någon på forumet som har ett system hemma?
crion skrev:Meridians top of the line DSP system har mig veterligen ej visats i Sverige tidigare (DSP8000). Avslaget är inte riktigt ordet jag skulle benämna ett system som fysiskt rör om i bröstet eller ger hästsparkar.
Kaffekoppen skrev:Hade Optonica nära samarbete med Sharp?
phloam skrev:Kaffekoppen skrev:Hade Optonica nära samarbete med Sharp?
Jag har uppfattat det som att Optonica var Sharp's "high end"-satsning...!
optonica skrev:phloam skrev:Kaffekoppen skrev:Hade Optonica nära samarbete med Sharp?
Jag har uppfattat det som att Optonica var Sharp's "high end"-satsning...!
Stämmer alldeles utmärkt! Det var Sharp's high end satsning och nog som jag själv funderat många gånger över det som kanske blev märkets undergång. Optonica var långt bättre än sharp, men sharp stämpeln fanns liksom kvar. Tror inte att folk vågade riktigt köpa deras produkter pga av detta då prislappen var ganska hög, men kvaliten fanns där. Hade själv en tuner från 9100 serien som gick lös på 6000 kr. i nypris under 80-talet. Tuner var vätskekyld och lusspäckad av finnesser, många som även skulle räknas som ganska så avancerade idag. Just 5100-9100 serien tror jag ingen hifi handlare importerade till Sverige, vilket jag själv tyckte var bland det snyggaste som har tillverkats i hifi väg. Man märker att teknikerna har fått fria händer till och göra något utöver det vanliga, men priset blev också därefter. 9100 stereon kostade 1982 - 30 000 kronor.

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster