Moderator: Redaktörer
housemicke skrev:det räcker med att titta på en ca 20 år gammal förstärkare så ser man dessa läckra mätare, dom pumpar i takt med musiken, med ett mysigt ljus.
varför försvann dessa trevliga saker? jag tycker alla förstärkare ska ha vu-mätare, det hör till.
Bill50x skrev:Lagom diskret är väl denna förstärkare, tycker jag...
[bild]
/ B
Bill50x skrev:men gärna slipper stora och phula apparater.
VU-mätare är väl egentligen bara något att ha om man spelar med sådana volymer att man riskerar klippning.
/ B
Piotr skrev:phula apparater
Wow Bill e HIPP!!![]()
För övrigt håller jag med Bill, Linnförstärkaren tilltalar mig (utseedemässigt skall tilläggas..).
/Peter
Piotr skrev:Men Sanny X... vad har du på golvet..? Har du skalat rödlök?
/Peter
lennartj skrev:Rörglöd är vilsammare än viftande mätare, eller än värre- lysdiodramper
phloam skrev:Att mätare i olika former har försvunnit beror väl mest på - tyvärr - att tillverkarna följer modenycker istället för att skapa tidlös skönhet.
Bill50x skrev:VU-mätare är väl egentligen bara något att ha om man spelar med sådana volymer att man riskerar klippning.
E skrev:A room with a VU?Bill50x skrev:VU-mätare är väl egentligen bara något att ha om man spelar med sådana volymer att man riskerar klippning.
Är inte nämnda mätare en riktigt usel klippindikator?
Mvh E*

lazpete skrev:Erol skrev:Jag är nöjd med någon form av klippningsindikator. Alltid (o)trevligt att veta när det klipper.
Joo, för det är ju svårt att höra
E skrev:lazpete skrev:Erol skrev:Jag är nöjd med någon form av klippningsindikator. Alltid (o)trevligt att veta när det klipper.
Att några enstaka transienter klipper litet kan nog vara litet svårt att höra,
ja. Eller är du av annan uppfattning?
Mvh E*
E skrev:lazpete skrev:Erol skrev:Jag är nöjd med någon form av klippningsindikator. Alltid (o)trevligt att veta när det klipper.
Att några enstaka transienter klipper litet kan nog vara litet svårt att höra,
ja. Eller är du av annan uppfattning?
Mvh E*
KarlXII skrev:VU-mätare är heeelt underbart.
Faktum är att jag köpte Squeezeboxen delvis för att jag tyckte det var så fint med VU-skärmsläckaren.

subjektivisten skrev:Jag skulle vilja ha VU-mätare som går att stänga av om man så vill. Går det överhuvudtaget att bygga till VU-mätare på ett befintligt slutsteg?
subjektivisten skrev:Intressant Peter. Den kommer inte vara i signalvägen och störa då eller?
lazpete skrev:Om man inte hör det, lider man väl inte av det. Men Vu mätare är snyggt, och jag vill också ha det. En indikator för klippning i studion är perfekt vid inspelning.
KarlXII skrev:Spelar det nån roll dåra, om du inte hör det?
E skrev:De här inläggen förvånade mig en smula.lazpete skrev:Om man inte hör det, lider man väl inte av det. Men Vu mätare är snyggt, och jag vill också ha det. En indikator för klippning i studion är perfekt vid inspelning.KarlXII skrev:Spelar det nån roll dåra, om du inte hör det?
Ja, alla hörbara förvrängningar spelar roll. (För mig.)
Att jag sedan inte märker de minsta förvrängningarna vid varje speltillfälle
– och dessutom hör att det är anläggningen som är orsaken!– förändrar
givetvis inte det faktum att jag önskar att de inte fanns där.
Tycker ni inte så med?
Man vill ju liksom veta att det är fonogrammet man hör, oförvanskat; det är
inget man vill sitta och fundera över när man lyssnar.
En klippindikator är värdefull.
Mvh E*
Bill50x skrev:E skrev:A room with a VU?Bill50x skrev:VU-mätare är väl egentligen bara något att ha om man spelar med sådana volymer att man riskerar klippning.
Är inte nämnda mätare en riktigt usel klippindikator?
Mvh E*
Jo, egentligen. Det bästa är att visa peak-effekt men då hänger analoga instrument inte alltid med, i alla fall inte lika bra som digitala.
För gemene man är VU-mätare till ingen nytta och man kan lika gärna ha en "disco-boll" hängande i taket...
/ B
Callisto skrev:Den visar inte klippeffekten eftersom den visar effekten i 8 ohm (oftast) och hur många högtalare ligger konstant på 8 ohm med 0 fasvinkel![]()
Syntesis skrev:Det är klart det ska vara VU-mätare. Finns ju få saker som är lika snyggt, iaf när det är sådär varmt ljus som i Technics apparater.
De går dessutom att stänga av med en knapp på fronten på slutstegen(ljuset).
Gillar även iofs blå,guld och svart pianolack trenden men skulle nog i slutändan välja glödlampsgula stora vu mätare med ädelträsidor.
Can´t beat the classic high-end look..