Akustikdämpning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bebop

Akustikdämpning

Inläggav Bebop » 2004-05-30 22:45

Tjenix,

Jag håller på med lite dämpningsexperiment bakom högtalarna. Dessa står helt symetriskt 1 meter från bakvägg och 1,5 m från sidovägg. Jag har satt 8 cm tjocka glasullsskivor längs med golvet och väggen bakom och vid sidorna. Hade dock förväntat mig större effekt.

Har ni erfarenheter?

Hur högt upp på väggen från golv mot tak?
Vilket typ av plattor?
Plattor direkt mot väggen eller en bit ifrån?

Dessvärre har jag ingen möjlighet att täcka mellan högtalarna eftersom där sitter element och resten är fönster. Har ni några synpunkter. Både teoretiska och upplevda är välkomna. Jag återkommer sedan med hur det blev.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-31 12:26

Nu har du ju rätt stort rum så då måste man ta till lite extra. Nu har jag inte de direkta formlerna i huvudet men man kan troligen säga att man bör dämpa proportionerligt mot de totala ytornas area för att få rimligt jämförbar dämpning i små resp stora rum. Det innebär att man i stora rum måste ha väldigt mycket dämpning för att det ska märkas.

Dessutom så är ju ditt rum välförsett med möbler och väggarna är nog någon form av trä- eller gipsskiva så problemen tycker jag är relativt små i ditt rum. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-31 21:02

Hela väen upp mot taket . 8cm låter dessutom i minsta laget.
Själv byggde jag fyrkantiga "tube traps". Dom fungerar som bredbansabsormenter. Under ca 100 Hz har dom knappast någon inverkan alls. Men skillnaden blev mycet stor med dessa jämfört med att köra utan. Kan nämna att mitt rum är ganska dåligt från början, så minsta lilla grej märks nog ganska mycket.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-06-07 20:43

Jag håller själv på med akustikproblematik.

Jag äger ett flertal böcker i ämnet och har planer på att bygga membranabsorbenter att ställa i hörnen av rummet. Dessa är uppifrån sett som lufttäta trianglar med en del dämpmaterial inuti. Tack vare att avståndet ifrån membranet bakåt är olika överallt så blir den bredbandig. Att använda 12mm plywood som material och göra den ca 1m på diagonalen kommer troligtvis ge dämpning ner till 40Hz och ju högre den är desto större blir effekten.

I övrigt kommer jag sätta upp bredbandiga akustikplattor 10cm ifrån taket för att få dämpning ner till ca 150Hz. På sidoväggarna har jag tänkt placera någon form av diffusorer för att spräcka direktreflexerna men dem har jag mest bekymmer med dvs vilken teori jag skall följa och hur långt ner i frekvens de skall diffusera. I övrigt kommer jag ha en del akustikplattor kvar om det behövs för att öka den totala dämpningen i rummet.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-07 20:52

Min enda rekommendation att prova är: Större matta eller helst heltäckningsmatta. Det gäller inte bara fram till lyssningspositionen utan även längre bak.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-08 08:56

Pabo, tidiga reflexer från sidoväggarna brukar vara betydligt bättre att absorbera. Diffusering passar bättre att göra t.ex bakom lyssnaren.

Man kan säga att en diffusor är som en absorbent också i akustiskt hänseende, fast det är en dålig absorbent.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-06-10 18:52

Johan Lindroos

OK, jag har hört tvärtom men det beror kanske på vad man vill ha för klangbild i rummet. Som tur är så går det ju flytta runt delarna.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-10 19:52

Man ser en del av rummet i artiklen: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =0&thold=0

Hittar jag en bättre bild på rummet ska jag lägga upp den oxo.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Återgå till Generellt om hifi