JBL-bilder....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

JBL-bilder....

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-31 21:57

Det var nån som ville se några bilder på mina inte allt för vanliga JBL-burkar. Jag har nu rotat fram några gamla bilder, så håll till godo.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-31 22:01

Hmm... De innehåller alltså en bandpass-sub?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-31 22:21

Ah fräsigt, sånna dära har vi haft hemma för läääänge sedan !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-31 22:26

Rätt kul för om man kollar på konen som verkar finnas vid utblåset till BP-lådan så har den en sådan kon som Polk-Audio har som halvstor grej till sina nyare alster! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-31 23:47

NNord>

"Ah fräsigt, sånna dära har vi haft hemma för läääänge sedan !"

Hade du just denna största modell, HP580? De är vad jag snokat reda på, väldigt ovanliga i Norden enligt Septon. Har för mig att de snackade om ca 20-30 par eller så. De mindre modellerna såldes det betydligt mer av.

Jag köpte dessa runt -90 och har dem alltså kvar ännu, trivs med dem helt enkelt. Har varit sugen att byta till nåt nytt flera gånger. Men då jag kärat ner mig i nån högtalare och sen tagit hem dessa på lyssning och jämmförelse med mina gamla HP580, så har jag blivit besviken varje gång. Skillnaderna har inte motsvarat kostnaden för bytet, och ofta har mina gamla JBL låtit lika bra eller bättre i mitt rum. Sista försöket var med ett par friska Mirage M3si som förvisso var skirare och luftigare i diskanetn, och lite bättre på röster, men hjälplöst bumlig och oren i basen jämfört med mina gamla JBL som också hade mer tryck och gick djupare för örat hemma hos mig. Både ägaren till Mirage och jag var lika förvånade och eniga i detta. Mirage M3si kostade ju då styvt 30 000 kr och var av klart nyare generation och mycket välrenomerade, det hjälpte inte...

Men inte är jag ledsen för det, då spar jag ju slantar och gjorde bevisligen ett gott val då jag köpte dessa JBL, de verkar passa resten av grunkorna och mitt rum mm väldigt bra.

Nagref>

Den där konen som jag tror du syftar på, är bara porten till den ena kammaren, den övre. Den undre luftas via en kanal i varje främre hörn av kabinettet. Du ser urtaget för kanalen i framkant på plattan som elementen sitter i inne i lådan, och sen löper kanalen upp förbi "D" och "F" på bilden, och mynnar i ett hål med rundade kanter. En likadan kanal finns på andra sidan. Jag kan säga att det flåsar på rejält med luft ur dessa galler då man mosar på musik med lite tryck i.

Jag har fyllt på med blysand i hela toppen under glasskivan, ca 10 kg per högtalare.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-06-01 11:42

Kan nog ha vart den största modellen.
Vi hade en JBL-butik hemma !

Nya högtalare är sällan alltid bättre än dessa gamla
konstruktioner, det är i alla fall inget man ska utgå
ifrån tycker jag.

Tillverkarna töntar ju till det alltför ofta nuförtiden !

Återgå till Generellt om hifi