Audio Note i Sverige

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ongaku

Audio Note i Sverige

Inläggav ongaku » 2009-04-28 23:18

Hej,

Nu finns Audio Note representerade i Sverige. Vi arbetar för fullt med siten - frågor och förslag mottages gärna.

Första leveransen av AN har kommit och vi kommer att anordna lyssningskvällar inom kort.

Vi kommer att sätta upp två demoriggar - en Level 0 rigg och en Level 3 - DAC 3, M3 preamp, Conquest monoblock och AN-E högtalare.

Ni kan kontakta mig via PM här eller någon av oss via sitens formulär.

Hälsningar,

Jacob, Gabriel och René

www.audionote.se

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2009-04-29 13:05

Trevligt. Fast rent spontant tycker jag priserna verkar lite väl höga.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-29 13:25

wilhelm-tell skrev:Trevligt. Fast rent spontant tycker jag priserna verkar lite väl höga.

Jepp. Hundra papp för något som ser ut som ett extra snyggt hembygge är lite väl saftigt. Fast 11 tusen för en tonarm, om den är bra, är ganska överkomligt.

/ B

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-04-29 14:48

Bill50x skrev:
wilhelm-tell skrev:Trevligt. Fast rent spontant tycker jag priserna verkar lite väl höga.

Jepp. Hundra papp för något som ser ut som ett extra snyggt hembygge är lite väl saftigt. Fast 11 tusen för en tonarm, om den är bra, är ganska överkomligt.

/ B

Du missade väl inte denna?

http://www.audionote.se/category/integr ... re/ongaku/

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-29 14:52

Min "hörlursförstärkare" på 100W kostade ingenting i förhållande.
Nu är frågan vad som gör att man kan tro på dessa mirakel till "dyrheter"?
Har inte fått någon rimlig förklaring.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-29 15:47

Aerob skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Du missade väl inte denna?

http://www.audionote.se/category/integr ... re/ongaku/

Närå, men den här förförstärkaren för vinylälskare kostar 20 % mer :-)

http://www.audionote.se/category/forfor ... -m9-phono/

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-04-29 15:55

Bill50x skrev:

/ B

Överkomligt för vem? Man kan få en ritkgit bra gamofon inkl pick up för samma pengar. Men allt är ju en fråga om intresse förståss.

Topic: Jag gillar inte förstärkarna som fimarn för, på tok för klen uteffekt för att vara användbart annat än i specialfall. Högtalarna verkar dock mer intressanta. Någon provlyssnat på dessa och kan avge rapport?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-29 15:59

Det är väl ingen nyhet att man säljer dessa apparater på grund av utseende, märke och felaktiga myter? Tycker det är lite lustigt med detta:

"The Gaku-On circuit topology is as the Ankoru/II although the Gaku-On’s circuitry is completely 99.99% pure silver wherever possible, even on the mains cables. The Gaku-On is 45 watt Class A, parallel single-ended, no feedback, mono triode power amplifier pair"

För mig är det som släppa en distpedal till en gitarr där man använder rent silver och tar 800K för det. 8)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-04-29 16:52

Kod: Markera allt
Resistivities at room temp:

Element     Electrical resistivity (microohm-cm)

Aluminum    2.655
Copper      1.678
Gold        2.24
Silver      1.586
Platinum    10.5

Notera den enorrrrrrrma skillnaden i resistivitet mellan koppar och silver.

Klart det kan låta annorlunda med silver versus koppar

Undrar om det är munblåsta rör, för då är det köpläge.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-04-29 17:12

Bill50x skrev:Jepp. Hundra papp för något som ser ut som ett extra snyggt hembygge är lite väl saftigt. Fast 11 tusen för en tonarm, om den är bra, är ganska överkomligt.

/ B

Missade du att det är en vanlig Rega/Moth RB250 som de bytt kablaget på?

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-04-29 17:25

MattiasKarlsson skrev:Det är väl ingen nyhet att man säljer dessa apparater på grund av utseende, märke och felaktiga myter? Tycker det är lite lustigt med detta:

"The Gaku-On circuit topology is as the Ankoru/II although the Gaku-On’s circuitry is completely 99.99% pure silver wherever possible, even on the mains cables. The Gaku-On is 45 watt Class A, parallel single-ended, no feedback, mono triode power amplifier pair"

För mig är det som släppa en distpedal till en gitarr där man använder rent silver och tar 800K för det. 8)

Jag tror man måste se Audio Note från ett japanskt perspektiv. Den subkultur som finns inom hifi i det landet är inte att leka med. Vad en förstärkare är eller inte är har annan mening än den som kan utvärderas med vare sig öronen eller ögonen. Bara en sån sak som att Kondo-San har varit och pillat på apparaten [sic]. En del kallar det kanske fetischism. Själv tycker jag det känns ganska "hifi".

/D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-29 18:10

Dahlqvist skrev:
Bill50x skrev:Jepp. Hundra papp för något som ser ut som ett extra snyggt hembygge är lite väl saftigt. Fast 11 tusen för en tonarm, om den är bra, är ganska överkomligt.

/ B

Missade du att det är en vanlig Rega/Moth RB250 som de bytt kablaget på?

Jo, jag tittade bara på prislappen... :oops:

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-29 18:11

slockna skrev:Copper 1.678
Silver 1.586

Notera den enorrrrrrrma skillnaden i resistivitet mellan koppar och silver.

Klart det kan låta annorlunda med silver versus koppar

Undrar om det är munblåsta rör, för då är det köpläge.

Kan det finnas annan skillnad mellan koppar och silver än resistans?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-04-29 18:16

Både färgen o priset antar jag. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-04-29 18:31

Snacka om att marknadsföra sig i fel forum. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-29 18:57

Japp, tråkigt....
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-29 19:19

Laila skrev:Både färgen o priset antar jag. :wink:

Nu försökte jag vara lite seriös... :-)

Alltså, det skiljer i egenskaper mellan olika motstånd, beroende på material och konstruktion. Kan man då tänka sig att egenskaperna skiljer sig på de lågohmiga motstånd som kablar är?

/ B

Användarvisningsbild
ongaku

Inläggav ongaku » 2009-04-29 19:22

DS skrev:Japp, tråkigt....

Jag har läst alla inlägg och att försvara prislappen genom att skriva hur bra dessa produkter låter är lite som att skriva att en maträtt är jättegod genom att visa upp ett recept...för folk som är hungriga...(kanske lite dålig liknelse...Smile)

Gör man en sökning på Google så ser man lätt att alla recensenter blir begeistrade och AN alltid får högsta betyg....men jag tror att man måste lyssna på dessa produkter och bilda sig en egen uppfattning. Jag har hört produkterna som tillhör level 0 (integrerade förstärkaren I-zero, USB dacen och stativarna) och jag älskar dessa...men jag är rätt partisk....Wink

Vissa kommer tycka att AN är värt pengarna och andra kommer tycka att de låter bra men att det är för dyrt. En sak som man dock inte kan bortse från - kvalitén är helt överlägsen - AN bygger allt själva, inklusive vissa komponenter i produkterna. Man lämnar inget åt slumpen - varje liten del är noggrant utvald för att passa in och produkterna har utvecklats av de bästa hjärnorna i hifi-världen(sen kan man ha vissa synpunkter om vissa produkters design Razz)

Lyssningskvällar utlovas och vår förhoppning är att ni som kommer också delar med er av era synpunkter - både till oss och i forumet...både ris och ros....

Det är bra PM:a mig om det skulle vara nåt.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-29 19:33

ongaku skrev:

Jag har läst alla inlägg och att försvara prislappen genom att skriva hur bra dessa produkter låter är lite som att skriva att en maträtt är jättegod genom att visa upp ett recept...för folk som är hungriga...(kanske lite dålig liknelse...Smile)

Gör man en sökning på Google så ser man lätt att alla recensenter blir begeistrade och AN alltid får högsta betyg....men jag tror att man måste lyssna på dessa produkter och bilda sig en egen uppfattning. Jag har hört produkterna som tillhör level 0 (integrerade förstärkaren I-zero, USB dacen och stativarna) och jag älskar dessa...men jag är rätt partisk....Wink

Vissa kommer tycka att AN är värt pengarna och andra kommer tycka att de låter bra men att det är för dyrt. En sak som man dock inte kan bortse från - kvalitén är helt överlägsen - AN bygger allt själva, inklusive vissa komponenter i produkterna. Man lämnar inget åt slumpen - varje liten del är noggrant utvald för att passa in och produkterna har utvecklats av de bästa hjärnorna i hifi-världen(sen kan man ha vissa synpunkter om vissa produkters design Razz)

Lyssningskvällar utlovas och vår förhoppning är att ni som kommer också delar med er av era synpunkter - både till oss och i forumet...både ris och ros....

Hoppas du inte missförstod mig nu. Tycker det är synd o onödigt med småspydiga inlägg och annat provocerande som bara måste trilla in av nån märklig andledning. Till o med från föredetta rörfantast kommer spydigheter direkt som på beställning.

Ursäckta mig, jag måste få hävda mig o synas lite o gör det genom o klanka på dina produkter......

Genompatetiskt!

Lycka till med eran grej o hoppas det går bra, kommer o lyssnar om tillfälle ges :P
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-29 20:00

Denna rätt minimala motståndsdifferans mellan silver och koppar borde kunna utjämnas och bli lika genom en ökning av arean hos koppartråden.
Om motståndet i dessa trafo skulle vara avgörande för ljudet i hög grad så varför inte göra större trafo helt allmänt.

Ovanstående förstärkare är någonting då omgivningen med säkerhet till tusen kan påstå att den är mycket bättre än Magnat RV1, hade varit mycket intressant att jämföra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-29 20:16

Hum skrev:Denna rätt minimala motståndsdifferans mellan silver och koppar borde kunna utjämnas och bli lika genom en ökning av arean hos koppartråden.
Om motståndet i dessa trafo skulle vara avgörande för ljudet i hög grad så varför inte göra större trafo helt allmänt.

Ovanstående förstärkare är någonting då omgivningen med säkerhet till tusen kan påstå att den är mycket bättre än Magnat RV1, hade varit mycket intressant att jämföra.

Men varför fokusera på resistansen? Finns det någon annan parameter som kan förklara ljudskillnader?

/ B

Användarvisningsbild
ongaku

Inläggav ongaku » 2009-04-29 20:22

Bill50x skrev:
Hum skrev:Denna rätt minimala motståndsdifferans mellan silver och koppar borde kunna utjämnas och bli lika genom en ökning av arean hos koppartråden.

Men varför fokusera på resistansen? Finns det någon annan parameter som kan förklara ljudskillnader?

/ B

Jag hör ju att jag har med proffs att göra :-)))

Ska bli kul att dema för er!

//Gabriel aka. ongaku

Användarvisningsbild
ongaku

Inläggav ongaku » 2009-04-29 20:24

DS skrev:
ongaku skrev:

Hoppas du inte missförstod mig nu. Tycker det är synd o onödigt med småspydiga inlägg och annat provocerande som bara måste trilla in av nån märklig andledning. Till o med från föredetta rörfantast kommer spydigheter direkt som på beställning.

Ursäckta mig, jag måste få hävda mig o synas lite o gör det genom o klanka på dina produkter......

Genompatetiskt!

Lycka till med eran grej o hoppas det går bra, kommer o lyssnar om tillfälle ges :P

No hard feelings :-))) säljer man produkter som kostar lika mycket som ett hus i mellansverige så måste dessa vara utöver det vanliga och tåla att synas av proffs...

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-29 20:39

Om jag är proffs så inte är det inom elektronik.
Jaha då får vi ha tag i någon annan parameter, fram med den nu.

Om man nu tänker efter vad som kan lyfta något till skyarna så är det just tråd av silver, samma med trumpet och flöjt, här har vi att samband som heter duga, nästa giv blir kanske att trafon är lindad av tråd framställd av skrotade silverinstrument man får bara se till att det inte kommer in en troakar bland hermalinarna.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-29 20:42

Hej Gabriel, välkommen!

Jag tänkte börja med att hacka lite.. :) (mina fetningar)

ongaku skrev:Vissa kommer tycka att AN är värt pengarna och andra kommer tycka att de låter bra men att det är för dyrt. En sak som man dock inte kan bortse från - kvalitén är helt överlägsen

Överlägsen vad och vilken eller vilka kvalitéer?

- AN bygger allt själva, inklusive vissa komponenter i produkterna.

Vilket inte är det samma som hög kvalitet eller kostnadseffektivt.. dock kanske en smula exklusivt, och det finns ju dom som uppskattar sådant också.

Man lämnar inget åt slumpen

Det kan ju ses som något positivt, om det blir rätt i slutändan vill säga.

- varje liten del är noggrant utvald för att passa in och produkterna har utvecklats av de bästa hjärnorna i hifi-världen(sen kan man ha vissa synpunkter om vissa produkters design Razz)

Det där var ett intressant påstående som du gärna får utveckla lite! :wink:

/Peter

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-29 20:52

En viss parallell kan man dra då jag i unga år var inne hos en antikhandlare som berätta att... där är en mästare som gjort foten, en mästare som gjort ståndaren upp och en som gjort kupan, detta uttalande handlade om ett vanligt gammalt vinglas.
Jag höll med trots jag tycket han var rätt blåst, på tal om glas.

Dom bästa hjärnorna i hifi-världen finns inte, detta bevisas av att det tycks så mycket utan några konkreta bevis.

För min del tycker jag mycket om någon rörförstärkare men har inte haft sååååå stor lust att jämföra parallellt eftersom jag tror det ljud jag har nu är bra nog.
Men som sagt, när jag ramlar på något som är mycket bättre så är jag öppen att spendera en harv på nykomlingen.
Senast redigerad av Hum 2009-04-29 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-29 20:52

ongaku skrev:No hard feelings :-))) säljer man produkter som kostar lika mycket som ett hus i mellansverige så måste dessa vara utöver det vanliga och tåla att synas av proffs...

Är dessa grejor verkligen tänkta för professionellt bruk?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-29 20:54

Hum skrev:En viss parallell kan man dra då jag i unga år var inne hos en antikhandlare som berätta att... där är en mästare som gjort foten, en mästare som gjort ståndaren upp och en som gjort kupan, detta uttalande handlade om ett vanligt gammalt vinglas.
Jag höll med trots jag tycket han var rätt blåst, på tal om glas.

:lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-04-29 20:58

paa skrev:
ongaku skrev:No hard feelings :-))) säljer man produkter som kostar lika mycket som ett hus i mellansverige så måste dessa vara utöver det vanliga och tåla att synas av proffs...

Är dessa grejor verkligen tänkta för professionellt bruk?

Varför inte? Vad menar du med ditt inlägg?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-04-29 20:58

ongaku skrev:

+1 Jag önskar Er all lycka, roligt att folk vågar satsa och arbeta med sådana här produkter, fast det är svårt på många sätt. Mvh
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-29 21:07

På tal om "proffs" så har jag fixat längre slangar till mina lurar i dag, det kanske blir en sensation i sig när dom kommer på.
Dom säger att längden inte får överstiga 10m.

Strauss från Paris nu på P2 Danmark. Herre gud nu skramlade det till bland cymbalerna så jag höll på att ramla av stolen.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-29 21:52

Finns det några mätningar på slutstegen?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-04-29 22:07

MattiasKarlsson skrev:Finns det några mätningar på slutstegen?

På Audio Note's internationella hemsida http://www.audionote.co.uk finns alla mått tillgängliga, "Conquerer" mäter t ex 195(h) x 205(w) x 500(d) mm. Mvh

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-04-29 22:11

Objektivisten skrev:

På Audio Note's internationella hemsida http://www.audionote.co.uk finns alla mått tillgängliga, "Conquerer" mäter t ex 195(h) x 205(w) x 500(d) mm. Mvh

Det där litar jag inte en sekund på. Har aldrig sett en så perfekt kub! :D

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-04-29 22:18

Objektivisten skrev:

Jag tror att Subben menade vikten...

Användarvisningsbild
lennartj

Fullmåne

Inläggav lennartj » 2009-04-29 22:59

Jag saknar en "Signatur" variant av M9 och M10 där all silvertråd som använts har kristalliserat vid fullmåne. De borde väl vara exklusiva nog att betinga 5 gånger högre pris? :oops:

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-29 23:01

lennartj 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-29 23:36

Jag tycker det är rätt häftigt med kompromisslöshet i komponentval och krass selektering av de bästa komponenterna, om kretslösningarna är lika kompromisslösa. :)
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-04-29 23:42

Ragnwald skrev: Bild

:lol: :lol: :lol: :twisted:

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Re: Fullmåne

Inläggav JanBanan » 2009-04-30 00:21

Nu får jag nog citera mig själv från en annan tråd:

JanBanan skrev:Kollade lite på:

http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=73

och hittade bl.a. följande:

"Men Stig behöll några silverkablar som flätats (med kablar från japanska Audio Note som råmaterial) av Peter Bremen."

Stig Carlsson hörde alltså skillnad på kablar. Med tanke på trådtiteln och de självsäkra kommentarerna i tråden finner jag detta lite lustigt, minst sagt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-04-30 00:32

JanBanan skrev:Nu får jag nog citera mig själv från en annan tråd:

"Men Stig behöll några silverkablar som flätats (med kablar från japanska Audio Note som råmaterial) av Peter Bremen."

Stig Carlsson hörde alltså skillnad på kablar. Med tanke på trådtiteln och de självsäkra kommentarerna i tråden finner jag detta lite lustigt, minst sagt.

+1

Här är en schysst video också (som nog beskriver HiFi-debatten rätt bra): http://www.youtube.com/watch?v=w8y0JLPQl94

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-30 07:45

Har man så god hörsel så man hör skillnad på kablar då blir det dyrt. Det var synd om dom på 70-talet eftersom det alltid var ledare med en ungefärlig diameter av 0,6mm till högtalarna hur dyra och välljudande anläggningar det än gällde. Fast folkets öron på den tiden var fortfarande som fiskarnas, nästan inget alls.
Det är tur att vi är så duktiga i dagens läge.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-04-30 08:31

Ragnwald skrev:Jag tycker det är rätt häftigt med kompromisslöshet i komponentval och krass selektering av de bästa komponenterna, om kretslösningarna är lika kompromisslösa. :)
Bild

Jag noterar att höjdpunkten under snusksamtalet är mjuka fötter vilket föredömligt förespråkas här. :-)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-04-30 08:52

Objektivisten skrev:Här är en schysst video också (som nog beskriver HiFi-debatten rätt bra): http://www.youtube.com/watch?v=w8y0JLPQl94

Med tanke på hur förnärmade kabeltroende geeks verkar vara så passar väl denna zappalåt bättre
http://www.youtube.com/watch?v=3OlfJG7EgqU

Vh Christer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-04-30 09:20

Fortfarande ingen som provlyssnat högtalarna?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-30 09:28

Stig föredrog skärmade kablar till högtalarna eftersom man kunde få brum i annat fall, undrar när jag skall få brum eftersom jag har en del kablar som är oskärmade mellan dvs "komponenter", ett ormbo bak förstärkaren och inte ett brum det är nästan så man blir putt.
Jag tror att Stig aldrig steg åt sidan utan alltid rätt fram och löste även dom problem som inte fanns.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-04-30 09:32

pLudio skrev:Jag noterar att höjdpunkten under snusksamtalet är mjuka fötter vilket föredömligt förespråkas här. :-)

Allvarligt talat (och med Messerschmitt minen på) är det inte riktigt sant. Sorbothane är mjuka vid mycket låga frekvenser, t.ex. statiskt tryck. De känns alltså mjuka när man klämmer på dem. Vid högre frekvenser (ljud) är de dock tämligen hårda och har inte alls samma egenskaper som de mjuka fötter som ofta brukar förordas för högtalare på detta forum.

/Dr. Besserschmitt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-30 10:14

Hum skrev:Stig föredrog skärmade kablar till högtalarna eftersom man kunde få brum i annat fall, undrar när jag skall få brum eftersom jag har en del kablar som är oskärmade mellan dvs "komponenter", ett ormbo bak förstärkaren och inte ett brum det är nästan så man blir putt.
Jag tror att Stig aldrig steg åt sidan utan alltid rätt fram och löste även dom problem som inte fanns.

Vem är Stig?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-04-30 11:00

petersteindl skrev:
Hum skrev:Stig föredrog skärmade kablar till högtalarna eftersom man kunde få brum i annat fall, undrar när jag skall få brum eftersom jag har en del kablar som är oskärmade mellan dvs "komponenter", ett ormbo bak förstärkaren och inte ett brum det är nästan så man blir putt.

Vem är Stig?

Civilingenjör Stig Carlsson kanske ? :D

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-30 12:20

Tengil skrev:
Objektivisten skrev:Här är en schysst video också (som nog beskriver HiFi-debatten rätt bra): http://www.youtube.com/watch?v=w8y0JLPQl94

Med tanke på hur förnärmade kabeltroende geeks verkar vara så passar väl denna zappalåt bättre
http://www.youtube.com/watch?v=3OlfJG7EgqU

Vh Christer

Nja, det är nog den andra sidan som är mera "troende".

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-30 12:25

Hum skrev:Har man så god hörsel så man hör skillnad på kablar då blir det dyrt. .

Snarare tvärtom, en sunt uppbyggd kabel behöver inte alls vara särskilt dyr.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-30 12:30

Egentligen vet jag inte vem Stig var(är) men jag misstänker att han var lagd åt brum hållet för om det är som jag misstänker så hade han ingen direkt koll på dom högre tonerna.
Sitta och glo på ett visarinstrument var nog hans starkaste sida, ja det är bara antagande, högst lösa sådana.
Iofs så är det ju väldigt uppfinningsrikt med skärmade kablar.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-30 12:33

Goldfinger skrev:
Hum skrev:Har man så god hörsel så man hör skillnad på kablar då blir det dyrt. .

Jag tror jag skall ut och lägga en sunt uppbyggd kabel, räknas det som sunt när man har ätit fel sås?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-04-30 12:41

Hum skrev:Sitta och glo på ett visarinstrument var nog hans starkaste sida
Tillåt mig le :)

Vad avser priset på kabeln beror det väl på hur mycket du fick betala för såsen?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-30 13:05

Goldfinger skrev:Nja, det är nog den andra sidan som är mera "troende".

Hur menar du?
Insignalen ÄR referensen

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-30 13:12

MattiasKarlsson skrev:

Hur menar du?

Den sidan som generaliserar och påstår att det aldrig finns ljudmässiga skillnader mellan kablar.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-04-30 13:17

MattiasKarlsson skrev:

Hur menar du?

Kan inte du bara ta och byta ut den feta fula organismen du har som avatar till nånting mer passande istället för att trolla?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-04-30 13:20

Here we go again. :D Här har vi repris nr 3000000 på kabeldebatten :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-30 13:34

Goldfinger skrev:Den sidan som generaliserar och påstår att det aldrig finns ljudmässiga skillnader mellan kablar.

Jaså? Tror dom flesta vet att man kan färga ljudet med kablar om man verkligen vill. Det dom dock vet är att för att få ett par kablar som inte påverkar ljudet hörbart så kostar det inte många kronor.
Det är ju snarare dyrkabel folket som är troende, eftersom dom har aldrig bevisat något under 30 år. :)
Insignalen ÄR referensen

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-30 13:38

Hum skrev:
Goldfinger skrev:

Jag tror jag skall ut och lägga en sunt uppbyggd kabel, räknas det som sunt när man har ätit fel sås?

Med lyxig Bernaise får du en färgad kabel...(Ej sund)

Användarvisningsbild
Mr_Dan

Inläggav Mr_Dan » 2009-04-30 13:41

Goldfinger skrev:
Hum skrev:
Goldfinger skrev:

Med lyxig Bernaise får du en färgad kabel...(Ej sund)

Vilken färg skall man måla kabeln i för att inte färga ljudet så mycket??? :lol:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-30 13:55

MattiasKarlsson skrev:
Goldfinger skrev:Den sidan som generaliserar och påstår att det aldrig finns ljudmässiga skillnader mellan kablar.

Jaså? Tror dom flesta vet att man kan färga ljudet med kablar om man verkligen vill.

Jag undrar det, många verkar avfärda det hela med att det egentligen inte spelar någon roll alls vad man använder.

Om du med dyrkabelentusiasterna menar de som anser dyrare vara bättre så är ju det ett "troende" eller en subjektiv sanning, visst!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-30 14:01

Nej, saken är väl den att man behöver nog en hyffsad fixad kabel för det ska bli klart hörbart.
Insignalen ÄR referensen

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-30 14:10

MattiasKarlsson skrev:Nej, saken är väl den att man behöver nog en hyffsad fixad kabel för det ska bli klart hörbart.

Finns så många konstigheter och olika filosofier ute på kabelmarknaden så det går allt. Finns säkert också tillverkare som medvetet tillför något för att få en speciell ljuddesign som de säljer på. Kan man kalla fixade kablar om man vill.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-30 14:13

Jo, konstigheter finns det helt klart 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-30 21:30

Nu sätter jag min heder på spel.
Jag kör med silverkablage, ingen tvekan att de ger den mest autentiska återgivningen.

Att jag sedan mäter varje enskild komponenet som ska ingå i mina byggen, är en självklarhet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-04-30 21:55

Jag tycker att det är kul om det finns plats för lite mer udda fabrikat.

Lycka till.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-04-30 22:23

Ragnwald skrev:Nu sätter jag min heder på spel.
Jag kör med silverkablage,.......

Var kör du med silver... o varför?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-01 02:21

Ragnwald skrev:Nu sätter jag min heder på spel.
Jag kör med silverkablage, ingen tvekan att de ger den mest autentiska återgivningen.

Att jag sedan mäter varje enskild komponenet som ska ingå i mina byggen, är en självklarhet.

Haha :) patetiskt, vad är detta, en sekt? Jag kör med kolfiberkabel från van Den Hul, USB-kabel från Entreq o silverlod mm mm mm Jag är glad o lycklig när förstärkarn har nya rör. Detta mina vänner, är riktigt kärlek.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-05-01 07:41

...och jag har Isodkabel i mina Carlsson OA52, både internt och externt 8)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-01 08:44

Piotr skrev:Hej Gabriel, välkommen!

Jag tänkte börja med att hacka lite.. :) (mina fetningar)

ongaku skrev:Vissa kommer tycka att AN är värt pengarna och andra kommer tycka att de låter bra men att det är för dyrt. En sak som man dock inte kan bortse från - kvalitén är helt överlägsen

Överlägsen vad och vilken eller vilka kvalitéer?

- AN bygger allt själva, inklusive vissa komponenter i produkterna.

Vilket inte är det samma som hög kvalitet eller kostnadseffektivt.. dock kanske en smula exklusivt, och det finns ju dom som uppskattar sådant också.

Man lämnar inget åt slumpen

Det kan ju ses som något positivt, om det blir rätt i slutändan vill säga.

- varje liten del är noggrant utvald för att passa in och produkterna har utvecklats av de bästa hjärnorna i hifi-världen(sen kan man ha vissa synpunkter om vissa produkters design Razz)

Det där var ett intressant påstående som du gärna får utveckla lite! :wink:

/Peter

Bra inlägg Peter. Får du ett svar med objektivt resonemang så klappar jag händerna! :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-01 08:53

Ok. Då passar jag på att citera mig själv också. Som svar på ditt citat, i den andra tråden.

Bra grävt!

Vill du inte att man skall klicka på länken?

Ex
Material för ledare som "syrefri" koppar, högren koppar, högrent
silver, kolfiber etc verkade ha mindre inverkan än andra egenskaper.
Vissa kolfiberkablar hade enligt Stig för hög resistans. Andra mätbara
egenskaper som kunde avskräcka var alltför hög induktans eller
kapacitans, liksom påverkan från omgivande elektriska och
elektromagnetiska fält. Men Stig behöll några silverkablar som flätats
(med kablar från japanska Audio Note som råmaterial) av Peter Bremen.

Mätbar skillnad.
"verkade ha mindre inverkan än andra egenskaper"
Senare i artikeln hänvisning till annan mätdata

Vad vill du ha sagt med denna bumpningen? :?
Att bygga ett par kablar som förvanskar signalen är mycket lätt.
Och det vet du som gravt erfaren forumdeltagare.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150

Man blir ju bara trött. :?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-01 09:29

Bill50x skrev:

/ B
Placebo?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-01 09:35

ongaku skrev:Jag har läst alla inlägg och att försvara prislappen genom att skriva hur bra dessa produkter låter är lite som att skriva att en maträtt är jättegod genom att visa upp ett recept...för folk som är hungriga...(kanske lite dålig liknelse...Smile)

Man behöver aldrig försvara prislappen, bara marknadsföringsknepen. Med rätt argument och rimmliga förklaringar utan mumbojumbo blir det aldrig snack.

Förresten, du borde läsa policyn som säger att du som repressentant för en näringsidkare/förening eller whatever skall delge det i en sidnot.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-05-01 10:34

Här måste jag säga att jag blev sjukt sugen...

Bild
AX-1

Det ser ut som en klassiskblandning mellan JPW Mini-monitor (bas/mellanregisterellement) och JPW P2 (diskanten). Hade de varit slutna hade jag köpt dem direkt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-01 10:43

Fin diskant det där tycker jag. Synd att den är placerad just där den är. Och jag tycker valet av terminal känns trist.

Det finns väl högtalartyg till den? Bara att plugga porten med den finaste raggsocka så blir dn aperiodiskt dämpad, dvs tar bort den stora impedanspuckeln av den slutna lådan ;)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-05-01 13:16

Att de inte hör någon förbättring med dyrkablar (bra sådana) är såklart att de inte har högupplösta maskiner.

Jag duckar :lol: :lol:

obs skämt :lol: , eller :D ?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-01 13:35

Men så kan du ju inte göra, det tog ju bort all effekt av JanBanans inlägg.

Nu framstod han ju som värsta historieförfalskaren :?

Är han det?

Det kanske bara var citatfel, och han kanske missat din respons i den andra tråden?

Eller har han medvetet varit kreativ med citeringen :? :? 8O

Peter Steindl kanske kan påvisa lite om vad som gjordes med råmaterialet och varför AN´s egna kablar uppenbarliggen ratades? :)

m_persson79 skrev:

Ok. Då passar jag på att citera mig själv också. Som svar på ditt citat, i den andra tråden.

Bra grävt!

Vill du inte att man skall klicka på länken?

Ex
Material för ledare som "syrefri" koppar, högren koppar, högrent
silver, kolfiber etc verkade ha mindre inverkan än andra egenskaper.
Vissa kolfiberkablar hade enligt Stig för hög resistans. Andra mätbara
egenskaper som kunde avskräcka var alltför hög induktans eller
kapacitans, liksom påverkan från omgivande elektriska och
elektromagnetiska fält. Men Stig behöll några silverkablar som flätats
(med kablar från japanska Audio Note som råmaterial) av Peter Bremen.

Mätbar skillnad.
"verkade ha mindre inverkan än andra egenskaper"
Senare i artikeln hänvisning till annan mätdata

Vad vill du ha sagt med denna bumpningen? :?
Att bygga ett par kablar som förvanskar signalen är mycket lätt.
Och det vet du som gravt erfaren forumdeltagare.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150

Man blir ju bara trött. :?

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-03-08 14:54

Jag va och lyssnade på Audio Note på Akkelis i helgen. Platt trisst och tråkigt lät det. Man kom snabbt på sig själv att sitta och tänka på annat när man lyssnade. Jag blev förvånad när jag såg vad stereon kostade då jag va säker på att detta va något "lågbudget" alternativ.

Sen vill jag passa på att tacka Akkelis för en bra eftermiddag. Riktigt trevlig butik med bra personal!!

Återgå till Generellt om hifi