Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Upplever ni skillnad på ljudet beroende på underlaget komponenten står på. Jag tycker mig höra rätt stor skillnad mella trä och glas iaf, framförallt när det gäller förstärkaren, men även andra komponenter. Glashyllor ger mer detaljer, skir diskant och framträdande mellanbas medan trähyllor ger ett mer jordnära framträdande mellanregister, lite avrullad förlåtande diskant samt djupbas. Olika träslag ger dessutom olika tonala karaktärer. Frågan är ju om det är så att den akustiska kopplingen gör att materialet "sjunger" med, eller om det räcker med närvaron av materialet i det akustiska lyssningsrummet. Tegelsten på komponenten kanske förvärrar eller rentav förbättrar fenomenet. Vad tror ni?
Objektivisten skrev:Det är mer framträdande med rörförstärkare. Om din teori stämmer skulle man ju minska effekten med en välplacerad tegelsten.
roggaro skrev:OK! blir ju mitt första inlägg då då...
angående intagande av ett par bira blir anläggningen knappast sämre och om du är i 'gott' sällskap ännu angenämare. om nu de är medlemmar av det svarta folket eller det är du och din flickvän bara
Stenberg skrev:Kan det vara så enkelt att trä absorberar högre frekvenser bättre och därmed gör att efterklangen innehåller större andel bas?
Olika träslag är ju olika porösa (dämpar olika mycket). Träslag som ofta används till musikinstrument (lönn, gran, mahogny osv) kommer vibrera (låta) mer mer än andra (furu, ek, lind osv).
Snackar vi ljusbruna substanser eller mörk pissgul vätska som intas via munnen?Sanny_X skrev:man kan förändra intaget av kemikalier också...
MagnusÖstberg skrev:Snackar vi ljusbruna substanser eller mörk pissgul vätska som intas via munnen?Sanny_X skrev:man kan förändra intaget av kemikalier också...
Sanny_X skrev:MagnusÖstberg skrev:Snackar vi ljusbruna substanser eller mörk pissgul vätska som intas via munnen?Sanny_X skrev:man kan förändra intaget av kemikalier också...
Med tanke på vissa inlägg en kombination.![]()
Här intas inget av ovanstående, lovar.
Objektivisten skrev:Jag tror jag ska tillverka en hylla i tondöd Kevlar. Audio Magic körde ju med fjäderupphängning, det var ju en god idé men opraktisk. Kopparhyllor kanske? Eller silver.
mike34 skrev:Sanny_X skrev:MagnusÖstberg skrev:Snackar vi ljusbruna substanser eller mörk pissgul vätska som intas via munnen?Sanny_X skrev:man kan förändra intaget av kemikalier också...
Nu är jag här åxå. Fan va det va svårstädat. och ju mer skit jag bär ut ju sämre blir ljudet. (och jag är fortfarande nykter) Ska nog placera om komponenterna lite. Tror det blir bra om jag lägger kondensatorerna till höger och motstånden till vänster. Transistorerna är fortfarande inlåsta i säkert skåp med lås å allt. Vill ju inte ha de exponerade och lättåtkomliga (läs lättstulna av falska rördyrkare).
Objektivisten skrev:mike34 skrev:Sanny_X skrev:MagnusÖstberg skrev:Snackar vi ljusbruna substanser eller mörk pissgul vätska som intas via munnen?Sanny_X skrev:man kan förändra intaget av kemikalier också...
Nu är jag här åxå. Fan va det va svårstädat. och ju mer skit jag bär ut ju sämre blir ljudet. (och jag är fortfarande nykter) Ska nog placera om komponenterna lite. Tror det blir bra om jag lägger kondensatorerna till höger och motstånden till vänster. Transistorerna är fortfarande inlåsta i säkert skåp med lås å allt. Vill ju inte ha de exponerade och lättåtkomliga (läs lättstulna av falska rördyrkare).
Pröva att placera förstärkaren högt så får du högre ljudbild. Transistorer brukar ju ha rätt platt ljudbild både på höjden o bredden så de gynnas av placering högt upp o långt in i rummet.

Objektivisten skrev: Vad tror ni?
Max_Headroom skrev:Objektivisten skrev: Vad tror ni?
Ärligt: Elektronik som påverkas av underlaget är gravt felkonstruerad. Släng den. Köp ny.
Max_Headroom skrev:Objektivisten skrev: Vad tror ni?
Ärligt: Elektronik som påverkas av underlaget är gravt felkonstruerad. Släng den. Köp ny.
mike34 skrev:Max_Headroom skrev:Objektivisten skrev: Vad tror ni?
Eller ännu värre, elektronik som är så felkonstruerad att den påverkar underlaget eller t.o.m omgivningen. Kanske det Objektivisten har hemma![]()
Verkar va ostadigt rent generellt då alla minsta förändringar påverkar ljudet ? Avtonera rör, tömma nätdelar med spik och hålla på. jösses
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster