Moderator: Redaktörer
shifts skrev:
Jag förstår dock inte riktigt vad LTS försteg har med Holographics försteg att
göra, förutom att de förra testade det senare.
Gwidon skrev:Jag ser att Naqref™ också han trots sommartiden är aktiv på här på forumet, hoppas vill han uppmuntra Anders Eriksson till att svara på inlägget.
Sanny_X skrev:hus-micke
provat och F/E-lyssna mixern?![]()
Jag testade min Numark PPD-1 (24-bitars digital), den hördes. Tydligt
Men det är kul att mixa.
Naqref™ skrev:... I kulisserna skissade jag på ett annat försteg. Det skulle bli tekniskt fulländat och gå långt mycket längre än att bara klara ett f/e-lyssningstest. Det skulle ha lägre distsiffror än de flesta steg på markanden inkl Pre-25. Det skulle ha en bandbredd på 1 MHz. Det skulle ha både obalanserad samt balanserade in och utgångar. Det skulle ha en volymkontroll som närmade sig de bästa passiva samt ha minst lika bra precision som de digitalt styrda utan deras problem med hf-läckage och dist. Det skulle vara fullt fjärrkontrollerat. Det skulle vara i fullbredd. Det skulle vara stilrent samt det skulle heta Silverbullet. Detta projekt ligger vilande i väntan på bättre ekonomiska resurser hos den som ska produktifiera det samt att jag ska bli tillräckligt frisk...
MattiasKarlsson skrev:Enligt vad jag fått som svar så är det möjligt att få en extra vippa på försteget där man väljer en kanal som pass-tru.
Gwidon skrev:Tack, Nagref, uppskattar verkligen ditt svar!
Hälsningar.
enJohn skrev:Vet nån om HA-prylarna kommer i svart? Är så sugen på en EAR ONE, men så offantligt osugen på en silvrig mojjäng...![]()
/en john
MattiasKarlsson skrev:Enligt vad jag fått som svar så är det möjligt att få en extra vippa på försteget där man väljer en kanal som pass-tru.
MattiasKarlsson skrev:Tackar! Modden påverkar inte prestandan i övrigt?
MagnusÖstberg skrev:Kan du ens påstå att det blir en hörbar förbättring?
enJohn skrev:Vet nån om HA-prylarna kommer i svart? Är så sugen på en EAR ONE, men så offantligt osugen på en silvrig mojjäng...![]()
/en john
overture skrev:Det var alltså det med fjärr som hade böjt kort som jag förstod det. pre25 original (= med det som finns på marknaden) har väl ett vanligt icke-böjd kort och behöver således inte ens teoretiskt en mk2-version.
overture skrev:Det var alltså det med fjärr som hade böjt kort som jag förstod det. pre25 original (= med det som finns på marknaden) har väl ett vanligt icke-böjd kort och behöver således inte ens teoretiskt en mk2-version.
Greensleeves skrev:I senaste Molt, där detta försteg testades, stod (s 23) att några av testdeltagarna misstänkte att lödningar på kretskortet ska kunna lossna pga att kretskortet är aningen böjt.
Nusse skrev:enJohn skrev:Vet nån om HA-prylarna kommer i svart? Är så sugen på en EAR ONE, men så offantligt osugen på en silvrig mojjäng...![]()
/en john
Jag ska (med hjälp av min bror som har all utrustning) göra mig en ny front till min pre 25, bara för att. Blir antagligen svart ( eller kanske blå?) anodiserad. Gjorde några provbitar idag, då jag inte hade med mig apparaten.
Aerob skrev:Är lite nyfiken på om det finns några mätningar på ett Pre25, då främst
frekvensrespons?
Anledningen till att jag undrar är att jag nyss kopplade in mitt gamla försteg,
som enligt Stereophiles mätningar har så gott som spikrak frekvensgång,
men fick ändå skruva lite på delningsfiltret för att sänka ner basen.
Å andra sidan kanske det finns mer saker än frekvensresponsen som kan
påverka detta? Läxa i så fall gärna upp mig!
subjektivisten skrev:Snyggt Nusse! Går det att beställa ett ex eller?
Aerob skrev:Finns det något preliminärt datum på PRE25 med fjärr, samt när det kan
tänkas dyka upp en eller flera slutstegsmodeller?
Aerob skrev:Finns det något preliminärt datum på PRE25 med fjärr, samt när det kan
tänkas dyka upp en eller flera slutstegsmodeller?
Ranefjord skrev:Precis som jag tidigare har förespråkat. HA borde tillverkas i svart utförande också. Snyggt!
Naqref skrev:MattiasKarlsson skrev:Enligt vad jag fått som svar så är det möjligt att få en extra vippa på försteget där man väljer en kanal som pass-tru.
Nja, man väljer inte en kanal som pass trough utan alla kanaler fungerar som pass trough om kanalväljaren står på någon av dessa. Det enda den specialmonterade vippan gör är att man kopplar bort volymkontrollen och sätter en fix nivå. Vad LK tar för denna modd vet jag dock inte.
subjektivisten skrev:Naqref skrev:Det enda den specialmonterade vippan gör är att man kopplar bort volymkontrollen och sätter en fix nivå. Vad LK tar för denna modd vet jag dock inte.
Finns det några problem man kan tänka sig med detta? T ex om man glömmer bort det och sätter på CD spelaren och du har full nivå ut?
Naqref skrev:Pre 25 går att köpa nu. Den fjärrade versionen hoppas jag verkligen kommer i produktion innan julafton annars. Men det är bäst att vara vag på den punkten.
Wictor skrev:Naqref skrev:Pre 25 går att köpa nu. Den fjärrade versionen hoppas jag verkligen kommer i produktion innan julafton annars. Men det är bäst att vara vag på den punkten.
Och hur går det gick den i produktion innan julafton, och vad blir priset?
DuST skrev:Hmm , ingen som vet när pre 25 finns att köpa med fjärr.. Är det någon som möjligen vet om pre 25 går att köpa överhuvudtaget ? Skulle vilja beställa ett ex. NU !
Nattlorden skrev:Och varför finns den inte på hemsidan då?![]()
HolographicAudio™ skrev:DuST skrev:Hmm , ingen som vet när pre 25 finns att köpa med fjärr.. Är det någon som möjligen vet om pre 25 går att köpa överhuvudtaget ? Skulle vilja beställa ett ex. NU !
PRE TwentyFive Remote finns nu på lager för omgående leverans.![]()
Priset är 5995kr.
Vh,
Lasse
Holographic Audio
Nattlorden skrev:Även ett ställe i Malmö man kan hämta ut en på?
adzer skrev:Finns det några bilder på fjärren?
Komorok skrev:Finns det en prislista någonstans? De sidor som HA-sidan länkar till har inte
produkterna upplagda eller är under uppbyggnad.
HolographicAudio™ skrev:Komorok skrev:Finns det en prislista någonstans? De sidor som HA-sidan länkar till har inte
produkterna upplagda eller är under uppbyggnad.
Ber om ursäkt för de felaktiga länkarna. Pre TwentyFive kostar 3995kr och Pre TwentyFive Remote kostar 5995kr.
Fjonkalicious skrev:De två sista fattar jag inte vad du skall ha dom till i en modern anläggning?
Däremot är prio nr.1. att få en ingångsväljare på fjärren, om inte annat så en som bara går "runt runt" tills man hittar det man vill ha.
n3mmr skrev:Fjonkalicious skrev:De två sista fattar jag inte vad du skall ha dom till i en modern anläggning?
Däremot är prio nr.1. att få en ingångsväljare på fjärren, om inte annat så en som bara går "runt runt" tills man hittar det man vill ha.
78-varvare, mixcheck.,..
MorganM skrev:Är volymkontrollen fixat på senare verisioner,angående att den höjde väldigt mycket i början och inte så mycket senare.
kanske blev lite svårtolkat.Jag menar att (vad jag läst att andra tycker),är att det blir nästan full volym redan vid klockan 9 på volymkontrollen istället för vid C.a kl 11.
ekkove skrev:Jag får också dra upp till klockan 12 för att få lagom volym på en hyfsat dynamisk inspelning.
Nahaz skrev:Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?
För så som det klankas ner på kabeltroende som betalar för sin feelgood känsla så kan det väl inte vara så att vi på det här forumet också betalar för feelgood känsla i form av avsaknad av "onödiga" funktioner vid musiklyssning?
MichaelG skrev:Nja, det räcker väl att den som köper försteget kan höra skillnaden. Vad alla andra hör, är ju ganska ointressant.
n3mmr skrev:Jag kan tycka att tre moddar till PRE25 kunde vara rimliga:
en processorslinga: en send-förstärkare och en receiver, bortkopplat är båda dessa ute ur slingan. Anordnat på musikljudvis: alltså med en TRS.plugg, tip = send, ring = receive.
En mono/stereo/reverse/mono-L/mono-R - omkopplare.
En balanskontroll!
uppräknade i preferensordning!
För mer vill man bygga nåt mycket dyrare.
Svantes ide med "alla ingångar mixade alltid" är lysande.
Alt att alla ingångar med signal mixas in, via en trigger-anordning.
Nahaz skrev:Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.
Men 6000:- för ett försteg som saknar ungefär 1000 funktioner som vilken hemmabio receiver (för betydligt mindre pengar) som helst har och som dessutom inte kan växla källa med fjärrkontrollen.
Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?
För så som det klankas ner på kabeltroende som betalar för sin feelgood känsla så kan det väl inte vara så att vi på det här forumet också betalar för feelgood känsla i form av avsaknad av "onödiga" funktioner vid musiklyssning?
adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
MorganM skrev:adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?
Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren
MorganM skrev:adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?
Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren
Naqref skrev:MorganM skrev:adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
Den rör sig relativt långsamt och ja den är motoriserad.
MorganM skrev:Naqref skrev:MorganM skrev:adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
Den rör sig relativt långsamt och ja den är motoriserad.
Ok!
Det låter bra.Var lite orolig att den skulle ta lite för stora steg vid varje knappdutt på volymknappen på fjärren.
Nahaz skrev:Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.
Men 6000:- för ett försteg som saknar ungefär 1000 funktioner som vilken hemmabio receiver (för betydligt mindre pengar) som helst har och som dessutom inte kan växla källa med fjärrkontrollen.
Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?
HolographicAudio™ skrev:Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till fler funktioner, utan när man inte kan ta bort något mer.
Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den?
HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den?
Förstår inte frågan, kan du formulera om den
Nattlorden skrev:HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den?
Förstår inte frågan, kan du formulera om den
Den var retorisk.
HolographicAudio™ skrev:Förstod nog det men ordet "lova" ställde mig lite.
HolographicAudio™ skrev:Nahaz skrev:Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.
Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till fler funktioner, utan när man inte kan ta bort något mer.
Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?
Nattlorden skrev:Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?
Precis det jag åsyftade innan. Men det är du som väljer försämringen och prispåslaget är ditt straff för att du ville ha den sämre.
HolographicAudio™ skrev:Hoppas jag varit lite tydligare nu.
Nattlorden skrev:HolographicAudio™ skrev:Hoppas jag varit lite tydligare nu.
Inget fel på tydligheten innan heller. Däremot behöver du skratta lite mer.
HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?
Precis det jag åsyftade innan. Men det är du som väljer försämringen och prispåslaget är ditt straff för att du ville ha den sämre.
Insåg att jag valde ett missviasande ord så jag har nu editerat mitt ordval i tidigare inlägg.
I ett försök att beskriva vad jag menade så tar jag ett exempel från verkligheten, nämligen konstruktionen av rubricerat försteg.
PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.
PRE TwentyFive Remote är baserat på samma konstruktion med den skillnaden att det tillkommer IR-mottagare och styrelektronik för den motorstyrda fjärren. Självklart kostar denna funktionalitet lite extra att realisera vilket även återspeglas på priset.
Hoppas jag varit lite tydligare nu.
PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.
eriken skrev:Klart snyggaste försteget på marknaden i mina ögon
sprudel skrev:Det var ett himla tjat om pris. Är steget så bra som ambitionen anger är jag glad att den inte kostar 45 papp, för det kunde den lätt gjort.
Vill man ha ett biosteg för 5kkr, så köp det då.
Med alla finesserna.
metheny skrev:Nattlorden skrev:Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?
Jag har då aldrig sett exempel på motsatsen.. förutom nu då, har du?
Nattlorden skrev:Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?
paa skrev:Nattlorden skrev:Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?
Det här flaggskeppet var oslagbart dyrast; $6.2 miljarder:
Och de nya dom bygger kommer naturligtvis inte bli billigare, $14 miljarder inklusive utvecklingskostnaderna för första båten!
Nahaz skrev:PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.
Men om man har sin musik digitalt (CD eller Flac) så innebär ett försteg utan inbyggd DAC att man måste ha en extra apparat, ett extra set kablar osv.
Då försvinner det minimalistiska tyvärr.
Detsamma gäller ju för vinyl, en extra apparat, ett extra par kablar som skulle kunna elimineras med inbyggd RIAA.
Om man vill skapa den perfekta produkten, borde inte DAC och RIAA vara inbyggda med samma korta signalväg osv?
DVD-ai skrev:Ja är lite sugen på en Pre 25 remote !
är det 6000kr som är priset idagsläget ?
2-ch skrev:Finns den i svart?
HolographicAudio™ skrev:DVD-ai skrev:Ja är lite sugen på en Pre 25 remote !
är det 6000kr som är priset idagsläget ?
Ja det stämmer (5995kr för att vara noga)
HolographicAudio™ skrev: (mot specialorder kan man dock få valfri kulör på dioden).
Nattlorden skrev:HolographicAudio™ skrev: (mot specialorder kan man dock få valfri kulör på dioden).
Kan man få svart diod?
( Alltså som tydligt gör rummet mörkare )
Nattlorden skrev:HolographicAudio™ skrev: (mot specialorder kan man dock få valfri kulör på dioden).
Kan man få svart diod?
adzer skrev:Finns det några bilder på fjärren?
Lage skrev:Ser ut som Densen knappar på fjärren? När jag hade Densen fick jag byta fjärrkontrollen 2 gånger för att knapparna slutade svara eller skiljer sig er konstruktion? Vad är det för garanti?
Kan man få svart diod?
sprudel skrev:Nattlorden skrev:HolographicAudio™ skrev: (mot specialorder kan man dock få valfri kulör på dioden).
Kan man få svart diod?
Nä! Men idiotsvar kan man få om man blandar om lite.
FBK skrev:https://www.youtube.com/watch?v=6Dx0GSUJICM&ab_channel=ZeroFidelity
Och jag var nyfiken 2009, så man får hoppas någon dyker upp tokbilligt någon gång kanske.
MusicMan skrev:FBK skrev:https://www.youtube.com/watch?v=6Dx0GSUJICM&ab_channel=ZeroFidelity
Och jag var nyfiken 2009, så man får hoppas någon dyker upp tokbilligt någon gång kanske.
De är inte omöjliga att få tag på. De poppar upp begade ibland. Jag köpte en Pre 25 med fjärr förra året för 3500 har jag för mig. Jag är mycket nöjd med den!
FBK skrev:MusicMan skrev:FBK skrev:https://www.youtube.com/watch?v=6Dx0GSUJICM&ab_channel=ZeroFidelity
De är inte omöjliga att få tag på. De poppar upp begade ibland. Jag köpte en Pre 25 med fjärr förra året för 3500 har jag för mig. Jag är mycket nöjd med den!
Den ligger i den prisklassen som är attraktiv och det är ont om andra alternativ så förr eller senare så är den aktuell.
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 19 gäster