Holographic Audio PRE Twenty Five

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Gwidon

Holographic Audio PRE Twenty Five

Inläggav Gwidon » 2009-06-30 15:36

Detta är ett brev till konstruktören Anders Eriksson och ett uttryck för min besvikelse med detta försteg, såsom det är beskrivet i Molten.

Redan för ett antal år sedan, när man inom LTS diskuterat möjligheten att designa eget försteg, fick man fram modeller som Försteg CA22 och LTS försteg 2000+, och bland de tekniska finesser som man tänkt sig kunna inplantera i det varit sk ”processing via en uppbryttningsslinga”, som skulle ge möjligheten att koppla in externa processorer, t.ex tonkontroller eller inspelningskonsol.

Konstruktionsmässigt är denna uppbryttningsslinga en struntsak som inte på något sätt komplicerar designen, men nyttan av är oändligt större än den hundralapp som den skulle kosta lagt till priset av ett ”rent” försteg, och den skulle kunna göra försteget helt unik på marknaden, med denna finess som snabbt skulle uppskattas av många.

Varför vill man inte göra detta försteg till något exceptionellt utan konstruerar något som visserligen är bra men bara ett av många liknande man kan välja mellan kan jag inte veta, men det som jag redan vet är att jag inte tänker köpa det, något som jag skulle omedelbart göra om det hade denna uppbryttningsslinga.

Men jag är beredd att vänta på modellen MkII, med denna slinga som förbättring, bara om jag får veta att denna förbättring ingår i planerna.

Hälsningar!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-30 16:30

Det är väl så att man gärna går ut med så mycket positivt man kan i ett (oftast för) tidigt skede.

Sedan blir det lätt sådana problem som du upplever då saker i och kring "LTS-sfären" sällan sker i trimmade organisationer/produktionslinjer.

Inte för att det gör dig gladare, men...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-06-30 16:43

Finns inget som gör Gwidon glad. :roll:

Faktiskt.ses egen Dr Sadness. :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-30 16:55

Men om man tar bort det där med LTS och deras planerade och nerlagda (?)
försteg och ser det som ett förslag till Holographic Audio, tycker jag det är
ett bra förslag!

Jag förstår dock inte riktigt vad LTS försteg har med Holographics försteg att
göra, förutom att de förra testade det senare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-06-30 16:57

fast var tog försteget vägen?
det kunde ju slängas ihop på en kafferast med inteligensen i hårstråna i röva
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-06-30 17:32

shifts skrev:
Jag förstår dock inte riktigt vad LTS försteg har med Holographics försteg att
göra, förutom att de förra testade det senare.

Anders Eriksson är den gemensamma nämnaren.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-30 17:36

RogerGustavsson skrev:Anders Eriksson är den gemensamma nämnaren.

Ah där ser man.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-30 17:39

Njae, ett tag trodde jag nästan det hade kommit ut en ny MoLT, men Gwidon är visst nästan ett nummer efter ;)

Undrar förresten när nästa nummer kommer, det borde ju varit ute nu? :?

Försteget är ju inte på något vis negativt beskrivet i MoLT vill jag för ordningens skull påpeka, att det inte har de finnesser som Gwidon önskar gör det ju inte direkt sämre.

Tvärtom är det ju ett alldeles ypperliggt försteg, som nu (eller snart, vad vet jag) finns med fjärrstyrning av volymen.

PRE25 är ju ett beställningsjobb som Anders har gjort åt en kund, i det här fallet HA, och det är rimmligt att anta att han levererat precis det kunden ville ha. Det brukar konstruktörer göra ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2009-07-06 14:00

Jag ser att Naqref™ också han trots sommartiden är aktiv på här på forumet, hoppas vill han uppmuntra Anders Eriksson till att svara på inlägget. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 14:12

Gwidon skrev:Jag ser att Naqref™ också han trots sommartiden är aktiv på här på forumet, hoppas vill han uppmuntra Anders Eriksson till att svara på inlägget. :)

Om jag var tillverkaren av detta steg skulle jag ta din kritik på allvar och diskutera den utifrån ditt eget perspektiv. Jag skulle berätta på vilka grunder jag hade valt den utformning steget nu har och också varför det du saknar i funktion inte finns med. Helt enkelt hur prioriteringen såg ut bland alla möjligheter som ges. Då tror jag att du skulle få fortsatt förtroende för både steget och dess upphovsman.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-07-06 16:03

Anders Erisksson är 'bara' konstruktör, som väl jobbar på uppdrag av flera däribland Holographic Audio. Lars Carlsson är mannen bakom Holographic Audio och väl den som bestämmer vilka produkter som tas fram?

Så önskemålet borde nog främst adresseras till Lars?

LTS-försteget (prototyp framtaget för många år sedan) var väl däremot Anders idé, som tyvärr aldrig blev av.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-06 17:24

Hej. Jo jag är lagom aktiv i sommarvärmen men jag missar de flesta trådar just nu men inte denna och jag hade tänkt att bemöda mig med ett så seriöst svar som jag kan komma med just nu (utan att avslöja företagshemligheter). :)

Jag ska svara efter bästa förmåga även om delar av svaret bör svaras av Lars Karlsson (ägare av Innotec som producerar produkter OEM men även under varumärket Holographic Audio).

Som flera har påpekat så ska man skilja på beställare av en produkt och de som ska konstruera produkten efter beställarens spec.

När det gäller LTS-fösteget så klargjorde jag i mina ögon rätt tydligt för LTS styrelse att jag kunde ställa upp med arbetsinsatser för många delar men att jag inte hade ekonomiska möjligheter att driva den praktiska utvecklingen av det hela. Det hade blivit en uppgift för LTS. Jag konstruerade många delar till det men de flesta kretslösningar gjordes av IÖ och vissa av Hans Albertsson (n3mmr). Hela styrelsen fick dock komma med förlag till funktioner. Det visade sig vara en riktigt dålig idé. Antalet finesser ökade exponetiellt vilket till slut gjorde att det krossade sig under sin egen tyngd...

I spillrorna av detta kom LK in och tog över vissa delar av projekteringen och finansieringen av prototyper. Det mesta från LTS-förstegets finesser rensades bort men kvar fanns bl a breakupslingan. Det var detta som blev CA-22. Efter lite utvecklande hade vi äntligen kommit fram till något som kunde potentiellt passera ett f/e-lyssningstest. Tyvärr var det mycket kvar av utvecklingsarbete när det gällde bl a handhavande och utseende. Dessutom så visade det sig att det nog inte gick att tillverka lika billigt som vi hade önskat. Därför fick projektet inget vidare liv.

Vi (LK och jag) hade dock andra saker på gång - hörlursförstärkaren Ear One. Den togs fram och när den samt dess enklare syskon - Ear Two - var framme så var tanken att med utgångspunkt från de mekaniska detaljer som redan fanns till hörlursförstärkarna att göra andra produkter. Då gick tankarna till ett enkelt försteg. Enkelt i funktion men kraftfullt i prestanda. Samt med samma små dimensioner som hörlursförstärkarna. Vi tog sikte på Sentec SC9. Litet format, enkelt handhavande, bra drivförmåga samt att det skulle klara ett f/e-lyssningstest. Att i detta steg som skulle bli Pre-25 införa en breakupslinga var uteslutet av en enda orsak - det fanns inte plats till fler kontakter på baksidan för detta samt att det skulle bli dyrare utan att finessen skulle uppskattas nog motsvara det högre priset. Pre-25 var m a o aldrig avsett för att vara en ersättare för CA-22. Ett RIAA-steg togs fram i samma veva. Totalt landar vi nog på 7-8st produkter i detta mindre format när vi är färdiga.

I kulisserna skissade jag på ett annat försteg. Det skulle bli tekniskt fulländat och gå långt mycket längre än att bara klara ett f/e-lyssningstest. Det skulle ha lägre distsiffror än de flesta steg på markanden inkl Pre-25. Det skulle ha en bandbredd på 1 MHz. Det skulle ha både obalanserad samt balanserade in och utgångar. Det skulle ha en volymkontroll som närmade sig de bästa passiva samt ha minst lika bra precision som de digitalt styrda utan deras problem med hf-läckage och dist. Det skulle vara fullt fjärrkontrollerat. Det skulle vara i fullbredd. Det skulle vara stilrent samt det skulle heta Silverbullet. Detta projekt ligger vilande i väntan på bättre ekonomiska resurser hos den som ska produktifiera det samt att jag ska bli tillräckligt frisk.

Hursomhelst.

Pre-25 gjordes aldrig med målsättningen att ersätta LTS-försteget. Det gjordes snarare för att ersätta Sentec SC-9. Det kan tänkas komma ett (tekniskt)bättre försteg i framtiden med breakupslinga men vi lovar inget. Det blir dessutom rätt dyrt (kanske 15-20kkr).

Hoppas du är nöjd med svaret även om det kanske spårar ut lite.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-07-06 17:30

seriöst alltså försteg är so 1980 typ, köp en fet mixer istället, massa tonkontroller, du kan köra skit simultant, du kan lyssna på 2 olika grejer i lurar och spela tja 2 helt andra saker i speakersarna, sen kan du fada mellan dessa (jag brukade ofta köra xboxen på en kanal, och tvn på en samtidigt som datorn var kopplad på en, allt på en armslängds avstånd) det är det som kallas multitasking mina herrar. du kan t o m koppla in 3 olika system efter mixern och köra dom samtidigt, med individuella nivåer!
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-07-06 17:36

hus-micke

provat och F/E-lyssna mixern? :wink:

Jag testade min Numark PPD-1 (24-bitars digital), den hördes. Tydligt

Men det är kul att mixa. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-07-06 17:38

Sanny_X skrev:hus-micke

provat och F/E-lyssna mixern? :wink:

Jag testade min Numark PPD-1 (24-bitars digital), den hördes. Tydligt

Men det är kul att mixa. 8)

fördelarna uppväger nackdelarna 8) iaf för mig, ska nog köpa mig en fet allen&heath snart, dom är seriösa.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 21:01

Naqref™

Väl talat!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-06 22:34

Ja, jag har också fastnat i den där fällan, men med en betydligt blygsammare marknad (mig själv). Man hittar på den ena finessen efter den andra, som var och en inte är särskilt dramatisk eller kostsam. Så till slut sitter man där med ett monsterbygge och man blir bara moloken.

Det är då som stora rensartornadon bör blåsa och skala bort så mycket som möjligt i stället. Man gör nåt som har en klart definierad uppgift, och vill man ha nåt mer så är det tough shit. Men man får en pryl som funkar och oftast funkar den bra. För det den är avsedd att göra.

I fallet Pre 25 skulle jag nog, om jag hade byggt den till mig själv, gjort ytterligare en förenkling. Jag skulle ha ersatt ingångsväljaren med en mixer. Jo jag vet det blir lite mer brus, och jag vet ingen annan gör så. Men jag gjorde en gång ett hembygge med fem ingångar och ett sjätte läge som mixar alla ingångar. Omkopplaren stod alltid i mixläget, jag använde inget annat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-06 22:44

Det är något väldigt vackert över något enkelt som gör sitt jobb perfekt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Greensleeves

Hoppas du blir frisk!

Inläggav Greensleeves » 2009-07-07 10:30

Naqref™ skrev:... I kulisserna skissade jag på ett annat försteg. Det skulle bli tekniskt fulländat och gå långt mycket längre än att bara klara ett f/e-lyssningstest. Det skulle ha lägre distsiffror än de flesta steg på markanden inkl Pre-25. Det skulle ha en bandbredd på 1 MHz. Det skulle ha både obalanserad samt balanserade in och utgångar. Det skulle ha en volymkontroll som närmade sig de bästa passiva samt ha minst lika bra precision som de digitalt styrda utan deras problem med hf-läckage och dist. Det skulle vara fullt fjärrkontrollerat. Det skulle vara i fullbredd. Det skulle vara stilrent samt det skulle heta Silverbullet. Detta projekt ligger vilande i väntan på bättre ekonomiska resurser hos den som ska produktifiera det samt att jag ska bli tillräckligt frisk...

Jag hoppas att du råkar på någon rik, hifi-frälst, och tillika human person som kan tänka sig att investera i detta förstegsprojekt! Framförallt hoppas jag att du blir frisk! Hälsan är viktigast!

Mvh
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2009-07-08 14:28

Tack, Nagref, uppskattar verkligen ditt svar!
Hälsningar.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-07-08 15:50

shifts skrev:Det är något väldigt vackert över något enkelt som gör sitt jobb perfekt.

+1
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-07-08 16:44

+1

Jag har ett PRE 25 och kan inte tänka mig ett bättre försteg med mina krav på funktion. Enkelt och återgivningsmässigt det klart bästa jag haft...för 3995 kr :o . Riktigt prisvärt. Det utesluter givetvis inte att det i kommande versioner utrustas med andra vettiga funktioner så länge det finns en marknad för ett, då, kostsammare och mer välutrustat försteg. Kommer snart att investera i ett RIAA TWO. På sikt intresserad av vad som kommer i slutstegsväg från HA.

/s

edit: stvafle
Senast redigerad av stefanolo 2009-07-08 18:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-07-08 18:47

En fråga, den efterfrågade finessen, är det möjligheten att exempelvis kunna välja ett läge på försteget där volymkontrollen kopplas förbi, så att man lätt kan integrera exempelvis en hemmabioförstärkare(med pre out) med vanliga stereon? Om inte, finns det en sådan finess på pre25?

Med vänlig hälsning
At

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-07-08 21:58

Försteget är såpass transparent att det bara är att köra hembioförstärkarens pre-out rätt igenom pre-25. välj t ex "rakt upp" på volymratten (kanske för låg gain möjligtvis?) och trimma sedan alla kanalernas nivåer på hembioförstärkaren. Eller sätt en tejpbit med ett streck som markerar lagom volym. Fast det kan jag inte rekomendera eftersom tejp har en tendens att ge spår som inte går bort om den sitter länge.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-08 23:33

Enligt vad jag fått som svar så är det möjligt att få en extra vippa på försteget där man väljer en kanal som pass-tru.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-07-09 09:36

MattiasKarlsson skrev:Enligt vad jag fått som svar så är det möjligt att få en extra vippa på försteget där man väljer en kanal som pass-tru.

Okay, det var det där med vippa med passthru som jag var ute efter. Johans lösning med markeringen på volymkontrollen visste jag att man kunde göra, dock tycker jag det är lite bökigt(vilket jag får göra med mitt nuvarande försteg, där det är svårare att få samma volym vid justeringen).

Tack i alla fall för svaren, Johan och Mattias.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-07-09 15:19

Vet nån om HA-prylarna kommer i svart? Är så sugen på en EAR ONE, men så offantligt osugen på en silvrig mojjäng... :?

/en john

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-10 13:15

Gwidon skrev:Tack, Nagref, uppskattar verkligen ditt svar!
Hälsningar.

Tackar! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-10 13:16

enJohn skrev:Vet nån om HA-prylarna kommer i svart? Är så sugen på en EAR ONE, men så offantligt osugen på en silvrig mojjäng... :?

/en john

Det är inte aktuellt med svarta prylar ännu.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-10 13:18

MattiasKarlsson skrev:Enligt vad jag fått som svar så är det möjligt att få en extra vippa på försteget där man väljer en kanal som pass-tru.

Nja, man väljer inte en kanal som pass trough utan alla kanaler fungerar som pass trough om kanalväljaren står på någon av dessa. Det enda den specialmonterade vippan gör är att man kopplar bort volymkontrollen och sätter en fix nivå. Vad LK tar för denna modd vet jag dock inte.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-10 14:11

Tackar! Modden påverkar inte prestandan i övrigt?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-10 15:38

MattiasKarlsson skrev:Tackar! Modden påverkar inte prestandan i övrigt?

Nej det ska den inte göra. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-10 15:44

Kan du ens påstå att det blir en hörbar förbättring?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-10 16:29

MagnusÖstberg skrev:Kan du ens påstå att det blir en hörbar förbättring?

Mellan normalläget och pass trough?

Bara om man har en obalans större än 0.4dB i poten. Vilket är inom toleransområdet och därför inte helt orimligt.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2009-07-10 17:25

enJohn skrev:Vet nån om HA-prylarna kommer i svart? Är så sugen på en EAR ONE, men så offantligt osugen på en silvrig mojjäng... :?

/en john

Jag ska (med hjälp av min bror som har all utrustning) göra mig en ny front till min pre 25, bara för att. Blir antagligen svart ( eller kanske blå?) anodiserad. Gjorde några provbitar idag, då jag inte hade med mig apparaten.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Fråga om aningen böjt kretskort...

Inläggav Greensleeves » 2009-07-12 18:07

I senaste Molt, där detta försteg testades, stod (s 23) att några av testdeltagarna misstänkte att lödningar på kretskortet ska kunna lossna pga att kretskortet är aningen böjt.

Jag undrar hur stor den risken är? Jag undrar om garantin täcker lossade lödningar? I så fall, hur lång är den garantin?

Vidare undrar jag om det finns någon Mark II-version på gång, med annan inre uppbyggnad av försteget som gör att kretskortet sitter rakt?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-07-12 18:28

Det var alltså det med fjärr som hade böjt kort som jag förstod det. pre25 original (= med det som finns på marknaden) har väl ett vanligt icke-böjd kort och behöver således inte ens teoretiskt en mk2-version.

Användarvisningsbild
Greensleeves

De som önskar fjärr, tittar på försteget med fjärr...

Inläggav Greensleeves » 2009-07-12 18:39

overture skrev:Det var alltså det med fjärr som hade böjt kort som jag förstod det. pre25 original (= med det som finns på marknaden) har väl ett vanligt icke-böjd kort och behöver således inte ens teoretiskt en mk2-version.

Att försteget utan fjärr har ett kretskort som sitter rakt, är ointressant för alla som har väntat på det fjärrstyrda steget i många år. De lär ju köpa det fjärrstyrda försteget från HA, eller - i de fall de är missnöjda med något hos det fjärrstyrda steget från HA - köpa ett fjärrstyrt försteg från någon annan firma, just för att de önskar kunna fjärrstyra en mängd funktioner.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2009-07-12 19:48

overture skrev:Det var alltså det med fjärr som hade böjt kort som jag förstod det. pre25 original (= med det som finns på marknaden) har väl ett vanligt icke-böjd kort och behöver således inte ens teoretiskt en mk2-version.

På min pre25:a (ej den med fjärr) Har kretskortet en 50 mm lång slits. Skillnaden (böjningen) är ca:1 mm. Jag har svårt att tro att det ska kunna bli några problem pga den inbyggda spänningen i kortet.
Gissar att det designats så för att de båda "rattarna" på fronten ska sitta på samma höjd. Ingen aning om kortet böjs mer, mindre eller lika mycket på fjärrversionen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Fråga om aningen böjt kretskort...

Inläggav Flint » 2009-07-12 20:19

Greensleeves skrev:I senaste Molt, där detta försteg testades, stod (s 23) att några av testdeltagarna misstänkte att lödningar på kretskortet ska kunna lossna pga att kretskortet är aningen böjt.

Det låter enbart som om någon missunnsam j¤vel har letat fel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-07-12 21:37

Nej det kommer ingen MK II med icke böjt kort med mindre än att konsumenterna gillar att det är olika höjd på volympotsknappen och ingångsväljarknappen alternativt att kontakterna på baksidan sitter snett. ;)

Problemet som sådan är rätt begränsat för det är ändå ingen dragbelastning på potens lödningar. Kortet böjs mest av att det trycks ner på ingångsväljarsidan vilket balanseras i jordningspunkten.

Men för att förekomma eventuella invändningar så kommer alla framtida potar monteras på vanligt sätt varefter benen böjs för att den ska sitta fast utan att lödningarna påverkar.

Detta kommer att vara oproblematiskt ur garantihänseende.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-07-15 21:38

Är lite nyfiken på om det finns några mätningar på ett Pre25, då främst
frekvensrespons?
Anledningen till att jag undrar är att jag nyss kopplade in mitt gamla försteg,
som enligt Stereophiles mätningar har så gott som spikrak frekvensgång,
men fick ändå skruva lite på delningsfiltret för att sänka ner basen.

Å andra sidan kanske det finns mer saker än frekvensresponsen som kan
påverka detta? Läxa i så fall gärna upp mig!

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2009-10-13 10:23

Nusse skrev:

/en john

Jag ska (med hjälp av min bror som har all utrustning) göra mig en ny front till min pre 25, bara för att. Blir antagligen svart ( eller kanske blå?) anodiserad. Gjorde några provbitar idag, då jag inte hade med mig apparaten.

Så. Nu har min bror gjort om fronten. Hittade inte rätt teckensnitt, så det blev ett helt annat.

Bild

Edit: Har inte kollat med HA/Innotec om det var ok att göra denna ändring. :oops:

Edit2, nya bilder:
Bild
Bild
Senast redigerad av Nusse 2009-10-13 22:51, redigerad totalt 2 gånger.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-10-13 10:28

Aerob skrev:Är lite nyfiken på om det finns några mätningar på ett Pre25, då främst
frekvensrespons?
Anledningen till att jag undrar är att jag nyss kopplade in mitt gamla försteg,
som enligt Stereophiles mätningar har så gott som spikrak frekvensgång,
men fick ändå skruva lite på delningsfiltret för att sänka ner basen.

Å andra sidan kanske det finns mer saker än frekvensresponsen som kan
påverka detta? Läxa i så fall gärna upp mig!

Nu är det ju Anders som ritat PRE25, men jag kan ändå svara att försteget är DC-kopplat, dvs det finns ingen avrullning nedåt. :)

vad är det för försteg du har som s-philen testat?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-13 13:47

Snyggt Nusse! Går det att beställa ett ex eller? :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2009-10-13 15:36

subjektivisten skrev:Snyggt Nusse! Går det att beställa ett ex eller? :P

Kontakta isf Pairair (min bror). Finns lite mer info här (lite reklam kanske...):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33090
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-10-26 00:07

Finns det något preliminärt datum på PRE25 med fjärr, samt när det kan
tänkas dyka upp en eller flera slutstegsmodeller?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-26 00:19

Ja, jag har tappar suget på försteget iaf.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-26 00:38

Aerob skrev:Finns det något preliminärt datum på PRE25 med fjärr, samt när det kan

i tråden om hur det ser ut på var och ens skrivbord kan man se något på Morellos skrivbord ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-10-26 01:46

Aerob skrev:Finns det något preliminärt datum på PRE25 med fjärr, samt när det kan

Och vilket pris blir det på PRE25 med fjärr?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2009-11-06 06:00

Aerob skrev:
Finns det något preliminärt datum på PRE25 med fjärr, samt när det kan

FBK skrev :
Och vilket pris blir det på PRE25 med fjärr?

Precis vad jag undrar eftersom jag ska till och köpa nytt försteg och PRE 25 verkar vara vad jag letar efter + deras RIAA när jag får råd efter jul..

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-11-06 08:56

Precis som jag tidigare har förespråkat. HA borde tillverkas i svart utförande också :). Snyggt!
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-06 12:06

Ranefjord skrev:Precis som jag tidigare har förespråkat. HA borde tillverkas i svart utförande också :). Snyggt!

Hmm, såsom herr Jagger sjunger; "When I see a pre-amp I just want to paint it black..."

8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2009-12-10 02:41

Hmm , ingen som vet när pre 25 finns att köpa med fjärr.. Är det någon som möjligen vet om pre 25 går att köpa överhuvudtaget ? Skulle vilja beställa ett ex. NU ! :roll:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-10 02:47

Pre 25 går att köpa nu. Den fjärrade versionen hoppas jag verkligen kommer i produktion innan julafton annars. Men det är bäst att vara vag på den punkten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-11 01:01

Naqref skrev:

Nja, man väljer inte en kanal som pass trough utan alla kanaler fungerar som pass trough om kanalväljaren står på någon av dessa. Det enda den specialmonterade vippan gör är att man kopplar bort volymkontrollen och sätter en fix nivå. Vad LK tar för denna modd vet jag dock inte.

Finns det några problem man kan tänka sig med detta? T ex om man glömmer bort det och sätter på CD spelaren och du har full nivå ut?

Jag har fått ett pris på denna moddning, om någon är intresserad så kan dom PM mig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-11 11:43

subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Det enda den specialmonterade vippan gör är att man kopplar bort volymkontrollen och sätter en fix nivå. Vad LK tar för denna modd vet jag dock inte.

Finns det några problem man kan tänka sig med detta? T ex om man glömmer bort det och sätter på CD spelaren och du har full nivå ut?

Jo då kan det uppstå ett problem. Modden är inte perfekt i alla hänseenden. För att göra den perfekt så hade det behövts en grundlig omkonstruering plus användande av minst fyrpoliga omkopplare. Rätt orealistiskt i dagsläget. Man kan dock tänka sig en passiv omkopplare före slutstegen där man växlar mellan förstegsutgången eller bioförstärkarutången. Kanske en bättre lösning?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-11 11:49

Jo, min första tanke var något sånt.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2010-03-03 23:00

Naqref skrev:Pre 25 går att köpa nu. Den fjärrade versionen hoppas jag verkligen kommer i produktion innan julafton annars. Men det är bäst att vara vag på den punkten.

Och hur går det gick den i produktion innan julafton, och vad blir priset?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-03 23:05

Wictor skrev:
Naqref skrev:Pre 25 går att köpa nu. Den fjärrade versionen hoppas jag verkligen kommer i produktion innan julafton annars. Men det är bäst att vara vag på den punkten.

Och hur går det gick den i produktion innan julafton, och vad blir priset?

Är du inte lite tidigt ute? Julafton är om 10 månader 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2010-03-03 23:11

Bah, nä va tråkigt. Läste inte datumet när han skrev :roll:

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2010-11-02 14:47

DuST skrev:Hmm , ingen som vet när pre 25 finns att köpa med fjärr.. Är det någon som möjligen vet om pre 25 går att köpa överhuvudtaget ? Skulle vilja beställa ett ex. NU ! :roll:

PRE TwentyFive Remote finns nu på lager för omgående leverans. 8O
Priset är 5995kr.

Vh,
Lasse
Holographic Audio
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-02 15:05

Och varför finns den inte på hemsidan då? :idea: :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2010-11-02 15:20

Nattlorden skrev:Och varför finns den inte på hemsidan då? :idea: :wink:

Coming soon... :wink:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-02 15:22

Även ett ställe i Malmö man kan hämta ut en på?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-11-02 15:32

HolographicAudio™ skrev:
DuST skrev:Hmm , ingen som vet när pre 25 finns att köpa med fjärr.. Är det någon som möjligen vet om pre 25 går att köpa överhuvudtaget ? Skulle vilja beställa ett ex. NU ! :roll:

PRE TwentyFive Remote finns nu på lager för omgående leverans. 8O
Priset är 5995kr.

Vh,
Lasse
Holographic Audio

Trevligt!

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2010-11-02 16:05

Nattlorden skrev:Även ett ställe i Malmö man kan hämta ut en på?

Nej inte ännu tyvärr, vi jobbar på det. Under tiden så går det bra att höra av sig till oss så skickar vi med posten.

Vh,
Lasse
Holographic Adio

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2011-07-26 08:59

Om man har ett Pre25 utan fjärr, går det att "uppgradera" detta till ett med fjärr? Och vad skulle i så fall en sådan operation kosta?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-26 10:13

Finns det några bilder på fjärren?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-08-30 20:29

Finns det en prislista någonstans? De sidor som HA-sidan länkar till har inte
produkterna upplagda eller är under uppbyggnad.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2011-08-31 09:35

tobm skrev:Om man har ett Pre25 utan fjärr, går det att "uppgradera" detta till ett med fjärr? Och vad skulle i så fall en sådan operation kosta?

Nej det är inte möjligt att uppgradera tyvärr

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-06 22:36

adzer skrev:Finns det några bilder på fjärren?

Hej adzer!
Vi har tyvärr ingen bild på vår hemsida (ännu :oops: ), i väntan på uppdatering så kan du titta på facebook eller dra ett mejl till mig.
Vh, Lars

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-06 22:38

Har redan sett och kommenterat på fb. Tack iaf :)

Ni borde lägga upp lite priser på eran hemsida. Svårt att veta om man skall bry sig om att ringa om man inte vet vilken prisklass saker ligger i.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-06 22:38

Komorok skrev:Finns det en prislista någonstans? De sidor som HA-sidan länkar till har inte

Ber om ursäkt för de felaktiga länkarna. Pre TwentyFive kostar 3995kr och Pre TwentyFive Remote kostar 5995kr.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-09-07 06:07

HolographicAudio™ skrev:
Komorok skrev:Finns det en prislista någonstans? De sidor som HA-sidan länkar till har inte

Ber om ursäkt för de felaktiga länkarna. Pre TwentyFive kostar 3995kr och Pre TwentyFive Remote kostar 5995kr.

Tack ska ni ha :)
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-09-07 18:57

Jag kan tycka att tre moddar till PRE25 kunde vara rimliga:

en processorslinga: en send-förstärkare och en receiver, bortkopplat är båda dessa ute ur slingan. Anordnat på musikljudvis: alltså med en TRS.plugg, tip = send, ring = receive.

En mono/stereo/reverse/mono-L/mono-R - omkopplare.

En balanskontroll!

uppräknade i preferensordning!

För mer vill man bygga nåt mycket dyrare.

Svantes ide med "alla ingångar mixade alltid" är lysande.

Alt att alla ingångar med signal mixas in, via en trigger-anordning.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-09-07 19:09

De två sista fattar jag inte vad du skall ha dom till i en modern anläggning?

Däremot är prio nr.1. att få en ingångsväljare på fjärren, om inte annat så en som bara går "runt runt" tills man hittar det man vill ha.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-09-07 21:53

Fjonkalicious skrev:De två sista fattar jag inte vad du skall ha dom till i en modern anläggning?

Däremot är prio nr.1. att få en ingångsväljare på fjärren, om inte annat så en som bara går "runt runt" tills man hittar det man vill ha.

78-varvare, mixcheck.,..
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-09-07 22:04

n3mmr skrev:
Fjonkalicious skrev:De två sista fattar jag inte vad du skall ha dom till i en modern anläggning?

78-varvare, mixcheck.,..

Hur många lyssnar aktivt på 78-varvare i en modern anläggning?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-08 14:13

Är volymkontrollen fixat på senare verisioner,angående att den höjde väldigt mycket i början och inte så mycket senare.

kanske blev lite svårtolkat.Jag menar att (vad jag läst att andra tycker),är att det blir nästan full volym redan vid klockan 9 på volymkontrollen istället för vid C.a kl 11.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

eriken

Inläggav eriken » 2011-09-08 14:21

MorganM skrev:Är volymkontrollen fixat på senare verisioner,angående att den höjde väldigt mycket i början och inte så mycket senare.

kanske blev lite svårtolkat.Jag menar att (vad jag läst att andra tycker),är att det blir nästan full volym redan vid klockan 9 på volymkontrollen istället för vid C.a kl 11.

Är det någon en allmän uppfattning? Det går tvärtemot vad jag upplever, normal lyssningsnivå ca 70 dB hamnar runt kl 12 här hemma. Innan dess händer det inte speciellt mycket.

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2011-09-08 15:32

Jag får också dra upp till klockan 12 för att få lagom volym på en hyfsat dynamisk inspelning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-08 18:06

Min erfarenhet har varit att kl 9 är väl ungefär där man kan sätta den till att börja med för hyffsat soft nivå, kl 12 spelar den på så bra att det sällan nyttjas mer. Men det beror ju väldans på slutstegets förstärkningsfaktor och hur effektiva högtalarna är... Och hur (icke-)klen källan är...

Gillar försteget. Plenty feelgood.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-08 21:11

ekkove skrev:Jag får också dra upp till klockan 12 för att få lagom volym på en hyfsat dynamisk inspelning.

Ok! det låter ju bra,fick för mig att jag läst någonstans om att det var som jag skrev tidigare.

Eller om det var så att det var fjärren som var lite för känslig,så att när man ville höja bara "lite" så blev det ofta lite för mycket.Vet inte om volymkontrollen är motordriven?,och att motorn drar lite för stora steg vid varje tryck på fjärren?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-09-09 12:53

Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.

Men 6000:- för ett försteg som saknar ungefär 1000 funktioner som vilken hemmabio receiver (för betydligt mindre pengar) som helst har och som dessutom inte kan växla källa med fjärrkontrollen.

Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?

För så som det klankas ner på kabeltroende som betalar för sin feelgood känsla så kan det väl inte vara så att vi på det här forumet också betalar för feelgood känsla i form av avsaknad av "onödiga" funktioner vid musiklyssning?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-09-09 13:43

Nahaz skrev:Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?

Nja, det räcker väl att den som köper försteget kan höra skillnaden. Vad alla andra hör, är ju ganska ointressant.

För så som det klankas ner på kabeltroende som betalar för sin feelgood känsla så kan det väl inte vara så att vi på det här forumet också betalar för feelgood känsla i form av avsaknad av "onödiga" funktioner vid musiklyssning?

Jag har hängt några år på forumet och det är nog inte många gånger jag sett någon "klanka" på en kabeltroende. Däremot klankas det en hel del på vissa kabelkrängares kvasivetenskapliga mumbo-jumbo. Och det är ju något helt annat. :wink:

Själv har jag nyligen lagt undan mitt minimalistiska försteg till förmån för en hembioförstärkare. Jag hör ingen ljudmässig försämring, men får MASSOR av kul godis i stället. Inte minst 7.1. :P

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-09 13:46

MichaelG skrev:Nja, det räcker väl att den som köper försteget kan höra skillnaden. Vad alla andra hör, är ju ganska ointressant.

Inte på det teoretiska planet, eller som köpråd åt någon annan.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-09-10 01:36

n3mmr skrev:Jag kan tycka att tre moddar till PRE25 kunde vara rimliga:

en processorslinga: en send-förstärkare och en receiver, bortkopplat är båda dessa ute ur slingan. Anordnat på musikljudvis: alltså med en TRS.plugg, tip = send, ring = receive.

En mono/stereo/reverse/mono-L/mono-R - omkopplare.

En balanskontroll!

uppräknade i preferensordning!

För mer vill man bygga nåt mycket dyrare.

Svantes ide med "alla ingångar mixade alltid" är lysande.

Alt att alla ingångar med signal mixas in, via en trigger-anordning.

Jag saknar en riktig tape-loop. Gärna för två olika inspelningsslingor,

HA riskerar att fastna i "jag-har-bara-tre-skivor-men-lyssnar-sällan-på-musik" audiofil träsket om man envisas med "minimalistiska" (läs med mindre funktion än användarna behöver) design på förförstärkarna.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-09-10 07:26

Nahaz skrev:Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.

Men 6000:- för ett försteg som saknar ungefär 1000 funktioner som vilken hemmabio receiver (för betydligt mindre pengar) som helst har och som dessutom inte kan växla källa med fjärrkontrollen.

Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?

Jag tror det blir svårt att hitta en hemmabioreceiver som säljs just nu som låter lika transparent. Möjligen begagnat, då.
Odogmatisk sekt- granskare

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-10 09:38

OT:
Jag gjorde på kul en liten jämnförelse,mellan mitt Sentec sc9 och min Denon 2105 (som försteg) förrut c:a 1 år sen.

Och nog var det skillnad mellan dom.Sentec sc 9 lät lite lugnare,samt att dom små detaljerna i ljudbilden hördes lite tydligare.Hela ljudbilden blev lite klarare.Denon 2105 spelade lite mer "på" dig,och ljudet lät lite mer som om all musik hade lite större efterklang/ambiens/luft i inspelningen.

Tänkte bara flika in det, eftersom det pratas en del om skillnaden mellan försteg i reciver mot separata försteg.

Någon som vet hur fjärren till Holografics försteg fungerar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-10 10:30

Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-11 16:47

adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?

Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?

Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-11 16:51

MorganM skrev:
adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?

Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?

Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren

Ja du menar så. Det har jag tyvärr ingen information om.

Jag kan dock säga att den med största säkerhet är motoriserad ifall den har en markering på ratten likt den vanliga pre25.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-09-11 17:08

MorganM skrev:

Den rör sig relativt långsamt och ja den är motoriserad.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-09-11 20:22

Naqref skrev:
MorganM skrev:

Ok!

Det låter bra :) .Var lite orolig att den skulle ta lite för stora steg vid varje knappdutt på volymknappen på fjärren.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-15 18:53

MorganM skrev:
Naqref skrev:
MorganM skrev:

Ok!

Det låter bra :) .Var lite orolig att den skulle ta lite för stora steg vid varje knappdutt på volymknappen på fjärren.

Du behöver inte vara orolig alls, den går lugnt och fint... :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 09:32

Nahaz skrev:Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.

Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till något mer, utan när man inte kan ta bort något mer.

EDIT: Insåg att mitt ordval "funktioner" var lite missvisande gentemot vad jag egentligen ville säga, så det är nu bytt mot ordet "mer".
Senast redigerad av HolographicAudio™ 2011-09-28 19:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 10:03

Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lov att ta bort den? :mrgreen:
Senast redigerad av Nattlorden 2011-09-28 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-28 10:08

HolographicAudio™ skrev:Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till fler funktioner, utan när man inte kan ta bort något mer.

Det där kan jag känna sympati för. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 11:22

Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den? :mrgreen:

Förstår inte frågan, kan du formulera om den :?:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 11:26

HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den? :mrgreen:

Den var retorisk.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 11:38

Nattlorden skrev:
HolographicAudio™ skrev:

Den var retorisk.

Förstod nog det men ordet "lova" ställde mig lite. :o

JAT

Inläggav JAT » 2011-09-28 11:42

Personligen uppskattar jag enkelheten i denna produkt. Att "bara" kunna ändra volym på fjärren tycker jag inte är någon direkt nackdel. Ganska befriande att tillåta sig själv att njuta av musiken istället för att "flippra" mellan signalkällor och låtar.

Erkänner att jag själv är dålig på att lyssna färdigt på låtarna utan byter gärna. Vilket medfört att jag börjat lyssna mer och mer på vinyl där enkelheten att byta låt är mindre och man tvingar sig själv att lyssna klart.

Hur som helst...PreTwentyFive remote är en av mina absoluta favoritägodelar när det gäller HiFi och längtar verkligen tills de större slutstegen finns klara.

Ha det bra!!!

//Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 12:02

HolographicAudio™ skrev:Förstod nog det men ordet "lova" ställde mig lite. :o

8O :!: Förståeligt! Det för myckna 'a':et bortplockat nu!

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-09-28 15:10

Att erbjuda en version med fjärr är väl ett steg mot att lägga till fler funktioner (dvs motsatsen till strävan mot perfektion, om nu perfektion är att plocka bort funktioner som gör produkten mer bekväm att använda och skapar fler användningsområden). Det gick ju tydligen att göra utan, och dessutom billigare. Det kostade alltså några tusen för en försämring?

Jag har själv inte ägt ett HolographicAudio försteg så jag har ingen egen erfarenhet, men jag är ganska säker på att jag hade haft svårt att höra skillnad. Men är för den sakens skull inte övertygad om att andra inte kan höra skillnad, det finns säkert dom som kan det.

Olika högtalare och olika rum däremot, det hör jag skillnad på.

Men jag hade gärna deltagit i ett blindtest av försteg, kanske ändrar jag helt inställning i frågan efter ett sådant.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-28 15:11

HolographicAudio™ skrev:

Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till fler funktioner, utan när man inte kan ta bort något mer.

Den där filosofin är inte tänkt att gå hand i hand med er prissättning alltså, eftersom ni tar mer betalt för mindre perfekta produkter än för de allra perfektaste?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 17:18

Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?

Precis det jag åsyftade innan. Men det är du som väljer försämringen och prispåslaget är ditt straff för att du ville ha den sämre. :wink:

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 19:51

Nattlorden skrev:

Precis det jag åsyftade innan. Men det är du som väljer försämringen och prispåslaget är ditt straff för att du ville ha den sämre. :wink:

Insåg att jag valde ett missviasande ord så jag har nu editerat mitt ordval i tidigare inlägg.

I ett försök att beskriva vad jag menade så tar jag ett exempel från verkligheten, nämligen konstruktionen av rubricerat försteg.
PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.
PRE TwentyFive Remote är baserat på samma konstruktion med den skillnaden att det tillkommer IR-mottagare och styrelektronik för den motorstyrda fjärren. Självklart kostar denna funktionalitet lite extra att realisera vilket även återspeglas på priset.
Hoppas jag varit lite tydligare nu. :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 19:55

HolographicAudio™ skrev:Hoppas jag varit lite tydligare nu. :?

Inget fel på tydligheten innan heller. Däremot behöver du skratta lite mer. :wink:
Senast redigerad av Nattlorden 2011-09-28 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-09-28 19:59

Man ser ju aldrig märket på begagnatmarknaden, det måste ju antingen innebära att alla ägare är väldigt nöjda eller att det finns väldigt få ägare, eller möjligtvis en kombination.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-28 20:28

Nattlorden skrev:
HolographicAudio™ skrev:Hoppas jag varit lite tydligare nu. :?

Inget fel på tydligheten innan heller. Däremot behöver du skratta lite mer. :wink:

Ja så är det nog :D, men med min inläggsfrekvens, 182 st på 8 år:!: så gäller det att försöka komunicera nåt vettigt varje gång.
Det är en svårt konst att mixa seriösa och tydliga svar med ironi och humor. :?

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-28 20:46

HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:

Insåg att jag valde ett missviasande ord så jag har nu editerat mitt ordval i tidigare inlägg.

I ett försök att beskriva vad jag menade så tar jag ett exempel från verkligheten, nämligen konstruktionen av rubricerat försteg.
PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.
PRE TwentyFive Remote är baserat på samma konstruktion med den skillnaden att det tillkommer IR-mottagare och styrelektronik för den motorstyrda fjärren. Självklart kostar denna funktionalitet lite extra att realisera vilket även återspeglas på priset.
Hoppas jag varit lite tydligare nu. :?

Att det blir dyrare att lägga till fjärrkontrollerad volym tror jag inte någon har missförstått, det torde vara självklart. Diskussionen gällde snarare filosofin att perfektion innebär bortskalning av mesta möjliga funktionalitet, vilket då i detta fall innebär att dyrare blir sämre.

Det var ju ett försök att förklara varför ett försteg som enbart kontrollerar volym är dyrare än ett bioförsteg med tusen andra finesser. Men det känns som att förklaringsmodellen slinter lite. Eller rätt så rejält faktiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 21:17

Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-28 21:48

Det var ett himla tjat om pris. Är steget så bra som ambitionen anger är jag glad att den inte kostar 45 papp, för det kunde den lätt gjort.
Vill man ha ett biosteg för 5kkr, så köp det då.
Med alla finesserna. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

eriken

Inläggav eriken » 2011-09-28 21:56

Förutom pre25:ans prestanda så köpte jag det just för att det var litet och enkelt/puristiskt utan en massa knappar och funktioner som jag ändå aldrig använder. Klart snyggaste försteget på marknaden i mina ögon :)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-09-28 22:04

Men om man har sin musik digitalt (CD eller Flac) så innebär ett försteg utan inbyggd DAC att man måste ha en extra apparat, ett extra set kablar osv.

Då försvinner det minimalistiska tyvärr.
Detsamma gäller ju för vinyl, en extra apparat, ett extra par kablar som skulle kunna elimineras med inbyggd RIAA.

Om man vill skapa den perfekta produkten, borde inte DAC och RIAA vara inbyggda med samma korta signalväg osv?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 22:15

eriken skrev:Klart snyggaste försteget på marknaden i mina ögon :)

I styv konkurrens med Bladelius 'Saga'. *IMO* Va? Likhet? Vaddå? 8)

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-09-28 22:50

sprudel skrev:Det var ett himla tjat om pris. Är steget så bra som ambitionen anger är jag glad att den inte kostar 45 papp, för det kunde den lätt gjort.
Vill man ha ett biosteg för 5kkr, så köp det då.
Med alla finesserna. :)

Den här med silverkablage kostar dryga 45 papp
Bild
kanske också ok.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-29 09:21

Nattlorden skrev:Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?

Jag har då aldrig sett exempel på motsatsen.. förutom nu då, har du?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-29 09:23

metheny skrev:
Nattlorden skrev:Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?

Jag har då aldrig sett exempel på motsatsen.. förutom nu då, har du?

Högst troligen inte dyrast
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-29 09:32

Det här flaggskeppet var oslagbart dyrast; $6.2 miljarder:

Bild

Och de nya dom bygger kommer naturligtvis inte bli billigare, $14 miljarder inklusive utvecklingskostnaderna för första båten!

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2011-09-29 10:45

paa skrev:

Det här flaggskeppet var oslagbart dyrast; $6.2 miljarder:

Bild

Och de nya dom bygger kommer naturligtvis inte bli billigare, $14 miljarder inklusive utvecklingskostnaderna för första båten!

Vad fel och ändå rätt man kan läsa ibland!? Jag LÄSTE FLASKskeppet...
:oops: :D
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-29 11:49

Men den där är inte gjord av HA va? Eftersom den verkar vara i mera svart.
Och den är definitivt inte transparent.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-29 12:46

Men emblemet är i mitten :) om man inte lyssnar genom hörlurar :?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-29 13:01

petersteindl skrev:Men emblemet är i mitten :) om man inte lyssnar genom hörlurar :?

MvH
Peter

Det där i mitten är ju frimärket.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-29 13:04

Ja det brukar förknippas med märket för frihet, utom på vissa platser.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2011-09-30 09:18

Nahaz skrev:

Men om man har sin musik digitalt (CD eller Flac) så innebär ett försteg utan inbyggd DAC att man måste ha en extra apparat, ett extra set kablar osv.

Då försvinner det minimalistiska tyvärr.
Detsamma gäller ju för vinyl, en extra apparat, ett extra par kablar som skulle kunna elimineras med inbyggd RIAA.

Om man vill skapa den perfekta produkten, borde inte DAC och RIAA vara inbyggda med samma korta signalväg osv?

Det är ett svårt vägval de där. Om man bygger in mer funktionalitet så tillgodoser man förvisso kunder som efterfrågar detta. Men man fördyrar/förkrångligar (kan man säga så? :?) samtidigt ursprungsprodukten för den kund som bara efterfrågar ett enkelt försteg. Vi har valt att lägga funktionaliteten i olika burkar. Dessutom har vi när det varit möjligt gjort dem i "halvbredd" (210mm) så att man skall kunna ställa två produkter jämte varandra (med lite luft emellan) och därmed uppta en "standardbredd" (ca 435mm).
Jag skulle även vilja påstå att vi har tillräckligt med "head room" för hörbar ljudpåverkan även om men tex kopplar in en EAR ONE (hörlursförstärkare) via REC-utgången på en PRE TwentyFive. :roll:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-17 10:10

Ja är lite sugen på en Pre 25 remote !

är det 6000kr som är priset idagsläget ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-01-17 18:10

DVD-ai skrev:Ja är lite sugen på en Pre 25 remote !

Ja det stämmer (5995kr för att vara noga) :!:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-17 18:35

Finns den i svart?

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-01-18 11:08

2-ch skrev:Finns den i svart?

Nej tyvärr. Våra produkter är alla i natureloxerad aluminium (även fjärren) med blå diod (mot specialorder kan man dock få valfri kulör på dioden).

Användarvisningsbild
Kulturkonservativ

Verkar prisvärt

Inläggav Kulturkonservativ » 2012-01-19 19:50

HolographicAudio™ skrev:
DVD-ai skrev:Ja är lite sugen på en Pre 25 remote !

Ja det stämmer (5995kr för att vara noga) :!:

Det verkar prisvärt, inte minst med tanke på att det är neutralt ljudande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-19 19:52

HolographicAudio™ skrev: (mot specialorder kan man dock få valfri kulör på dioden).

Kan man få svart diod? :mrgreen:

( Alltså som tydligt gör rummet mörkare )

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-19 22:58

Spissot i ansiktet förhöjer också svärtan.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-01-23 11:53

Nattlorden skrev:
HolographicAudio™ skrev: (mot specialorder kan man dock få valfri kulör på dioden).

Självklart! Kunden har alltid rätt. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-23 13:23

Nattlorden skrev:

Du kanske kan få en svart UV-diod om du är riktigt snäll ;)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-02-21 17:11

adzer skrev:Finns det några bilder på fjärren?

Nu finns vi Facebook med bilder och lite mätningar...
http://www.facebook.com/pages/Holograph ... 76?sk=info

Lage

Inläggav Lage » 2012-02-21 18:14

Ser ut som Densen knappar på fjärren? När jag hade Densen fick jag byta fjärrkontrollen 2 gånger för att knapparna slutade svara eller skiljer sig er konstruktion? Vad är det för garanti?

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-02-21 23:30

Lage skrev:Ser ut som Densen knappar på fjärren? När jag hade Densen fick jag byta fjärrkontrollen 2 gånger för att knapparna slutade svara eller skiljer sig er konstruktion? Vad är det för garanti?

Jag känner inte till Densens konstruktion så det är svårt att svara på vad som skiljer konstruktionerna ("operating lifetime" beror både på mekanisk och elektrisk belastning).
Det jag däremot kan säga är att vi har minst två års garanti på våra produkter. Jag skriver "minst" därför att vi aldrig har debiterat en kund för ett serviceärende, vi har förvisso bara haft två ärenden under våra tio år på marknaden, men i alla fall.

Lage

Inläggav Lage » 2012-02-24 10:16

Låter bra :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-24 15:37

Nattlorden skrev:

Nä! Men idiotsvar kan man få om man blandar om lite. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Re: Holographic Audio PRE Twenty Five

Inläggav distad » 2023-06-15 03:07

11år har gått. https://www.youtube.com/watch?v=6Dx0GSU ... roFidelity :)
Och jag var nyfiken 2009, så man får hoppas någon dyker upp tokbilligt någon gång kanske.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-06-15 05:42

Detta "måste ni se" bra reklam här hemma, ifrån andra sidan vattnet och rolig historia och film på slutet. "Ett måste" :D https://www.youtube.com/watch?v=fOfzCih ... roFidelity

Användarvisningsbild
Morello

Re:

Inläggav Morello » 2023-06-15 09:21

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Nä! Men idiotsvar kan man få om man blandar om lite. :)

En infraröd diod kommer av människan att upplevas som svart. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2023-06-18 18:06

FBK skrev:https://www.youtube.com/watch?v=6Dx0GSUJICM&ab_channel=ZeroFidelity :)
Och jag var nyfiken 2009, så man får hoppas någon dyker upp tokbilligt någon gång kanske.

De är inte omöjliga att få tag på. De poppar upp begade ibland. Jag köpte en Pre 25 med fjärr förra året för 3500 har jag för mig. Jag är mycket nöjd med den! :D
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-06-19 11:30

MusicMan skrev:
FBK skrev:https://www.youtube.com/watch?v=6Dx0GSUJICM&ab_channel=ZeroFidelity :)

De är inte omöjliga att få tag på. De poppar upp begade ibland. Jag köpte en Pre 25 med fjärr förra året för 3500 har jag för mig. Jag är mycket nöjd med den! :D

Den ligger i den prisklassen som är attraktiv och det är ont om andra alternativ så förr eller senare så är den aktuell. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-06-19 20:02

FBK skrev:
MusicMan skrev:

Den ligger i den prisklassen som är attraktiv och det är ont om andra alternativ så förr eller senare så är den aktuell. :)

Jag skulle kunna tänka mig att byta dansken mot en sådan, så om någon behöver extremt många in- och utgångar o vill byta så hör av dig :)
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi