Någon som hört Sony 7506 hörlurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Någon som hört Sony 7506 hörlurar?

Inläggav ollenorell » 2009-09-24 21:01

Jag är ute efter ett par bra hörlurar. Eller framförallt ett par prisvärda hörlurar!
Helst ska de vara ganska slutna, det är bra när man cyklar :)

De lurar som räknas till mer "konsumentprylar" som jag har hört har inte låtit så värst övertygande.
Jag har hört lite alla möjliga, Koss, Akg, Sennheisser, men jag har inte hört de dyra...
De modeller jag hört kostar mellan 300 och 1000kr.
Ett par lurar har jag dock tyckt låtit subjektivt rätt bra, och det var Grado SR60
och de kostar som billigast 700kr.

Först sökte jag igenom gamla trådar på faktiskt, sen läste jag hörlurstesten i Molt (nr 4, 2003).
Där står det att Akg 271 Studio är rätt bra lur! Men den är lite för dyr, fin och stor för att cykla runt med :o

Men jag började titta på studiolurar istället!
För jag vill ju ha något som återger musiken som den är, och det är ju en monitors uppgift.
Så då borde ju en studiolur passa mig bra, men något säger mig att det finns många mindre bra studiolurar också...

Jag hittade en lur som är en vanligt förekommande lur i inspelningsstudios:
Sony MDR 7506:
Bild
Den går också under namnet Sony MDR V6, och det är endast små skillnader mellan dem.

Grejen är att jag har hittat den ny på ebay för 605kr inkl frakt! :)

Är det någon som har hört den?

Är det ett fynd tror ni?
Hittar man något bättre för dessa pengar?

Säkert är AKG 271 bättre, men för 600kr så är de här kanske otroligt prisvärda? :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-24 21:45

dj-lur, spiralsladd urk.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-09-24 21:49

Okej, tror du att den presterar som en typisk DJ-lur också?
Jag vill inte ha någon disco-puckel nämligen...

Spiralsladd kan jag leva med om luren låter skapligt bra...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-09-24 22:29

Jag slänger in en underdog i sammanhanget som tips. Audio Technica ATH-50!

En mycket välbalanserad lur i mina öron som jag tror tilltalar den som är ute efter ett neutralt ljud. Ska man ha den till en iPod funkar den utmärkt (och den låter sig naturligtvis drivas även av bättre grejer). Av slutna lurar är den nog det bästa jag har hört i prisklassen, men lurar är ju lite luriga eftersom de kan låta väldigt annorlunda beroende på vad som driver dem, vad det verkar.

En sluten lur, är bäst att tillägga.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-25 07:47

Audio Technica tycker vi om, till dom fattas det bara en drömlåda men den kan du ha på pakethållaren och glöm inte head room, minst 100W. Du får ha en kraftig dynamo.
Det kan bli ett riktigt spektakel. Men tänk på lårmusklerna och omgivningen.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-09-25 07:54

Hum skrev:Audio Technica tycker vi om, till dom fattas det bara en drömlåda men den kan du ha på pakethållaren och glöm inte head room, minst 100W. Du får ha en kraftig dynamo.
Det kan bli ett riktigt spektakel. Men tänk på lårmusklerna och omgivningen.

:D
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-09-25 11:27

7506 var länge ljudteknikerna på SRs standardlur, den är väldigt mycket monitor! V6 i jämförelse är ganska höjd i basen (DJ hörlurstuk) och är inte lika tydlig i mellanregister och diskant!

Du skullle kanske kolla in dom nya Shurelurarna, SRH240 är slutna och ligger innom din budget.. Har inte hört denna instegsmodell, men håller för närvarnde på att utvärdera dess storasyster SRH840, och första intrycket är att Shure fått till en jäkligt bra serie lurar!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-09-25 11:35

ptr skrev:7506 var länge ljudteknikerna på SRs standardlur, den är väldigt mycket monitor! V6 i jämförelse är ganska höjd i basen (DJ hörlurstuk) och är inte lika tydlig i mellanregister och diskant!

Du skullle kanske kolla in dom nya Shurelurarna, SRH240 är slutna och ligger innom din budget.. Har inte hört denna instegsmodell, men håller för närvarnde på att utvärdera dess storasyster SRH840, och första intrycket är att Shure fått till en jäkligt bra serie lurar!

/ptr

Spännande!
Finns det någon chans att du kommer lyssna på de billigare varianterna, SRH240, SRH440 också?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-09-25 11:37

7506 kostar ju 2500:- i Sverige, kan det vara så att det är falska varianter i omlopp på ebay (inte så ovanligt enligt många på head-fi)? 605 spänn känns lite väl bra för att vara sant.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-09-25 12:05

lazpete skrev:Spännande!
Finns det någon chans att du kommer lyssna på de billigare varianterna, SRH240, SRH440 också?

Räknar inte med det (är bara med och utvärderar lurar för ett av mina jobb..), däremot är det några andra fabrikat* i mostsvarande prisklass (runt 2KKr) inlagda för "utvärdering" .. Letar efter lurar för att ersätta(?) tio par Beyer DT-250.. testade ett par Sennheiser HD-380Pro förra veckan, och det var ingen dum lur, väldigt väldämpad, ganska öppet ljud, men inte lika naturligt 'omslutande' som mina HD-650 (som läcker som ett soll)...

BTW, hela Shures lurserie lär finnas hos Musikbörsen, så det finns chans för alla att "testlyssna" ...

Såg att ollebolle skulle ha lurarna när han cyklar, är det inte livsfarligt med slutna lurar när man är i trafiken?? ... man blir ju helt avskuren från omgivningen.. en trafikfara så att säga... :wink:

/ptr

*Sennheiser, Ultrasone, Beyer och nått mer som jag inte minns (Inte AKG för "testledaren" avskyr deras lurar..)

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-09-25 12:16

ptr skrev:
lazpete skrev:Spännande!

Räknar inte med det (är bara med och utvärderar lurar för ett av mina jobb..), däremot är det några andra fabrikat* i mostsvarande prisklass (runt 2KKr) inlagda för "utvärdering" .. Letar efter lurar för att ersätta(?) tio par Beyer DT-250.. testade ett par Sennheiser HD-380Pro förra veckan, och det var ingen dum lur, väldigt väldämpad, ganska öppet ljud, men inte lika naturligt 'omslutande' som mina HD-650 (som läcker som ett soll)...

BTW, hela Shures lurserie lär finnas hos Musikbörsen, så det finns chans för alla att "testlyssna" ...

Såg att ollebolle skulle ha lurarna när han cyklar, är det inte livsfarligt med slutna lurar när man är i trafiken?? ... man blir ju helt avskuren från omgivningen.. en trafikfara så att säga... :wink:

/ptr

*Sennheiser, Ultrasone, Beyer och nått mer som jag inte minns (Inte AKG för "testledaren" avskyr deras lurar..)

Spännande!
Kanske tillräckligt för en ny tråd?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-25 20:17

ptr skrev:

nae, man lär sig fort att kolla och inte lita på hörseln.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-09-25 20:56

JTarnstrom skrev:Jag slänger in en underdog i sammanhanget som tips. Audio Technica ATH-50!

En mycket välbalanserad lur i mina öron som jag tror tilltalar den som är ute efter ett neutralt ljud. Ska man ha den till en iPod funkar den utmärkt (och den låter sig naturligtvis drivas även av bättre grejer). Av slutna lurar är den nog det bästa jag har hört i prisklassen, men lurar är ju lite luriga eftersom de kan låta väldigt annorlunda beroende på vad som driver dem, vad det verkar.

En sluten lur, är bäst att tillägga.

Den ska jag kika på!

ptr skrev:7506 var länge ljudteknikerna på SRs standardlur, den är väldigt mycket monitor! V6 i jämförelse är ganska höjd i basen (DJ hörlurstuk) och är inte lika tydlig i mellanregister och diskant!

/ptr

Monitor, hur låter det? :) Jag har aldrig varit i studio... :o
Men man tycker ju att en monitorlur skulle ha naturtrogen återgivning...

Dessa Sure-lurar ska jag kolla upp! :)

lazpete skrev:7506 kostar ju 2500:- i Sverige, kan det vara så att det är falska varianter i omlopp på ebay (inte så ovanligt enligt många på head-fi)? 605 spänn känns lite väl bra för att vara sant.

Ja kanske det...
Men jag hittade dem skitbilligt även på Amazon: Länk
Amazon ska väl vara ett seriöst ställe, så kanske man man faktiskt köpa dessa lurar skitbilligt! :)
Eller så kanske man riskerar att köpa kopior även där :?

housemicke skrev:
ptr skrev:

nae, man lär sig fort att kolla och inte lita på hörseln.

Det är roligt att leva farligt :wink:
Jag har alltid cyklat med lurar och det har gått bra hittills :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-09-25 21:04

Jag har läst lite på diverse forum om skillnaden mellan MDR V6 och 7506.

Jag har inte kommit fram till något säkert men det finns lite olika åsikter.

Någon hade kollat upp reservdelarna, och det är exakt samma reservdelar till de båda lurarna. Enligt honom skiljer endast klisterlapparna och en guldpläterad kontakt.

Någon annnan hör skillnad, Ytterligare någon hör inte skillnad.
Någon tredje säger att dessa hörbara skillnader kan bero på variationer mellan exemplar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-09-26 00:16

ptr skrev:[...] (Inte AKG för "testledaren" avskyr deras lurar..)

Hrumph... Sånt svider i hjärtat för en fan-boy. Du kanske kan lyssna lite på AKG i smyg? Eller köpa ett par och ha i lådan och använda när han inte är där? ;-)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-09-26 11:08

Koffe skrev:
ptr skrev:[...] (Inte AKG för "testledaren" avskyr deras lurar..)

Hrumph... Sånt svider i hjärtat för en fan-boy. Du kanske kan lyssna lite på AKG i smyg? Eller köpa ett par och ha i lådan och använda när han inte är där? ;-)

Tyvärr delar jag kanske oviljan mot AKG efter att ha ägt (dom hänger fortfarande i kontrollrummet) ett par K340 (electrostatic-dynamic system) från början av 90-talet, och det är kanske inte främst ljudet utan den usla mekaniska kvaliteten.. Dom säckade ihop efter tre veckor, fick paret utbytt, men samma sak hände igen, så efter det är jag inte nån fan av AKG.. 8) 8)

sånnt é livet!

/ptr

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-09-27 01:04

Bild

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2009-09-27 21:58

Bild

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-09-27 22:01

Hehe, har ni hittat dessa bilder, eller är ni bra på bildredigering? :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-09-27 22:26

Vintagelurar är snyggt.

Bild
Senast redigerad av Objektivisten 2009-09-27 22:37, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-27 22:33

jag anar semester?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-27 22:36

Det är inte första gången.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-09-27 23:32

Okej... Lite OT kanske men topic ändå på något sätt. Eller... :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-09-27 23:34

Det finns fler bilder på luren som tråden faktisk handlar om... Fast jag vet inte om jag vågar...

:-)

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2009-09-28 00:19

K-271 är nog inte de lurarna jag valt om jag skulle cykla med dem.
Bild

Sennheiser hd-25 är min personliga favorlit på alla punkter utom utseende och ljud.
Bild
De sitter bra på huvudet, sluter bra, små och är tåliga. Lite dyra dessvärre. Kanske värt att kolla priset i Tyskland?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-09-28 18:02

Min sambo har spenderat dagen med mina AKG K172 HD - Se min bild ovan. Dock var hon bättre klädd när jag kom hem. Attans.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-28 18:09

Nej.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-09-28 19:36

...?

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2009-10-02 12:40

Nefilim skrev:Nej.

Bild

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-06 22:16

Vad föreställer det där? :)

Jag köpte iallfall ett par Sony MDR V6 :D

Jag luskade runt på lite sidor och forum som har listor på hörlurar som brukar kopieras, men hittade varken MDR V6 eller MDR 7506.
Dessutom skriver många att dessa lurar blivit billiga och går att hitta för 99$ eller billigare...

Så jag slog till! Det tar nog ett par veckor innan jag får dem, för säljaren hade lite semester och sen ska de skickas från usa med...

Det är nog inte de bästa lurar som finns, men de är nog bland det bästa man kan få för 620kr inkl frakt iallfall :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-03 00:23

Nu har jag lyssnat på lurarna i en vecka ungefär. Jag är riktigt nöjd :)

Jag tycker att det låter riktigt bra för att vara hörlurar, och inte farligt dyrt blev det.
Det finns väl alltid bättre grejer, men jag tror det här blev riktigt prisvärt! :)

Hörlurslyssning har blivit riktigt trevligt! Någon dag ska jag bygga en hörlursförstärkare till dem, men det får vänta lite...

Bild

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2009-11-03 08:13

ollebolle skrev:Nu har jag lyssnat på lurarna i en vecka ungefär. Jag är riktigt nöjd :)

Jag tycker att det låter riktigt bra för att vara hörlurar, och inte farligt dyrt blev det.
Det finns väl alltid bättre grejer, men jag tror det här blev riktigt prisvärt! :)

Hörlurslyssning har blivit riktigt trevligt! Någon dag ska jag bygga en hörlursförstärkare till dem, men det får vänta lite...

Dom såg trevliga ut! Hur mycket blev det med frakt osv? var köpte du dem?

Mvh

//KJG

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-03 16:00

Jag köpte dem på ebay för 620kr med dollarkursen som var då för ett par veckor sedan.
Denna säljare var det, som tydligen har fel bild på lurarna nu för tiden...Ebay
Jag åkte på tull också. Eller så var det moms också. 170kr.

Så blir det när man handlar från usa förstås.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-11-03 16:37

ollebolle skrev:...
...

Skit i det. Det blir inte bättre. Då skulle du köpt bättre lurar istället. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-03 19:19

Typ Akg K 271 som rekommenderades i Molt? :) De är dubbelt så dyra, och alldeles för stora för portabelt bruk kan jag tycka...
Eller har du något förslag på bättre lurar? :)

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-11-03 23:12

Ollebolle: Hur sitter lurarna? Klämmer de åt hårt?
Är intresserad som glasögonbärare... Jag vill ha ett par lurar som sitter lite lagom hårt liksom... 8)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-03 23:51

De sitter inte åt hårt alls, inte på mig iallfall. På mitt huvud är jättesköna! :)
Men det är ju olika med folks huvuden förstås, och jag har inte glasögon.
Dessutom skapar ju glasögonen en glipa och man tappar lite bas vid slutna lurar...

Det bästa är väl att provlyssna. Jag gjorde ju egentligen en rätt vild chansning när jag köpte dem olyssnade, men jag tycker det gick hem :)

Att de såg mysiga ut bidrog nog lite till köpet :)
Mycket annat i hörlursväg ser bara mysko ut tycker jag.

Ni som funderar på att köpa lurar: Jag gillar dessa, men det säger egentligen inte så mycket för jag har inte så mycket erfarenhet av lurar.
Johan Lindroos verkar ju tycka att det finns bättre grejer, och det gör det säkert. Men dessa var ju förhållandevis billiga, och rätt mysiga :mrgreen:

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-03 23:54

Förresten, vad skulle J Lindroos valt? :)

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-11-08 22:48

Jag tror jag ska göra chansningen jag med...
En kollega ska till New York och på BH Photo kostar MDR-V6 $67.
Där har dom även Beyerdynamics velour-kuddarna som passar till V6 för $19. Summa sumarum, inkl VAT (7%) med dagens valutakurs, 670 SEK.
De e ju rätt ok... :)

PS. Är det 7% moms i New York?

Ollebolle: ska du hämta högtalare i Skillingaryd? I så fall kanske du hade kunnat ta med lurarna så att man fick test passformen. :wink:

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-08 23:10

Nae, jag ska inte till skillingaryd... Jag skulle väldigt gärna byggt ett par pK, men jag avstod.
Det hade varit skitkul, men man har ju begränsad ekonomi :o

Grattis till dig!! Jag är avis!

Som kompensation bygger jag MuPPS istället :D
Lite billigare... Fedex kom med elementen i fredags :)

ps. Glöm inte bort ev. tull och så...

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-11-09 20:03

Va synd...

Mupps är ju inte helt fel iof. Jag har 8 st ;)
6 av dem kallas kanske för Tupps. :P

Tullen hoppas jag slippa då kollegan får köpa dem och sen "låna" dem tills att kollegan kommer hem. 8)

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-07 16:42

Fick mina MDR-V6 idag.
Väldigt trevliga lurar! Var lite varma i början, men det blev bättre när jag bytte till Beyerdynamics-öronkuddarna som jag beställde från B&H Photo.
Lurarna funkar finfint för glasögonbärare som mig.

Totalt gick det på 598 SEK inkl. NYC-moms. :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-12-08 15:22

De sitter också riktigt bra på mig, man kan ha dem på jättelänge.
Kul att det blev bra :) Det är ju en liten chansning om man inte har möjlighet att prova först...

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-08 15:36

ollebolle skrev:Det är ju en liten chansning om man inte har möjlighet att prova först...

Jag kan verkligen rekommendera Beyerdynamics-muffarna. Känns mycket svalare.

Användarvisningsbild
mdr30

V6 från Kina?

Inläggav mdr30 » 2010-08-24 20:25

Fråga till Ollebolle/Tomas:

Nu spekuleras det om V6-kopior. Skaffade ett par V6 Made in China. Var är era tillverkade (kolla insidan bygel/kåpa)? Hur låter de?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-08-24 22:13

Mina är gjorda i thailand. Jag har heller ingen anledning att misstänka att de är kopierade, men det kan jag ju inte veta :o
Jag köpte dem genom Ebay från en fotobutik i USA

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2010-08-24 22:21

Mina ligger på jobbet så jag kan tyvärr inte kolla tillverkningsland.

Men dom låter väldigt bra, vilket talar för att de är original.
Tvivlar dessutom på att B&H PhotoVideo i NYC kränger kopior.

Jag ska kolla vad det står i mina när jag är tillbaka på jobbet, om sisådär två veckor. :lol: :P

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2010-08-24 22:23

Jag ska kolla vad det står i mina när jag är tillbaka på jobbet, om sisådär två veckor. :lol: :P

Användarvisningsbild
Tomas

Jag ska kolla vad det står i mina när jag är tillbaka på jobbet, om sisådär två veckor. :lol:

Användarvisningsbild
Tomas

Tvivlar dessutom på att B & H PhotoVideo i NYC kränger kopior.

Jag ska kolla vad det står i mina när jag är tillbaka på jobbet, om sisådär två veckor. :lol:

Användarvisningsbild
Tomas

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2010-08-24 22:26

Som ni ser ovan så har forumsmotorn flippat helt. :roll:

Användarvisningsbild
mdr30

Skilj falsk från äkta

Inläggav mdr30 » 2010-09-01 18:35

Nu har vi bilder som lär oss skilja falskt från äkta, god livsvisdom:

http://www.head-fi.org/forum/thread/510 ... ead-w-pics

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2010-09-06 17:00

På mina står det "Made in Thailand" på bygeln vid vänster lur.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-09-06 17:08

Mina med!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-11-27 13:47

Har ni sett vad Mona har för lurar? :wink:
Bild

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-11-27 14:44

Mina 7506-lurar är köpta direkt av Sony Sverige och garanterat äkta, och de är tillverkade i Japan enligt markeringar pa bygeln. Dock kan ju tillverkningen ha flyttats, mina har jag haft i nagra ar. Väldigt trevliga lurar, tycker jag.

Återgå till Generellt om hifi