Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Intressant fråga. // N* undrar varför A* påpekar och frågar något dylikt som påverkar sin omgivning på detta sätt
med både formulering och övrig tankeverksamhet?
EngelholmAudio skrev:I övrigt helt vansinnig fråga då jag tror vi kan få svårt att "vikta" värmen, känsligheten oc
mänskligheten. Hur många "Tack" skall man säga för att vara "a perfect 10", Audiomaniker?
Jag skriver för många inlägg på HF för att veta vilket du syftar på.Audiomanikern skrev:EngelholmAudio skrev:I övrigt helt vansinnig fråga då jag tror vi kan få svårt att "vikta" värmen, känsligheten oc
mänskligheten. Hur många "Tack" skall man säga för att vara "a perfect 10", Audiomaniker?
- TackA* gör för din komplimang: I övrigt helt vansinnig fråga då detta var exakta A*vsikten!
Vill även framföra den djupaste beundraden inför ditt senaste , magnifika inlägg på HF.nu samt
gratulera dig EA till de stora framgångar som din skicklighet i h-talarkonstruktion framförbringat!
Känner stor stolthet i att härmed ha möjlighet att kunna tillhöra de lyckliga fåtal som förunnats
1st EA-fråga, tack! Att få en EA-fråga är en unnest ett unikum, men nu längre ej EA´s delikata
sinne med A*´s simpla ord smutsas ska, utan tackA* vill din ödmjukhet samt förundras inför din
storhets storhet, darrande tackA* dig samt skynda snabbt vidare till sitt svar... tack!
Hur många "Tack" skall man säga för att vara "a perfect 10", Audiomaniker?
- Tillräckligt (många (med tack!))
Mvh A*
Bill50x skrev:Om ett antal personer, som jag har förtroende för, rekommenderar en apparat så lyssnar jag gärna
på denna. Om apparaten kommer från ett företag jag tror mig veta är seriösa och kunniga, återigen
kan jag tänka mig lyssna om apparaten i övrigt uppfyller mina önskemål. Går jag till en handlare som
jag litar på och denne kan erbjuda mig att lyssna på lite olika alternativ - fine. Men det är min hörsel
och min uppfattning som avgör. Kriteriet är att det ska låta "riktigt" med den musik som jag lyssnar på.
Då bryr jag mig ärligt talat inte om några mätdata, även om jag vet att det finns fällor i detta.
EngelholmAudio skrev:Vilken är den EA-fråga jag ställt till dig?
EngelholmAudio skrev:Kan ta per PM...men nått säger mig att du hellre skriver i offentlighetens ljus?
EA´s i sitt näst senaste inlägg skrev:Hur många "Tack" skall man säga för att vara "a perfect 10", Audiomaniker?
A*udiomanikern i sitt näst senaste (exkl detta) inlägg skrev:Hur många "Tack" skall man säga för att vara "a perfect 10", Audiomaniker?
- Tillräckligt (många (med tack!))
Ranefjord skrev:Föresten är jag med i Subjektivistmaffian?
Ranefjord skrev:All tolkning är subjektiv, så även tolkningar av 'objektiva' mätningar. Att det finns en 'objektiv' omvärld tror jag inte att subjektivisterar förnekar. Sen tror jag ibland att 'objektivisterna' tror lite för högt om det mänskliga intelektet. Subjektivister mer ödmjuka?
bortom förändring utifrån betraktelser
Svante skrev:Så den som säger subjektivistmaffia är alltså subjektiv. Och därmed medlem i nämnda maffia.
Jag skulle tippa på att vi ALLA är med i S-maffian (vare sig vi vill eller inte)!
dimitri skrev:Det finns objektiv sanning! Jag drog det en gång tidigare, men det kan upprepas.:
Vivet inte om Ch.Pettersson dödade statsministern. Vi kanske aldrig får reda på det.
Men det finns sanning:
antingen gjorde han det eller inte. Det finns inget utrymme för subjektivt dravvel här.
dimitri skrev:Nej, R, det är vi inteJag skulle tippa på att vi ALLA är med i S-maffian (vare sig vi vill eller inte)!
Det finns objektiv sanning! Jag drog det en gång tidigare, men det kan upprepas.:
Vivet inte om Ch.Pettersson dödade statsministern. Vi kanske aldrig får reda på det.
Men det finns sanning:
antingen gjorde han det eller inte. Det finns inget utrymme för subjektivt dravvel här.
Dimitri
Morello skrev:2. Hur matematiska gränsvärden fungerar. (i själva verket konvergerar resonemanget ovan snyggt mott noll).
Ranefjord skrev:Jo, men om du ska mäta en sträcka så finns det *alltid* ytterligare en nogrannhet liksom, ner till minsta beståndsdel (och den är omätbar).
Ranefjord skrev:Jo, men om du ska mäta en sträcka så finns det *alltid* ytterligare en nogrannhet liksom, ner till minsta beståndsdel (och den är omätbar).
Ranefjord skrev:Morello: Poängen är ju fortfarande 'exaktheten' i båda exemplena. Exemplet med haren och sköldpaddan ett liksom menat som ett 'roligt/galet' exempel.
Flint skrev:....
OK. Häng mig.
Ranefjord skrev:Svante: Det klassiska exemplet är att om sköldpaddan startar före haren i ett 'race', så kan aldrig haren vinna, eftersom när haren når fram till sköldpaddan så har sköldpaddan kommit en liten bit till, hela vägen fram typ. Orkar inte förklara exempel mer ingående ikvälll.. för trött.
Style skrev:Morello, om man studerar dataventenskap brukar man bli utsatt för ett antal så kallade "filosofiska problem" som ska bevisas eller lösas. Dessa kan jag lova dig att du inte kan slå hål på. Logiktentan var den i särklass svåraste jag gjorde under min studietid på D-linjen.
Morello skrev:Nu ska jag fabricera ett trams-exempel av samma låga dignitet som sköldpaddan opch löparen. Jag tackar Flint för "bränslet" till min story.
Ponera att en svarare ska svarva en axel som skall passsa i en 28 mm stor lagerbussning. Hans svarvämne är 30 mm i diameter. Nu ska jag bevisa att han aldrig kommer att lyckas med konsten att få axeln att passa i bussningen!![]()
När han svarvat av hälften av de 2 mm som axeln är för stor återstår 1 mm. När han svarvat av hälften av 1mm åter står 0.5 mm osv osv osv osv osv.
Jag tror alla inser det absurda i detta "bevis", men trots det dör inte dessa "klassiska exempel " ut.
Style skrev:Morello, om man studerar dataventenskap brukar man bli utsatt för ett antal så kallade "filosofiska problem" som ska bevisas eller lösas. Dessa kan jag lova dig att du inte kan slå hål på. Logiktentan var den i särklass svåraste jag gjorde under min studietid på D-linjen.
Morello skrev:Svante,
Hoppas du räknat noga på det där
Jag är absolut inte emot fina tekniska värden men jag vill sätta dom i ett praktiskt fungerande sammanhang.
Flint skrev:AndersJ Det finns en gräns för förfining när perfektionen inte längre gör nytta. Thd 0.01 eller 0.001 procent. En tiofaldig förbättring men hörs den?
Morello skrev:Nu ska jag fabricera ett trams-exempel av samma låga dignitet som sköldpaddan opch löparen. Jag tackar Flint för "bränslet" till min story.
Ponera att en svarare ska svarva en axel som skall passsa i en 28 mm stor lagerbussning. Hans svarvämne är 30 mm i diameter. Nu ska jag bevisa att han aldrig kommer att lyckas med konsten att få axeln att passa i bussningen!![]()
När han svarvat av hälften av de 2 mm som axeln är för stor återstår 1 mm. När han svarvat av hälften av 1mm åter står 0.5 mm osv osv osv osv osv.
Jag tror alla inser det absurda i detta "bevis", men trots det dör inte dessa "klassiska exempel " ut.
Bill50x skrev:Å andra sidan var det någon på Chalmers som menade att det matematiskt kunde bevisas att 0, 9999.... (oändligt antal 9or) är exakt lika med 1. Inte för att jag minns hur.....
Bill50x skrev:Å andra sidan var det någon på Chalmers som menade att det matematiskt kunde bevisas att 0, 9999.... (oändligt antal 9or) är exakt lika med 1. Inte för att jag minns hur.....
/ B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], vanlignv och 33 gäster