Du har väl inte missat att Olle Mirsch berättar sin egen historia i en splajsans ny artikel ?
Efter att ha läst artikeln; vad är dina tankar och funderingar? Berätta!
ps. Artikeln finns här! ds.
Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Det är sånt här jag saknar i dagens hifi-lektyr.
Alldeles oavsett om man gillar Mirsch konstruktioner eller inte.
Oavsett om man tycker att han har "fel" eller "rätt", så är det ett nöje att ta del av tankar, idéer och konstruktioner.
Jag har inte börjat läsa ännu - bara scrollat - men jag fick genast en flashback till hur himla trivsamt det var att läsa om hifi förr, när jag var ung.
Nåtslags små-nördig och entusiastisk seriositet, som jag enbart ser som positiv och sympatisk. Det sprudlade av idéer på den tiden.
Vad sprudlar det av idag?
Det ambitiösa sättet att verkligen vilja förklara hur man har tänkt...
Numera är språket annorlunda.
Förhållningssättet likaså.
Ja, Olle bjöd hem till lyssning och samtal i sin förra lägenhet.JTarnstrom skrev:Finns det någon som har några lyssningsintryck av Rondo-högtalarna?
JTarnstrom skrev:Vilka av modellerna ur Mirsch produktion är de mest lyckade, enligt de som har hört dem? Jag har nog bara hört OM51 och en 3-2x. De lät helt okej men de var nog lite trötta efter många års användning. Jag har en kompis som har NG8 som ska provspelas. Ska bli kul att höra hur den står sig. 3-29 är ju annars den modell som låter mest spännande på pappret.
landa skrev:Olle saknar tydligen bild på ng22. Finns här http://i11.photobucket.com/albums/a190/ ... sch005.jpg. Hittat i Mirschtråden på faktiskt...
JTarnstrom skrev:3-29 är ju annars den modell som låter mest spännande på pappret.

JTarnstrom skrev:Vilka av modellerna ur Mirsch produktion är de mest lyckade, enligt de som har hört dem? Jag har nog bara hört OM51 och en 3-2x. De lät helt okej men de var nog lite trötta efter många års användning. Jag har en kompis som har NG8 som ska provspelas. Ska bli kul att höra hur den står sig. 3-29 är ju annars den modell som låter mest spännande på pappret.
Det är lite intressant att det tycks finnas ett svenskt designspråk inom hifi som åtminstone inte jag har sett något liknande av i resten av världen. Även om ljudfilosofin bakom Carlsson och Mirsch kanske skiljer sig åt så delar de ett formspråk som känns klart unikt. Snygga högtalare som funkar utmärkt till 60- och 70-talsmöblemang, för att inte tala om hur väl de passar till dagens (retro)moderna loungemöbler. Vid en relansering av dessa högtalare skulle jag leta efter partners inom möbel- och formgivningsbranschen. Jag har sagt det förut, OD11 skulle kunna tillverkas och säljas av IKEA i makalösa mängder och säkert skulle någon av Mirschs skapelser kunna säljas via liknande kanaler. Det känns lite som om just dessa tankar om möblerbarhet har legat Mirsch och Carlsson lite i fatet när de har hamnat i ljudbutiker som inte har kunnat sälja livsstilsprodukter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 70 gäster