I början av sommaren inhandlades så en helt ny, begagnad, hifi-anläggning som det var tänkt att jag skulle försöka nöja mig med: Sony XB930, Proton för- & slutsteg samt Dynaudio Contour 1.3SE (vilka dök upp till ett pris som inte gick att motstå). Nu var det kul att lyssna på musik igen (till skillnad från året innan) men jag vart aldrig så himla impad av 1.3SE varför jag letade efter en mer varmklingande och baspotent ersättare.
Jag behövde inte leta länge och gnuggade ögonen när jag såg Esoterisk Hifi sälja ett par QLN Signature HD II Splitfield för 3800:-, inkl. stativ! Måste vara 13 800:- tänkte jag (då nypriset utan stativ var 22') och ringde dom, nej då, priset var verkligen 3800:- varför jag förstås slog till direkt. Passade samtidigt också på att köpa Kimber 8TC högtalarkablar, men de har redan hittat ett nytt hem.
Efter en del turer (bl.a. köpande och säljande av en Sony XA7ES och diverse kabelrockader) beslöt jag mig för att löpa linan ut, mina nya Splitfields hade fått upp min hifi-puls och jag började längta efter Accuphase igen... Jag lusläste annonser på nätet och fann först en E211-förstärkare i Tyskland och sedan en DP55V-CD-spelare i Norge, till humana priser.
Jag tittade oxå över kablaget en extra gång och satsade till slut på Purist Audio Venustas XLR samt Nordost Red Dawn som kort länk mellan E-211 och det externa Splitfield-filtret. Mellan filtret och högtalarna testades olika kablar innan jag till slut föll för 4*3 m. Magnan Reference, den sista pusselbiten föll på plats när jag ersatte den dedikerade baskabeln (Audioquest Mammoth) med ännu en uppsättning av Magnan Reference, vilka jag redan körde till diskanterna. - Vilket lyft med samma kablar vid extern delning...
Allt frid och fröjd alltså, det låter kanonbra men bra kan bli bättre och tanken gnager: Hur skall man få råd med Accuphase E-530?
...Accuphase-loggan värmer fint i höstmörkret:
...E-211 by night:
...Displayen på DP-55V:
...Anläggningen som den står (bilden i TV:n är från Radioheads video till Paranoid Android):
...Närbild på Accuphase's just utgångna instegsmodell, E-211:
...Den mest raffinerade versionen av QLN:s bästa högtalarmodell:
...och så här ser det ut bakom prylarna:
...Nätkablar från Ljudmakarn:
...QLN:s högtalarlåda fungerar utmärkt som kattsäng;)
...Bonus: Ett NAD S200-slutsteg inköpt åt- och ivägskickat till min bäste vän (som numera bor i Zimbabwe);