Moderator: Redaktörer
Så enkelt var det inte.Harryup skrev:Kan inte låta bli att tänka på Piotr's massiva kritik mot testförfarandet som ledde till att han lämnade tekniska sektionen i protest.
Lika förvånande tycker jag det är att det tigs ihjäl.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Så enkelt var det inte.Harryup skrev:Kan inte låta bli att tänka på Piotr's massiva kritik mot testförfarandet som ledde till att han lämnade tekniska sektionen i protest.
Lika förvånande tycker jag det är att det tigs ihjäl.
mvh/Harryup
Morello skrev:Har Piotr framfört massiv kritik på forat?
Almen skrev:Han nämnde i en tråd i ett annat ämne i förbifarten att han var missnöjd med ett test, och att han avgick för att han inte tyckte att han fick gehör för sina synpunkter.
Att kalla det "massiv kritik mot testförfarandet" är överdrivet, och inte rättvist mot vare sig Piotr eller LTS, tycker jag.
perstromgren skrev:Av Rogers inlägg att döma verkar Piotr inte kritisera metoden, utan tillämpningen av den. Det tycker jag är en stor skillnad.
perstromgren skrev:Av Rogers inlägg att döma verkar Piotr inte kritisera metoden, utan tillämpningen av den. Det tycker jag är en stor skillnad.
RogerJoensson skrev:perstromgren skrev:Av Rogers inlägg att döma verkar Piotr inte kritisera metoden, utan tillämpningen av den. Det tycker jag är en stor skillnad.
OK. Dåligt ordval från min sida och samtidigt hårklyveri från din. I metoden bör ingå gränsparametrar för vilka avvikelser som tillåts. Avvikelserna borde inte tillåtas och definitivt inte döljas när det passar (om så skett).
RogerJoensson skrev:Nu hoppas jag på kommentarer ang utförandet, kritiken och de praktiska resultaten av testerna osv.
lennartj skrev:Piotr's kritik mot tillämpningen av F/E-metoden (trådsplit)
vore mer rättvisande, tycker jag.
Tolkar jag dig rätt att du tror att fler apparater skulle kunna ha klarat testet, men har missats?Piotr skrev:Min kritik gäller naturligtvis inte F/E test som sådana utan detta specifika test. Att det kunde bli (i min mening) så fel såg jag som ett tecken på problem med rutiner och styrning i föreningen vid stunden för testet. Tyvärr så räcker det med ett illa utfört test för att en man ska hamna i en position där man förhåller sig väldigt skeptisk till test som utförts tidigare och därmed till resultat och slutsatser utav dessa.
/Peter
Jag skulle säga att det är kritik mot ett test tillfälle. Vad jag vet har piotr bara medverkat vid ett test?Almen skrev:Jag fattar fortfarande inte titeln - "tillämpningen"? Finns det en säger en "tillämpning" av F/E-test, och vad i så fall är det?
Det är kritik av ett testförfarande, det i sig har ingenting med F/E-lyssning att göra.
Alexi skrev:Tolkar jag dig rätt att du tror att fler apparater skulle kunna ha klarat testet, men har missats?
Jag skulle säga att det är kritik mot ett test tillfälle.
Vad jag vet har piotr bara medverkat vid ett test?
nolimitsoya skrev:Är testerna normalt dubbelblinda?
Ja, lite fel.KarlXII skrev:Som jag har förstått det - rätta mig om jag har fel - känner testarna till vad det är för apparat de ska testa, de gör mätningar innan - vilka delges för att man ska veta vad man ska lyssna efter samt att man sitter i samma rum och har öppna resultat inför varandra. DVS att man säger till om man hör något.
Är jag felunderrättad?
Om inte, vad är det som är blint?
MagnusÖstberg skrev:Ja, lite fel.KarlXII skrev:Som jag har förstått det - rätta mig om jag har fel - känner testarna till vad det är för apparat de ska testa, de gör mätningar innan - vilka delges för att man ska veta vad man ska lyssna efter samt att man sitter i samma rum och har öppna resultat inför varandra. DVS att man säger till om man hör något.
Är jag felunderrättad?
a) Man vet om apparaten
b) Man lyssnar öppet
c) Man lyssnar blint och koncentrerar sig på områden som uppfattats som intressanta. Endast testledaren vet om när apparaten är med i signalkedjan
d) Man lyssnar öppet och pratar
e) Man tittar på konstruktionen
f) Man mäter och jämför mätningarna med lyssningsresultaten
g) Man skriver rapport
Inte dubbelblint förfarande!
Med Svantes utvecklade metodik är skillnaden att c sker dubbelblint där inte ens testledaren vet när apparaten är i kedjan.
Nåja, nu har jag sagt mitt - jag är ju inte längre delaktig
MagnusÖstberg skrev:Ja, lite fel.KarlXII skrev:Som jag har förstått det - rätta mig om jag har fel - känner testarna till vad det är för apparat de ska testa, de gör mätningar innan - vilka delges för att man ska veta vad man ska lyssna efter samt att man sitter i samma rum och har öppna resultat inför varandra. DVS att man säger till om man hör något.
Är jag felunderrättad?
a) Man vet om apparaten
b) Man lyssnar öppet
c) Man lyssnar blint och koncentrerar sig på områden som uppfattats som intressanta. Endast testledaren vet om när apparaten är med i signalkedjan
d) Man lyssnar öppet och pratar
e) Man tittar på konstruktionen
f) Man mäter och jämför mätningarna med lyssningsresultaten
g) Man skriver rapport
Inte dubbelblint förfarande!
Med Svantes utvecklade metodik är skillnaden att c sker dubbelblint där inte ens testledaren vet när apparaten är i kedjan.
Nåja, nu har jag sagt mitt - jag är ju inte längre delaktig
Harryup skrev:Fanns det något skäl till att man inte hörsammade Piotrs kritik?
Obefogad eller tekniska svårigheter att uppfylla kraven eller?
mvh/Harryup
n3mmr skrev:Med Svante som ledare och Claes W som ordförande tror jag att ledarskapet har lite robustare nerver i just detta avseende numera.
n3mmr skrev:Harryup skrev:Fanns det något skäl till att man inte hörsammade Piotrs kritik?
Obefogad eller tekniska svårigheter att uppfylla kraven eller?
mvh/Harryup
Jag tror att man ska se det som att Pjotrs erfarenhet visade på att alla inblandade var människor med ibland känsligheten väl högt uppskruvad, samt lite lata, och under press att suckande och tungt ändå genomföra en test till.
Med Svante som ledare och Claes W som ordförande tror jag att ledarskapet har lite robustare nerver i just detta avseende numera.
shifts skrev:Självklart är det så. Jag tycker just därför det bör redas ut, om de inblandade också tycker det. Men inte på ett öppet forum i första hand.
dimitri skrev:Bara LTS-medlemmar har legitim rätt att efterfråga en förklaring. Andras rop kan tyckas skalla som asätarnas.
Flint skrev:Tvärs om eftersom det är hos den stora massan spekulationerna frodas och att felet nu delvis har läckt ut till den massan här. Det är för sent att backa nu. Det skulle skada trovärdigheten mycket mer än att erkänna ett eller annat misstag . Man får göra några misstag om man står för det.
dimitri skrev:Bara LTS-medlemmar har legitim rätt att efterfråga en förklaring. Andras rop kan tyckas skalla som asätarnas.
Harryup skrev:Men vad som tekniskt har skett borde inte mörkas efter alla höjda röster ifrån många medlemmar genom åren där man;
förklarat om och om igen att F/E-är det enda sättet att testa för transparens,
där man hoppat på tidningar för att man inte gör F/E tester och sen förklara att dom är så svåra att göra att bara teknikpatrullen klarar av det osv osv.
Nu är det förvisso inte LTS som diskuterar här utan enskilda medlemmar som ibland kanske blandas ihop med LTS, men om man mörkar detta så gynnar det inte LTS. Det är också ett misstag att tro att det är av skadeglädje som det finns intresse för att gå till botten med detta. Men jag tycker faktiskt att efter allt trummande om F/E här där man ibland trott att man faktiskt deltager på ett LTS forum så bör man vara väldigt öppna om vad som skett.
Så vill man i ena ögonblicket avslöja allt humbug runt nätkablar borde man inte vara främmande för att söka sanningen när det gäller andra saker heller.
mvh/Harryup
Almen skrev:Harryup skrev:Men vad som tekniskt har skett borde inte mörkas efter alla höjda röster ifrån många medlemmar genom åren där man;
förklarat om och om igen att F/E-är det enda sättet att testa för transparens,
där man hoppat på tidningar för att man inte gör F/E tester och sen förklara att dom är så svåra att göra att bara teknikpatrullen klarar av det osv osv.
Nu är det förvisso inte LTS som diskuterar här utan enskilda medlemmar som ibland kanske blandas ihop med LTS, men om man mörkar detta så gynnar det inte LTS. Det är också ett misstag att tro att det är av skadeglädje som det finns intresse för att gå till botten med detta. Men jag tycker faktiskt att efter allt trummande om F/E här där man ibland trott att man faktiskt deltager på ett LTS forum så bör man vara väldigt öppna om vad som skett.
Så vill man i ena ögonblicket avslöja allt humbug runt nätkablar borde man inte vara främmande för att söka sanningen när det gäller andra saker heller.
mvh/Harryup
Var det hexameter?Imponerande, i sådana fall.
Almen skrev:Harryup skrev:Varför hacka på dom som inte är medlemmar?
Vet inte. Varför hackar de som inte är medlemmar?
Det är det värt ibland om man prioriterar att ingen skall bli sårad.Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Som sagt, det är fel ställe det här. Det kommer inget gott ur det.
Alternativet är att mörka och låta spekulationerna frodas istället. Är det bättre?
Richard skrev:Det verkar som att inte alla har förstått F/E metoden i denna tråd.
Harryup skrev:Jag är intresserad av de tekniska problem som varit och som man av någon anledning inte uppmärksammat och hur man kan undvika sådana i framtiden. Som det är nu har vi hört delar av Piotrs kritik, och ingen har försvarat vad som gick fel och påpekat att Piotr har fel så för min del borde det betyda att det finns någon form av sanning i det tills motsatsen är bevisad. Vill du inte veta sanningen?
När du av mig krävde att jag i detalj skulle beskriva hur jag testat A/D-D/A och du beskrev allt som kunde vara fel så var det viktigt för dig att klargöra fallgropar och ifrågasätta testen. Är det inte viktigare nu då en grupp tar fram ett resultat som många litar blint på? Min test var ju bara för eget bruk och om den var fel så skadar ju den inga andra intressen eller investeringar.
Dessutom så var jag medlem för tiden då testerna gjordes på detta sätt. Har jag förverkat rätt till att veta vad som hände då bara för att jag inte är medlem nu?
m_persson79 skrev:Richard skrev:Det verkar som att inte alla har förstått F/E metoden i denna tråd.
Verkar som om inte alla vill förstå F/E metoden. Själv skulle jag gärna testa. Allt slår ju öppna tester, om man vill testa - inte bara lyssna. Alla känner ju till vad placebo-effekten kan ställa till med. Inte fel när man lyssnar men värdelöst när man vill testa.
Almen skrev:Men jag vidhåller att LTS inte har några skyldigheter gentemot några andra än sina medlemmar. Och var och en måste för varje enskilt test avgöra vad testet har för relevans för dem - ingen annan kan tolka resultatet åt dem.
Naqref skrev:...
Jag begär inte att företrädare från LTS försöker bena ut saken här men det bör åtminstone göras så att medlemmarna får reda på det via MoLten.
Anser jag som medlem.
patjoh skrev:= Equals nollify 208, 668, 1090
Nattlorden skrev:patjoh skrev:= Equals nollify 208, 668, 1090
Nja, den sortens kritik som framförts här har ingen relevans för 208 och 1090. 668 möjligtvis.
m_persson79 skrev:Harryup skrev:
Glad midsommar
mvh/harry
Hoppas du hade en trevlig sådan.Lite bakis själv.
MagnusÖstberg skrev:n3mmr skrev:Med Svante som ledare och Claes W som ordförande tror jag att ledarskapet har lite robustare nerver i just detta avseende numera.
Det tror jag med. Att det blir bra
Men ledarskapet är decentraliserat och det var i princip enighet inom testgruppen att ett test inte skulle göras om först, men sedan ändrade de sig och ville göra ett test. Att det inte blev av är inte något man skall lasta någon enskilld för eftersom det är rätt meningslöst. Men testavdelningen hade inget att testa. Trots att de verkligen försökte få till ett test.
Rätt kul med spekulationer som är utformade på ett sätt så att det kan ses som om man haft insyn
patjoh skrev:i skrev:Strmbrg skrev:Kan någon försöka sammanfatta den här tråden?
Det förekommer slarv vid utförandet av F/E-tester. Vilket kan påverka utfallet.
= Equals nollify 208, 668, 1090
n3mmr skrev:patjoh skrev:i skrev:Strmbrg skrev:Kan någon försöka sammanfatta den här tråden?
Det förekommer slarv vid utförandet av F/E-tester. Vilket kan påverka utfallet.
= Equals nollify 208, 668, 1090
Nej. Inte i något av fallen kan denna slutsats dras.
De fel som begåtts kunde möjligen ha medfört att en helt transparent apparat ändå felaktigt skulle bedömts som färgande.
Flint skrev:n3mmr skrev:
De fel som begåtts kunde möjligen ha medfört att en helt transparent apparat ändå felaktigt skulle bedömts som färgande.
Hur vet du det?
phon skrev:Flint skrev:n3mmr skrev:
Hur vet du det?
Han har flint-testat orden begåtts och medfört och funnit att de är olika.
Flint skrev:phon skrev:Flint skrev:n3mmr skrev:
Hur vet du det?
Han har flint-testat orden begåtts och medfört och funnit att de är olika.
Kan man lita på det? Låter phonigt.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Har Flint varit medlem i LTS?
Jag har det.
Under åren 94-96, eller nåt sånt.
Jag gick ur för att jag tyckte att det mesta var alltför avancerat för min lilla men dock hjärna.
Jag var LTS-ansluten från 1981 till 1998.
Flint skrev:n3mmr skrev:Flint skrev:Jag var LTS-ansluten från 1981 till 1998.
Avfälling!
Hade tur.
Claes skrev:Hej alla välljudsintresserade musikälskare!
Ljudtekniska Sällskapet kämpar för att försöka inspirera musikälskare som uppskattar ljudkvalitet till samarbete. Om vi får upp hi-fi-perspektivet på dagordningen även utanför audiofilkretsar tror jag mycket är vunnet.
Trots de senaste årtiondenas teknikrevolution med bättre prestanda till lägre pris låter långt ifrån alla inspelningar av i dag så bra som de borde och skulle kunna göra. Myter och olyckliga ideal – loudness war – motverkar både ljudkvalitet och en saklig debatt.
Som ordförande för Ljudtekniska Sällskapet prioriterar jag kommunikationsutveckling inom styrelsen, mellan medlemmarna samt i dialog med musikbranschen och hi-fi-branschen i stort; allt i syfte att försöka inspirera till positiv samverkan!
Skriverierna på faktiskt om Ljudtekniska Sällskapets test av Piotrs Lynx Aurora 8 visar hur viktigt det är med en fungerande dialog. Efter Ingvar Öhmans uttömmande redogörelse för sakförhållandena under testet är det min förhoppning att alla oklarheter i sammanhanget ska vara utredda.
Efter ett långt och trevligt telefonsamtal med Piotr i går konstaterar jag att vi hade en inspirerande samsyn om det mesta inklusive behovet av en fungerande dialog. Min ödmjuka ambition är att efter bästa förmåga försöka bidra till en dylik både inom och utanför Ljudtekniska Sällskapet; för den underbara musikens skull och för oss som älskar den!
IngOehman skrev:
Invändningar som behövt >5 månader för att "kommas på", är nog inte
särskilt förankrade i riktiga minnen från verkligheten.
Vh, iö (070 - 523 32 32)
Harryup skrev:Om du ser att en tidsperiod på >5 månader skulle påverka piotrs minne så kan ju jag inte se hur du skulle kunna vara imun mot en sådan gräns och därför ser jag kommentaren som helt onödig.
IngOehman skrev:Det har gått rätt många dagar sedan jag redovisade hur det gick till
under testet - den 28:e juni var det som jag gjorde inlägget. Det har
inte presenterats några invändningar trots att fem månader förflutit.
(Och vi talar dessutom om något så absurt som en diskussion flera år
efter själva testen!)
Jag menar alltså att det som man inte har några invändningar var-
ken UNDER testen (då jag var med), eller när jag långt senare tele-
fonledes talade med honom om hur testen gått till (för >5 månader
sedan) där även missförstånden från tiden däremellan reddes ut (se
mitt inlägg från den 28:e juli), nog är riktigt.
Behöver man >5 månaders betänketid för att "komma på" att det
var på något annat sätt/att något av det jag redogjorde för inte var
riktigt så är invändningen nog snarast en efterkonstruktion.
Men nu
vet jag ju inte om Piotr kommer att komma med några sådana. Det
är ju möjligt att han bara kommer att redogöra för hur det var. Dock
tycker jag att det är bra att hålla i minnet att det faktiskt var jag som
höll i testen,
och att alla de andra under huruvdelen av testen mest
bara satt och pratade med varandra.
Så om någon missförstått något
så är det begripligt.
Men som jag redan skrivit flera gångar - om någon
undrar så är det bara att ringa mig och fråga. Jag höll i det hela. Jag
vet hur det gick till (med reservation för att jag också kan ha glömt
någon detalj).
Vill även påminna om att det var flera som var med på lyssningen,
och ingen har motsatt sig något av det jag skrev den 28:e juli. Jag
har talat med flera som deltog och de har till och med specifikt be-
kräftat det jag redogjorde för.
Det hindrar ju inte från att man kan diskutera F/E-lyssning ur ett
principiellt perspektiv (det kan man, och bör man*) men eventuella
nya efterkonstruktioner om vad som skulle ha händt denna specifika
gång, det är jag inte intresserad av att älta. Den som vill veta hur det
gick till kan läsa mitt förrförra inlägg, där det finns redovisat.
Piotr skrev:IngOehman skrev:Det har gått rätt många dagar sedan jag redovisade hur det gick till
under testet - den 28:e juni var det som jag gjorde inlägget. Det har
inte presenterats några invändningar trots att fem månader förflutit.
(Och vi talar dessutom om något så absurt som en diskussion flera år
efter själva testen!)
Vad får dig att tro att jag behövt någon tid alls för att "komma på" hur det var? Vad får du detta ifrån? Du ställer dig själv i dålig dager med dessa personpåhopp.
Piotr skrev:Du har inte redovisat för hur det gick till, du har presenterat din bild av hur du önskar att det gått till.
Piotr skrev:Jag menar alltså att det som man inte har några invändningar var-
ken UNDER testen (då jag var med), eller när jag långt senare tele-
fonledes talade med honom om hur testen gått till (för >5 månader
sedan) där även missförstånden från tiden däremellan reddes ut (se
mitt inlägg från den 28:e juli), nog är riktigt.
Fast detta är ju falskt. Jag hade invändningar under och efter testet
Piotr skrev:och jag har sparat alla mail som gick inom styrelsen tiden efter testet. Påhitt, fabrikationer och misskreditering har en tendens att bita en i baken..
Piotr skrev:Du var för övrigt inte med hela testen (som jag tidigare skrivit) vilket jag var.
Piotr skrev:När vi talades vid lyssnade jag på vad du hade att säga om hur då såg på saken och undrade om jag hade något emot att du presenterade detta på forumet. Jag svarade nej, det har jag inte. Jag har aldrig påstått att jag höll med om att det var så det gick till.
Piotr skrev:Behöver man >5 månaders betänketid för att "komma på" att det
var på något annat sätt/att något av det jag redogjorde för inte var
riktigt så är invändningen nog snarast en efterkonstruktion.
Jag har inte ändrat eller lagt till/dragit ifrån något ang. vad som gjordes och inte gjordes i samband med testet. Jag har pratat med folk ända sedan testet och senast för några veckor sedan.
Piotr skrev:Jag har också mailen som gick i styrelsen som du inte var med i vid tiden. Efterkonstruktioner är vad du håller på med och det blir märkligt när du anklagar mig för det du håller på med.
Piotr skrev:Men nu vet jag ju inte om Piotr kommer att komma med några sådana. Det
är ju möjligt att han bara kommer att redogöra för hur det var. Dock
tycker jag att det är bra att hålla i minnet att det faktiskt var jag som
höll i testen,
Jag kommer att redogöra för hur det faktiskt gick till.
Piotr skrev:Att som du använda ord som "vanföreställningar" och "efterkonstruktioner" riktat till mig när jag berättar hur det faktiskt gick till ser jag som kränkande.
Piotr skrev:Du höll inte i detta test.
Piotr skrev:Du var inte med i början och du var inte med att koppla upp DUT.
Piotr skrev:Jag vet inte varför du far med osanning men att aggressivt kränka mig som du gör med lögner som basis framställer dig i extremt dålig dager.
Piotr skrev:Det var en del snack och du var en av de mest pratiga. Det sagt så var det tyst under testronderna och alla lyssnade och gav svar.
Piotr skrev:Så om någon missförstått något
så är det begripligt.
Jag har inte missförstått något så det kan du släppa.
Piotr skrev:Men som jag redan skrivit flera gångar - om någon
undrar så är det bara att ringa mig och fråga. Jag höll i det hela. Jag
vet hur det gick till (med reservation för att jag också kan ha glömt
någon detalj).
Du höll inte i någonting.
Piotr skrev:Du var inte med i de inledande diskussionerna innan test, du var inte med vid uppkoppling av DUT
Piotr skrev:och du var inte med i de efterföljande diskussionerna.
Piotr skrev:Jag har svart på vitt i mail vilket klart visar på att du ljuger i dina senaste inlägg. Jag skulle inta en något mer ödmjuk ton om jag vore dig.
Vill även påminna om att det var flera som var med på lyssningen,
och ingen har motsatt sig något av det jag skrev den 28:e juli. Jag
har talat med flera som deltog och de har till och med specifikt be-
kräftat det jag redogjorde för.
Piotr skrev:De andra i styrelesen är fullt medvetna om mina synpunkter och höll så att säga med om dom. Större delen av styrelsen vill stoppa testet från att gå till tryck i MOLT på grund av detta..
Piotr skrev:Om du fått medhåll på något vis så ljuger du eller så har du på något vis manipulerat dessa "flera". Omöjligt för mig att veta innan du specificerar vilka punkter du får medhåll på och av vem.
Piotr skrev:Det hindrar ju inte från att man kan diskutera F/E-lyssning ur ett
principiellt perspektiv (det kan man, och bör man*) men eventuella
nya efterkonstruktioner om vad som skulle ha händt denna specifika
gång, det är jag inte intresserad av att älta. Den som vill veta hur det
gick till kan läsa mitt förrförra inlägg, där det finns redovisat.
Varför skapa efterkonstruktioner om du ogillar sådana?
Nattlorden skrev:"din apparat"? Okej... då klarnar det en del vad det här handlar om...
perstromgren skrev:Intressant debatt? Vad tycker ni andra?
Jag får en lätt deja vu-känsla.
RogerJoensson skrev:Rekord i långt inlägg? -Ingvar leder nog just nu, med senaste tillskottet! 1,62 meter på min skärm!
Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:Rekord i långt inlägg? -Ingvar leder nog just nu, med senaste tillskottet! 1,62 meter på min skärm!
Jäklar in min lilla låda.... det var mig en häftig skärm du måste ligga inne med!

Är det en debatt? Att nu och då bumpa en tråd med kommentar om man snart ska uttrycka sin åsikt i frågan, i ett halvårs tid är en märklig form av meningsutbyte.E skrev:perstromgren skrev:Intressant debatt? Vad tycker ni andra?
Jag får en lätt deja vu-känsla.
Jag såg inget skäl att "kommentera debatten", förrän du och några till
gjorde det. Nu måste jag väl säga att jag ser positivt på att saker reds
ut och därför positivt på fler inlägg från såväl Piotr som IngOehman och
andra som är insatta i saken. Och de får självklart skriva så långt som
de tycker krävs, vilket jag tror att alla håller med om.
Mvh E*
Alexi skrev:
Att nu och då bumpa en tråd med kommentar om man snart ska uttrycka sin åsikt i frågan, i ett halvårs tid är en märklig form av meningsutbyte
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster