Moderator: Redaktörer
Nyqvist samplingsteorem gäller väl inte för trunkerade signaler?Morello skrev:CD har ett användbart register upp till 22.05 kHz. Om någon dogmatiker hävdar motsatsen, hävdar vederbörande också att Nyqvists samplingsteorem ingalunda är sant. Mycket rappakalja ska man läsa innan ögonen ramlar av.
Rydberg skrev:Nyqvist samplingsteorem gäller väl inte för trunkerade signaler?Morello skrev:CD har ett användbart register upp till 22.05 kHz. Om någon dogmatiker hävdar motsatsen, hävdar vederbörande också att Nyqvists samplingsteorem ingalunda är sant. Mycket rappakalja ska man läsa innan ögonen ramlar av.
Rydberg skrev:Nyqvist samplingsteorem gäller väl inte för trunkerade signaler?Morello skrev:CD har ett användbart register upp till 22.05 kHz. Om någon dogmatiker hävdar motsatsen, hävdar vederbörande också att Nyqvists samplingsteorem ingalunda är sant. Mycket rappakalja ska man läsa innan ögonen ramlar av.
Rydberg skrev:Jo jag har tänkt lite på det här och kriteriet borde ju endast fungera med en oändligt lång signal som samplas? Har signalen kort utbredning i tiden så kan man ju teoretisk sampla fel, eller?
En trunkerad signal är ju inte bandbegränsad
Rydberg skrev:Jo jag har tänkt lite på det här och kriteriet borde ju endast fungera med en oändligt lång signal som samplas? Har signalen kort utbredning i tiden så kan man ju teoretisk sampla fel, eller?
En trunkerad signal är ju inte bandbegränsad
mattepatte skrev:Nålslipningen på en pickup har inget med de högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges (rimligt väl) på normal vinyl att göra.
Men det kanske du inte syftade på heller
Harryup skrev:mattepatte skrev:Nålslipningen på en pickup har inget med de högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges (rimligt väl) på normal vinyl att göra.
JO!
För en elliptisk nål har för bred anläggningsyta, så en smal Van den Hul gäller definitivt.
mattepatte skrev:Harryup skrev:mattepatte skrev:Nålslipningen på en pickup har inget med de högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges (rimligt väl) på normal vinyl att göra.
JO!
För en elliptisk nål har för bred anläggningsyta, så en smal Van den Hul gäller definitivt.
Du läste nog inte mitt inlägg ordenligt.
Det handlar om vad som finns på skivan !
Nagrania skrev:Harryupp skriver: "Vanliga skivor kan ha detaljer upp till mellan 25-30kHz."
Knappast troligt eftersom analoga band knappst når dom frekvenserna och det beror på att tonhuvudets spalt bredd brukar vara lite bredare än vad den är på en hemmabandspelare.
mattepatte skrev:Harryup skrev:mattepatte skrev:Nålslipningen på en pickup har inget med de högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges (rimligt väl) på normal vinyl att göra.
JO!
Harryup skrev:mattepatte skrev:Harryup skrev:mattepatte skrev:Nålslipningen på en pickup har inget med de högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges (rimligt väl) på normal vinyl att göra.
JO!
Tycker att det ser ut som du har skrivit "högsta möjliga frekvenserna som finns och kan återges". Hur skall du kunna återge tonerna ifrån en skiva utan att använda en pickupnål? Ja jag vet att det finns spelare som läser av med laser förvisso.
Style skrev:Morello, hur kan du få med fekvenser upp till t ex 22? Det sitter väl ett antialiasfilter före ADCn på 21.05 som åtminstånde teoretiskt ska vara tvärt för att det inte ska vika ned alias-distortion.
Jag trodde att man lade detta lite lägre i frekvens då man knappast kan göra det oändligt brant
Rydberg skrev:Eller frankium, 15g på hela jordenmattepatte skrev:8)
Som att leta yttrium i söderhavet.
Harryup skrev:Gravernålen är en kniv och vass som en sådan och liksidig så den har inga problem att skära högt upp i frekvens.
"Vinylmediet är linjärt till 25 kHz. Sant eller falskt?"
Vinyl har en dynamikkapacitet på över 100 dB. Sant eller falskt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster