Moderator: Redaktörer
kris10an skrev:Vad tror ni om TerraTec Phase X24 FW är det bra? Har endast firewire, är det hörbart bättre än usb? Eller kan man för enkelhets skull satsa på usb istället (måste byta dator för firewire)?
Joseppo skrev:Firewire är bäst när man behöver spela in och upp många spår samtidigt, något du antagligen inte behöver göra om du inte hade tänkt att ha det till multikanalinspelning av många musikkällor samtidigt förstås?
Ljudkvaliteten beror mest på omvandlarna inte på datoranslutningen. Så köp ett USB kort med bra omvandlare finns massvis av sådana för någon tusenlapp eller två.
Joseppo skrev:Firewire är bäst när man behöver spela in och upp många spår samtidigt, något du antagligen inte behöver göra om du inte hade tänkt att ha det till multikanalinspelning av många musikkällor samtidigt förstås?
Ljudkvaliteten beror mest på omvandlarna inte på datoranslutningen. Så köp ett USB kort med bra omvandlare finns massvis av sådana för någon tusenlapp eller två.
n3mmr skrev:kris10an skrev:Vad tror ni om TerraTec Phase X24 FW är det bra? Har endast firewire, är det hörbart bättre än usb? Eller kan man för enkelhets skull satsa på usb istället (måste byta dator för firewire)?
Flera av dom där TerraTec har rapporterats vara känsliga för strömförsörjningen, så att man kan få brum eller ej beroende på hur trafon vänds i väggen, och på hur man lägger sladden till lådan.
Så man bör prova först om man kan
6550 skrev:Joseppo skrev:Firewire är bäst när man behöver spela in och upp många spår samtidigt, något du antagligen inte behöver göra om du inte hade tänkt att ha det till multikanalinspelning av många musikkällor samtidigt förstås?
Vad tycker du att man ska köpa för kort för säg runt tusenlappen om man vill ha max mätmässiga prestanda per krona? Tanken är att använda kortet för just mätning och verifiering i första hand.
Joseppo skrev:6550 skrev:Joseppo skrev:Firewire är bäst när man behöver spela in och upp många spår samtidigt, något du antagligen inte behöver göra om du inte hade tänkt att ha det till multikanalinspelning av många musikkällor samtidigt förstås?
Vad tycker du att man ska köpa för kort för säg runt tusenlappen om man vill ha max mätmässiga prestanda per krona? Tanken är att använda kortet för just mätning och verifiering i första hand.
De flesta seriösa ljudkort av idag är bättre än vad som behövs för normala hifi-mätningar om du använder linjein/utgångarna, det som brukar skilja är mikrofonförstärkarna.
6550 skrev:Klarar E-MU-kortet 24-bit/192kHz?
Piotr skrev:E-MU 0404 USB har en vettig prislapp och mycket bra prestanda.
Det avgörande är om man ska mäta högtalare enbart eller även elektronik.
/Peter
kris10an skrev:Piotr skrev:E-MU 0404 USB har en vettig prislapp och mycket bra prestanda.
/Peter
Hade inte tänkt mäta något utan:
vill kunna spela in vinylskivor på datorn, eller andra analoga källor som radio, eller från mikrofon.
vill kunna spela in digitala källor, som t ex dvd soundtrack, minidisc etc.
slutligen vill jag kunna använda den som ren dac för att spela musik från datorn, typ spotify.
Är E-MU bättre än Terratec:en, har hittat den sistnämnda för en tusenlapp och det är väl ungefär vad jag vill lägga, men är E-MU så pass mycket bättre så den motiverar dubbla priset?
kris10an skrev:Piotr skrev:E-MU 0404 USB har en vettig prislapp och mycket bra prestanda.
/Peter
vill kunna spela in vinylskivor på datorn, eller andra analoga källor som radio, eller från mikrofon.
slutligen vill jag kunna använda den som ren dac för att spela musik från datorn, typ spotify.
Är E-MU bättre än Terratec:en, har hittat den sistnämnda för en tusenlapp och det är väl ungefär vad jag vill lägga, men är E-MU så pass mycket bättre så den motiverar dubbla priset?
lazpete skrev:kris10an skrev:Piotr skrev:E-MU 0404 USB har en vettig prislapp och mycket bra prestanda.
/Peter
Och varför måste du ha 24bit/192khz?
Lasse
lazpete skrev:Hmm, fast måste inte det man så att säga, stoppar i kortet ha mer än, låt säga 16bit/44.1khz, för att det ska kunna bli bättre?
Och det har inte vinyl, om jag tolkat saker korrekt...
L
lazpete skrev:kris10an skrev:Piotr skrev:E-MU 0404 USB har en vettig prislapp och mycket bra prestanda.
/Peter
Lasse
kris10an skrev:lazpete skrev:kris10an skrev:Piotr skrev:E-MU 0404 USB har en vettig prislapp och mycket bra prestanda.
/Peter
Lasse
Kan inte minnas att jag skrivit att jag måste ha det..![]()
Nu frågar jag bara om det här ljudkortet är bra, eftersom jag hittat ett till ett bra pris. Men om du har ett bättre förslag så är jag idel öra!
Ragnwald skrev:6550 skrev:Ragnwald skrev:Ännu en som påstår något, utan att säga vad.
Menar du mig? Fråga rakt på sak!
Just du.
Ska jag ställa frågan på nytt ?
6550 skrev:1
Jag äger ett UCA202 och har moddat det till ansenliga prestanda.
2
Jag har tagit till mig kritiken mot t.ex. A500 om dist vid olika nivå på volympotten vilket jag anser är ett rent konstruktionsfel.
Givetvis bara subjektiva åsikter men ändå. Jag blir aldrig ett objektiv - bara ett subjekt.
Ragnwald skrev:6550 skrev:1
Jag äger ett UCA202 och har moddat det till ansenliga prestanda.
2
Jag har tagit till mig kritiken mot t.ex. A500 om dist vid olika nivå på volympotten vilket jag anser är ett rent konstruktionsfel.
Givetvis bara subjektiva åsikter men ändå. Jag blir aldrig ett objektiv - bara ett subjekt.
Ok tack för svaret.
Har du lust att säga något om vad du gjort med UCA202 ?
Du behöver inte om du inte vill.
Tänkte skicka efter den, så jag är verkligen intresserad.
A500 är väl ett slutsteg vill jag minnas, som funkar utmärkt efter mod på ingången.
Joseppo skrev:6550 skrev:
Faktiskt mer av ett handhavandefel.
6550 skrev:Joseppo skrev:6550 skrev:
Njae. En pott förutsätter nog att alla nivåer mellan noll och fullt kan användas. Annars kunde man skippa den.
6550 skrev:Joseppo skrev:6550 skrev:
Njae. En pott förutsätter nog att alla nivåer mellan noll och fullt kan användas. Annars kunde man skippa den.
kris10an skrev:Vad tror ni om TerraTec Phase X24 FW är det bra? Har endast firewire, är det hörbart bättre än usb? Eller kan man för enkelhets skull satsa på usb istället (måste byta dator för firewire)?
Piotr skrev:E-MU 0404 USB har en vettig prislapp och mycket bra prestanda.
/Peter
Piotr skrev:Ja absolut.
Micken kan du kanske köpa med kalibreringsfil eller så besöker du någon som har en mick som är kalibrerad och gör en jämförelse.
Micken är användbar ändå även fast den exakta avrullningen i botten är okänd och lyftet i toppen är okänt. Mellan 100Hz-2kHz eller så är kurvan linjär på nästan alla rundtagande mickar.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster