Lyssna med vägg bakom sig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Lyssna med vägg bakom sig?

Inläggav zvenzzon » 2004-11-07 18:58

Hur fungerar det att ha lyssningssoffan placerad så att man sitter med en vägg precis bakom skallen? Är det hopplöst, eller kan man vänja sig vid ljudet? Väggen ifråga är av gips.

Någon som sitter så och lyssnar så?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-07 19:26

Jag tycker personligen det fungerar rätt bra; man måste dock fixa lite med högtalarresponsen för att få rätt balans (läs: bas blir normalt sett för "fet", dock om den minskas så vinner man lite i ljudtryck/dist). Själva utsläckningsfenomenen kompenserar huvudet/hjärnan en del för. Sen kan man kanske fixa till en enklare diffusor av trä som man konstnärligt och matematiskt bygger och placerar på väggen bakom huvudet. Kanske kan man bygga något med 10 cm djup?

Det är väl ganska få tips om en DIY diffusor med bra egenskaper? Jag fixar en tråd på DIY-forumet.

Jag tycker dock att väggen bakom högtalarna samt golvet är det första att ordna till.

T

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-11-07 19:30

Basområdet oroar jag mig inte så mycket över pga att jag ska dela av, samt har möjlighet till parametrisk EQ på densamma.

Vidare så kommer det sättas upp ett stort och tjockt draperi bakom högtalarna. Vid behov kanske akustikskivor kommer upp bakom draperiet.

Återgå till Generellt om hifi