meanmachine skrev:Hmm hur många 28*28*28 subbar vet du om med 2,,7kWa som spelar 118db vid 18hz ?? Som dessutom är överkomlig i pris?
Inga alls. Jag har inte letat. Bland annat eftersom jag menar att konceptet i sig är fletänkt. Men håll i hatten, här kommer det:
Det går att bygga en sub med samma volym, som spela lika djupt, men med mycket lägre dist. Dock inte alls lika starkt.
Storlek - frekvens - ljudtryck vid en given distorsion, dom tre hänger ihop. Försöker man pressa en åt ett håll, t.ex storlek, så åker ljudtrycket ned vid en given distorsionsnivå.
Det här har vi gått igenom förut, så vi tar ingen fördjupning.
För den som vill ha en sketliten sub som kan spela starkt och djupt - jättebra (kanske den enda) lösning.
Jag har ju gått åt precis motsatt håll: Array med 4 kortslagiga 15" basar. Allt är satsat på låg dist och rejält ljudtryck. Naturligtvis tar detta upp enromt mycket mer plats än en kub på 28cm sida... Den lösnign jag har valt är helt omöjlig för 99% av befolknignen. Medan den i tråden här faktiskt kan köpas och gömmas undan hemma hos dom allra flesta. Så i det avseendet är det förståss en mycket bättre lösning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!