Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Vid mixerbordet i studion använder man det ofta vid utvärdering av pålagda effekter (på/av). Kanske inte alltid blint, men...
Almen skrev:Alltid vid utvärdering av komprimeringsalgoritmer för digitalt lagrat ljud.
perstromgren skrev:Almen skrev:Alltid vid utvärdering av komprimeringsalgoritmer för digitalt lagrat ljud.
Menar du att man alltså använder den metod som finns beskriven här?
http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning
... eller menar du något annat?
Anledningen att jag frågar är att jag inte ser någon referera till en artikel för sådana tester/lyssningar.
Almen skrev:Anledningen att jag frågar är att jag inte ser någon referera till en artikel för sådana tester/lyssningar.
Fattar inte.
perstromgren skrev:Men det har du, efter vad jag förstår. En pekare vore trevligt!
Almen skrev:Att man jobbar principellt så i elektronikbranschen är en självklarhet - hur skulle man annars få reda på hur en enskildhet påverkar helheten?
perstromgren skrev:Almen skrev:Att man jobbar principellt så i elektronikbranschen är en självklarhet - hur skulle man annars få reda på hur en enskildhet påverkar helheten?
Självklart, eller inte, det är IÖ som uppfunnit metoden, enligt artikel i Molt:
"En specifik källa till information kan vara den artikel i
Ljudtekniska Sällskapets tidskrift Musik och Ljudteknik,
som först beskrev metoden. Den fanns publicerad i MoLt
nummer 1 –1991 och är författad av testmetodikens
upphovsman, Ingvar Öhman, som använt metoden sedan
slutet av 60-talet."
Ref: http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf
petersteindl skrev:perstromgren skrev:Almen skrev:Att man jobbar principellt så i elektronikbranschen är en självklarhet - hur skulle man annars få reda på hur en enskildhet påverkar helheten?
slutet av 60-talet."
Ingvar föddes 1962. Han började således använda metoden redan i 6-årsåldern, eller?
MvH
Peter
petersteindl skrev:perstromgren skrev:Almen skrev:Att man jobbar principellt så i elektronikbranschen är en självklarhet - hur skulle man annars få reda på hur en enskildhet påverkar helheten?
slutet av 60-talet."
Ingvar föddes 1962. Han började således använda metoden redan i 6-årsåldern, eller?
MvH
Peter
-Martin- skrev:petersteindl skrev:perstromgren skrev:Almen skrev:Att man jobbar principellt så i elektronikbranschen är en självklarhet - hur skulle man annars få reda på hur en enskildhet påverkar helheten?
slutet av 60-talet."
MvH
Peter
Det är väl inte alltför otroligt. Han konstruerade ju en radio när han var tre år gammal.
adzer skrev: Han kanske är som mozart, men instället för att skriva symfonier vid ung ålder så F/E testade han förstärkare
petersteindl skrev:adzer skrev: Han kanske är som mozart, men instället för att skriva symfonier vid ung ålder så F/E testade han förstärkare
Mozart skrev fin musik, tycker jag. Fast inte allt kanske.
MvH
Peter
petersteindl skrev:-Martin- skrev:petersteindl skrev:perstromgren skrev:Almen skrev:Att man jobbar principellt så i elektronikbranschen är en självklarhet - hur skulle man annars få reda på hur en enskildhet påverkar helheten?
slutet av 60-talet."
MvH
Peter
Det är väl inte alltför otroligt. Han konstruerade ju en radio när han var tre år gammal.
Å, så pass
Almen skrev:Om man då, som Öhman, är intresserad av hur en förstärkare förändrar/färgar ljudet så blir det en självklar metod.
Vad är det vi diskuterar, egentligen?
-Martin- skrev:petersteindl skrev:perstromgren skrev:Almen skrev:Att man jobbar principellt så i elektronikbranschen är en självklarhet - hur skulle man annars få reda på hur en enskildhet påverkar helheten?
slutet av 60-talet."
MvH
Peter
-Martin- skrev:petersteindl skrev:-Martin- skrev:Han konstruerade ju en radio när han var tre år gammal.
Å, så pass
Det sa han väl i den där intervjun i alla fall?
Morello skrev:Jag lärde mig traktera lödkolven inna jag var född!!
1947 skrev:Varje experimenterande hemmabyggare har väl använt den metoden fast den inte kallats för F/E. Det namnet kanske är uppfunnet av LTS men absolut inte metoden den har säkert funnits så länge man byggt elektroniska saker.
Har själv använt metoden när jag byggt olika radiotillbehör och förstärkare sedan 60-talet och det var inget nytt då.
Laila skrev:Morello skrev:Jag lärde mig traktera lödkolven inna jag var född!!
Jag brukade bli uppkörd ur sängen en timma innan jag
gått o lagt mig . . .
Almen skrev:
Dock är väl LTS vad jag vet ganska ensamma att använda den vid utvärdering av befintliga audiokonstruktioner.
perstromgren skrev:Almen skrev:
Dock är väl LTS vad jag vet ganska ensamma att använda den vid utvärdering av befintliga audiokonstruktioner.
Det var precis det jag frågade om i första inlägget, trodde jag.
Nattlorden skrev:perstromgren skrev:Almen skrev:
Det var precis det jag frågade om i första inlägget, trodde jag.
Inte riktigt, fast nästan.
petersteindl skrev:adzer skrev: Han kanske är som mozart, men instället för att skriva symfonier vid ung ålder så F/E testade han förstärkare
MvH
Peter
n3mmr skrev:petersteindl skrev:adzer skrev: Han kanske är som mozart, men instället för att skriva symfonier vid ung ålder så F/E testade han förstärkare
MvH
Peter
Håller INTE med i allmänhet. En och annan pärla finns förvisso, t ex Requiem, men mycket är extremt lättviktigt.
petersteindl skrev:n3mmr skrev:
Håller INTE med i allmänhet. En och annan pärla finns förvisso, t ex Requiem, men mycket är extremt lättviktigt.
Japp, jag håller med dig om det fetade, men jag tycker i gengäld att lättviktigt kan vara fin musik. Jag tycker t.ex att eine kleine är en pärla och klarinettkonserten och Figaros bröllop och Trollflöjten samt flera symfonier och pianokonserter.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster