Moderator: Redaktörer
poppop skrev:Förlåt, men jag läste en recension om Cambridge Blue Ray-spelare på Carlssonplanet där de skriver att den behövde fem veckors inbränning innan den lät bra... vad är det man bränner in för något?
subjektivisten skrev:Placebon som bränns in
Objektivisten skrev: All elektronik har en tendens att förändras efter en tids aktiv användning, det är ett välkänt men omstritt faktum.
Objektivisten skrev:
. . . . . . bland dyrare audofilprodukter. Produkten är helt enkelt framtagen för att fungera optimalt efter inspelningen istället för tvärtom.
petersteindl skrev:Då jag hade kontakt med Meridian, det måste varit sent 80-tal, så sa de (jag minns inte om det var Bob Stewart eller den dåvarande VDn) att deras distributör i Finland hävdade att deras CD-spelare lät mycket bättre efter att den igång i någon vecka. De förkastade detta som rent nonsens. Men av någon anledning så gjordes det i alla fall mätningar och de fann att det var själva oscillatorn som det blev en förändring i och där fann man att efter en tids användande eller om det var att den bara varit igång under en tid, så hade oscillatorn lägre fasbrus och jitter och de förmodade att detta möjligtvis kunde påverka ljudet. De kunde även mäta förändrad dist efter D/A-omvandling. Jag minns inte så många detaljer annat än att de själva var förvånade. De till och med rekommenderade sina distributörer att inte spela på nyuppackade digitala apparater på mässor.
MvH
Peter
Max_Headroom skrev:Jag har aldrig sett någon dokumentation av fenomenet.
Max_Headroom skrev:Jag har däremot sett ett par vettiga förklaringar.
Max_Headroom skrev:Dessa har dock kommit till slutsatesen att en elektronik-grej rimligen låter bäst när den är ny. Sedan blir den med tiden sämre.
Fjonkalicious skrev:Inte jag heller. Men inrökning som är den senaste trenden tror jag mer på.
Almen skrev:...en CD-spelare som inte är genomkörd och uppmätt med tilltänkta prestanda låter ju helt absurd.
Objektivisten skrev:Almen skrev:...en CD-spelare som inte är genomkörd och uppmätt med tilltänkta prestanda låter ju helt absurd.
Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:...en CD-spelare som inte är genomkörd och uppmätt med tilltänkta prestanda låter ju helt absurd.
Det brukar anses (med rätta, anser jag) mycket ofint att förfalska citat. Vill du vara vänlig att korrigera det så att det överensstämmer med det jag skrev, inklusive kontexten?
Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:...en CD-spelare som inte är genomkörd och uppmätt med tilltänkta prestanda låter ju helt absurd.
Det brukar anses (med rätta, anser jag) mycket ofint att förfalska citat. Vill du vara vänlig att korrigera det så att det överensstämmer med det jag skrev, inklusive kontexten?
Du är rolig du. Carl Munthe hade inte gjort det.
Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:...en CD-spelare som inte är genomkörd och uppmätt med tilltänkta prestanda låter ju helt absurd.
Du är rolig du. Carl Munthe hade inte gjort det.
Nej, lektor Carl Munthe hade definitivt inte förfalskat något citat.
Du får en chans till.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Du får en chans till.
Jag har dyslexi.
Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:Du får en chans till.
Jag har dyslexi.
Inte bra nog. Jag trodde lite mer om dig.
Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:Du får en chans till.
Jag har dyslexi.
Inte bra nog. Jag trodde lite mer om dig.
Almen skrev:Det är knappast dyslexi som gör att man klickar på citera och sedan ändrar i citatet för att det skall passa ens syften.
Jag har meddelat en moderator, sade han humorlöst.
Almen skrev:Laila skrev:Ja, det är ju ditt val . . helt humorlöst
Japp.
Lust skrev:Almen skrev:Det är knappast dyslexi som gör att man klickar på citera och sedan ändrar i citatet för att det skall passa ens syften.
Och vad är det som är ändrat?
Måste ha en släng av dyslexi jag med...
Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.
Almen skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.
Sällsynt insikt.
Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.
Sällsynt insikt.
Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.
Sällsynt insikt.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.
Sällsynt insikt.
Shit, jag är allt bra korkad.![]()
Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.
Sällsynt insikt.
Så, så, inte vara så hård mot sig själv nu. Jag förstår att det kan vara lite förvirrande ibland.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.
Sällsynt insikt.
Så, så, inte vara så hård mot sig själv nu. Jag förstår att det kan vara lite förvirrande ibland.
Hur gör man för att förstå saker och ting?
Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.Almen skrev:Objektivisten skrev:Hur vore det om jag tog till mig av intressanta synpunkter istället för att leka med mig själv i sandlådan hela tiden. Tror jag skulle tjäna på det om jag är här för att lära mig nåt vill säga, och inte bara bråka. Sen finns det ngt som kallas glimten i ögat. Synd att jag verkar sakna den.
Sällsynt insikt.
Hur gör man för att förstå saker och ting?
Oj, det är en inte helt enkel fråga.Låt mig återkomma om det.
Objektivisten skrev:Är du ful Almen?
Objektivisten skrev:Tjaa, jag tycker iaf det är ett intressant ämne och trådstart, med tänkvärda inlägg av bl a Laila och Almen, som inte förtjänar att torpederas i sank. Hoppas på god fortsättning med läsvärda argument.
bassman skrev:Fjonkalicious skrev:Inte jag heller. Men inrökning som är den senaste trenden tror jag mer på.
Tumme upp. Mitt nyrenoverade musikrum luktade otäckt av trä och färg. Nu efter ett gäng piprökar och whiskey kvällar börjar det likna nåt![]()
För att slippa inbränning av nya grejer köper jag endast beggat om jag byter nåt..!
Conan skrev:Tyvärr går ju elektronikens inbränning hand i hand med lyssnarens tillvänjning av ljudet, så det är nog inte helt enkelt att skilja dem åt tillförlitligt.
Bill50x skrev:Conan skrev:Tyvärr går ju elektronikens inbränning hand i hand med lyssnarens tillvänjning av ljudet, så det är nog inte helt enkelt att skilja dem åt tillförlitligt.
Så rätt så.
Bytte kablar mellan för och slutsteg för typ 8 år sedan och tyckte att det klingade väl ljust. Tillverkaren hävdade dock att det krävdes en vecka eller två i inkörning innan ljudet stabiliserats. Två veckor senare var jag helt nöjd, men varför kan man som sagt bara spekulera i. Hade jag haft lite mer ork hade jag naturligtvis backat till de gamla kablarna för jämförelse...
/ B
Nefilim skrev:Tror inte ett dugg på inbränning.
Lust skrev:Almen skrev:Det är knappast dyslexi som gör att man klickar på citera och sedan ändrar i citatet för att det skall passa ens syften.
Nune skrev:Lust skrev:Almen skrev:Det är knappast dyslexi som gör att man klickar på citera och sedan ändrar i citatet för att det skall passa ens syften.
Han har fetat till ordet låter och bytt ut absurt till absurd
EDIT:Oj jag va fortfarande gravid när jag svarade
poppop skrev:Önskar att ni med kunskap, teorier och seriöst intresse av tråden fortsätter att skriva i denna tråd. Ni andra kan fortsätta gnabbas via pm.
Tengil skrev:Almen skrev:Lust skrev:Almen skrev:Jag vill bara vara till hjälp i en svår värld.
Du är grym, Almen.
Äsch.![]()
Almen for president![]()
Vh Christer
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 41 gäster