FM sändningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LzM

FM sändningar

Inläggav LzM » 2010-12-09 09:14

Jag vet en gubbe som på fullaste allvar hävdar att SR's FM-sändningar håller bättre kvalité än en CD.

Har han rätt eller fel?

Och nej, det gäller inte kvalitén på programinnehållet eller radiopratarna utan det faktum att FM-sändningarna skulle ha bättre frekvensomfång och högre samplingsfrekvens.
Låta bättre helt enkelt.
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-12-09 09:26

FM-utsändningarna når väl inte över 15 000 Hz, så inte kan frekvensomfånget överträffa cd-mediet. Sedan är ju inte FM ett digitalt format, så jag vet inte om samplingsfrekvens är en relevant term där. Däremot för DAB-radio och webbradio, men då talar vi ju inte FM-radio längre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-09 09:30

Kan jag inte tänka mig. Samplingfrekvens? FM är ju analogt. Distributionen mellan sändarmasterna är antagligen digital. FM är bandbegränsat till 15 kHz för att låta pilottonen leva vid vid 19 kHz. Signalbrusförhållandet är också långt sämre än CD-systemet, kanske max 70 dB mot 96 dB (teoretisk).

Hur branta är filterflankerna i praktiken?

Bild

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-10 08:38

Samplingsfrekvens kanske inte har med saken att göra, det var bara hans egna ord.

Men jag kan tänka mig att han syftade på att CD formatet begränsas av att det är samplat i 44.1kHz medans FM sändningarna inte har samma begränsning, enligt honom.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: FM sändningar

Inläggav MichaelG » 2010-12-10 12:39

LzM skrev:Jag vet en gubbe som på fullaste allvar hävdar att SR's FM-sändningar håller bättre kvalité än en CD.

Har han rätt eller fel?

Det beror på vad han menar. Om han menar att "direktsända konserter låter ofta bättre via FM-radion än vad många CD-skivor gör", kan han ha en poäng. Många CD-skivor är processade och mastrade på ett sätt som ger ett mindre skönt slutresultat. Att lyssna på en välupptagen direktsändning via radion kan däremot vara synnerligen välljudande. Och då kan man ju dra den slutsatsen han drar.

Men om han menar att det inte är möjligt att via CD-skiva erhålla en lika god ljudkvalitet som via FM-lyssning, tror jag han är ute och cyklar. För då menar han att om man direkt från mixerbordet brände en CD-skiva från ovan nämnda direktsända konsert, så skulle denna låta sämre om den avspelas i hemmet, än vad radioutsändningen lät. Och det tror jag inte ett dyft på.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-10 12:53

LzM skrev:Samplingsfrekvens kanske inte har med saken att göra, det var bara hans egna ord.

Men jag kan tänka mig att han syftade på att CD formatet begränsas av att det är samplat i 44.1kHz medans FM sändningarna inte har samma begränsning, enligt honom.

CD-standarden begränsar till 22 kHz. FM är begränsat till 15 kHz. De undre gränserna är också till fördel för CD. Dessutom är kanske distributionen från Kaknäs ut till sändarmasterna av FM digital?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-12-10 20:42

Livemusiken de sänder är ibland oerhört bra tekniskt sett, men det handlar som vanligt inte om mediet i sig utan om bättre hantering av musiken, sr s tekniker kan i sina bättre stunder prestera riktigt bra och väljludande resultat.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-10 21:00

Rosa brus låter bra.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-10 21:49

MrQaffe skrev:Livemusiken de sänder är ibland oerhört bra tekniskt sett, men det handlar som vanligt inte om mediet i sig utan om bättre hantering av musiken, sr s tekniker kan i sina bättre stunder prestera riktigt bra och väljludande resultat.

Just präxis.

Linn-folket har mer rätt än dom tror, source first rules. Tyvärr har Linnisarna inte fattat att "source" inte är cd-spelaren (eller annan källa i ljudanläggningen) utan själva inspelningen. En riktigt bra inspelning låter underbart även i de enklaste anläggningar. Naturligtvis finns de begränsningar som anläggningen har, och det kan ingen inspelning i världen råda bot på. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan en bra och dålig inspelning.

Tyvärr är det alldeles för sällan som vi "drabbas" av bra inspelningar idag, det handlar oftast om att typ krydda upp en smaklös biff med salt och peppar.

Men för att knyta an till MrQaffe, jo, SR´s tekniker är fantastiskt duktiga. BBC ligger också bra till.

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-10 21:54

Objektivisten skrev:Rosa brus låter bra.

Lyssna på en CD i trådlösa RF lurar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-10 21:57

Objektivisten skrev:
Objektivisten skrev:Rosa brus låter bra.

Lyssna på en CD i trådlösa RF lurar.

Vill man ha bra svar så svarar man givetvis på sina egna inlägg ;-)

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-11 11:43

Objektivisten skrev: Lyssna på en CD i trådlösa RF lurar.

Måste lurarna vara rostfria?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-12-11 13:57

RogerGustavsson skrev:Kan jag inte tänka mig. Samplingfrekvens? FM är ju analogt. Distributionen mellan sändarmasterna är antagligen digital. FM är bandbegränsat till 15 kHz för att låta pilottonen leva vid vid 19 kHz. Signalbrusförhållandet är också långt sämre än CD-systemet, kanske max 70 dB mot 96 dB (teoretisk).

Hur branta är filterflankerna i praktiken?

Bild

19 kHz är den teoretiska gränsen uppåt. Men nog kan bra tuner nå över 15 kHz? Min tuner är i varje fall specad till 18 kHz (-3dB), sedan är den specad till 85 dB signal/brus (vid stereo)
Det är i o f s en gammal analog japansk supertuner.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-11 14:21

Bill50x skrev:
MrQaffe skrev:Livemusiken de sänder är ibland oerhört bra tekniskt sett, men det handlar som vanligt inte om mediet i sig utan om bättre hantering av musiken, sr s tekniker kan i sina bättre stunder prestera riktigt bra och väljludande resultat.

Just präxis.

Linn-folket har mer rätt än dom tror, source first rules. Tyvärr har Linnisarna inte fattat att "source" inte är cd-spelaren (eller annan källa i ljudanläggningen) utan själva inspelningen. En riktigt bra inspelning låter underbart även i de enklaste anläggningar. Naturligtvis finns de begränsningar som anläggningen har, och det kan ingen inspelning i världen råda bot på. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan en bra och dålig inspelning.

Tyvärr är det alldeles för sällan som vi "drabbas" av bra inspelningar idag, det handlar oftast om att typ krydda upp en smaklös biff med salt och peppar.

Men för att knyta an till MrQaffe, jo, SR´s tekniker är fantastiskt duktiga. BBC ligger också bra till.

/ B

Bill har mer rätt än han tror source first rules. Tyvärr har inte Bill fattat
att "source" inte är själva inspelningen utan musikerna o musiken.
Det spelar ingen roll hur bra inspelningen är om musiken är dålig eller
illa framförd. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan bra o
dålig musik samt framförandet av densamma etc. etc. etc. . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-11 18:09

Kaha skrev:19 kHz är den teoretiska gränsen uppåt. Men nog kan bra tuner nå över 15 kHz? Min tuner är i varje fall specad till 18 kHz (-3dB), sedan är den specad till 85 dB signal/brus (vid stereo)

Nja, det tror jag inte om det är stereo. Pilottonen måste ha lite plats och så branta filter som skulle krävas för att låta 18 kHz vara obrubbat, finns det i den analoga världen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-11 18:21

Laila skrev:Bill har mer rätt än han tror source first rules. Tyvärr har inte Bill fattat att "source" inte är själva inspelningen utan musikerna o musiken.
Det spelar ingen roll hur bra inspelningen är om musiken är dålig eller
illa framförd. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan bra o
dålig musik samt framförandet av densamma etc. etc. etc. . . :wink: :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Självklart har du rätt. Det finns ingen bot mot dålig musik.

Men (det finns alltid ett "men", eller hur?), nu handlar det om återgivning av en verklighet. Om verkligheten luktar illa så ska det också lukta illa.

/ B

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-12-11 21:51

RogerGustavsson skrev:
Kaha skrev:19 kHz är den teoretiska gränsen uppåt. Men nog kan bra tuner nå över 15 kHz? Min tuner är i varje fall specad till 18 kHz (-3dB), sedan är den specad till 85 dB signal/brus (vid stereo)

Nja, det tror jag inte om det är stereo. Pilottonen måste ha lite plats och så branta filter som skulle krävas för att låta 18 kHz vara obrubbat, finns det i den analoga världen?

Nja, om jag har förstått det rätt, så filtrerar man egentligen inte bort pilottonen. Eftersom man vet hur den ser ut, så skapar man bara en motfas kopia av den och blandar in den med signalen (efter det så lågpass filtrerar man med "normalt" branta filter).

Roger, du har väl också en supertuner, vet du vilken frekvensgång den är specificerad till?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-11 23:01

Tandberg specar sin TPT3001A att ha en frekvensgång
på:30Hz-15kHz +0.2dB -0.5dB. Var -3dB befinner sig
framgår dock inte av databladen . . .

Min egen budget-Kenwood KT-80 specar +0.2dB -0.8dB
vid samma frekvensomfång . . .

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-12 10:35

Som tuner använder jag Quad FM4. En väljudande maskin men ingen "supertuner" vad gäller mätvärden. Uppger i manualen 20Hz -15 kHz 0-1 dB. En del gånger jag lyssnat på direktsänd radio (kanal 2) så så har jag förundrats över den höga ljudkvaliten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-12 11:33

Kaha skrev:Roger, du har väl också en supertuner, vet du vilken frekvensgång den är specificerad till?

I databladet anges 30-15000 Hz, +0.5 dB, -1 dB.

Sedan finns det något som kallas pitottondämpning, bör vara över 70 dB för en högklassig mottagare enligt Svenska Hifi-Institutets Faktabok.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-12 11:43

RogerGustavsson skrev:
Kaha skrev:Roger, du har väl också en supertuner, vet du vilken frekvensgång den är specificerad till?

Sedan finns det något som kallas pitottondämpning, bör vara över 70 dB för en högklassig mottagare enligt Svenska Hifi-Institutets Faktabok.

Detta klarar inte min över 25 år gamla Quad. Manualen uppger 60 dB.
Vore ju roligt att veta vad det är ni har för supertuners.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-12 11:49

Att man upplever utsändningar från P2 (och i vissa fall från P3 Live) med sådan hög kvalitet borde stämma till eftertanke. Hur kan en analog utsändning, begränsad till 15kHz, låta så bra?

/ B

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-12-12 12:50

RogerGustavsson skrev:

För min Yamaha T-2 anges; 30 - 15 000Hz +0,3 dB, - 0,5dB och 10 - 18 000 Hz +0,3 dB, -3 dB. Pilottonsdämpningen är 72 dB.

(Sedan har jag en annan gammal fin tuner på ingång, men det får bli ett bidrag till bildtråden i Vintage delen)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-12 17:41

Har plockat fram användarmanualen till min Yamaha CT-7000. Här finns lite data:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... charts.jpg

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ations.jpg

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-14 09:36

En direktsändning är bland de bästa källorna man kan lyssna till, så mycket nerv, så mycket närvaro. Sen kan ni dribbla med frekvenserna hur mycket ni vill...

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-15 10:13

Nerv och närvaro finns det säkert, men det var inte det som var frågan.
Vilket jag skrev specifikt i första posten.

Tandberg, Kenwood och Quad i all ära, men kan ni inte prata apparater i en för det avsedd tråd?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-15 10:42

En ovanligt korkad fråga i så fall...

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-15 10:55

Intressant.
Lust att utveckla lite?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 11:16

Men LzM, du har väl fått svar på dina frågor? I tekniskt avseende är FM-sändningarna på alla sätt sämre än CD.

LzM skrev:...FM-sändningarna skulle ha bättre frekvensomfång och högre samplingsfrekvens.

FM-sändningarna har sämre frekvensomfång och ingen samplingsfrekvens alls i det avseendet. De har dessutom sämre dynamik (mer komprimerat) och har mer brus än CD.

Frågor? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-15 11:52

Dessutom är många av kanalerna så manipulerade att de inte på långa vägar gör FM-systemet rättvisa. Här i Jönköpingstrakten är de kommersiella kanalerna helt olyssningsbara, såväl innehållsmässigt som ljudmässigt...

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-15 12:10

Om signalen i länken är digital är kan väl denna anses som "samplingfrekvens". I en del länkar är signalen t o m komprimerad till MP3, hur det är i Sverige vet jag inte...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 12:13

Zzombie skrev:Om signalen i länken är digital är kan väl denna anses som "samplingfrekvens". I en del länkar är signalen t o m komprimerad till MP3, hur det är i Sverige vet jag inte...

Så kan det säkert vara, men FM-systemet är fortfarande helt analogt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-15 12:37

På länken nedan finns lite information om hanteringen av FM-signalerna. ptr är väl Piotr på detta forum?

http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... html#17548

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 12:42

RogerGustavsson skrev:ptr är väl Piotr på detta forum?

Nä, ptr här med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-15 12:49

Almen skrev:
Zzombie skrev:Om signalen i länken är digital är kan väl denna anses som "samplingfrekvens". I en del länkar är signalen t o m komprimerad till MP3, hur det är i Sverige vet jag inte...

Nja, det är det inte. Kolla, http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... html#17548

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-15 12:52

RogerGustavsson skrev:På länken nedan finns lite information om hanteringen av FM-signalerna. ptr är väl Piotr på detta forum?

Aj som fan, när flyttade Piotr till Hissingen ! 8O :wink: *

*O "som vanligt" hann "skiljeteckenspetimätern" Almen före . . . :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 12:53

RogerGustavsson skrev:
Almen skrev:

Nja, det är det inte. Kolla, http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... html#17548

Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter. Självklart kan man lagra och skicka programmaterial digitalt, men när det skall skickas över luft så blir det analogt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-15 12:59

Visst är det så, jag är med en sannolikhet gränsande
till visshet, övertygad om att mina raddioapparajter
från 70-talet saknar digital-analog-omvandlare. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-15 13:39

Almen skrev:Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter. Självklart kan man lagra och skicka programmaterial digitalt, men när det skall skickas över luft så blir det analogt.

Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-15 14:14

RogerGustavsson skrev:Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?

Ungefär som att säga att LP-skivavspelning är digital, för att mastertejpen som användes vid pressningen är digitalt inspelad.

Frekvensmodulering (FM) är ju en analog process. Allt som föregår den kan ju se ut hur som helst - exempelvis digital hantering i olika led - men har ju inget direkt med själva frekvensmoduleringen att göra.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-15 14:44

RogerGustavsson skrev:
Almen skrev:Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter. Självklart kan man lagra och skicka programmaterial digitalt, men när det skall skickas över luft så blir det analogt.

Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?

Almen har rätt. FM är FM, och hur sedan t ex Sveriges radio hantrerar
sina musik- eller andra ljudsignaler före det är en fråga för sig. Det finns
många andra som sänder FM dessutom, även om Jag tror få förnekar att
SR gör det bäst av alla, om man ser till ljudkvaliteten.

Men för att sammanfatta: Påståendet om att en FM-sändning skulle vara
tekniskt högvärdigare än CD-systemet är, hur man än vrider och vänder
på det, felaktigt.

Däremot kan självklart en direktsändning vara mindre skadad än en illa
mastrad CD. Inte bara kan, det är till och med troligt. Men det är en helt
annan fråga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-15 14:47

MichaelG skrev:
RogerGustavsson skrev:Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?

Ungefär som att säga att LP-skivavspelning är digital, för att mastertejpen som användes vid pressningen är digitalt inspelad.

Jovisst. Men om man hävdar att analog återgivning är bäst, så faller ju det argumentet om signalen är digitalt behandlad under vägen. Dvs, tror man att digital behandling förstör ljudet/musiken på något sätt så måste man tillse att hela kedjan är analog.

Du har rätt i att en LP-avspelning är analog, precis en FM-mottagning är det. Men det är en digital signalbehandling som har föregått dessa. Man kan alltså inte hävda att FM-ljudet är bättre (mer korrekt) än vad digital mottagning är. I alla fall inte ur synvinkeln att FM "inte är digitalt".

Sedan vet inte jag vilken upplösning det är på den digitala distributionen, den kanske är mer högupplöst än det som sedan går ut till konsument?

/ B

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-15 15:24

En LP har i det avseendet högre kvalitet än en CD eftersom LP:n har högre frekvensomfång och den digitala länken i kedjan ofta är 24/96.
D¨är den diskussionen avslutad för evigt.

Nu är det radion kvar: i länken ovan refereras till 48 kHz sampligsfrekvens och att radiosignalen är bandbreddsbegränsad till 15 kHz. Alltså är CD bättre.
Nu är frågan besvarad och alla är nöjda och glada och ni kan återgå till att lyssna på kablar.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-12-15 15:28

Som vanligt är det inte så intressant att diskutera ett mediums begränsningar när tokmastringerns framfart gör att man utnyttjar bara en bråkdel av dess potential. En bandbegränsning uppåt vid 15kHz och 20 dB lägre S/N försvinner i jämförelse med dynamikstympning och allehanda andra jävelskap.

Det är alltså hur materialet spelas in och efterbearbetas som är flaskhalsen, och där vinner en livesändning i P2 överlägset över en söndermastrad CD.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 15:46

Erik_AA skrev:Som vanligt är det inte så intressant att diskutera ett mediums begränsningar när tokmastringerns framfart gör att man utnyttjar bara en bråkdel av dess potential. En bandbegränsning uppåt vid 15kHz och 20 dB lägre S/N försvinner i jämförelse med dynamikstympning och allehanda andra jävelskap.

Det är alltså hur materialet spelas in och efterbearbetas som är flaskhalsen, och där vinner en livesändning i P2 överlägset över en söndermastrad CD.

Aspelut. :!:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-15 15:49

Bill50x skrev:Jovisst. Men om man hävdar att analog återgivning är bäst, så faller ju det argumentet om signalen är digitalt behandlad under vägen. Dvs, tror man att digital behandling förstör ljudet/musiken på något sätt så måste man tillse att hela kedjan är analog.

Du har rätt i att en LP-avspelning är analog, precis en FM-mottagning är det. Men det är en digital signalbehandling som har föregått dessa. Man kan alltså inte hävda att FM-ljudet är bättre (mer korrekt) än vad digital mottagning är. I alla fall inte ur synvinkeln att FM "inte är digitalt".

Sedan vet inte jag vilken upplösning det är på den digitala distributionen, den kanske är mer högupplöst än det som sedan går ut till konsument?

Det var ungefär så jag tänkte!

Att hävda att FM-sändnigen är bättre för att den är analog när den i verkligheten är digital+analog känns underligt. Att den dessutom kan vara omvandlad i flera led gör knappast den mera analog. Distributionen sägs göras med ett äldre 14-bitars system.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 15:54

RogerGustavsson skrev:Att hävda att FM-sändnigen är bättre för att den är analog när den i verkligheten är digital+analog känns underligt.

Det tycker jag inte alls är så underligt - många resonerar på samma sätt vad gäller till exempel vinyl/CD. Vad jag tror det handlar om är att folk inte skiljer på källa, system, respektive apparatur.

Man hör något, tycker det låter bättre än något annat, och konstaterar glatt "FM är bättre än CD!".

Ändrat: subtil förbättring av kommateringen
Senast redigerad av Almen 2010-12-15 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-15 16:28

Bill50x skrev:Du har rätt i att en LP-avspelning är analog, precis en FM-mottagning är det. Men det är en digital signalbehandling som har föregått dessa. Man kan alltså inte hävda att FM-ljudet är bättre (mer korrekt) än vad digital mottagning är. I alla fall inte ur synvinkeln att FM "inte är digitalt".

Vi är helt överens! 8)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-12-15 22:29

Almen skrev:Men LzM, du har väl fått svar på dina frågor? I tekniskt avseende är FM-sändningarna på alla sätt sämre än CD.

LzM skrev:...FM-sändningarna skulle ha bättre frekvensomfång och högre samplingsfrekvens.

FM-sändningarna har sämre frekvensomfång och ingen samplingsfrekvens alls i det avseendet. De har dessutom sämre dynamik (mer komprimerat) och har mer brus än CD.

Frågor? :)

Fråga: Hur är det med eftermiddagssändningarna?

Nåja. :)

Menar dock att du har missat ett litet, men ack så viktigt ord: en. I
frågeställningen stod det "en CD" – ju!
LzM skrev:Jag vet en gubbe som på fullaste allvar hävdar att SR's FM-sändningar håller bättre kvalité än en CD.

Har han rätt eller fel?

Vad jämförelseobjektet är kan vi bara spekulera om, men det är
näppeligen svårt att finna en kass kompaktskiva i dagens utbud. :P

"En CD" kan förstås också vara "godtycklig" …

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-15 22:43

:mrgreen:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-12-15 22:52

LTS behöver moderniseras!
Inte bara i FM-systemet är det viktigt vilka signaler man sänder ut. Vill  
man attrahera ungdomar (ta det som en komplimang, Almen!) bör man
använda ett modernt språk. Exempelvis är det väl på hög tid att LTS
börjar tala om I/E-test, i.e. Innan/Efter!

Mvh E*

PS. Före–efter. Innan–sedan. Borde väl Almen kunna båd' innan å utan?
Almen skrev:Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter.

PPS. A propos radio: Någon mer som diggar Pia Johanssons burspråk, i
"På Minuten" i radions P1? (Burspråk = kåkfararslang, alltså.)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-15 23:14

Rosa brus...

*hick*

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 23:31

E skrev:LTS behöver moderniseras!
Inte bara i FM-systemet är det viktigt vilka signaler man sänder ut. Vill  
man attrahera ungdomar (ta det som en komplimang, Almen!) bör man
använda ett modernt språk. Exempelvis är det väl på hög tid att LTS
börjar tala om I/E-test, i.e. Innan/Efter!

Mvh E*

PS. Före–efter. Innan–sedan. Borde väl Almen kunna båd' innan å utan?

Hehe, E* i högform. :D

Du får läsa det som "innan man skickar det till FM-sändaren" samt "efter FM-mottagningen". :)

PS. Förresten anses det faktiskt accepterat numera med "innan" som preposition, både i tal och skrift.

PPS. Även om före/efter av någon anledning klingar mer bekant... :?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-12-15 23:47

Hehe, E* i högform. :D

Det är glöggen! Och då har jag, nota bene, inte ens luktat på den
ännu. Men strax.

Almen skrev:PS. Förresten anses det faktiskt accepterat numera med "innan" som preposition, både i tal och skrift.

Anses och anses! Försunkningen bör inte accepteras av språknördar.

Du menar att före innan var före, och sedan dess gäller innan? Frågan
är ju vad man då skall med före till, utöver att låta skidorna glida på.

Mvh E*

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-16 09:13

Tråden fick leva ganska länge innan knäppisarna gjorde entré.
Ganska bra jobbat ändå för att vara på Faktiskt.se :)

Tack till IÖ för ett vettigt svar.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-12-16 09:29

Är det något du tycker att du inte har fått svar på?

I så fall kan väl ämnet få leva vidare.

Mvh E*

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-16 09:58

Javisst kan ämnet och knäppisarna få leva vidare!
Nu har jag lite mera kött på benen och kan glänsa lite när jag pratar med gubben nästa gång... :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-16 10:45

RogerGustavsson skrev:...

Distributionen sägs göras med ett äldre 14-bitars system.

Nej, inte alls.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-12-16 11:47

Johan_Lindroos skrev:

Nej, inte alls.

Vad används för format för distribution?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-16 17:39

Kollar man på svenskarnas språkbruk så blir man mörkrädd...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-16 20:15

Johan_Lindroos skrev:

Nej, inte alls.

Så ptr's redogörelse är inte korrekt?

Från DC går sedan signalen på en så kallad DSQ lina (ett 14bitars Philips system från medeltiden) till sändaren (Kaknästornet eller lokalt)..

Men visst är väl distributionen digital ut till sändarna?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-17 13:15

"ptr" på Sweetspot forum skrev (2008-04-27 10:25:22):
Sändning, bearbetning etc vid normala SR program jobbas det i en mjukvara dom heter "Digas", för ditt normala snack och musik program i alla kanalerna så jobbas det snålkådat i Mp2-format (256kbs/48hz), om man inte begär annat så skickas musikfilerna fråm GramArk digitalt med denna upplösning (annars normal 16/48 wav)...

Så 99% av alla förinspelade (prat)program och en majoritet av alla driektsändningar kommer som MP2 256kbs/48hz ljudström till driftcentralerna i Stockholm och regionalt*. Från DC går sedan signalen på en så kallad DSQ lina (ett 14bitars Philips system från medeltiden) till sändaren (Kaknästornet eller lokalt)..

Bra Roger G att du kom med ditt argument. Det var det jag kände att jag saknade innan jag kände att jag ville komma med mitt svar.

Ptr har fel. Han har dock rätt i att SR kallar distributionsformatet för DSQ. Egentligen heter standarden J.57, men i folkmun hos SR kallas det för just "DSQ" då den första apparaten som införskaffades hette "DSQ" (jag kan minnas fel, men har för mig att AT&T tillverkade utrustningen). J.57 har INGET att göra med något "14bitars Philips system från medeltiden". I själva verket är det ett kompanderande 20 bitars format som är bittransparent upp till 16 bitar, med Fs = 48 kHz. Det går alltså att köra kontribution med DTS- eller AC-3-kodade multikanalljud om man så skulle önska. Bättre än CD m.a.o.

Kontributionen mellan SRs lokala redaktioner sker med MPEG-1 Layer II i 384 kbit/s stereo och inget annat.

Enligt Lars Mossberg på SR är bithastigheter lägre än 384 kbit/s Layer II (liksom Mindisc, MP3, etc.) "förbjudna" att använda inom produktion. Om detta görs, är det en allvarlig begränsning eftersom digitalradio, och andra utsändningar såsom webben, vilket medför kaskadkodningsartefakter. Dett är väl dokumenterat genom lyssningstester i EBU. Layer II klarar upp till fem gånger kaskadkodning så gott som transparent och anses därför vara tillräckligt bra som produktionsformat.

Edit: för mycket som var fetat
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2010-12-17 13:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-17 13:28

"Kontributionen mellan SRs lokala redaktioner sker med MPEG-1 Layer II i 384 kbit/s stereo och inget annat."
Mellan lokala redaktioner, ja. Men vad är det som distribueras mellan sändarna? Och vad är det för upplösning som konverteras till FM innan det når oss radiolyssnare?

Eller se det så här; Jag lyssnar på FM-radio, musik på P2 eller P3. Vid vilken upplösning har denna (som sämst) distribuerats (av SR, andra leverantörer kan ju ha sänkt ribban rejält någonstans)?

/ B

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-12-17 13:40

Zzombie skrev:Kollar man på svenskarnas språkbruk så blir man mörkrädd...

Ja, det lämnar mycket övrigrt att önska. Hörde följande på P4 Kalmar angående vad man äter till advent och Lucia.
" ..och det här er ostbullar som man kan ha till gluggen.."?? eller
"..domaren dumde.." eller "..den dumde blev dumd.." bara för att nämna några. Många verka ha svårt med att uttala å,ä och ö. Undrar varför?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-17 13:53

Bill50x skrev:"Kontributionen mellan SRs lokala redaktioner sker med MPEG-1 Layer II i 384 kbit/s stereo och inget annat."
Mellan lokala redaktioner, ja. Men vad är det som distribueras mellan sändarna? Och vad är det för upplösning som konverteras till FM innan det når oss radiolyssnare?

Eller se det så här; Jag lyssnar på FM-radio, musik på P2 eller P3. Vid vilken upplösning har denna (som sämst) distribuerats (av SR, andra leverantörer kan ju ha sänkt ribban rejält någonstans)?

/ B

Hej Bill50, svaret på alla frågorna är J.57 enligt ovan. Jag kanske var otydlig med det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-17 14:00

Med andra ord drabbas FM av en "kaskadkodning" med åtminstone någon digital del och ovanpå det analogt ut i luften?

Finns det någon hemsida med information om J.57?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-17 14:21

RogerGustavsson skrev:Med andra ord drabbas FM av en "kaskadkodning" med åtminstone någon digital del och ovanpå det analogt ut i luften?

Jag tycker inte att det är en lämplig terminologi att använda uttrycket "kaskadkodning" när det gäller att gå mellan digitala och analoga domänen för ljud. Det är det i alla fall ingen annan som gör.

Finns det någon hemsida med information om J.57?

Jag googlade och skrev "J.57" det var inte svårt...

http://www.catr.cn/radar/itut/201007/P0 ... 118386.pdf

:wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-17 14:39

Tack Johan!

Det var därför jag skrev "kaskadkodning" och inte kaskadkodning!

Googlade gjorde jag också men det blev väldigt många svar på J.57!

AUDIO ENCODER MODULE

This module supports analog or digital inputs.

Audio Coding Options:

- J41 384Kbps for mono signals - 15kHz frequency response.
- J42 192Kbps for mono signals – 7.5kHz frequency response.
- J57 for AES/EBU signal transmission.
- ISO MPEG Layer II
- MODES: mono, stereo, dual and Joint Stereo
- Sample frequency: 16, 24, 32 and 48kHz
- Bit rates: 64, 128, 192, 256, 384Kbps
- Auxiliary data with audio working in MPEG.
- Up to two independent mono channels per module.
- ISO MPEG Layer III
? Auxiliary data with audio working in MPEG.
- G722
- High Quality voice - 7kHz-frequency response-bit rate 64Kbps.
- Up to two independent channels per module.
- G711
- Voice module, A& Mu-law, 3.4kHz frequency response.
Converters: 24bit A/D
Interfaces: 2 XLR male. Selection between analog or digital input. DB9 for
auxiliary data.

AUDIO DECODER OPTIONS
This module supports analog or digital outputs.
Audio Decoding Options:
- J42 384Kbps for mono signals – 7.5kHz frequency response.
- J57 for AES/EBU signal reception.
- ISO MPEG Layer II
- ISO MPEG Layer III
- G722
- High Quality voice , 7kHz frequency response, 64kbps bit rates.
- G711
- Voice module, A-law, 3.4kHz frequency response.
Interfaces: 2 XLR male. Selection between analog or digital input. DB9 for auxiliary data.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-18 10:41

Vilket innebär att radio på nätet egentligen inte behöver kapas vid 15 kHz? Ingen pilotton ju...
Glömde förresten berätta om ett tillfälle då radion spelade en skiva som jag hade (La Mer i samma upptagning). Jag la in CD:n in dåvarande Quad 67 och det lät bättre ur radion (Quad FM4). Om radio har sämre kvalitet än CD, borde inte min CD låtit bättre? Eller är radio så bra att det gick att höra att deras cd-spelare var mycket bättre än min?

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2010-12-18 11:25

Antagligen tycker du att den lät bättre efter P3s ljudprocess. SR processar ju inte ljudet på samma sätt som PLR, men en viss processning sker alltid av ljudet via Cadenza. Det kan ha ökat tydligheten i mixen av din låt.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-18 12:02

Zzombie skrev:Vilket innebär att radio på nätet egentligen inte behöver kapas vid 15 kHz? Ingen pilotton ju...
Glömde förresten berätta om ett tillfälle då radion spelade en skiva som jag hade (La Mer i samma upptagning). Jag la in CD:n in dåvarande Quad 67 och det lät bättre ur radion (Quad FM4). Om radio har sämre kvalitet än CD, borde inte min CD låtit bättre? Eller är radio så bra att det gick att höra att deras cd-spelare var mycket bättre än min?

Nejnejnejnejnej..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-18 12:05

RogerGustavsson skrev:Tack Johan!

Det var därför jag skrev "kaskadkodning" och inte kaskadkodning!

Googlade gjorde jag också men det blev väldigt många svar på J.57!

AUDIO ENCODER MODULE

This module supports analog or digital inputs.

Audio Coding Options:

- J42 192Kbps for mono signals – 7.5kHz frequency response.
- J57 for AES/EBU signal transmission.
- ISO MPEG Layer II
- ISO MPEG Layer III
? Auxiliary data with audio working in MPEG.
- G722
- High Quality voice - 7kHz-frequency response-bit rate 64Kbps.
- G711
- Voice module, A& Mu-law, 3.4kHz frequency response.
Interfaces: 2 XLR male. Selection between analog or digital input. DB9 for
auxiliary data.

AUDIO DECODER OPTIONS
This module supports analog or digital outputs.
Audio Decoding Options:
- J42 384Kbps for mono signals – 7.5kHz frequency response.
- J57 for AES/EBU signal reception.
- ISO MPEG Layer II
- ISO MPEG Layer III
- G722
- High Quality voice , 7kHz frequency response, 64kbps bit rates.
- G711
- Voice module, A-law, 3.4kHz frequency response.
Interfaces: 2 XLR male. Selection between analog or digital input. DB9 for auxiliary data.

De data du beskriver ovan är någon apparat som kan koda/avkoda flera olika algoritmer, vilket inte riktigt framgått av ditt inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-18 13:06

Johan_Lindroos skrev:De data du beskriver ovan är någon apparat som kan koda/avkoda flera olika algoritmer, vilket inte riktigt framgått av ditt inlägg.

Helt rätt!

Gwidon

Inläggav Gwidon » 2010-12-23 16:07

Så vitt jag vet så är numera alla SR:s sändningar digitalt processade, och att de sänds på FM- frekvenserna förändrar inte effekten. Och det är verkligen irriterande att komprimerings grad på ett tydligt hörbart sätt kan skilja sig mellan två gränsande program och ytterst irriterande när de byter komprimeringsgarden mitt i ett och samma program.

Återgå till Generellt om hifi