Moderator: Redaktörer
LzM skrev:Jag vet en gubbe som på fullaste allvar hävdar att SR's FM-sändningar håller bättre kvalité än en CD.
Har han rätt eller fel?
LzM skrev:Samplingsfrekvens kanske inte har med saken att göra, det var bara hans egna ord.
Men jag kan tänka mig att han syftade på att CD formatet begränsas av att det är samplat i 44.1kHz medans FM sändningarna inte har samma begränsning, enligt honom.
MrQaffe skrev:Livemusiken de sänder är ibland oerhört bra tekniskt sett, men det handlar som vanligt inte om mediet i sig utan om bättre hantering av musiken, sr s tekniker kan i sina bättre stunder prestera riktigt bra och väljludande resultat.
Objektivisten skrev:Rosa brus låter bra.
RogerGustavsson skrev:Kan jag inte tänka mig. Samplingfrekvens? FM är ju analogt. Distributionen mellan sändarmasterna är antagligen digital. FM är bandbegränsat till 15 kHz för att låta pilottonen leva vid vid 19 kHz. Signalbrusförhållandet är också långt sämre än CD-systemet, kanske max 70 dB mot 96 dB (teoretisk).
Hur branta är filterflankerna i praktiken?
Bill50x skrev:MrQaffe skrev:Livemusiken de sänder är ibland oerhört bra tekniskt sett, men det handlar som vanligt inte om mediet i sig utan om bättre hantering av musiken, sr s tekniker kan i sina bättre stunder prestera riktigt bra och väljludande resultat.
Just präxis.
Linn-folket har mer rätt än dom tror, source first rules. Tyvärr har Linnisarna inte fattat att "source" inte är cd-spelaren (eller annan källa i ljudanläggningen) utan själva inspelningen. En riktigt bra inspelning låter underbart även i de enklaste anläggningar. Naturligtvis finns de begränsningar som anläggningen har, och det kan ingen inspelning i världen råda bot på. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan en bra och dålig inspelning.
Tyvärr är det alldeles för sällan som vi "drabbas" av bra inspelningar idag, det handlar oftast om att typ krydda upp en smaklös biff med salt och peppar.
Men för att knyta an till MrQaffe, jo, SR´s tekniker är fantastiskt duktiga. BBC ligger också bra till.
/ B
Kaha skrev:19 kHz är den teoretiska gränsen uppåt. Men nog kan bra tuner nå över 15 kHz? Min tuner är i varje fall specad till 18 kHz (-3dB), sedan är den specad till 85 dB signal/brus (vid stereo)
Det är i o f s en gammal analog japansk supertuner.
Laila skrev:Bill har mer rätt än han tror source first rules. Tyvärr har inte Bill fattat att "source" inte är själva inspelningen utan musikerna o musiken.
Det spelar ingen roll hur bra inspelningen är om musiken är dålig eller
illa framförd. Men skillnaden mellan 128k mp3 resp flac (eller ett enkelt slutsteg mot världens bästa) är bara en fis i vinden jämfört mellan bra o
dålig musik samt framförandet av densamma etc. etc. etc. . .![]()
RogerGustavsson skrev:Kaha skrev:19 kHz är den teoretiska gränsen uppåt. Men nog kan bra tuner nå över 15 kHz? Min tuner är i varje fall specad till 18 kHz (-3dB), sedan är den specad till 85 dB signal/brus (vid stereo)
Det är i o f s en gammal analog japansk supertuner.
Nja, det tror jag inte om det är stereo. Pilottonen måste ha lite plats och så branta filter som skulle krävas för att låta 18 kHz vara obrubbat, finns det i den analoga världen?
Kaha skrev:Roger, du har väl också en supertuner, vet du vilken frekvensgång den är specificerad till?
RogerGustavsson skrev:Kaha skrev:Roger, du har väl också en supertuner, vet du vilken frekvensgång den är specificerad till?
I databladet anges 30-15000 Hz, +0.5 dB, -1 dB.
Sedan finns det något som kallas pitottondämpning, bör vara över 70 dB för en högklassig mottagare enligt Svenska Hifi-Institutets Faktabok.
RogerGustavsson skrev:Kaha skrev:Roger, du har väl också en supertuner, vet du vilken frekvensgång den är specificerad till?
I databladet anges 30-15000 Hz, +0.5 dB, -1 dB.
Sedan finns det något som kallas pitottondämpning, bör vara över 70 dB för en högklassig mottagare enligt Svenska Hifi-Institutets Faktabok.
LzM skrev:...FM-sändningarna skulle ha bättre frekvensomfång och högre samplingsfrekvens.
Zzombie skrev:Om signalen i länken är digital är kan väl denna anses som "samplingfrekvens". I en del länkar är signalen t o m komprimerad till MP3, hur det är i Sverige vet jag inte...
Almen skrev:Zzombie skrev:Om signalen i länken är digital är kan väl denna anses som "samplingfrekvens". I en del länkar är signalen t o m komprimerad till MP3, hur det är i Sverige vet jag inte...
Så kan det säkert vara, men FM-systemet är fortfarande helt analogt.
RogerGustavsson skrev:På länken nedan finns lite information om hanteringen av FM-signalerna. ptr är väl Piotr på detta forum?
http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... html#17548
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:Zzombie skrev:Om signalen i länken är digital är kan väl denna anses som "samplingfrekvens". I en del länkar är signalen t o m komprimerad till MP3, hur det är i Sverige vet jag inte...
Så kan det säkert vara, men FM-systemet är fortfarande helt analogt.
Nja, det är det inte. Kolla, http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... html#17548
Almen skrev:Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter. Självklart kan man lagra och skicka programmaterial digitalt, men när det skall skickas över luft så blir det analogt.
RogerGustavsson skrev:Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter. Självklart kan man lagra och skicka programmaterial digitalt, men när det skall skickas över luft så blir det analogt.
Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?
MichaelG skrev:RogerGustavsson skrev:Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?
Ungefär som att säga att LP-skivavspelning är digital, för att mastertejpen som användes vid pressningen är digitalt inspelad.
Erik_AA skrev:Som vanligt är det inte så intressant att diskutera ett mediums begränsningar när tokmastringerns framfart gör att man utnyttjar bara en bråkdel av dess potential. En bandbegränsning uppåt vid 15kHz och 20 dB lägre S/N försvinner i jämförelse med dynamikstympning och allehanda andra jävelskap.
Det är alltså hur materialet spelas in och efterbearbetas som är flaskhalsen, och där vinner en livesändning i P2 överlägset över en söndermastrad CD.
Bill50x skrev:Jovisst. Men om man hävdar att analog återgivning är bäst, så faller ju det argumentet om signalen är digitalt behandlad under vägen. Dvs, tror man att digital behandling förstör ljudet/musiken på något sätt så måste man tillse att hela kedjan är analog.
Du har rätt i att en LP-avspelning är analog, precis en FM-mottagning är det. Men det är en digital signalbehandling som har föregått dessa. Man kan alltså inte hävda att FM-ljudet är bättre (mer korrekt) än vad digital mottagning är. I alla fall inte ur synvinkeln att FM "inte är digitalt".
Sedan vet inte jag vilken upplösning det är på den digitala distributionen, den kanske är mer högupplöst än det som sedan går ut till konsument?
RogerGustavsson skrev:Att hävda att FM-sändnigen är bättre för att den är analog när den i verkligheten är digital+analog känns underligt.
Bill50x skrev:Du har rätt i att en LP-avspelning är analog, precis en FM-mottagning är det. Men det är en digital signalbehandling som har föregått dessa. Man kan alltså inte hävda att FM-ljudet är bättre (mer korrekt) än vad digital mottagning är. I alla fall inte ur synvinkeln att FM "inte är digitalt".
Almen skrev:Men LzM, du har väl fått svar på dina frågor? I tekniskt avseende är FM-sändningarna på alla sätt sämre än CD.LzM skrev:...FM-sändningarna skulle ha bättre frekvensomfång och högre samplingsfrekvens.
FM-sändningarna har sämre frekvensomfång och ingen samplingsfrekvens alls i det avseendet. De har dessutom sämre dynamik (mer komprimerat) och har mer brus än CD.
Frågor?
LzM skrev:Jag vet en gubbe som på fullaste allvar hävdar att SR's FM-sändningar håller bättre kvalité än en CD.
Har han rätt eller fel?
Almen skrev:Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter.
E skrev:LTS behöver moderniseras!
Inte bara i FM-systemet är det viktigt vilka signaler man sänder ut. Vill
man attrahera ungdomar (ta det som en komplimang, Almen!) bör man
använda ett modernt språk. Exempelvis är det väl på hög tid att LTS
börjar tala om I/E-test, i.e. Innan/Efter!
Mvh E*
PS. Före–efter. Innan–sedan. Borde väl Almen kunna båd' innan å utan?
Hehe, E* i högform.
Almen skrev:PS. Förresten anses det faktiskt accepterat numera med "innan" som preposition, både i tal och skrift.
RogerGustavsson skrev:...
Distributionen sägs göras med ett äldre 14-bitars system.
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:...
Distributionen sägs göras med ett äldre 14-bitars system.
Nej, inte alls.
Från DC går sedan signalen på en så kallad DSQ lina (ett 14bitars Philips system från medeltiden) till sändaren (Kaknästornet eller lokalt)..
Sändning, bearbetning etc vid normala SR program jobbas det i en mjukvara dom heter "Digas", för ditt normala snack och musik program i alla kanalerna så jobbas det snålkådat i Mp2-format (256kbs/48hz), om man inte begär annat så skickas musikfilerna fråm GramArk digitalt med denna upplösning (annars normal 16/48 wav)...
Så 99% av alla förinspelade (prat)program och en majoritet av alla driektsändningar kommer som MP2 256kbs/48hz ljudström till driftcentralerna i Stockholm och regionalt*. Från DC går sedan signalen på en så kallad DSQ lina (ett 14bitars Philips system från medeltiden) till sändaren (Kaknästornet eller lokalt)..
Zzombie skrev:Kollar man på svenskarnas språkbruk så blir man mörkrädd...
Bill50x skrev:"Kontributionen mellan SRs lokala redaktioner sker med MPEG-1 Layer II i 384 kbit/s stereo och inget annat."
Mellan lokala redaktioner, ja. Men vad är det som distribueras mellan sändarna? Och vad är det för upplösning som konverteras till FM innan det når oss radiolyssnare?
Eller se det så här; Jag lyssnar på FM-radio, musik på P2 eller P3. Vid vilken upplösning har denna (som sämst) distribuerats (av SR, andra leverantörer kan ju ha sänkt ribban rejält någonstans)?
/ B
RogerGustavsson skrev:Med andra ord drabbas FM av en "kaskadkodning" med åtminstone någon digital del och ovanpå det analogt ut i luften?
Finns det någon hemsida med information om J.57?
Zzombie skrev:Vilket innebär att radio på nätet egentligen inte behöver kapas vid 15 kHz? Ingen pilotton ju...
Glömde förresten berätta om ett tillfälle då radion spelade en skiva som jag hade (La Mer i samma upptagning). Jag la in CD:n in dåvarande Quad 67 och det lät bättre ur radion (Quad FM4). Om radio har sämre kvalitet än CD, borde inte min CD låtit bättre? Eller är radio så bra att det gick att höra att deras cd-spelare var mycket bättre än min?
RogerGustavsson skrev:Tack Johan!
Det var därför jag skrev "kaskadkodning" och inte kaskadkodning!
Googlade gjorde jag också men det blev väldigt många svar på J.57!
AUDIO ENCODER MODULE
This module supports analog or digital inputs.
Audio Coding Options:
- J41 384Kbps for mono signals - 15kHz frequency response.
- J42 192Kbps for mono signals – 7.5kHz frequency response.
- J57 for AES/EBU signal transmission.
- ISO MPEG Layer II
- MODES: mono, stereo, dual and Joint Stereo
- Sample frequency: 16, 24, 32 and 48kHz
- Bit rates: 64, 128, 192, 256, 384Kbps
- Auxiliary data with audio working in MPEG.
- Up to two independent mono channels per module.
- ISO MPEG Layer III
? Auxiliary data with audio working in MPEG.
- G722
- High Quality voice - 7kHz-frequency response-bit rate 64Kbps.
- Up to two independent channels per module.
- G711
- Voice module, A& Mu-law, 3.4kHz frequency response.
Converters: 24bit A/D
Interfaces: 2 XLR male. Selection between analog or digital input. DB9 for
auxiliary data.
AUDIO DECODER OPTIONS
This module supports analog or digital outputs.
Audio Decoding Options:
- J41 384Kbps for mono signals - 15kHz frequency response.
- J42 384Kbps for mono signals – 7.5kHz frequency response.
- J57 for AES/EBU signal reception.
- ISO MPEG Layer II
- ISO MPEG Layer III
- G722
- High Quality voice , 7kHz frequency response, 64kbps bit rates.
- G711
- Voice module, A-law, 3.4kHz frequency response.
Converters: 24bit A/D
Interfaces: 2 XLR male. Selection between analog or digital input. DB9 for auxiliary data.
Johan_Lindroos skrev:De data du beskriver ovan är någon apparat som kan koda/avkoda flera olika algoritmer, vilket inte riktigt framgått av ditt inlägg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster