Så här är det:
... nej, men så här tror jag att det är;
De flesta anläggningar är tillräckligt bra för att kunna ge en musikalisk upplevelse med en viss samling skivor, för en viss person. Med enklare anläggningar är det i första hand typiska hits som de flesta kan få någon musikalisk upplevelse av. Många tycker också att det bara är någon enstaka eller ett par bra låtar per skiva som är bra. Med riktigt bra anläggning så framgår det tydligt att det är sällan som en bra artist gör en dålig låt. Det är alltså oftast anläggningen som brister när man oftast zappar sig genom skivorna. För de mer intresserade kan ihärdigt lyssnande på mer krävande musik efter ett tag också ge en musikupplevelse även med mer krävande musik. Lyssnaren gör antagligen någon form av mental integration över lyssningarna och även om anläggningen brister så går det ändå extrahera mer information via flera lyssningar än vad man förmår vid en lyssning.
Med en riktigt bra anläggning behöver man sällan spela skivor många gånger för att få en djuplodande musikupplevelse. Kvaliteten på inspelningen är givetvis avgörande. Om inspelningen inte är på mycket högre nivå än en hyfsad stereo så krävs också fler lyssningar, på samma sätt som om inspelningen varit bra, men anläggningen mindre bra. Faktum är att kvaliteten på de flesta inspelningar är avsevärt högre än vad många hifi-intresserade påstår. Jag tror det handlar om att anläggningarna är undermåliga, men att man ofta skyller på skivmaterialet. Inte att inspelningarna inte skulle kunna ha högre kvalitet, men dom är ofta bättre än vad många ändå tycks hävda.
Tvärtemot vad de flesta här tycks tycka så vill jag påstå att de flesta anläggningar är så dåliga att skillnaden mellan bra live och återgiven inspelad musik är så stor att man inte ens förmår göra jämförelsen.
För att kommentera ditt påstående så tror jag att alla brister hos en anläggning gör det svårare att ta till sig den musik som den skall återge. Om samtliga brister kan kategoriseras som ljudmässiga är en definitionsfråga. I vilket fall som helst så tror jag att det är som du skriver.