Erfarenhet av CD In Case f3?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Erfarenhet av CD In Case f3?

Inläggav Patrik_B » 2011-01-08 10:16

CD-skivorna tar för mycket plats hemma och jag planerar att förvara dom i utdragbara lådor istället. Men för att kunna (minst) halvera utrymmet som krävs så tänkte jag byta ut Jewel-case mot plastfickor.

Jag har letat runt efter bra plastfickor men de enda som verkar bra nog är CD in case f3 (http://www.cdincase.se/cdf3.html). Jag har nu gått till Granit och handlat ett 10-pack som jag nu ska ha på prov ett tag innan jag bestämmer mig.

Vad är er erfarenhet av CD In Case f3 eller plastfickor generellt?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2011-01-08 10:45

Har kört med Kjell&Co DJ ficka i ett antal år nu. Fungerar hur bra som helst. Bonus är att jag fått mycket bättre överblick över skivsamlingen då det är mycket enklare att bläddra bland skivorna. Jag förvarar skivorna i
"skokartonger" med register.

Nackdelen är väl att baksidan på CD fodralet (kommer inte i håg vad det heter) inte finns med i mina plastfickor. Saknar det i bland.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-01-08 10:59

Jag har kört med cdincase f3, köpte 2000 st för ett par år sedan. de är mycket trevliga, och väldigt lätta att hantera när man vill spela sina skivor. Det är dock mycket länge sedan jag hanterade cd-skivor, de är numer rippade och spelas via en squeezebox istället, men arkivet är en tredjedel så stort i f3 än i vanliga fodral.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-01-08 11:05

Hur är det med slitage i fickorna då? Samt att dom klibbar fast om man inte spelar på länge?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-01-08 11:33

De verkar hålla fint, och ingen platta har fastnat i kolpappret vad jag har märkt.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2011-01-08 11:40

@Fjonkalicious
Vet inte om du syftade på DJ fickorna eller F3?

Har haft en skiva som "satt" sig irriterande hårt. Det hade hamnat något kladdigt på skivan. Låt oss slippa spekulera i vad det var ;) I övrigt har jag inga problem med plastfickorna. Letade upp en skiva som jag sannolikt inte spelat sedan den stoppades i plastfickan och den gled ut utan problem.

Jag är dock mycket försiktig med hanteringen. Ett enda gruskorn i en plastficka kan nog förstöra en skiva.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2011-01-08 12:04

Just risken att skivorna fastnar i plastfodralen gjorde att jag fastnade för cdincase-varianten där de faktiskt ligger invikta i en bit styv papp.
Mvh
Patrik Berglund

Återgå till Generellt om hifi