Samma fast olika

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Samma fast olika

Inläggav Vinylcalle » 2011-01-12 03:03

Har börjat fundera på om det inte snart är dags för ett par paneler att komma in. Har alltid varit en panel människa.

Quad elektrostater och Magnepan magnetostater gör något som tilltalar mig väldigt mycket.

Det finns däremot ett problem.

Drivningen av dessa högtalare är ofta mer krävande.

Förstärkaren jag har Denon PMA-790 är en riktig krafkarl och bör klara det med bravur.

Men det finns ett problem. I japan och USA är pma-790/poa-1500 avsedd att användas med högtalare ner till 4 ohms impedans, i europa ändrade man det till 8 ohm. Förmodligen är det precis samma förstärkare avseende de viktiga delarna.

Det som pekar mot att det inte är några problem är.

Den mättes upp till 300 watt i 4 ohm kontinuerligt av Audio (tidning).

Inget förutom säkringar, eluttag för externa apparater och en annan strömförbrukning skiljer 100/110 V versionen från 220V versionen.

Andra har enligt uppgift lastat dom till 2 ohm utan problem.

Det som pekar mot att det inte skulle funka är.

Rekomendationen från Denon på baksidan och manualen att inte använda annat än 8 ohms högtalare.

Detta är väldigt specifika frågor men någon kanske har lite koll på vad som gäller.

Kan ommärkningen vara en säkerhetsåtgärd att den i Europa inte tilläts bli lika varm?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-12 08:05

Quad ESL-63 och de flesta Magnepan kräver inte stora mängder effekt vid låg impedans. I fallet Quad, så är det en annan egenskap som är viktig, att förstärkaren är stabil med den kapacitiva lasten. Dessutom sitter det skyddskretsar som bromsar vid ca 150 W inmatat. Magnepan kan vara trögdrivna men lasten är enkel, nästan resistiv och bör klaras utan vidare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-12 08:13

Jag driver mina MG1.6 med 30W single end rör.

8-Ohmstappen upplever jag inga problem att mata dem från.

Har förvisso övergått till att ta signalen från 4-Ohmstappen.
Men det berodde inte alls på några akuta driftproblem. Det handlade mer om att tonkurvan i diskanten påverkas litegrann. (Samma typ av påerkan oavsett högtalare, för övrigt.)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Återgå till Generellt om hifi