RogerGustavsson skrev:LTS-F1 är väl inte direkt klena i basen? Är du verkligen säker på att den subbas du använder verkligen gör nytta tillsammans med LTS-F1? Antar att du måste kapa rejält för att de ska spela ihop med subban. Misstänker att subban kanske är för klen och att dela den vid 40 Hz avlastar inte topparna något vidare. Om du låter subban spela endast under 40 Hz har den inte mycket att göra... Eftersom LTS-F1 är ett basreflexsystem kan det bli lite konstigt med fasgången tillsammans med en basmodul. Du har inte prövat att plugga basreflexportarna? Är inte riktigt säker på hur delningen ser ut. Använder du filtret i Audio Pro:n? Är det justerbart? Antagligen blir det betydligt flackare när man ställer det på lägre frekvens (är i så i mina antika Audio Pro) och då tycker jag det blir obrukbart. Akustiskt vill man kanske att topparna faller med 24 db/oktav och då ska subben också ha motsvarande flank. Det är så THX tänkte sig. Delningen bör ligga kring 80 Hz, vilket THX också förespråkar.
Du har helt rätt i att F1 är tämligen kapabla i basen och de går verkligen djupt. Problemet är att jag får lite dålig nivå, i synnerhet till film, så de låter mer som man kan vänta sig att ett par små stativare förväntas låta men med den sista oktaven (eller..njae, men nästan) intakt.
Filtret i subben kan justeras mellan 50-100hz och tyvärr finns ingen bypass. Delar jag alltså vid 40hz måste jag ställa in den delningen i recievern och sedan kan jag justera vad jag upplever som brantheten med reglaget på subben. Att dela vid 40 i recievern och 50 på subben låter inte likadant som att dela vid 40 i recievern och 100 på subben..
Subben skall enligt test i hifi&musik (där den för övrigt blev årets sub 2005..) spela på bra till 24hz, i alla fall i det rum där den stod vid deras mätning. Övriga kommentarer om denna tidskrift lämnar jag därhän..
Mitt rum.. Well, det är 7x3.7m, högtalarna står placerade ungefär 40cm ifrån bakvägg på ena kortväggen med subben placerad lite bakom och precis innanför den högra högtalaren. Högtalarna står knappt 3m isär och jag sitter knappt 4m ifrån dem. Lyssningsplatsen är alltså inte så långt ifrån rummets mitt. Jag har alltså 4m till väggen där högtalarna står och 3m till väggen bakom.
Jag har märkt att lyssningsplatsen suger bas. Nivån på basen är där betydligt lägre än på andra platser i rummet och i lägre i synnerhet än när man sitter mot en vägg. Därav nyttan av subben trots F1. Golvet är parkett med mycket mattor, väggarna gips, väggen där högtalarna står är helt täckt av Ikeas "Merete" gardin som är mycket tjock och tung. Även hörn och en knapp meter av sidoväggen täcks av tyget. I spalten mellan gardin och vägg (ca 10cm) står bakom varje högtalare en av hifikits akustikskivor.
Placeringen av lyssningssoffan är oflexibel.. Närmare väggen där högtalarna står och jag hamnar för nära tv:n som står i mitten, och ryggstödet på soffan är i linje med ingången till rummet så flyttar jag soffan bakåt hamnar den mitt i valvet...
Och basen låter inte dåligt, även om jag är säker på att det finns mer att hämta. Frågan var hur det men ovan nämnda beskrivning av placeringar kan låta bättre med fasen satt till 180 grader då logiken bjuder att den borde stå på "0". Med basen i 0 är det rappt och fint men helt utan tyngd och med 180 kommer djupet men luftigheten försvinner. Det blir mer tungfotat.. Optimalet kanske vore 90 grader i detta fallet men den möjligheten har jag inte samtidigt som även det är fel i mitt huvud. 0 borde låta bäst!