"Bumlig" bas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eStefan

"Bumlig" bas?

Inläggav eStefan » 2011-01-24 08:48

Jag tror att jag har hyfsad känsla för vad som menas med "bumlig" bas; man vet när man hör det. Men vad betyder det rent fysikaliskt? Resonanser? Långsamhet? Distorsion?

---

Hej förresten!

Detta är mitt första inlägg i forumet men jag har hängt här och läst ganska länge. Tänkte bara kort presentera mig: Jag är väl ingen direkt hifi-nörd, även om vissa i bekantskapskretsen kanske skulle säga det. Men jag har märkt att jag hela tiden kommer tillbaka till Faktiskt, jag är intresserad av bra ljud. Jag vill göra det bästa av min ljudanläggning under mina förutsättningar och här finns en otrolig samlad kunskapskälla att ösa ur. Min anläggning är ytterst modest, de flesta av er skulle förmodligen tveka att ha den i badrummet. Men jag är nöjd.

Fokus för mig har alltid varit ett genuint musikintresse, jag har ganska bred men smal smak (exempel: Esbjörn Svensson Trio, Pet Shop Boys, Broder Daniel, The Walkabouts). Elektronisk musik är dock min hemmaplan; mina gudar är Kraftwerk och New Order och just nu lyssnar jag väldigt mycket på "vardagsrumstechno" från Berlin: Apparat, Modeselektor, Ellen Allien, Sascha Funcke, etc.

So long, och åter till ämnet.

Användarvisningsbild
eStefan

Inläggav eStefan » 2011-01-24 08:58

Hoppas det är OK att jag inte lade detta i "Medlemspresentationer" eller Välkommentråden? Jag har ingen spännande anläggning att visa upp och jag tänkte bara presentera mig lite kort i samband med första inlägget :-)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-24 09:08

Välkommen till faktiskt eStefan :)

När jag skrev in mig här på faktiskt så fick jag en liten varning från en forummedlem. Att här inne är vi inte bara petiga utan uberfantastisk otroligt nogrann-petiga.
På gränsen till fanatiker alltså :lol:
Tänkte bara i all välmening säga detsamma till dig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-24 09:22

Välkommen eStefan, hoppas du kommer trivas och bli lite klokare på kuppen!
Senast redigerad av shifts 2011-01-24 18:41, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: "Bumlig" bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-24 09:26

eStefan skrev:Jag tror att jag har hyfsad känsla för vad som menas med "bumlig" bas; man vet när man hör det. Men vad betyder det rent fysikaliskt? Resonanser? Långsamhet? Distorsion?

Ja, ungefär det. Det kan vara ett enskilt problem men lika gärna en kombination av flera. Möjligen kan vi lägga till en minst lika stor faktor, rummets akustik.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-24 09:29

RogerGustavsson skrev:Möjligen kan vi lägga till en minst lika stor faktor, rummets akustik.

Vilket många av oss "glömmer". Vi är duktiga på att prylar, men dåliga på att åtgärda rummets tillkortakommanden.
Jag är en av dom :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-24 10:18

Kan tyda på dålig integration mellan samtliga element i systemet.
Prova att lyssna på enbart skurna basar, det låter bummel.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-24 10:34

2-ch skrev: här inne är vi inte bara petiga utan uberfantastisk otroligt nogrann-petiga....

Vi är duktiga på att prylar,...:

duktiga på att prylar??
Petiga var ordet, sa Bull!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-24 10:55

paa skrev:
2-ch skrev: här inne är vi inte bara petiga utan uberfantastisk otroligt nogrann-petiga....

Vi är duktiga på att prylar,...:

duktiga på att prylar??
Petiga var ordet, sa Bull!

:lol: :lol: uberpetiga sa Bill

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-24 15:38

eStefan skrev:Jag tror att jag har hyfsad känsla för vad som menas med "bumlig" bas; man vet när man hör det. Men vad betyder det rent fysikaliskt? Resonanser? Långsamhet? Distorsion?

---

Hej förresten!

Detta är mitt första inlägg i forumet men jag har hängt här och läst ganska länge. Tänkte bara kort presentera mig: Jag är väl ingen direkt hifi-nörd, även om vissa i bekantskapskretsen kanske skulle säga det. Men jag har märkt att jag hela tiden kommer tillbaka till Faktiskt, jag är intresserad av bra ljud. Jag vill göra det bästa av min ljudanläggning under mina förutsättningar och här finns en otrolig samlad kunskapskälla att ösa ur. Min anläggning är ytterst modest, de flesta av er skulle förmodligen tveka att ha den i badrummet. Men jag är nöjd.

Fokus för mig har alltid varit ett genuint musikintresse, jag har ganska bred men smal smak (exempel: Esbjörn Svensson Trio, Pet Shop Boys, Broder Daniel, The Walkabouts). Elektronisk musik är dock min hemmaplan; mina gudar är Kraftwerk och New Order och just nu lyssnar jag väldigt mycket på "vardagsrumstechno" från Berlin: Apparat, Modeselektor, Ellen Allien, Sascha Funcke, etc.

So long, och åter till ämnet.

Har nästan en komplett samling KRaftwerk. Trots ålder så är jag intresserad av samma musik som du fast egentligen är jag mycket bred vad gäller musik som vi samlar (vinyl) och lyssnar på. Är ingen superteoretiker utan vi har det som ett intresse och del av våra gemensamma liv - popsnöret och jag.

Min erfarenhet är att bumlighet kan uppstå när man har stående vågor av kraftig natur. Basen blir bumlig och otydlig. Alltså en viktig del att komma till rätta med detta är akustiska åtgärder inklusive placering av högtalare. Samtidigt kan ju basen vara starkt spelad redan ut högtalaren.

Kan vid ett senare tillfälle redogöra för lite idéer kring hur att få basen att spela rent och snyggt vilket är inte minst viktigt vid elektronisk musik. Där är ju ofta basen milt sakt kraftfull. Men finns säkert mågna som kan akustik betydligt bättre än vad jag kan här på forumet

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-24 16:29

Kronkan skrev:Har nästan en komplett samling KRaftwerk.

Respect! (och välkommen... :))

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-24 16:36

eStefan skrev: jag har ganska bred men smal smak

Mycket ovanligt insiktsfullt.
Välkommen.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-25 10:14

paa skrev:

Välkommen.

Var skriver han det någonstans? Försöker du göra dig rolig på hans bekostnad?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-01-25 10:31

-Martin- skrev:
paa skrev:

Välkommen.

Det skriver han i sitt första inlägg. Jag tolkade det som paa; dvs insiktsfullt. (Vilket är en entydigt positiv egenskap.)

Hälsn. Michael

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-25 10:52

MichaelG skrev:
-Martin- skrev:
paa skrev:

Välkommen.

Det skriver han i sitt första inlägg. Jag tolkade det som paa; dvs insiktsfullt. (Vilket är en entydigt positiv egenskap.)

Hälsn. Michael

Jaha

Användarvisningsbild
eStefan

Inläggav eStefan » 2011-01-25 20:57

Tack för välkomnandet :-)

Och tack för svaren. Vet inte om det finns någon vedertagen definition av ordet bumlig, men själv upplever jag det nog främst vid resonanser. Basen tenderar att spela samma frekvens(er) hela tiden.

Användarvisningsbild
eStefan

Inläggav eStefan » 2011-01-25 21:02

Kronkan skrev:Har nästan en komplett samling KRaftwerk.

Kul! Jag har också det mesta inklusive Organisation, 1 och 2. Och tyska och engelska versioner, mest på CD. Har t o m svängt förbi Düsseldorf för att insupa atmosfären kring Mintropstrasse 18.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-25 21:25

eStefan skrev:...
Jag är väl ingen direkt hifi-nörd, även om vissa i bekantskapskretsen kanske skulle säga det...

Hej,

Det där stämmer nog även på mig.
Om jag själv, och vissa bekanta får säga det.

Bumlig bas?

Pja,

Jag skulle säga att för min del innebär det när det saknas detaljer i basen. Att man så att säga mest hör bas i form av ett ljudtryck än i form av textur. Att bas-upplösning saknas.

Orsaken kan väl till exempel vara att det förkommer kraftiga resonanser hos högtalaren och/eller rummet.

En annan orsak kan ju vara att högtalaren helt enkelt inte förmår att återge nyanser i basljuden.

Förmodligen kan även en förhöjd nivå i basen orsaka detta. Alltså att den höga basnivån ger en hörselmässig maskeringseffekt av ljud i andra tonområden.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-26 00:34

Har till trådskaperens ära spelat EST ikväll.

Skulle vilja ställa en fråga till trådskaparen. Där du hört bumlig bas vad har materialet i vägarna varit? Sten, putsoch betong gör att basenreflekteras tillbaka in i rummet. Mera mjuka väggar i trä och gips låter delar av basen passera och försvinna in i isoleringen och senare ut ur rummet.

Jag har lidit avbumlig bas vilket varit orsakad av stort rum, vägar i betong och hög nivå på basen. Problemet går att minska.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-26 00:44

Om det är basreflexlådor, kan du prova att sänka avstämningen och därigenom sänka fallet runt avstämningen något. Lätt genomfört, förläng röret ca 1dm på utsidan av lådan.
Eller stoppa en socka i röret, ger liknande effekt.

Nästa steg, är att gå med i miniDSP-gänget. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
eStefan

Inläggav eStefan » 2011-01-26 08:32

Jag kanske ska säga att jag inte lider av bumlig bas för tillfället. Tidigare hade jag dock mindre högtalare och kompletterade dessa med två subbasar. Jag labbade med många olika postioner, delningsfrekvenser och lyssningsplatser och vid många av dem var basen klart bumlig. Vid frekvenssvep visade det sig vara ganska mycket ojämnheter i återgivningen och resonanser hördes tydligt. Även vid den bästa positionen jag hittade fick jag inte riktigt till det; basen kändes inte helt integrerad och den var dessutom aningens sen vilket jag inte kunde sluta irritera mig på. Det kan iofs ha spelat in att jag inte enligt konstens regler använde delningsfilter för att hindra stativarna att spela bas.

Så nu har jag slängt ut subbarna och skaffat större högtalare som sträcker sig längre ner. Det blev mycket bättre. Väggarna är av betong (galet hård, byggt 2003) och det är öppen planlösning och stort rum.

I bilen kan jag också uppleva bumlighet om jag vrider på basen för mycket. Jag antar att jag sätter igång resonanser eller att högtalarna/förstärkaren närmar sig sin gräns.

Användarvisningsbild
eStefan

Inläggav eStefan » 2011-01-26 08:34

Strmbrg skrev:En annan orsak kan ju vara att högtalaren helt enkelt inte förmår att återge nyanser i basljuden.

Förmodligen kan även en förhöjd nivå i basen orsaka detta. Alltså att den höga basnivån ger en hörselmässig maskeringseffekt av ljud i andra tonområden.

Har alltid undrat detta: Visst borde mycket av "detaljerna" i basen egentligen vara övertoner som kanske ligger betydligt längre upp i frekvens? Och att bristande integration/delning mellan frekvensbanden kan vara boven?

Användarvisningsbild
eStefan

Inläggav eStefan » 2011-01-26 08:49

Kronkan skrev:Har till trådskaperens ära spelat EST ikväll.

Härligt. Jag tycker att deras sista skiva blev mycket spännande. Det kändes som om de var på väg att utvecklas till något ännu mer spännande. På många sätt tragiskt att man inte fick uppleva nästa album.

Återgå till Generellt om hifi