Vad är bra bas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

eriken

Vad är bra bas?

Inläggav eriken » 2011-02-05 16:52

Som en liten sidofundering till tråden "vilken högtalare tycker ni imponerar mest i basen" så tänkte jag höra med er vad ni tycker är viktigt för att basåtergivningen ska vara tillfredställande.

Jag vet inte riktigt idag vad jag föredrar men jag tror hellre jag föredrar en bas som inte behöver vara riktigt djup men som istället har en bra definition där det är lätt att höra basgångarna. Helst vill jag ju ha båda men utan ett väl konstruerat rum så är det nog en utopi..

Jag har testat och mätt i en del olika rum och har sett att den bas jag gillar mest behöver inte vara jämnast eller djupast. En jämn/ganska djup bas kan sakna definitionen och stampa takt känslan medans jag har upplevt att en annan uppställning med inte lika djup/jämn bas kan ha betydligt bättre definition och låta naturligare i klangen istället.

Så, är det viktigt att ha bra ordning på registret över ca 80 hz för att få en väldefinerad detaljerad bas?
Senast redigerad av eriken 2011-02-05 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-05 17:36

Att tonkurvan är jämn och fin betyder inte att återgivningen är fri från distorsion i annan mening, alltså kan en klart stökigare tonkurva innehålla mindre annan dist i form av övertonsproblem mm och således låta både naturligare och mera upplöst.
Att registret över 80Hz skulle vara viktigare finns mig veterligen ingen sanning i.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-05 18:00

Jag föredrar den bas som inte drar till sig min uppmärksamhet, alltså som ljudsensation.

Lyssnar ju egentligen enbart på klassiskt och lite jazz, och då är det väl i första hand textur och sånt som jag prioriterar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-05 18:19

Jag tycker att själva basen ska gå djupt i frekvens och vara hörbar på rätt nivå i förhållande resten av spektrat. Ju mer man pratar om olika kvalitéer, desto mer tror jag man egentligen pratar om annat än själva basen :) Basen måste främst av allt vara "balanserad" i förhållande till sig själv, inga delar som över/underrepresenteras.

Som hörlurare så kan jag mest av allt sakna den fysiska dimensionen hos basåtergivningen. Och i lurar ska den vara som sagt också vara balanserad och djupgående.

Det värsta är väl att veta att det finns basljud men inte höra dem ordentligt..!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-05 19:11

phloam skrev:Det värsta är väl att veta att det finns basljud men inte höra dem ordentligt..!

framförallt om ohörbarheten beror på bristande definition, så att det som återstår är ett entonsbummel.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-05 19:59

Basen ska med kraft visa sig när programkällan så påkallar, annars inte.

Ren ska den vara, inte skapa hörbara egna övertoner, som maskerar möjligheten att urskilja varje enskilt instrument i komplex musik.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-02-05 20:06

Det är utan tvekan viktigare att basen är tajt, rapp, välartikulerad, odistad osv än att den går djupt eller kan spela med galna ljudtryck.

Hellre kvalitet än kvantitet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-05 20:26

+1
Det håller jag med om, när/om man måste göra vägval. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-02-05 20:33

Ja det bästa är ju om man slipper välja utan kan få både kaka och mos :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-05 20:54

adzer skrev:Ja det bästa är ju om man slipper välja utan kan få både kaka och mos :D

+1 :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-05 21:58

adzer skrev:Det är utan tvekan viktigare att basen är tajt, rapp, välartikulerad, odistad osv än att den går djupt eller kan spela med galna ljudtryck.

Det fina med detta är också att när det är så ställt så brukar den musikaliska behållningen finnas med redan på lägre volymer,
jag vet för jag har haft vissa slätstrukna system där man fått jaga upplevelse med volymen vilket snabbt har vänt till lyssningströtthet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-05 22:14

Klarar en högtalare av att spela djup bas så kanske man inte behöver spela så jäkla högt hela tiden :) (Hellre förmåga att gräva djupt än att spela högt, om jag måste välja)

En sak jag märkt i lurar - spelar man jättesvagt så kan man lätt tro att djupbasen inte hörs - men det gör den, man vänjer sig och så finns den där :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-05 22:58

Ren, artikulerad bas som dessutom går djupt.
En bas utan efterslängar som startar och stoppar precis i takt med satellithögtalarna.

Detta kräver nog en artikulerad mellanbas och diskant också- eftersom instrument innehåller övertoner i hela det hörbara registret.

Vi lyssnar ju sällan till rena sinustoner.

En fantastisk subwoofer med dåliga satelit-högtalare kommer att låta illa, det blir väldigt svårt att följa melodislingorna i basregistret.

Resultatet blir o-artikulerat, eller oprecist, vad gäller perceptionen av uppfattad tonhöjd.

Då grupplöptid och annan distorsion är under kontroll i en given konstruktion så återstår en anpassad placering av basmodulerna i lyssningsrummet, om man nu inte vill kombinera med akustikåtgärder också....
Odogmatisk sekt- granskare

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-02-05 23:05

adzer skrev:Det är utan tvekan viktigare att basen är tajt, rapp, välartikulerad, odistad osv än att den går djupt eller kan spela med galna ljudtryck.

Så är det ! Plus på den !

Jag har "Rent, Djupt, Starkt" min signatur. Det är viktigt att man tar det i den ordningen..

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-06 00:13

Richard skrev:Detta kräver nog en artikulerad mellanbas och diskant också- eftersom instrument innehåller övertoner i hela det hörbara registret.

Vi lyssnar ju sällan till rena sinustoner.

+1

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-06 00:48

Richard skrev:Då grupplöptid och annan distorsion är under kontroll i en given konstruktion så återstår en anpassad placering av basmodulerna i lyssningsrummet, om man nu inte vill kombinera med akustikåtgärder också....

Hur menar du här . . ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2011-02-06 00:52

min bas är bra!!!!!!
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Vad är bra bas?

Inläggav steveo1234 » 2011-02-06 11:32

eriken skrev:Som en liten sidofundering till tråden "vilken högtalare tycker ni imponerar mest i basen" så tänkte jag höra med er vad ni tycker är viktigt för att basåtergivningen ska vara tillfredställande.

En bra bas ska klara de grundläggande fem kraven: jämn frekvensgång, låg distorsion, omfång ner under hör och känbara frekvenser, spela så starkt som man vill lyssna och dessutom gör det utan att komprimera. När de faktorerna är uppnådda så är man framme.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 10:40

Bra bas är bas som inte "låter bas" och klarar av Mycket Höga ljudnivåer utan att ändra just karaktär till att "låta bas" och utan att gå sönder såklart...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-07 11:23

Jag lägger inte ner så mycket energi på vad som är bra bas (eller ljud för den
delen). Jag vet när det är bra. Då tycker jag att det är bra. Stör jag mig på
något så är det dåligt.

Det har varit totalt olika rum, olika frekvenskurvor, elektronik och högtalare.
Ofta låter det olika nådjävulskt också. ;)

Men bra.

En av de bästa anläggningarna jag lyssnat på bestod av enbart prylar från
Linn förresten. En annan var hassesolos Ino-rum och bio. En annan bestod
av Dynaudio och Bladelius.

Min egen anläggning är väl också okej, men inte det bästa jag hört. Men jag
kan helt klart leva med den. Och där är kurvorna tametusan inte okej enligt
expertisen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-07 11:26

bassystem man är rädd för är bra bassystem
Bikinitider

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2011-02-07 11:35

ha ha. Ja så kan man också se det. Eller som Michael B Tretow uttryckte det. "Bas är sexigt. Möt din älskade, endast invirad i en badhanduk på höften när du går ner för en trappa, spelandes bas".

En sugande suggesterande basslinga är svårt att motstå.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-07 12:01

mx skrev:Jag lägger inte ner så mycket energi på vad som är bra bas (eller ljud för dendelen). Jag vet när det är bra. Då tycker jag att det är bra.

Du kan det här, det hörs. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-07 12:03

Ragnwald skrev:
mx skrev:Jag lägger inte ner så mycket energi på vad som är bra bas (eller ljud för dendelen). Jag vet när det är bra. Då tycker jag att det är bra.

Haha, underskatta inte banktjänstemän. :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-07 13:07

mineralull skrev:ha ha. Ja så kan man också se det. Eller som Michael B Tretow uttryckte det. "Bas är sexigt. Möt din älskade, endast invirad i en badhanduk på höften när du går ner för en trappa, spelandes bas".

En sugande suggesterande basslinga är svårt att motstå.

Ahh underbart. Stort medhåll från Bassman :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-07 13:15

mx skrev:
Ragnwald skrev:

Nej, det hör man ju på namnet: ba(nktjän)s(te)man
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-07 13:17

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Ragnwald skrev:

Haha! :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Ragnwald skrev:

Haha! :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Det var så kul så jag gjorde en dubbelpost, som ni ser.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-07 13:21

Är bra bas bara något som beror på högtalarna? Man får lätt det intrycket när man läser inläggen här. Och det är klart, mängden bas hänger ofta på högtalarna, likaså det fysiska trycket från stora element.

Men artikulation, integration med övriga register, tydlighet, "sväng" osv kan lika gärna påverkas av elektroniken - och naturligtvis av ursprunget, dvs inspelningen.

/ B

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-07 13:25

DVD-ai skrev:Bra bas är bas som inte "låter bas" och klarar av Mycket Höga ljudnivåer utan att ändra just karaktär till att "låta bas" och utan att gå sönder såklart...

Ja, man pratar ofta om basens egenskaper som torr, rapp, följsam mm, men egentligen tycker jag det är lite dumt att tillskriva basen egenskaper, bra bas är ju den som återger den lågfrekventa akustiska händelsen som ligger bakom konrörelsen så sanningsenligt som möjligt, och den händelsen kan ju vara vad som helst, tom något bumligt, och då skall det låta bumligt också.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-07 13:34

Precis, jag är helt ointresserad av att "höra basen" utan vill höra musiken/ intrumenten :)

Fast jag vet att jätte många föredrar att "höra basen" för det blir en annan upplevlese då, som dom föredrar av någon anledning... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-07 13:35

Det handlar om en låda som ska prestera i en annan, större låda, jo.
Denna större låda kan avstämmas och påverkas i minst lika hög grad, som den lilla.

Jag tycker att bra, lågdistande basar, presterar oavsett rummets olägenheter. Under något så när normala förhållanden i alla fall och då bortser jag från styrkenivån.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-07 13:59

Ragnwald skrev:Jag tycker att bra, lågdistande basar, presterar oavsett rummets olägenheter.

Det är precis vad jag också upplever, en distorsionsfri bas kopplar inte alls på samma sätt till rummet, och har man ordning från början minskar man behovet av akustikåtgärder.

eriken

Inläggav eriken » 2011-02-07 15:48

DVD-ai skrev:Precis, jag är helt ointresserad av att "höra basen" utan vill höra musiken/ intrumenten :)

Det vill jag med och därför ställs rätt höga krav på rummet/högtalaren för att musiken skall uppfattas så. Jag har hittills bara hört en anläggning med tillhörande rum som jag uppfattat som naturligt i basen :(

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-02-07 15:58

Det håller även jag med om.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2011-02-07 23:14

Bättre med en svagare men rapp bas än en stor bumlig långsam bas.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-02-07 23:28

Poppen skrev:Bättre med en svagare men rapp bas än en stor bumlig långsam bas.

Så brukar damerna beskriva det 8)

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2011-02-07 23:47

En bra bas är en som är så trogen originalet som bara möjligt.....enligt mig då 8)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-08 00:11

thiel skrev:En bra bas är en som är så trogen originalet som bara möjligt.....enligt mig då 8)

Och det går bara att få om man fixar rummets påverkan också, alltså ingen ensam produkt man går och köper. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till Generellt om hifi