Tweaks som fungerar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

Tweaks som fungerar?

Inläggav Bonkas » 2011-02-12 12:21

Hej!

Jag har en tid funderat lite på s.k "tweaks". Små, billiga finurliga saker som lyfter ljudet ett snäpp. Jag vet att mycket skräp cirkulerar, ormoljan ett par ämnesrader ner t.ex, men har ni erfarenheter av liknande hokus pokus som faktiskt fungerar?
Mina erfarenheter är inte stora, men visst har man testat en del.. På 90-talet köpte jag t.ex den beryktade "Gröna pennan" och målade kanterna på mina cd-skivor.. Kan inte minnas att det försämrade ljudet men något förbättring var det inte. En annan grej var en liten cirkelformad "magnet" i storlek som en lillfingernagel som, om den klistrades på diskantelementet precis under domen, lovade att "öppna upp" övre mellanregistret/nedre diskantområdet och vara den mest prisvärda uppgradering man kunde göra.
Här tyckte jag mig märka en skillnad, och olika mycket på olika högtalare. Skillnad i betydelsen förbättring var det dock inte och detta var under en tid då jag säkert lurade mig själv till att höra vad som inte fanns.

Kablar.. Jag deltog i ett blindtest där skillnaderna mellan kablar var så otroligt små (även lampsladd ingick) och där kabeln jag efter mycket möda utsåg till min personliga segrare (supra ply 2.0, som jag även använder än idag..) detroniserade en tjock, svårhanterlig sak vars ljud var tjockt och motvarade utséendet perfekt med ett pris som var femsiffrigt.. Vad gäller där?

Hifimöss, nätsladdar, nonstop på högtalarens topp..
Vad fungerar egentligen? Erfarenheter vore skitkul!

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Tweaks som fungerar?

Inläggav steveo1234 » 2011-02-12 12:24

Bonkas skrev:Hej!

Jag har en tid funderat lite på s.k "tweaks". Små, billiga finurliga saker som lyfter ljudet ett snäpp. Jag vet att mycket skräp cirkulerar, ormoljan ett par ämnesrader ner t.ex, men har ni erfarenheter av liknande hokus pokus som faktiskt fungerar?
Mina erfarenheter är inte stora, men visst har man testat en del.. På 90-talet köpte jag t.ex den beryktade "Gröna pennan" och målade kanterna på mina cd-skivor.. Kan inte minnas att det försämrade ljudet men något förbättring var det inte. En annan grej var en liten cirkelformad "magnet" i storlek som en lillfingernagel som, om den klistrades på diskantelementet precis under domen, lovade att "öppna upp" övre mellanregistret/nedre diskantområdet och vara den mest prisvärda uppgradering man kunde göra.
Här tyckte jag mig märka en skillnad, och olika mycket på olika högtalare. Skillnad i betydelsen förbättring var det dock inte och detta var under en tid då jag säkert lurade mig själv till att höra vad som inte fanns.

Kablar.. Jag deltog i ett blindtest där skillnaderna mellan kablar var så otroligt små (även lampsladd ingick) och där kabeln jag efter mycket möda utsåg till min personliga segrare (supra ply 2.0, som jag även använder än idag..) detroniserade en tjock, svårhanterlig sak vars ljud var tjockt och motvarade utséendet perfekt med ett pris som var femsiffrigt.. Vad gäller där?

Hifimöss, nätsladdar, nonstop på högtalarens topp..
Vad fungerar egentligen? Erfarenheter vore skitkul!

Min erfarenhet? Allt annat än förändring av rummet och högtalarna ger så pass liten skillnad att det inte är värt ansträngningen under förutsättning att man inte anstränger sig aktivt för att göra det dåligt.

Aningen kontroversiellt kanske, vad vet jag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-12 12:27

Jag ställde böckerna i sidoväggarnas bokhyllor i sneda rader (finns en bild nånstans).
På så vis försvann sidiväggsreflexerna iväg åt annat håll än mot lyssningsplatsen.

Det kanske inte räknas som ett tweak, men det är mer såna saker jag brukar fundera ut.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-12 12:41

tweaks av själva anläggningen som är vetenskapligt förankrade är exakt invinkling/placering av högtalare samt SD-kuddar (el.dyl).

Akustik är inget tweak kanske.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-02-12 12:54

Bästa tweaket för minst pengar:

Spola öronen!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2011-02-12 13:05

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 06:45, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-02-12 13:09

http://www.youtube.com/watch?v=V596x9cwLYM

Jag bjuder på en feltolkning av mig själv... som jag tycker är en bättre text, jag trodde dom sjöng:

I think I smell ALLRIGHT!

Bästa duschlåten till sig jag läste texten till låten... :oops:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-02-12 14:13

:lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-12 15:14

steveo1234 skrev:Min erfarenhet? Allt annat än förändring av rummet och högtalarna ger så pass liten skillnad att det inte är värt ansträngningen under förutsättning att man inte anstränger sig aktivt för att göra det dåligt.

Så du menar att inget annat än högtalare och rum påverkar ljudet eller hur man upplever musiken?

Ja, det är lite kontroversiellt :-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-02-12 17:40

Bill50x skrev:
steveo1234 skrev:Min erfarenhet? Allt annat än förändring av rummet och högtalarna ger så pass liten skillnad att det inte är värt ansträngningen under förutsättning att man inte anstränger sig aktivt för att göra det dåligt.

Så du menar att inget annat än högtalare och rum påverkar ljudet eller hur man upplever musiken?

/ B

Vad är det som är kontroversiellt med det?

Eftersom du tycker det, Bill 50 x så betyder det att du anser att andra grejor gör en stor skillnad.

Och då är min fråga- vilka då?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-02-12 19:48

Att klä baffeln på högtalarna med filt är ett gammalt "tweak". Tar bort olika kantreflexer även de som kanske skall vara kvar.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-02-12 20:09

SD-fötter på högtalare köper jag fullt ut, men vad gäller under elektronik? En cd t.ex har ju så mycket felkorrigering att den borde låta likadant om man skakar den medan den spelar (i synnerhet en transport..), förstärkare är väl även de rätt okänsliga så vad är poängen? Ställer jag stärkaren på golvet, i hifibänken eller låter frugan hålla den i luften (eller inte frugan, men nån krallig bekant..), hör man verkligen den skillnaden?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-12 20:12

Bill50x skrev:

/ B

Det står ju inte att bara högtalare och rum påverkar.
Det är ju faktiskt betydligt mer nyanserat formulerat än så.

Jag är dessutom beredd att instämma. Högtalare och rum är enligt mitt förmenande de väsentliga eller annorlunda uttryckt primära komponenterna att laborera med.
Det finns påtagliga skillnader även vid variation av andra delar (emellanåt), men det betyder ju inte att de är på långa vägar lika väsentliga.

Det finns ju de som dribblar med kablaget fast rummet ekar som en liten kyrka, tex. (Extra besvärligt för dem som inreder enligt nu gällande "mode".)

Det är väl just onyanserade tolkningar av tydligt nyanserade inlägg som emellanåt leder till missförstånd och motsättningar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-12 20:20

Bonkas skrev:SD-fötter på högtalare köper jag fullt ut, men vad gäller under elektronik? En cd t.ex har ju så mycket felkorrigering att den borde låta likadant om man skakar den medan den spelar (i synnerhet en transport..), förstärkare är väl även de rätt okänsliga så vad är poängen? Ställer jag stärkaren på golvet, i hifibänken eller låter frugan hålla den i luften (eller inte frugan, men nån krallig bekant..), hör man verkligen den skillnaden?

Det gär säkert att uppmäta avsevärda minskningar av apparatvibrationer om man använder speciella fötter jämfört med standardfötterna.

Men!
Det behöver ju inte per automatik betyda att de kraftigt minskade lådvibrationerna renderar i avsevärda skillnader i komponenternas arbetsbetingelser.
Först därefter, kommer ju den eventuellt förnimbara förändringan av det ljudande resultatet.

En enkel logikkedja, som man kanske ofta hastar förbi?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-12 21:09

För några år sedan provade en medarbetare på
tidningen Hi-Fi News & Record Review(?) att sätta
dyra "dämpringar" på både förstegs o effektrör,
på en stärkare . . . resultatet, har jag för mig, var
att rören klarade sig sämre att motstå vibrationer med
ringar än utan ringar, rent mätmässigt . . . är osäker
på om testaren hörde någon skillnad eller inte dock.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-02-13 09:35

Bill50x skrev:

/ B

Nja, det var ju inte riktigt vad jag skrev. Men visst, det är ju ganska nära om man bortser från upplevelsen. Jag föredrar exempelvis att se film i ett välstädat rum med en whiskey.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-13 12:51

Laila skrev:För några år sedan provade en medarbetare på
tidningen Hi-Fi News & Record Review(?) att sätta
dyra "dämpringar" på både förstegs o effektrör,
på en stärkare . . . resultatet, har jag för mig, var
att rören klarade sig sämre att motstå vibrationer med
ringar än utan ringar, rent mätmässigt . . . är osäker
på om testaren hörde någon skillnad eller inte dock.

Det är stor skillnad på rör och rör. Har några rör som tyvärr är väldigt mikrofoniska andra inte. Slår jag på plåten bredvid röret med fingret hörs ljudet tydligt i högtalaren. Ingen tvekan. Tar jag nu och använder en grytlapp för att dämpa röret hörs betydligt mindre. Ingen tvekan. Omöjligt att missa. Behövs inga guldöron. Har dock inte engagerat mig för att kolla om jag kan höra det vid musikspelande. Men klart att jag skulle prova med ett par rördämpare om jag hade tillgång till sådana.
Har dock inga djupa bekymmer kring det heller. Kommer av andra anledningar troligvis prova andra rör. Prata igår kort med en kille som har en del erfarenhet av rör så jag fick lite idéer. Så byta rör är ju en form av tweaks.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-13 14:30

Vad vill man uppnå med sitt tweak? Jag antar att det måste komma av att man funnit en brist man vill råda bot på. Dessutom hittat en åtgärd mot problemet? Det är i så fall tweak som fungerar. Att där skulle finnas någon mirakelkur med en påverkan som bara verkar i positiv riktning på ett okänt fel? Nja.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-02-13 15:30

Detta är väl ett erkänt tweak?

Bild

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-13 16:13

Ett bra tweak som funkar är att skruva bort locken från apparaterna. Det låter luftigare o renare då. En lite för essig dskant kan man tämja med tejpat toapapper framför diskanterna. Lättare än att bygga om rummet onekligen. My five cents.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-02-13 16:18

Går inte att svara på, det mesta har att göra med vilka förutsättningar som ges, är man intresserad provar man, orkar man inte det behöver man heller inte bekymra sig..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-13 17:48

Strmbrg skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag är dessutom beredd att instämma. Högtalare och rum är enligt mitt förmenande de väsentliga eller annorlunda uttryckt primära komponenterna att laborera med.
Det finns påtagliga skillnader även vid variation av andra delar (emellanåt), men det betyder ju inte att de är på långa vägar lika väsentliga.

Det finns ju de som dribblar med kablaget fast rummet ekar som en liten kyrka, tex. (Extra besvärligt för dem som inreder enligt nu gällande "mode".)

Det är väl just onyanserade tolkningar av tydligt nyanserade inlägg som emellanåt leder till missförstånd och motsättningar.

Om inlägget jag svarade på är nyanserat eller inte beror väl delvis på vilka åsikter man har. Jag kan hålla med om att olika högtalare/rum ger de största skillnaderna ljudmässigt. Men störst skillnad behöver inte nödvändigtvis betyda samma sak som de viktigaste. Naturligtvis skiljer sig ljudet åt även i elektroniken, om man generellt inte upplevde dessa skillnader kunde man väl lika gärna driva sina högtalare med en integrerad Teac för knappt 4 tusen. Alltsammans i en enda låda, tillräckligt med effekt för de flesta behov, tar liten plats, man slipper en massa sladdar etc.

Nu vet vi ju alla (?) att det inte förhåller sig så. Det ÄR ljudmässiga skillnader mellan olika elektronikprylar och även om de ibland är knappt förnimbara vid direkta jämförelser så har egenskaperna en förmåga att irritera över längre tid.

Varför tycker jag då att de största skillnaderna inte är de viktigaste? Jo, bland annat därför att även den sk verkligheten skiljer sig ut, ungefär på samma sätt som olika rum- och högtalarkombinationer gör. Lite tillspetsat kan man säga att klangfärgen är olika. Eftersom man lätt kan lyssna på musik i olika lokaler, med olika förutsättningar, så kan man (jag) lätt lyssna på olika högtalare också. Det betyder inte att valet av högtalare är oviktigt, tvärtom, men inte så viktigt som man kan tro med tanke på hur olika det kan låta.

Elektronik kan däremot låta olika på ett sätt som inte har någon naturlig motsvarighet. De kan addera, eller tappa bort, delar av ljudet utan förankring i verkligheten. Och, som redan skrivits, i längden irritera mer än uppenbara skillnader i högtalarna. Jag har tex aldrig spelat så lite musik som när jag under en period spelade på en NAD3020. Svampig, för accentuerad och blöt bas, dåligt med sväng och ganska oengagerande. Hade jag litat på de som säger att högtalarna står för merparten av skillnaderna så hade jag kanske bytt ut mina DQ10:or och sedan suttit lika besviken efteråt som innan.

/ B

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-02-13 18:04

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Om inlägget jag svarade på är nyanserat eller inte beror väl delvis på vilka åsikter man har. Jag kan hålla med om att olika högtalare/rum ger de största skillnaderna ljudmässigt. Men störst skillnad behöver inte nödvändigtvis betyda samma sak som de viktigaste. Naturligtvis skiljer sig ljudet åt även i elektroniken, om man generellt inte upplevde dessa skillnader kunde man väl lika gärna driva sina högtalare med en integrerad Teac för knappt 4 tusen. Alltsammans i en enda låda, tillräckligt med effekt för de flesta behov, tar liten plats, man slipper en massa sladdar etc.

Nu vet vi ju alla (?) att det inte förhåller sig så. Det ÄR ljudmässiga skillnader mellan olika elektronikprylar och även om de ibland är knappt förnimbara vid direkta jämförelser så har egenskaperna en förmåga att irritera över längre tid.

/ B

Jag vet inte om det förhåller sig så. Det gör det kanske men det tycks inte vara sannolikt för mig. Jag använder för övrigt en billig receiver för runt 4k och även om det inte är en teac så kanske det är samma sak. Det är ju såklart möjligt att jag missar någonting.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-13 18:11

Bill50x skrev:/ B
Det står ju inte att bara högtalare och rum påverkar./ B

Precis, mkt bra formulerat, högtalare låter väldigt olika, men med rätt stärkare o källa svänger vad som. Högtalare är överskattat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-13 19:58

Objektivisten skrev:

Precis, mkt bra formulerat, högtalare låter väldigt olika, men med rätt stärkare o källa svänger vad som. Högtalare är överskattat.

Nu var det ju inte jag som skrev det citerade utan Herr Strmbrg.

Men du har helt rätt (fast jag tycker mig spåra lite ironi där ;-)) i att med rätt källa och stärkare så kan man få bra sväng i "vad som". Eller nästan i alla fall. Redan på tidigt 80-tal skapade jag haksläpp med återgivningen från ett par Philips Jet Set-högtalare stående på ett par rangliga stativ av pappskivor... Det blev av någon anledning väldigt tyst om nödvändigheten av spikes, monsterförstärkare och 12" basar...

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-13 20:01

Bill50x skrev:
Objektivisten skrev:

Nu var det ju inte jag som skrev det citerade utan Herr Strmbrg.

(fast jag tycker mig spåra lite ironi där ;-)) / B

Nix pix.

Återgå till Generellt om hifi