Moderator: Redaktörer

idea skrev:Gieger känns nästan överorganisk, Alien-känsla på den (vilket inte är så konstigt eftersom han stod för designen...). Gaudi var ju också superorganisk men mer åt tomtar o troll-hållet.
Sen får jag ju hålla med om att TD125an kanske inte är organisk utan mer industrifunktionellt designad men håll med om att den är estetiskt tilltalande
SF är definitivt organisk
Men vad är detta?
mrGaskill skrev:Tror för mycket design som bara är design blir jobbigt, alltså sån som inte fyller någon funktion utan bara finns där.
Komorok skrev:Funktionalistiskt har alltid tilltalat mig. FFF-principen (form följer funktion) är
mina ledord. Men den rutan saknas ju förstås
phloam skrev:Men man kan ju egentligen inte skita i hur det ser ut, eftersom utseende, formgivning, eller vad man vill kalla det är en del av funktionen hos ett föremål.
Form följer oundvikligen funktion, kan man kanske säga.
Som MrGaskill sa, klurigt det hela
Ta jaktplan; kan man undvika att rita dem snygga för att de ska bli bra eller var går gränsen för att det ska vara tvärtom..? "Undermedvetna" designbeslut är kanske de mest intressanta om man säger så.
Naqref skrev:Två stora saker som är organiska i rummet kan bli lite påfrestande.
screen skrev:Jag kan inte tänka mig att det i det fallet är någon "design-nisse" som har något avgörande över huvud taget. Det vore för militärt bruk befängt. Där gäller nog i högsta grad 3F, oavsett hur man tolkar dessa...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster