Simplifiering är nog svårare att hålla sig till.
Jag tror att ett av skälen (bland många) till att saker komplexeras är att man får ett tunnelseende, och därmed tappar bort funderingen på vad som är syftet med det man håller på med, lägger pengar på eller ägnar tid åt.
Ett exempel från mig själv, idag:
Mitt slutstegsbyte medförde att jag måste vrida upp volympoten mer på Benchmarken för att få samma ljudtryck som förr.
Jag studerade den omfattande manualen till DACen och fann att det går att ändra nivå-området för utsignalen via små byglar på kortet.
Nu funkar detta enbart på XLR-utgångarna och ej på RCA-dito.
Eftersom slutsteget bara tar RCA, fick jag löda XLR:er på befintliga kablar.
Stift 3 skall ej anslutas i denna konfiguration, eftersom det renderar i en hel del distorsion. (Också enligt manualen och vad jag dessutom erfarit.)
Efter detta lödande visade det sig att den interna nivåanpassningen inte fungerade annat än via balanserad signal. (Vilket inte framgick i manualen.)
Bara att plocka fram ett gammalt lakritssnöre och köra vidare via RCA-RCA.
Efter en stunds betänketid konstaterade jag att mitt krånglande var ganska onödigt.
Alltså även om det funkat som jag tänkt mig.
Förvisso måste volymratten upp till klockan 12 för ett vettigt ljudtryck numera, men å andra sidan finns det ju såpass mycket reglering kvar att det räcker och blir över.
Med andra ord:
Vad skulle jag grotta i detta för?
Vad var syftet?
Egentligen, alltså
Att den lilla pricken på volymratten skulle stå på kl 10 istället för på kl 12?
På vad sätt påverkar det musikupplevelsen?