Datorljud och störningar!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JayAreSeven

Datorljud och störningar!!

Inläggav JayAreSeven » 2011-03-17 18:44

Hej på Er !! Datorer och HiFi blir mer och mer sammankopplat och jag tillhör de som tycker det är jättekul men nu har jag fått problem.
Jag har en laptop i vardagsrummet som är kopplad genom usb till en BRAVO från Firestone Audio som skickar vidare ljudet coaxialt till min XTZ förstärkare som har DA omvandlare i sig.
Tills för några månader sedan funkade det klockrent och jag och mitt musik intresse flyttade nästan in i (i eller på???) Spotify och sedan rippade jag alla mina (och flickvännens) cd skivor och lyssnade på dem genom datorn också. Att man hade så mycket bra musik hade jag ingen aning om :) . Men så för ett tag sedan började det klicka och poppa och gradvis har det blivit värre, speciellt när man sätter på datorn hackar det en hel del och musiken går även långsammare stötvis. Jag tror att det är något fel på ljudkortet för störningarna är desamma när jag lyssnar med hörlurar analogt som när jag tar ut signalen digitalt till stereon. Eftersom jag köpte datorn för nästan exakt ett år sedan på MediaMarkt ska jag lämna in den imorgon men jag tänkte bara skriva av mig lite här för att se om någon av er har någon fundering eller någon lösning.
Har kollat runt en hel del på nätet men tycker det är jättesvårt att hitta något vettigt. När jag postade på Minhemmabio för ett tag sedan fick jag noll svar :( så det är väldigt synd om mig.
Tacksam för minsta lilla fundering i ämnet datorer som sprakar och har sig :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-17 19:47

Jag har upplevt samma sak. Tror det är Spotify som har något problem.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-17 20:02

Har liknande problem med störningar från hårddisk (låter det som) och tipsats om bl.a. IRQ-konflikter. Känner lite igen att ljudet "går långsammare" (när jag körde DVD så "knastrade" det och ljudet drogs ut tidsmässigt som tuggummi fast samma picth, helmysko).

Har inte lyckats lösa det själv, det låter bra när jag bara kör musik eller ser SVT Play i webbläsare. Men när jag tar helskärm så kommer "knaster"-störningen tillbaks. 8O

Blev konstigt nog lite bättre efter byte av grafikkort (!) så jag kan bara påpeka att såna här fel tycks ligga djupt i blandningen av hård/mjukvara/drivrutiner osv. Svårlöst och svårt att hitta rätt info :(

Iaf testa med att byta ljudkort (externt gärna, USB?), disablea det interna om du kört på det. Uppdatera drivisar osv. Fast ditt fel kanske är nåt helt annat :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-17 20:07

Vill bara fylla i, att det hackande jag hörde, skedde i går kväll/natt, under realtidslyssning. I dag verkar de ha fixat felet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
JayAreSeven

Inläggav JayAreSeven » 2011-03-17 21:38

phloam skrev:Har liknande problem med störningar från hårddisk (låter det som) och tipsats om bl.a. IRQ-konflikter. Känner lite igen att ljudet "går långsammare" (när jag körde DVD så "knastrade" det och ljudet drogs ut tidsmässigt som tuggummi fast samma picth, helmysko).

Har inte lyckats lösa det själv, det låter bra när jag bara kör musik eller ser SVT Play i webbläsare. Men när jag tar helskärm så kommer "knaster"-störningen tillbaks. 8O

Blev konstigt nog lite bättre efter byte av grafikkort (!) så jag kan bara påpeka att såna här fel tycks ligga djupt i blandningen av hård/mjukvara/drivrutiner osv. Svårlöst och svårt att hitta rätt info :(

Iaf testa med att byta ljudkort (externt gärna, USB?), disablea det interna om du kört på det. Uppdatera drivisar osv. Fast ditt fel kanske är nåt helt annat :D

Jag har ju ett externt ljudkort på sätt och vis eftersom jag skickar ljudet digitalt till stereon som har inbyggd DA omvandling, jag skulle så gärna veta vad det är frågan om, är beredd att byta dator i värsta fall men hur ska man veta hur man skyddar sig om man inte vet vad det är?? Mardrömmen är ju att man köper en ny dator och ett liknande problem dyker upp!!
Eftersom störningarna är likadana med hörlurar i från datorns hörlursutgång (analogt) som med usb till förstärkaren (digitalt) måste ju ljudkortet vara paj känner en lekman som jag men vad vet jag.
När du skriver IRQ konflikter känner jag bara: SUCK, vad är det? Kan det hjälpa att installera om windows?? Tack för svaren i vilket fall som helst, när det kommer till datorer är jag tyvärr hjälplös. Om mediamarkt inte löser det ska jag köpa min nästa dator i en dator affär och få den skräddarsydd för mina behov vilket bara är: hyfsad dator med fungerande ljudutgångar digitalt, borde ju inte vara omöjligt att få tycker man.
Till sist vill jag bara nämna att störningarna gäller allt ljud, spotify, windows media player eller svt play det spelar ingen roll, till och med windows trudilutt när datorn startar hackar :(

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-03-17 22:04

Kan det vara så simpelt att du nästan fyllt hårddisken?

Användarvisningsbild
JayAreSeven

Inläggav JayAreSeven » 2011-03-17 22:38

Lust skrev:Kan det vara så simpelt att du nästan fyllt hårddisken?

Tyvärr inte, min rippade musik ligger på en separat hårddisk.

Återgå till Generellt om hifi