Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Bra interjuv, så långt jag läste. Skulle behövas med av hans sort inom HiFi i allmänhet och High End i synnerhet.
Daniel Weiss skrev:Det finns faktiskt inte så många möjliga implementationer för ett givet chip. Jag utvärderar dem baserat på specificerad prestanda, vanligtvis. Jag göra inga lyssningstester, utan kollar på specifikationerna.
Intervjuare skrev:Hur provlyssnar du utrustningen ni bygger? Gör ni lyssningstester över huvud taget?
Daniel Weiss skrev:Nej, i princip gör jag aldrig det. Jag har ett par Stax-lurar för en del lyssning, men jag bedömer inte elektroniken baserat på lyssningstest.
Intervjuare skrev:Gör någon annan i företaget det?
Daniel Weiss skrev:Nej.
prolinn skrev:En förnuftig konstruktör borde väl kolla datablad, mäta och lyssna (gärna blint om man har förutfattade meningar om hur det borde ligga till). Att inte förankra sina konstruktionsöverväganden med lyssningstester tycker jag verkar idioti. Man måste då givetvis också kontrollera vad det är man jämför så att man lär sig något och inte bara famlar i blindo.
MichaelG skrev:prolinn skrev:En förnuftig konstruktör borde väl kolla datablad, mäta och lyssna (gärna blint om man har förutfattade meningar om hur det borde ligga till). Att inte förankra sina konstruktionsöverväganden med lyssningstester tycker jag verkar idioti. Man måste då givetvis också kontrollera vad det är man jämför så att man lär sig något och inte bara famlar i blindo.
Vilka tillkortakommanden hos produkterna göra att du anser att konstruktören är oförnuftig och famlar i blindo? Eller tror du att det är ren slump att de verkar fungera bra "trots" konstruktionsfilosofin?
Hälsn. Michael
ukiro skrev:Rent intuitivt förespråkar jag lyssningstest, men det kanske beror på att jag inte besitter samma kunskap som Weiss, och därför inte skulle våga lita på den rena ingenjörskonstenpå det sätt han kan göra.
Efter att ha provlyssnat ganska många av världens finaste D/A-omvandlare kan jag bara konstatera att hans produkter i mina öron är de klart mest musikaliska, så något gör han ju uppenbarligen rätt.
prolinn skrev:Max_Headroom skrev:Bra interjuv, så långt jag läste. Skulle behövas med av hans sort inom HiFi i allmänhet och High End i synnerhet.
Den sorten som tror mycket och förankrar lite med lyssningstester menar du?Daniel Weiss skrev:Det finns faktiskt inte så många möjliga implementationer för ett givet chip. Jag utvärderar dem baserat på specificerad prestanda, vanligtvis. Jag göra inga lyssningstester, utan kollar på specifikationerna.
prolinn skrev:MichaelG skrev:prolinn skrev:En förnuftig konstruktör borde väl kolla datablad, mäta och lyssna (gärna blint om man har förutfattade meningar om hur det borde ligga till). Att inte förankra sina konstruktionsöverväganden med lyssningstester tycker jag verkar idioti. Man måste då givetvis också kontrollera vad det är man jämför så att man lär sig något och inte bara famlar i blindo.
Vilka tillkortakommanden hos produkterna göra att du anser att konstruktören är oförnuftig och famlar i blindo? Eller tror du att det är ren slump att de verkar fungera bra "trots" konstruktionsfilosofin?
Hälsn. Michael
Om inte de mätningar man baserar sina val på innehåller hela sanningen så leder det till att man i vissa fall kommer famla i blindo och därmed också välja fel ibland. Kompromisser mellan olika brister kommer inte heller de göras med minsta hörbara effekt som utgångspunkt, såvida man inte har en total korrekt teoribildning på området. Vilket vi väl kan enas om att vi inte har!?
Att det går göra ganska bra apparater helt utan att göra lyssningsövervägande tror jag säkert. Många gånger visar dessutom många konstruktörer att dom inte är hjälpta, snarare motsatsen, av lyssningstester. Det hänger mycket på hur man genomför, utvärderar och använder sig av lyssningsresultaten.
prolinn skrev:Även icke läskunniga har ett forum!?
Jag kan för min del, lova att inte gråta alltför mycket om
du skulle börja skriva, lejonparten av dina inlägg, där . .
sportbilsentusiasten skrev:ukiro skrev:Rent intuitivt förespråkar jag lyssningstest, men det kanske beror på att jag inte besitter samma kunskap som Weiss, och därför inte skulle våga lita på den rena ingenjörskonstenpå det sätt han kan göra.
Efter att ha provlyssnat ganska många av världens finaste D/A-omvandlare kan jag bara konstatera att hans produkter i mina öron är de klart mest musikaliska, så något gör han ju uppenbarligen rätt.
Fast det är ju inte ett argument.
Frågan är hur pass mycket bättre produkterna skulle kunna bli (eller billigare givet samma prestanda) om han även lyssnade.
Kan ju vara så att en billig lösning ger samma resultat som en dyrare - något han aldrig kan veta utan att faktiskt lyssna...
MichaelG skrev:FBK skrev:KarlXII skrev:Weiss verkar ju vara en riktig faktiskt-kille...![]()
Och vad är en riktig Faktiskt-kille
Det skulle nog vara "Weiss verkar ju faktiskt vara en riktig kille". Och det kan vi ju hålla med om.![]()
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:DS skrev:Vad vet du om det, har du blindtestat eller kännt efter
Här är jag helt och hållet fördomsstyrd. I min lilla värld är "Daniel" en kille.![]()
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster