Intervju med Daniel Weiss

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Intervju med Daniel Weiss

Inläggav shifts » 2011-04-18 20:58

En trevlig no nonsense-intervju med Daniel Weiss:
http://www.highendforum.se/archives/894
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-18 21:32

Weiss verkar ju vara en riktig faktiskt-kille... 8O :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-18 21:42

KarlXII skrev:Weiss verkar ju vara en riktig faktiskt-kille... 8O :D

Och vad är en riktig Faktiskt-kille :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-18 21:51

och så kör de ubuntu :lol: :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-18 22:10

Härligt uppfriskande svar från Weiss!

/Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-04-19 08:05

Håller med Piotr, det var verkligen inget hymlande där. Sannerligen uppfriskande!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-04-19 08:32

Bra interjuv, så långt jag läste. Skulle behövas med av hans sort inom HiFi i allmänhet och High End i synnerhet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-19 09:37

Max_Headroom skrev:Bra interjuv, så långt jag läste. Skulle behövas med av hans sort inom HiFi i allmänhet och High End i synnerhet.

Den sorten som tror mycket och förankrar lite med lyssningstester menar du?

Daniel Weiss skrev:Det finns faktiskt inte så många möjliga implementationer för ett givet chip. Jag utvärderar dem baserat på specificerad prestanda, vanligtvis. Jag göra inga lyssningstester, utan kollar på specifikationerna.
:roll:

I sann FAKTISKT.se anda?

Intervjuare skrev:Hur provlyssnar du utrustningen ni bygger? Gör ni lyssningstester över huvud taget?

Daniel Weiss skrev:Nej, i princip gör jag aldrig det. Jag har ett par Stax-lurar för en del lyssning, men jag bedömer inte elektroniken baserat på lyssningstest.

Intervjuare skrev:Gör någon annan i företaget det?

Daniel Weiss skrev:Nej.

En förnuftig konstruktör borde väl kolla datablad, mäta och lyssna (gärna blint om man har förutfattade meningar om hur det borde ligga till). Att inte förankra sina konstruktionsöverväganden med lyssningstester tycker jag verkar idioti. Man måste då givetvis också kontrollera vad det är man jämför så att man lär sig något och inte bara famlar i blindo.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-04-19 10:24

prolinn skrev:En förnuftig konstruktör borde väl kolla datablad, mäta och lyssna (gärna blint om man har förutfattade meningar om hur det borde ligga till). Att inte förankra sina konstruktionsöverväganden med lyssningstester tycker jag verkar idioti. Man måste då givetvis också kontrollera vad det är man jämför så att man lär sig något och inte bara famlar i blindo.

Vilka tillkortakommanden hos produkterna göra att du anser att konstruktören är oförnuftig och famlar i blindo? Eller tror du att det är ren slump att de verkar fungera bra "trots" konstruktionsfilosofin?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
ukiro

Inläggav ukiro » 2011-04-19 10:40

Rent intuitivt förespråkar jag lyssningstest, men det kanske beror på att jag inte besitter samma kunskap som Weiss, och därför inte skulle våga lita på den rena ingenjörskonstenpå det sätt han kan göra.

Efter att ha provlyssnat ganska många av världens finaste D/A-omvandlare kan jag bara konstatera att hans produkter i mina öron är de klart mest musikaliska, så något gör han ju uppenbarligen rätt.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-19 11:07

"Faktiskt killen" höll till detta stycket kanske? 8)

Numera finns produkter som Nad M2, Lyngdorfs förstärkare, Devialet D-premier… Kommer du bygga en digital förstärkare?
Ja, defenitivt. Vi gjorde en förut men ska bygga en ny nu. Mindre och billigare.

Blir det traditionell klass D eller gör du någonting nytt?
Jag vet inte än.

Laborerar du fortfarande med teknikvalet?
Från början ville jag göra traditionell klass A/B, men jag tror det blir klass D igen eftersom det är framtiden.

Det finns mycket kritik mot klass D för att distorsionen ökar med frekvens, så diskanten blir dålig. Är det något du oroar dig över?

Nej jag tror inte det. Det beror på implementationen. Med dagens teknik kan man göra det väldigt bra.

Finns det några specifika klass D-förstärkare du hört som du verkligen gillar?
Ja, Hypex-modulerna till exempel. De är riktigt bra.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-19 11:31

MichaelG skrev:
prolinn skrev:En förnuftig konstruktör borde väl kolla datablad, mäta och lyssna (gärna blint om man har förutfattade meningar om hur det borde ligga till). Att inte förankra sina konstruktionsöverväganden med lyssningstester tycker jag verkar idioti. Man måste då givetvis också kontrollera vad det är man jämför så att man lär sig något och inte bara famlar i blindo.

Vilka tillkortakommanden hos produkterna göra att du anser att konstruktören är oförnuftig och famlar i blindo? Eller tror du att det är ren slump att de verkar fungera bra "trots" konstruktionsfilosofin?

Hälsn. Michael

Om inte de mätningar man baserar sina val på innehåller hela sanningen så leder det till att man i vissa fall kommer famla i blindo och därmed också välja fel ibland. Kompromisser mellan olika brister kommer inte heller de göras med minsta hörbara effekt som utgångspunkt, såvida man inte har en total korrekt teoribildning på området. Vilket vi väl kan enas om att vi inte har!?

Att det går göra ganska bra apparater helt utan att göra lyssningsövervägande tror jag säkert. Många gånger visar dessutom många konstruktörer att dom inte är hjälpta, snarare motsatsen, av lyssningstester. Det hänger mycket på hur man genomför, utvärderar och använder sig av lyssningsresultaten.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-04-19 11:48

ukiro skrev:Rent intuitivt förespråkar jag lyssningstest, men det kanske beror på att jag inte besitter samma kunskap som Weiss, och därför inte skulle våga lita på den rena ingenjörskonstenpå det sätt han kan göra.

Efter att ha provlyssnat ganska många av världens finaste D/A-omvandlare kan jag bara konstatera att hans produkter i mina öron är de klart mest musikaliska, så något gör han ju uppenbarligen rätt.

Fast det är ju inte ett argument.
Frågan är hur pass mycket bättre produkterna skulle kunna bli (eller billigare givet samma prestanda) om han även lyssnade.
Kan ju vara så att en billig lösning ger samma resultat som en dyrare - något han aldrig kan veta utan att faktiskt lyssna...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-19 11:56

Det kan ju också vara så att så fort han hade börjat lyssna så hade kvalitén sjunkit.... :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-04-19 12:30

prolinn skrev:
Max_Headroom skrev:Bra interjuv, så långt jag läste. Skulle behövas med av hans sort inom HiFi i allmänhet och High End i synnerhet.

Den sorten som tror mycket och förankrar lite med lyssningstester menar du?

Daniel Weiss skrev:Det finns faktiskt inte så många möjliga implementationer för ett givet chip. Jag utvärderar dem baserat på specificerad prestanda, vanligtvis. Jag göra inga lyssningstester, utan kollar på specifikationerna.
:roll:

Vet man vad man håller på med så är det inte något problem med den typen av produkter som han håller på med.
Har du läst några produktspecar på DAC-chip, OP-ampar och andra likande produkter? Vilken typ av problem hade du tänkt skulle kunna uppkomma som man inte kommer att se i simuleringen man gör under konstruktionen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-19 13:11

Dessutom så hade man ju kontakter man litade på i studiovärlden så det är väl troligt att produkterna testlyssnas på men kanske inte av den egna firmans personal.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-04-19 17:12

prolinn skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Om inte de mätningar man baserar sina val på innehåller hela sanningen så leder det till att man i vissa fall kommer famla i blindo och därmed också välja fel ibland. Kompromisser mellan olika brister kommer inte heller de göras med minsta hörbara effekt som utgångspunkt, såvida man inte har en total korrekt teoribildning på området. Vilket vi väl kan enas om att vi inte har!?

Att det går göra ganska bra apparater helt utan att göra lyssningsövervägande tror jag säkert. Många gånger visar dessutom många konstruktörer att dom inte är hjälpta, snarare motsatsen, av lyssningstester. Det hänger mycket på hur man genomför, utvärderar och använder sig av lyssningsresultaten.

Nu är det i och för sig ingen större vits med att du och jag tjafsar med varann. Men om någon har filosofin att det räcker med ett ingenjörsmässigt förhållande till konstruktion av elektronik för att få det bra - och dessutom får det bra - då känns det litet förmätet att antyda att detta förhållningssätt är oförnuftigt och till och med "idioti".

Eller om man så vill; Det är de som misslyckas med att nå sina mål som behöver ompröva sin strategi - inte de som lyckas! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-19 18:51

prolinn skrev:Även icke läskunniga har ett forum!?

Jag kan för min del, lova att inte gråta alltför mycket om
du skulle börja skriva, lejonparten av dina inlägg, där . . :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-19 21:20

Jag kan för min del, lova att inte gråta alltför mycket om
du skulle börja skriva, lejonparten av dina inlägg, där . .

ett inlägg i bill50-stil otroligt tråkigt att läsa
bara för att man har olika åsikter behöver ju den andre inte vara idiot
sätt på en skiva och tagga ner

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-19 21:25

Spika fast pungen o stäm tillverkaren . . . gubbtjyv . . . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-19 21:26

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-20 06:19

Jag tycker det är bra att faktiskt befolkas av folk (!?) med helt olika inställning till det här med hifi och ljud- och musikåtergivning.

Så att snubben skulle vara en "riktig faktisktkille" eller något i den stilen vill iallafall inte jag hålla med om. Däremot är han välkommen att skriva här! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-20 08:24

sportbilsentusiasten skrev:
ukiro skrev:Rent intuitivt förespråkar jag lyssningstest, men det kanske beror på att jag inte besitter samma kunskap som Weiss, och därför inte skulle våga lita på den rena ingenjörskonstenpå det sätt han kan göra.

Fast det är ju inte ett argument.
Frågan är hur pass mycket bättre produkterna skulle kunna bli (eller billigare givet samma prestanda) om han även lyssnade.
Kan ju vara så att en billig lösning ger samma resultat som en dyrare - något han aldrig kan veta utan att faktiskt lyssna...

Håller med Sportbilsentusiasten där: en dyr lösning behöver inte vara bäst, eller ens lika bra - och tvärtom så kan den billiga vara sämre - men om man inte jämför så kan man ju inte veta säkert.

Apropå Faktiskt är en av anledningarna till att jag hänger här just att folk tycker olika. Tyvärr respekteras inte alltid åsikterna och det tycker jag är synd. Det handlar ju ibland om rätt eller fel, men oftast om tycke. Och om jag föredrar något framför något annat så är det ju mitt "rätt" även om det är någon annans "fel". De som tycker att endast deras "rätt" är "rätt för alla" är oftast mycket ensidiga i sina diskussioner men så länge man kan vara överens om att inte alltid vara överens så tycker jag att det inte är fel att lufta sina åsikter.

Men man kan släppa lite på prestigen om det handlar om subjektiva saker.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-20 08:59

Oj, hur kan han påstå att hifi INTE är magi 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-04-20 09:29

FBK skrev:

Det skulle nog vara "Weiss verkar ju faktiskt vara en riktig kille". Och det kan vi ju hålla med om. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-20 09:49

MichaelG skrev:
FBK skrev:

Det skulle nog vara "Weiss verkar ju faktiskt vara en riktig kille". Och det kan vi ju hålla med om. :)

Hälsn. Michael

Vad vet du om det, har du blindtestat eller kännt efter 8)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-04-20 10:07

DS skrev:Vad vet du om det, har du blindtestat eller kännt efter 8)

Här är jag helt och hållet fördomsstyrd. I min lilla värld är "Daniel" en kille. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-20 20:12

MichaelG skrev:
DS skrev:Vad vet du om det, har du blindtestat eller kännt efter 8)

Här är jag helt och hållet fördomsstyrd. I min lilla värld är "Daniel" en kille. :)

Hälsn. Michael

Vete tusan! Vi har en "Daniel" i grannskapet och han är lite av både och, men ack så skön. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi