av lennartj » 2011-06-04 21:34
Kronkan skrev:lennartj skrev:Senaste experimentet (pågående) är om en ny större matta skulle vara av godo för återgivningen, nu ligger ett par tjocka filtar under högtalarna för att försöka efterlikna vad det kan kan ha för verkan.

Grillen är på. Men en snabb fråga. Vad är teorin om att bashögtalarna är riktade inåt? Annars ser det ju både bekvämt, vilsamt och allmänt trevligt ut.
Hemma hos mig har popsnöret först förbjudit alla former av gardiner. Inte förhandligsbart. Har förhandlat mig till några mattor.
Hör du någon skillnad?
De bakre subbarna (som du inte ser) är också vända inåt sweetspot av två anledningar, dels en strävan att i första hand generera tryckvågorna mot rummets centrum och inte mot vägg mot grannar, dels för att hålla vägskillnaden mellan samtliga subbar och OA52 till sweetspot mindre än en tiondels våglängd så att de inte motarbetar varandra.
Mattor och gardiner - jag tror jag hör en liten förbättring, men jag har själv svårt att blindtesta det, men min blinde audiofil- och sångarkompis kommenterade - vad har du gjort? så här bra har det inte låtit innan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]