Ett minst sagt intressant butiksbesök på Hifi-Skåne

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Ett minst sagt intressant butiksbesök på Hifi-Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-09 22:40

Jag var nere hos Schmutziger under långhelgen och vi hade det gött i solen. Vi spatzerade lite på staden och under lunchen (som var väldigt god) så tog jag upp Wisenhoff högtalarna och då nämnde mr. Schmutz att dom fanns på Hifi-Skåne och att det var alldeles på vägen om vi skulle spatzerade till los bolagos lite senare. Gjort och sagt, vi gick dit.

Det var en ganska trevlig butik med lite olika hifi-prylar i varierande prisklass, vissa grejor såg riktigt dyrt ut och var det säkert. En annan blev glad av kuriosan som stod här och var i vintage-form, massa gamla godbitar. Efter ett tag så blev vi tillfrågade om vi behövde hjälp men vi ville bara kika runt lite. Väl inne i "lyssningsrummet" så såg jag att dom hade två intressanta par högtalare, PSB One Alpha och ATC 11 Monitor (har läst positivt om dom).

Jag hojtade på säljaren och han kom direkt och vi fick lyssna på dom båda paren. Rummet var nog inte akustikbehandlat överhuvudtaget och placeringen var lite halvknepig där dom stod högt uppe på en hylla bland en massa högtalare. Inget av paren lät bra, dom lät olika men inte bra. När vi hade lyssnat ett tag så utspelade sig en (enligt mig) ganska intressant dialog:

(Jag): - Har du några högtalare som du tycker att vi bör lyssna på nu när vi ändå är här?
(Säljaren): - Tja, vad får det kosta?
(J): - Det spelar mindre roll, sätt på några som du tycker är bra.
(S): - Men det är klart att det spelar roll vad det kostar. I sådant fall kan du ju välja ett par högtalare som kostar flera miljoner.
(J-förvånad): - Jahaa, men finns det inga här som du tycker är speciellt bra.
(S): - Jag tycker att alla är bra.
(J-paff): - Tycker du att alla är bra? (noterar att han inte sade prisvärda)
(S): - Ja, alla är bra.

I den något förvånade och tryckta stämning som blev (jag blev både förvånad och kände mig lite illa behandlad, hans attityd var inte så trevlig) så klipper Mr. Schmutz in:

(Schmutz): - Men dom där System Audio högtalarna har man ju hört en del om och det har sagt positiva grejor om dom. Vet du om det är en 2-vägare eller om det är någon annan konstruktion?
(S): - Jag vet inte. Jag bryr mig inte om hur dom är konstruerade. Jag bara lyssnar.

(Konstpaus från hela sällskapet)

(Schmutz): Men det är ju klart att det spelare roll, jag tycker det är intressant hur man har fått ihop det med de fyra 4-tums elementen att lira bra.(plus något till som jag inte kommer ihåg, schmutz får fylla i).
(S): - Nej, det spelar ingen roll för mig. Jag bara lyssnar.
(Schmutz): - Jaja, ok, men kan vi lyssna på dom då så får vi höra hur det låter.
(S): - Javisst.

Vi sätter oss ner och lyssnar burkarna, som inte heller låter bra. Sedan ger vi upp och tackar för oss och iaf jag jobbar hårt för att inte se ut som en fågelholk och att inte börja garva innan vi kommer ut ur butiken.

Det är väl en sak att ha en egen uppfattning om Hifi, men är man en säljare i en butik så är väl ändå huvudsyftet att sälja? Det fanns INGET i det han gjorde där i butiken som fick oss att vilja köpa något. Faktum var att jag var mer köpsugen innan jag träffade honom.

Är det bara jag som tycker att situationen verkar konstig?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 22:52

Den där killen kör buss inom ett halvår. Alla fel på en gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-09 23:15

Jag tycker inte det är konstigt, ni hade ju inte köpt nåt ändå; ni (eller era vänner) var inte potentiella kunder, eller?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-09 23:16

Jag har, en gång känt väldigt otrevligt bemött på en HiFi butik i stockholm. väldigt norchalant och "torr" ton och man märkte att han på något sätt nedvärderade mig för att jag inte gillade dom jätte dyra "Audio res... " något, som han demade.
Han hade ett par själv kom det fram sedan.

Det började med att jag gick in i butiken och så ville jag lyssna på ett par högtalare i 11kkr klassen som jag var intresserad av att lyssna till.
Han tittar lite nedvärderande på mig med blicken " Jaha ska du lyssna på dom och motvilligt så släpade han sig till demorummet och kopplade in dom väldigt slarvigt och utan att bry sig placering eller invinkling.

Han startar en låt och står och tittar på mig, Jag funderar på allt möjligt, men mest vad som är fel med honom, Jag går helt enkelt fram och flyttar högtalarna och vinklar in dom någorlunda riktigt och sätter mig igen.

Efter några väl valda låtar så tycker jag det låter helt ok, inget "fel" men dom är inte "hela vägen" dit jag vill.
Han rynkar lite på näsan och låter mig få klart för mig "att för 11kkr får man ingenting värt att kalla HiFi minsan" fast väl insnärjt i visor.

Jag bestämmer mig för att ändra taktik och nämner att jag har ett krell steg av större modell och tillhörande elektronik som jag ärvt av min far och att jag vill ha passande högtalare som låter bra.
Han ändrar då drastiskt sätt och blir plötsligt mycket intresserad, han börjar tala gott om det här märket som han själv kör med osv osv...
Hämtar dom och kopplar in noga med placering m.m.

Efter ett tag med samma låtar så känner jag att detta låter sämre än dom >100kkr billigare högtalarna och jag säger detta till honom.
Varpå han ser mycket förnärmad ut och jag tackar för mig... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-06-09 23:20

Flint skrev:Den där killen kör buss inom ett halvår. Alla fel på en gång.

Knappast. De har varit säljare där i över 20 år nu. (Och jargongen är oförändrad).

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-09 23:24

Objektivisten skrev:Jag tycker inte det är konstigt, ni hade ju inte köpt nåt ändå; ni (eller era vänner) var inte potentiella kunder, eller?

Som säljare skall man alltid utgå från att alla besökare är potentiella kunder. Eller har man en butik bara för sin egen skull?

Edit: Faktum var att jag såg den däringa skivtvätten för första gången där i deras butik. Det är den jag diskuterar under köpråd. Hade det varit en fantastisk trevlig säljare så hade vi 1. Stannat kvar längre och 2. Ev. köpt något. Kanske en skivtvätt. Jag tycker att trevlig och säljande personal skall belönas (om man nu behöver något och dom har det man behöver). Nu blir det ev. näthandel för den prylen istället.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-06-09 23:27

Jag har bara varit på hifi skåne en gång, när jag gjorde skåne runt och letade mest prisvärda (egna favorit) stativare upp till 7000:-

Kan inte påstå att jag blev överdrivet positivt bemött heller.
Har aldrig känt mig sugen att gå tillbaka efter det. Men det kanske var för billigt för att locka fram entusiasm hos säljarna.

Blev ett par Energy c-200 från Flatscreen center i Löddeköpinge till sist (numera sålda) där dom var betydligt trevligare och mer hjälpsamma trots det billiga priset.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-09 23:29

Fjonkalicious skrev:
Objektivisten skrev:Jag tycker inte det är konstigt, ni hade ju inte köpt nåt ändå; ni (eller era vänner) var inte potentiella kunder, eller?

Som säljare skall man alltid utgå från att alla besökare är potentiella kunder. Eller har man en butik bara för sin egen skull?

Du är ju inte en potentiell kund, eller hur? Han var en duktig erfaren säljare som insåg det snabbt. Varför ska han ödsla tid på dig? Han har ett jobb att sköta och viktigare saker att tänka på. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-09 23:33

Objektivisten skrev:Du är ju inte en potentiell kund, eller hur? Han var en duktig erfaren säljare som insåg det snabbt. Varför ska han ödsla tid på dig? Han har ett jobb att sköta och viktigare saker att tänka på. :)

Word-of-Mouth: http://en.wikipedia.org/wiki/Word-of-mouth_marketing

Det jobbet han skötte innan han demade för oss var att försöka få in kanalerna på tv:n. Oerhört viktigt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 23:35

Känna sina löss på gången. – Att känna igen någons oftast tvivelaktiga avsikter, på grundval av egna erfarenheter från tillfällen då man själv betett sig lika dubiöst.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 23:38

Man får inte visa sån nonchalans ändå, även om känner den inom sig. Det kan komma en nästa gång också. Och att fråga vad låddan får kosta? Och att säga att man skiter i tekniken och bara lyssnar? Och att inte ens rekommendera något man själv gillar som ett utgångsläge för letandet och testandet? Bedrövligt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-09 23:41

Ofta kan ju kunderna betydligt mer än bodknoddarna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 23:44

Strmbrg skrev:Ofta kan ju kunderna betydligt mer än bodknoddarna.

Då är det bara för knodden att inse det och åka med så blir det oftast affär i alla fall. Att sälja är ingen tävling om vem som vet mest.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-09 23:46

Jag): - Har du några högtalare som du tycker att vi bör lyssna på nu när vi ändå är här?
(S): - Men det är klart att det spelar roll vad det kostar. I sådant fall kan du ju välja ett par högtalare som kostar flera miljoner.

Läs själv vad du säger. Vad förväntar du dig? En öl i handen och ett par timmar i demorummet. Ni har ju ingen koll, så går det inte till, ingen affär på G. Hade ni istället gått in och sagt att ni var intresserade av hifi i allmänhet och om 'det var okej att lyssna runt lite' så hade ni blivit bemötta helt annorlunda och kanske t o m fått kaffe :wink: . Respect för 'säljaren'. Enough said från mig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-06-09 23:48

Flint skrev:Den där killen kör buss inom ett halvår. Alla fel på en gång.

Knappast! (här också) Det finns gott om sådana i olika Hifibutiker, och de är oftast kvar. Verkar inte som kraven är så höga på butikspersonal till Hifibutiker. Sedan är det ju inte bara personalen som kan vara dålig, ägarna kan vara lika dåliga.
Ett exempel:
Nyligen så besökte jag en av Stockholms största butiker och frågade om ett par högtalare fanns hemma för Demo, nej blev svaret och då undrade jag över ett annat par och de fanns inte heller hemma för demo. Sedan sade han till mig, känner igen dig. Ja du har säkert sätt mig på en massa mässor svarade jag, och sedan försvann han bara iväg och kom tillbaka pratandes i telefon och jag tittade runt lite och efter en stund så gick jag då känslan sade att det ej fanns något intresse för mig som kund.
Handlar jag något där i framtiden, kommer jag rekommendera någon annan att handla där...

Ps. Om han visst vem jag var så kan jag förstå då jag kritiserat honom ordenligt på ett forum, men jag är osäker på det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-09 23:52

Flint skrev:

Man får inte visa sån nonchalans ändå, även om känner den inom sig. Det kan komma en nästa gång också. Och att fråga vad låddan får kosta? Och att säga att man skiter i tekniken och bara lyssnar? Och att inte ens rekommendera något man själv gillar som ett utgångsläge för letandet och testandet? Bedrövligt!

Det beror på omsättningen. :D

idag finns internet också Flint och kunderna är väldigt pålästa och full i f-n, både vad gäller kunskap, priser och inköpskanaler.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 23:54

FBK
Du skulle ha tagit närmaste stärkare och dragit den i backen så att kylflänsarna ringde som kyrklockor och sagt - Jag tar den, vad kostar den?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-09 23:55

Objektivisten skrev:
Jag): - Har du några högtalare som du tycker att vi bör lyssna på nu när vi ändå är här?

Läs själv vad du säger. Vad förväntar du dig? En öl i handen och ett par timmar i demorummet. Ni har ju ingen koll, så går det inte till, ingen affär på G. Hade ni istället gått in och sagt att ni var intresserade av hifi i allmänhet och om 'det var okej att lyssna runt lite' så hade ni blivit bemötta helt annorlunda och kanske t o m fått kaffe :wink: . Respect för 'säljaren'. Enough said från mig.

Vet inte om du har en oförmåga att läsa eller om du bara har en förutfattad mening av mig. Läs hela inlägget och inse att vi faktiskt gjorde det du rekommenderade även om jag inte formulerade mig exakt som du skriver.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-06-09 23:57

Flint skrev:FBK
Du skulle ha tagit närmaste stärkare och dragit den i backen så att kylflänsarna ringde som kyrklockor och sagt - Jag tar den, vad kostar den?

:mrgreen: Usch vad fattig jag skulle bli, då så gott som allt där är dyrt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 23:58

Objektivisten skrev:
Flint skrev:

Det beror på omsättningen. :D

idag finns internet också Flint och kunderna är väldigt pålästa och full i f-n, både vad gäller kunskap, priser och inköpskanaler.

Ja, risken finns förstås att butiken får agera demo och köpet sker via internet i ett helt annat land. Men kan inte butiken konkurrera med hjälp av någon annan egenskap som motiverar köp är det väl lika bra att dom slår igen då.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 00:00

Fjonkalicious skrev:
Objektivisten skrev:

Vet inte om du har en oförmåga att läsa eller om du bara har en förutfattad mening av mig. Läs hela inlägget och inse att vi faktiskt gjorde det du rekommenderade även om jag inte formulerade mig exakt som du skriver.

Nej jag läser rätt bra. Du går in i en butik och önskar lyssna på några bra högtalare som får kosta vad som helst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 00:02

Objektivisten skrev:Nej jag läser rätt bra. Du går in i en butik och önskar lyssna på några bra högtalare som får kosta vad som helst.

Det är ju en kalasstart! Kan knappast bli bättre.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 00:05

Flint skrev:
Objektivisten skrev:Nej jag läser rätt bra. Du går in i en butik och önskar lyssna på några bra högtalare som får kosta vad som helst.

Det är ju en kalasstart! Kan knappast bli bättre.

:lol:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-10 00:11

Objektivisten skrev:
Nej jag läser rätt bra. Du går in i en butik och önskar lyssna på några bra högtalare som får kosta vad som helst.

Jag har svårt att se problemet. Jag ber att han skall sätta på något(redan där har jag gett han en utgångspunkt att det skall finnas i butiken) som han tycker låter bra (det vill säga att han har en möjlighet som säljare att dels visa vad han tycker är bra ljud och även kränga på mig något skitdyrt, alternativt sälja något som han tycker är prisvärt). Jag vill lyssna på något bra oavsett peng från hans butik. Är det för mycket begärt?

Vi kan ju vända på det. Hej, jag vill gärna lyssna på något som kostar mellan 5000-5103 kr och det spelar ingen roll hur det låter. Är det så det skall fungera?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 00:13

Fjonkalicious skrev:
Objektivisten skrev:

Jag har svårt att se problemet. Jag ber att han skall sätta på något(redan där har jag gett han en utgångspunkt att det skall finnas i butiken) som han tycker låter bra (det vill säga att han har en möjlighet som säljare att dels visa vad han tycker är bra ljud och även kränga på mig något skitdyrt, alternativt sälja något som han tycker är prisvärt). Jag vill lyssna på något bra oavsett peng från hans butik. Är det för mycket begärt?

Vi kan ju vända på det. Hej, jag vill gärna lyssna på något som kostar mellan 5000-5103 kr och det spelar ingen roll hur det låter. Är det så det skall fungera?

Hade det blivit affär? Köper du mycket i hifi-butiker, handen på hjärtat?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-06-10 00:48

Att som säljare bära sig åt på det viset är helt förkastligt.
Jag vet från personer i min egen omgivning där säljare gått miste om affärer för flera hundra tusen kronor pga dåligt och idiotiskt bemötande.

Man kan aldrig ta något för givet som säljare. När jag jobbade i butik kunde det komma in "svenssons" i slitna alldagliga kläder och det slutar med att de betalar med platina kort.

Professionell, vänlig och bra service genererar merförsäljning. Ett gott bemötande ökar chanserna inte bara den dagen utan även ett långt tag framåt.

Otroligt att såna människor får behålla jobben?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-06-10 00:57

Kan inte objektivisten berätta hur man skall uppföra sig och se ut i en hifibutik om man vill ha förstklassig service ? :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-10 00:58

Jag blev utkörd ur en hifibutik en gång. Jag begrep inte varför, kanske jag liknade någon pennalist de haft på besök tidigare. :|

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 01:07

Obbi, jag ger Flint flera + här och det beror på en sak som ingen ännu har nämnt. Som butiksägare eller säljare bör man intiutivt känna på sig om dessa konsumenter är potentiella kunder eller inte, ... MEN man måste känna på sig om deras erfarenhet sprider sig som ringar på vattnet. De behöver inte köpa. Det som är viktigt är att om man som säljare inser att den person som är framför en kan ge upphov till 10 andra presumtiva kunder så måste man ge ett öppet och ärligt och ödmjukt intryck där man får en bra dialog med konsumenten ifråga.

Som god säljare vet man om det kan bli affär eller inte. Bedömer man det som att dessa personer inte kommer att handla så får man försöka avgöra om dessa personer har en krets runt omkring sig som tar intryck av det de säger och om så är fallet så bör man ta hand om personerna på ett så gott sätt som möjligt.

Det finns flera sätt som retar konsumenten. Jag tror att nonchalans är det värsta. Mobbing kommer som nr två. Förnedring som nummer tre.

Om säljarna lyssnar och returnerar serven på ett sätt som motspelaren kan svara mot så har man bollen i spel. Säljer man inte så gäller det att skapa en god liten match. Konsumenten kan då gå därifrån med en bra feeling oavsett om konsumenten förlorade matchen eller inte.

Med nonchalans uppstår inget spel och knappast heller med mobbing, men med förnedring kan faktiskt ett visst spel förekommit och då har säljaren hittat den svaga punkten. Detta gör att säljaren får viss respekt om än inte positiva vibbar.

Att ha butik är inte det enklaste eftersom det finns så många knäppgökar som tar tid i ens liv. De säljare som ändock kan få en erfarenhet från knäppgökarna som värdesätts och visar detta så att knäppgökarna förstår har faktiskt vunnit halva segern. Det är nämligen inte många knäppgökar som får den feedback att de trots allt är uppskattade.

Då jag hade Ljudbutiken så var jag inte så bra på detta som jag borde varit, men jag hade Bengan som var smidig och rolig och omtyckt och han kunde vända på vilken vidbränd stek som helst. Han finns på detta forum och skriver många kloka inlägg.

Jag vill också tillägga att säljare kan ha sämre dagar där icke-köpare kan råka få känning av detta. Shit happens.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-10 01:09

Hifiklubben i Karlstad är väldigt trevliga. Trots att det var mer eller mindre uppenbart att jag som jag också sa, är student. och kommer inte köpa dessa BåW för över 100laxar.

Dema han mycket entusiastiskt och pratade mycket om tekniken och designen på högtalarna. Tog fram egna skivor med låtar han ville spela för oss och bad mig komma tillbaka någon dag med egna skivor :)

Till och med tjejen som fick följa med tyckte det var kul :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Ett minst sagt intressant butiksbesök på Hifi-Skåne

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 01:35

Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker att situationen verkar konstig?

Nej, det är inte så konstig. Dom flesta i hifi affärer vet inte ett dugg om hifi och vill bara kränga stuff.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 01:52

Säljaren gör som han vill, precis som kunden. Visst är det underbart. Säljaren gör en kostnadsanalys. Han vinstmaximerar på lång sikt. Lyckas han eller inte, gör han rätt eller fel m a o ? Jag kan inte se att den s k säljaren har begått något som helst fel här utfrån fallbeskrivningen.

1: Han frågade kunden om eventuell betalningsbudget.

2: Säljaren förklarade att alla högtalare i butiken var i princip lika prisvärda (vilket är självklart, vad gör dom annars där). Han försökte inte sälja in något.

3: Säljaren förklarar att det är inte är intressant hur en högtalare är konstruerad; hur den låter är viktigt. Någon som inte håller med?

4: Kunden får provlyssna på valda högtalare.

Skulle vara värdefullt att ta del av vad Peter och ni andra grundar kritiken på, även TS, då det ser ut att saknas värderingsunderlag. Alltså inte fiktivt ('säljaren hade kunnat ta reda på konstruktion' etc) utan utifrån fallbeskrivningen. Eller är ryggdunkarklubben framme?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 02:48

Objektivisten skrev:Säljaren gör som han vill, precis som kunden. Visst är det underbart. Säljaren gör en kostnadsanalys. Han vinstmaximerar på lång sikt. Lyckas han eller inte, gör han rätt eller fel m a o ? Jag kan inte se att den s k säljaren har begått något som helst fel här utfrån fallbeskrivningen.

2: Säljaren förklarade att alla högtalare i butiken var i princip lika prisvärda (vilket är självklart, vad gör dom annars där). Han försökte inte sälja in något.

3: Säljaren förklarar att det är inte är intressant hur en högtalare är konstruerad; hur den låter är viktigt. Någon som inte håller med?

Skulle vara värdefullt att ta del av vad Peter och ni andra grundar kritiken på, även TS, då det ser ut att saknas värderingsunderlag. Alltså inte fiktivt ('säljaren hade kunnat ta reda på konstruktion' etc) utan utifrån fallbeskrivningen. Eller är ryggdunkarklubben framme?

Mitt underlag bygger enkom det som Fjonkalicious skriver. Det räcker. Konsumentens d v s kundens bedömning är den väsentligaste, den bygger på omvärldsanalys av företaget. Dessutom är händelsen dynamisk, vilket innebär att förloppet från betalning till leverans sträcker sig från 6 månader till ett år.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-06-10 06:45

bootstrap, du är student (som jag också var tills nyss) och när du blir
klar och kulorna börjar rulla in så vet du vart du ska gå...eller hur :)

En annan intressant iaktagelse jag gjort är att jag fått ett mycket bättre
bemötande då jag har haft med mig systemkameran med objektiv modell
större och extern blixt än när jag varit utan denne...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 07:14

Måste säga att jag är något förvånad, jag tycker det alltid varit helt ok på Hifi-skåne... undviker väl kabeldiskussioner, annars brukar jag ta en sväng inom en gång i halvåret och kikar på vad som inkommit.

Finns andra säljare i stan som har hårdare jargong, men det är kanske upp till var och en om man vill att de skall snacka ned andra saker eller inte.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 07:20

DVD-ai skrev:Jag har, en gång känt väldigt otrevligt bemött på en HiFi butik i stockholm.

Det låter exakt som en butik som börjar på R.
Har fått precis samma bemötande varje gång jag varit där. Helt otroligt att dom inte gått i konkurs. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-10 07:55

Oavsett vilket butik det va så är det inte ok, jag va ju faktiskt intresserad av högtalarna på riktigt, inte bara lyssna på dom utan det kunde ha blivit ett köp.
Jag hade lyssnat på högtalarna 2 gånger innan dess men ville lyssna igen i ytterligare ett rum. Men med det bemötandet så hade det inte spelat någon roll hur dom presterat, hade inte köpt dom om jag inte lyckats förhandla ner dom i pris ordentligt...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-06-10 08:12

Butikerna riktar sig till en andra köpare,
än de som inte uppskattar dryg-attityden*.

Konsumenter som litar mer på enkla osanningar än sina egna öron.

Krokodilsäljarna känner sig antagligen hotade av kunskapsobalansen.

Marknadsföring i egentlig mening, vore att lära sig vad kunden önskar,
tror och vet. Att kanske ta in modeller som kan säljas ryktesvägen
istället för med mördande reklam från fabrikanten/agenturen.

B&W´s reklamblad inriktar sig på hur det låter i lådan, inte utanför!

*Läste om Stureplanssyndromet, där det SKA vara svårt på ytan.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-10 08:21

bootstrap skrev:Hifiklubben i Karlstad är väldigt trevliga. Trots att det var mer eller mindre uppenbart att jag som jag också sa, är student. och kommer inte köpa dessa BåW för över 100laxar.

Dema han mycket entusiastiskt och pratade mycket om tekniken och designen på högtalarna. Tog fram egna skivor med låtar han ville spela för oss och bad mig komma tillbaka någon dag med egna skivor :)

Säljaren kanske stötte på henne??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-10 08:30

Objektivisten skrev:Säljaren gör som han vill, precis som kunden. Visst är det underbart. Säljaren gör en kostnadsanalys. Han vinstmaximerar på lång sikt. Lyckas han eller inte, gör han rätt eller fel m a o ? Jag kan inte se att den s k säljaren har begått något som helst fel här utfrån fallbeskrivningen.

1. Vilket han fick svar på. Dock fortsatte säljaren inte på det självklara spår jag ledde in honom på.

2. Lika bra är inte samma som prisvärt. Bra, bättre, bäst. När man säger att alla är lika bra har man gett dom ett likvärdigt betyg i det jag efterfrågade, nämligen ljud. Att alla högtalarna i deras butik låter lika bra är inte sant och det vet säljaren om. Tror du att Kerstin i charken på ICA tycker att alla skinkorna är lika bra? Det är ju bara rädsla från säljaren att ta ställning eller en oförmåga att läsa av mig som kund (vi hade ju lyssnat på ett par för 3500 kr och ett par för 12000 kr, redan där bort det ringt klockor så det stod härliga tlll).

3. Helt rätt. Han får såklart ha vilken uppfattning han vill och han får jättegärna skita i hur saker och ting är konstruerade. Men han tappar såklart respekt hos flera presumtiva köpare. Som exempel, det kan vara bra att veta att en högtalare är gjord för väggstöd, det kan vara bra att veta att en dipol strålar både framåt och bakåt osv. Eller?

4. Absolut fick vi det och det har jag återgivit så gott jag kan på ett neutralt sätt. Det enda vi inte fick lyssna på var några högtalare som han tyckte var speciellt bra.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-10 08:31

petersteindl skrev:
Mitt underlag bygger enkom det som Fjonkalicious skriver. Det räcker. Konsumentens d v s kundens bedömning är den väsentligaste, den bygger på omvärldsanalys av företaget. Dessutom är händelsen dynamisk, vilket innebär att förloppet från betalning till leverans sträcker sig från 6 månader till ett år.

MvH
Peter

Peter, du som har erfarenhet från butik. Har du en rimlig uppskattning för hur många som går in i en butik som är presumtiva kunder i förhållande till de som bara vill lyssna och pilla? Är det 2 presumtiva per 10? 5 per 10?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 08:44

DVD-ai skrev:Oavsett vilket butik det va så är det inte ok, jag va ju faktiskt intresserad av högtalarna på riktigt, inte bara lyssna på dom utan det kunde ha blivit ett köp.

Jag är dock lite förvånad att så många, både här och på andra forum, ogärna berättar vilka butiker som dom fått dåligt bemötande från. Det är verkligen något som bör belysas seriöst.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-06-10 08:57

På andra forum FÅR du inte berätta det för då åker du ut. I alla fall på branschforumet HF.

Jag håller i alla fall med dig subjektivisten om R. Det vill säga om det är Reference audio :) . Annars har jag mest bra erfarenheter från Stockholmsbutikerna.

Dock har jag till min stora förvåning blivit mycket bra bemött 2ggr på Hifi-consult i Göteborg trots att jag ofta kommit i konflikt med ägaren på detta och andra forum. Det bjuds på kaffe och avspänt snack där ägaren har givit ett intresserat och trevligt intryck. Inte alls som på dom olika ljudfora han skrivit på. Fast det kanske gäller många av oss iofs inklusive mig själv. Då har jag åtminstone vid ett tillfälle provocerat lite men ägaren har argumenterat på ett vettigt och humoristiskt sätt helt utan att nedvärdera mina åsikter.

Hifi-skåne har jag varit in på ett par gånger och det enda märkliga jag märkt där är att ingen har tilltalat mig trots att jag strosat runt i butiken en stund. När jag gjort samma sak i ex Londons hifibutiker har en säljare varit på hugget direkt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 08:58

Skriv en lapp om vad du lånat hem bara. :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-10 09:02

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:Oavsett vilket butik det va så är det inte ok, jag va ju faktiskt intresserad av högtalarna på riktigt, inte bara lyssna på dom utan det kunde ha blivit ett köp.

Jag är dock lite förvånad att så många, både här och på andra forum, ogärna berättar vilka butiker som dom fått dåligt bemötande från. Det är verkligen något som bör belysas seriöst.

Nja, att hänga ut en butik som skyldig på nätet när man bara har hört en version känns tveksamt. Massor med kunder är riktigt trevliga, men en hel del är inte det. En kommunikation har ju båda parter ansvar för och det kan finnas en hel del orsaker till att ett butiksbesök spårar ur och det har ju inget just med HiFi att göra. Dessutom så tycker jag att man absolut bör skilja på dålig service i samband med en affär och dålig service i samband med ett besök där man inte är en presumtiv kund. Det är så otroligt mycket mer som skall skötas runt en butik, så går man till en liten butik så är det inte självklart att säljaren har tid med en bara för att han inte har en annan kund.
Alla har inte möjligheten som t.ex. Ino med ett fåtal bestämda sittningar där Ingvar kan helhjärtat inrikta sig på service till presumtiva kunder. Han har ett koncept som gör att han kan hantera alla på ett optimalt sätt. Men det skulle inte funka om man kunde när som helst knacka på garaget, finna att han inte är där och skriva på internet att han har dålig service för att han inte tog hand om en när man hade tid att åka förbi.
Så en balans behövs och båda parter måste få säga sitt innan nån hängs ut tycker jag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-10 09:08

Birger skrev:Jag håller i alla fall med dig subjektivisten om R. Det vill säga om det är Reference audio :) . Annars har jag mest bra erfarenheter från Stockholmsbutikerna.

Juppz, en riktigt skräpbutik som har varit lika dåliga under dom 10+ åren jag varit där (kanske varit där 5-6 gånger med samma bemötande varje gång).
Jag har mycket bra erfarenheter av Audio concept, Hifi consult, Hifi stället, Hifi punkten (Karlstad), Hifi klubben (Karlstad, sthlm), Ultimate sound mm.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-10 09:39

petersteindl skrev: Det som är viktigt är att om man som säljare inser att den person som är framför en kan ge upphov till 10 andra presumtiva kunder så måste man ge ett öppet och ärligt och ödmjukt intryck där man får en bra dialog med konsumenten ifråga.

+++

Jag har köpt en del - men inte särskilt mycket - på Radiolagret (salig i åminnelse) i Göteborg under årens lopp. Men framförallt har jag skickat dit massor av kompisar och släktingar när de skulle till att skaffa stereo. Och alla har blivit jättenöjda med sina köp!

Hälsn. Michael

Ps. Nu kanske inte ödmjukheten var Radiolagrets främsta tillgång. Men i mina ögon kompenserades detta mer än väl genom deras kompetens, integritet, engagemang och ärlighet.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-10 09:46

bootstrap skrev:Hifiklubben i Karlstad är väldigt trevliga. Trots att det var mer eller mindre uppenbart att jag som jag också sa, är student. och kommer inte köpa dessa BåW för över 100laxar.

Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja. Om kunden upplever att säljaren genuint delar det egna intresset (om det nu är bilar, hifi etc) och dessutom är kunnig, så tror jag halva "matchen" är vunnen. Sedan skadar det givetvis inte med en god portion social kompetens och framförallt en förmåga kunna lyssna in vad kunden verkligen vill ha och behöver.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-10 09:50

Fjonkalicious skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Peter, du som har erfarenhet från butik. Har du en rimlig uppskattning för hur många som går in i en butik som är presumtiva kunder i förhållande till de som bara vill lyssna och pilla? Är det 2 presumtiva per 10? 5 per 10?

Mvh

Filip

Om jag nu skall svara i Peters ställe så beror det på.
Alla är presumtiva kunder på kanske ett par års sikt. 10% på kanske några månaders sikt. Sen finns det dom som kommer in klockan 17:52 varje fredag aldrig köper något och bara vill kolla att deras egen moddade och hembyggda anläggningen fortfarande är bättre än allt som finns i butiken. Och ja när dom nu har tid så vore det kul att prata en del. Samtidigt så kommer det in kunder som köpt grejor som dom nu skall hämta innan helgen och då kan det inträffa att man inte prioriterade att få höra att allt som finns i butiken är dåligt. Särskilt inte då besservissern gärna kommenterade andra kunders inköp och kommenterarde att andra butiker hade minst lika bra grejor. I regel uppfattar inte dessa "kunder" sig som påträngande utan kunniga och hjälpsamma, många ggr på grund av att dom också minsann tillhörde en förening för ljudintresserade och läste 2:a terminen på elektro. Men folk mognar i regel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-10 09:58

Jag har två produkter där ifrån. Ett par högtalare och en stärkare. Som jag köppt mer eller mindre olyssnade Även jag har vid ett par tillfällen fått ett identiskt bemötande. Det konstisgaste av allt är "alla är bra"-attetyden och att alla deras stativhögtalare låter skit i lysningsrummet.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-10 10:00

n3mmr skrev:

Säljaren kanske stötte på henne??

Nope inga såna vibbar alls ;) Han nämnde till och med frugan där hemma

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-10 10:03

kris10an skrev:Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja.

Jag skulle inte anställa den personen. Jag söker hellre den som är lyhörd och intresserad av att lösa kundens önskemål/problem så att kunden blir nöjd.
Vill kunden ha vägledning, ge honom vägledning, vill han ha massor med service, ge service, vill han bara ha en låda och ge honom lådan. Man skall vara kunnig men "inte för" intresserad av det man säljer.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 10:05

Instämmer med Harryup.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-10 10:06

PetterPersson skrev:bootstrap, du är student (som jag också var tills nyss) och när du blir
klar och kulorna börjar rulla in så vet du vart du ska gå...eller hur :)

En annan intressant iaktagelse jag gjort är att jag fått ett mycket bättre
bemötande då jag har haft med mig systemkameran med objektiv modell
större och extern blixt än när jag varit utan denne...

Visst kan det nog vara så :)

Visst är det intressant. Jag märker skillnad i bemötande när jag går med min chuck norris tshirt eller min kostym, det blir mer.... artigt

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-10 10:09

Harryup skrev:
kris10an skrev:Min definition av en "bra" säljare är en säljare som är mer intresserad av det han säljer, än av att sälja.

Jag skulle inte anställa den personen. Jag söker hellre den som är lyhörd och intresserad av att lösa kundens önskemål/problem så att kunden blir nöjd.
Vill kunden ha vägledning, ge honom vägledning, vill han ha massor med service, ge service, vill han bara ha en låda och ge honom lådan. Man skall vara kunnig men "inte för" intresserad av det man säljer.

mvh/Harryup

Precis man möter köparen, och gör sig förstådd. Man behöver alltså vara prestigelös.

Han just jag träffade har jag för mig dessutom är ägaren :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-06-10 10:28

bootstrap skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Precis man möter köparen, och gör sig förstådd. Man behöver alltså vara prestigelös.

Peter Lyngdorf ?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-10 10:29

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Jag tror inte något av det jag skrev står i motsats till vad du skrev, speciellt inte med hänsyn till vad jag skrev i nästa stycke "förmåga kunna lyssna in vad kunden verkligen vill ha och behöver".

Tror det beror lite på vad man säljer också. Handlar det om nischade hobbybranscher där man får anta att kundkretsen redan är hyfsat kunnig, så vill man som kund inte ha en lismande säljare på sig, för då märker man direkt att personalens enda syfte är att få kränga något i butiken, och att det enda existensberättigande man har som kund är som köpande kund.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 10:31

Sen är det precis lika viktigt att visa kunden respekt när man säljer en tiopack CDR som när man säljer för 100 papp (vilket jag tyvärr aldrig har gjort vid ett och samma tillfälle nångång). I morgon kanske CDR-packen har blivit ett stort hembiosystem.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-10 10:32

Jag gillar förövrigt hifi-skåne. Jag tycker att dom är roliga och det är roligt att dom klarar av ha hålla liv i butiken. Men om någon där ifrån mot all förmodan skulle läsa detta så får ni sluta dema högtalare asymetriskt placerade längst en list i taket.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-10 10:39

bootstrap skrev:
n3mmr skrev: [...] Säljaren kanske stötte på henne??

En klassisk raggningsreplik. Be ware... :twisted:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-10 10:43

MichaelG skrev:
bootstrap skrev:
n3mmr skrev: [...] Säljaren kanske stötte på henne??

En klassisk raggningsreplik. Be ware... :twisted:

Hälsn. Michael

Ja, vissa lite otippade attribut, som att man är gift eller har suttit på kåken, verkar få vissa brudar att gå igång rejält... :roll:

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-06-10 10:46

bootstrap skrev:Visst är det intressant. Jag märker skillnad i bemötande när jag går med min chuck norris tshirt eller min kostym, det blir mer.... artigt

Klart du blir artigt bemött när du har Chuck Norris t-shirt på dig. Chucken leker man inte med.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-10 10:53

Kimpost skrev:
bootstrap skrev:Visst är det intressant. Jag märker skillnad i bemötande när jag går med min chuck norris tshirt eller min kostym, det blir mer.... artigt

Klart du blir artigt bemött när du har Chuck Norris t-shirt på dig. Chucken leker man inte med.

:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 11:41

Fjonkalicious skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Mvh

Filip

I en hifi-butik, som ju är att anses som en nischad specialistbutik, är nog de flesta besökare att anses som presumtiva köpare. Man kan räkna bort alla som kommer in i butiken för att t.ex. fråga efter vägen till något annat ställe i närheten men de som sätter sin fot i en hifibutik är de närmast sörjande samt presumtiva kunder på hifi av någon sort. Jag tror att de som sätter sin fot i en hifibutik redan har hifi och/eller är intresserade av begreppet d v s av ljud och/eller musik och/eller film.

Observera att jag särskiljer ljud från musik. Det är två helt olika begrepp som egentligen inte har med varandra att göra. Ljud uppstår i en del av hjärnan och musik i en annan. Det pratas i andra trådar om ljud kontra musik. Vissa tror att musikupplevelse är samma som ljudupplevelse. Högre ljudupplevelse skulle i så fall vara lika med högre musikupplevelse. Ofta är det snarast tvärtom. Specialistskivor med direktgravering o s v är de skivor man aldrig spelar då man vill lyssna på musik, men däremot då man vill lyssna på ljud eller få andra att lyssna på ljud t.ex. för att sälja sterio :)

Det är ju detta att personen som kommit till butiken är intresserad som en hifi-försäljare måste känna till eftersom säljaren då har annat krav på sig att agera. Är man totalentusiastisk själv och har ett klart och koncist budskap där resultatet d v s musikupplevelsen och/eller ljudet från en anläggning är så pass bra att det blir nästintill oemotståndligt så är en process redan inledd. Det har såtts ett frö. Nu är det frågan om vilken process som är inledd. Många kallar det för en säljprocess, men så är egentligen inte fallet. Det är en köpprocess som startats. Det är mycket stor skillnad på det. En köpprocess ligger enkom hos konsumenten d v s hos den som skall köpa. Oavsett om konsumenten har för avsikt att handla något eller inte. Konsumenten blir levande då tankar och drömmar startas och musik eller filmintresse finns. Då gäller det för säljaren att finna ut vad köparen kan tänkas köpa. Sedan är målet att hjälpa konsumenten så att säljaren gör produkten köpbar.

Detta borde säljarna lära sig. Säljare presenterar ofta produkter utifrån säljarens eget perspektiv men köparen har endast sitt eget perspektiv att utgå ifrån. Köparen undrar vad produkten innebär för denne. Ja, vad innebär produkten egentligen för köparen? Att sälja något innebär att förändra något i köparens liv. Det är alltså en förändring som skall ske. All förändring innebär tröghet och arbete och det gäller även inom mekaniken :) Förändringsbenägenheten är som störst med ökat missnöje med någonting och i synnerhet med ljudet eller med hur produkterna kanske inte passar hemma.

En frågeställning som denna skapar eftertanke: Om du fick drömma en liten önskedröm, hur skulle din stereo då se ut? Då skapar man ett tankefält i hjärnan hos köparen. Att drömma en liten önskedröm är väl inget farligt, eller? Vad en sådan dröm innebär är att konsumenten själv har gjort drömobjekten köpbara utan att säljaren ens varit inblandad. Sedan kan man som säljare låta köparen gå vidare i resonemanget och det gör man genom att skapa eftertanke hos köparen och eftertanke som skapar aha-upplevelser är som små trappsteg till nya nivåer. På så sätt kan konsumenten själv ringa in sitt behov. Då gäller det för säljaren att ställa upp på köparens behov och göra drömmen köpbar. Efter ett tag inser konsumenten att drömmen är realitet här och nu och det är i detta skede som förhandlingen börjar. Nu är det rakare frågor och värdering av köpeobjekten som gäller. Då gäller det för säljaren att helt fokusera på det som den presumtiva kunden anser vara värt för att ett köpebeslut skall inträffa. Man behöver inte ens ha en butik för att skapa köpetankar. Man kan t.o.m. göra det från en källarlokal.

På så sätt kan varje person som kommer in i en hifibutik eller i en källare styras mot sin egen vision. Säljaren låter konsumenten göra jobbet så att säga genom att tala om hur farleden ser ut så att köparen själv kan styra. Till slut är det pris kontra köparens värdering som gäller för att en transaktion skall ske. Då köparen är inne på att; jamen det här kan jag ju faktiskt uppnå och det fyller mina drömmars behov och pengarna finns, ja då är köpet nästan klart. Då finns det små triggers som utlöser köpetransaktionen.

Harryup och jag hade Ljudbutiken tillsammans. Harryup är en bra säljare d v s en som tillmötesgår köparen.

Jag kanske inte har svarat på din koncisa fråga men antalet presumtiva kunder av de som sätter sin fot i en hifibutik är exakt så många som säljaren anser det vara. Om säljaren anser det vara 1 på 100 så är det så eftersom säljaren själv styr det mot den siffran. En annan säljare kanske anser det vara 9 av 10 och det beror på att denne säljare styr processen till den siffran. Sedan kan man göra en undersökning och fråga alla säljare och därigenom få ett slags medelvärde som kanske är 20 %. Då skall man veta att för att 20 % skall uppnås så finns det de säljare som ligger långt över 50 %, ja ända upp till 90 %.

Köparen köper oftast inte hifi direkt på stående fot. Köparens köpeprocess är en mognadsprocess och det tar lite olika lång tid för olika köpare. Då gäller det för säljaren att haka på köparens process och hjälpa köparen i dens process. Köparen kan säga: Jag har inga pengar just nu. Säljaren kan då fråga: Har jag förstått dig rätt då, betyder det att om du hade pengar nu så skulle du köpa? Svaret kan bli: Ja. Säljaren säger: Jamen du behöver inte betala nu. Det är egentligen lång väntetid men du kan ta med dig produkten nu och betala senare. Säljaren har på så sätt vänt steken från att produkten för tillfället inte var köpbar för köparen till att produkten är köpbar. Det finns oftast hinder, men det finns oftast sätt att kringgå dessa hinder. Det är denna process som styr antal köp hos presumtiva köpare.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 11:51

Instämmer helt med petersteindl.
Och det där med "köpfärdiga" kunder och bara lite lätt fiskande lär man sig rätt snart att tyda och båda ska förstås behandlas med respekt för att på sikt skapa en bra förutsättning för många kommande affärer. Men man kan inte vinna alla.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-10 13:18

peetwa skrev:Jag gillar förövrigt hifi-skåne. Jag tycker att dom är roliga och det är roligt att dom klarar av ha hålla liv i butiken. Men om någon där ifrån mot all förmodan skulle läsa detta så får ni sluta dema högtalare asymetriskt placerade längst en list i taket.

Såvida de inte för gjorda för det förmodar jag?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-06-10 13:19

Objektivisten skrev:
bootstrap skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Peter Lyngdorf ?

Haha det hade fasen varit coolt det :) nä butiksägaren såklart :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-10 13:40

Naqref skrev:
peetwa skrev:Jag gillar förövrigt hifi-skåne. Jag tycker att dom är roliga och det är roligt att dom klarar av ha hålla liv i butiken. Men om någon där ifrån mot all förmodan skulle läsa detta så får ni sluta dema högtalare asymetriskt placerade längst en list i taket.

Mmm, det var dom givetvis inte. Men för folk som vill ha stativarna uppe på bokhyllan är det guldlyssning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 13:42

peetwa skrev:
Naqref skrev:

Mmm, det var dom givetvis inte. Men för folk som vill ha stativarna uppe på bokhyllan är det guldlyssning.

Är det en liten butik? Dåligt med utrymme?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 13:43

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-10 13:44

Flint skrev:
peetwa skrev:
Naqref skrev:

Är det en liten butik? Dåligt med utrymme?

Nä, egentligen inte. Men jag tror man låter golvarna stå i fokus.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-10 13:46

Nattlorden skrev:Bild

Han till höger tycker jag är hygglig.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-10 14:28

peetwa skrev:

Killen längst ner till höger verkar ju iaf bry sig om hur saker och ting fungerar, eller? 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 14:31

Å längst upp till vänster ser man lite rörpyttsar. Gör man inte det? Dom kan ju alltså inte vara helt under isen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Ett minst sagt intressant butiksbesök på Hifi-Skåne

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-10 14:36

Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker att situationen verkar konstig?

Antagligen inte.
Jag tyckte säljaren gjorde ungefär vad som kan förväntas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-10 14:38

Sist jag var på Hifi-Skåne fick jag ett mycket trevligt bemötande.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 14:45

Flint skrev:Å längst upp till vänster ser man lite rörpyttsar. Gör man inte det? Dom kan ju alltså inte vara helt under isen.

Tror dock att den där rörisen stått där de sista 15 åren, så det rör (haha) sig kanske mest om dekoration...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 14:53

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Å längst upp till vänster ser man lite rörpyttsar. Gör man inte det? Dom kan ju alltså inte vara helt under isen.

Tror dock att den där rörisen stått där de sista 15 åren, så det rör (haha) sig kanske mest om dekoration...

Javisst, för att inge pondus, status och mognad förstås. Inget slit och släng supermarket det här inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 14:56

Flint skrev:Javisst, för att inge pondus, status och mognad förstås. Inget slit och släng supermarket det här inte.

Alternativt för att dammiga stofiler skall känna sig som hemma... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 15:00

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Javisst, för att inge pondus, status och mognad förstås. Inget slit och släng supermarket det här inte.

Stofilernas pengar är det inget fel på.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-10 15:02

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Står mer rör där. Är de grå grejerna inte copland.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-10 15:05

De har brukat ha Copland, så det stämmer säkert.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 15:09

peetwa skrev:
Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Står mer rör där. Är de grå grejerna inte copland.

Jag tycker mig se en Quad-2 och kanske ett Quad-22 försteg men jae...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-10 15:46

Rörisen är mycket riktigt en Quad-II.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-10 15:54

Oki, vi pratar förbi varandra. I bild två är det en grå/"borstat silver" Copland CTA förstegs- slutstegskombination. Den med fem rattar. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-10 15:56

peetwa skrev: Den med fem rattar. :)

Högsta betyg m a o! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-10 17:01

peetwa skrev:Oki, vi pratar förbi varandra. I bild två är det en grå/"borstat silver" Copland CTA förstegs- slutstegskombination. Den med fem rattar. :)

Ja just ja. Lever Copland kvar som märke/tillverkare eller är det där begagnade saker.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-06-10 18:33

kris10an skrev:
peetwa skrev:

Killen längst ner till höger verkar ju iaf bry sig om hur saker och ting fungerar, eller? 8)

Det ser ut att vara Helmer Malmqvist? Eller?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-10 18:53

Flint skrev:
peetwa skrev:Oki, vi pratar förbi varandra. I bild två är det en grå/"borstat silver" Copland CTA förstegs- slutstegskombination. Den med fem rattar. :)

Ja just ja. Lever Copland kvar som märke/tillverkare eller är det där begagnade saker.

Copland lever kvar men inte på samma sätt som tidigare. De tillverkas inte i Växjö längre.

Användarvisningsbild
linoleum

Inläggav linoleum » 2011-06-10 19:54

Jag var inne på Hifi Skåne för några veckor ungefär 50/50 inställt på att köpa en pryl för 2300 om jag skulle få 300 kr rabatt. :P

Iaf, så hade de inte produkten inne för tillfället, men på mitt initiativ bad jag dem maila mig när de får in den igen. Inget svar på detta ännu iofs.

Eftersom det inte blev något köp nämnde jag att jag eventuellt är intresserad av att köpa en DAC och koppla via datorn. Jag sa att jag idag hade en Primare Pre 30 och Pioneer DV668. Då sa säljaren något som tyckte var lite märkligt:

"Dina spelare har ju några år på nacken och det har hänt ganska mycket på DAC fronten de senaste åren, så du kommer säkert få bättre ljud med en nyare DAC".

Kanske är det så, men jag förstår faktiskt inte varför 5 år hit och dit skulle göra skillnad. För övrigt tyckte jag båda säljarna var rätt så trevliga.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-06-11 00:46

petersteindl skrev:
Fjonkalicious skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Mvh

Filip

I en hifi-butik, som ju är att anses som en nischad specialistbutik, är nog de flesta besökare att anses som presumtiva köpare. Man kan räkna bort alla som kommer in i butiken för att t.ex. fråga efter vägen till något annat ställe i närheten men de som sätter sin fot i en hifibutik är de närmast sörjande samt presumtiva kunder på hifi av någon sort. Jag tror att de som sätter sin fot i en hifibutik redan har hifi och/eller är intresserade av begreppet d v s av ljud och/eller musik och/eller film.

Observera att jag särskiljer ljud från musik. Det är två helt olika begrepp som egentligen inte har med varandra att göra. Ljud uppstår i en del av hjärnan och musik i en annan. Det pratas i andra trådar om ljud kontra musik. Vissa tror att musikupplevelse är samma som ljudupplevelse. Högre ljudupplevelse skulle i så fall vara lika med högre musikupplevelse. Ofta är det snarast tvärtom. Specialistskivor med direktgravering o s v är de skivor man aldrig spelar då man vill lyssna på musik, men däremot då man vill lyssna på ljud eller få andra att lyssna på ljud t.ex. för att sälja sterio :)

Det är ju detta att personen som kommit till butiken är intresserad som en hifi-försäljare måste känna till eftersom säljaren då har annat krav på sig att agera. Är man totalentusiastisk själv och har ett klart och koncist budskap där resultatet d v s musikupplevelsen och/eller ljudet från en anläggning är så pass bra att det blir nästintill oemotståndligt så är en process redan inledd. Det har såtts ett frö. Nu är det frågan om vilken process som är inledd. Många kallar det för en säljprocess, men så är egentligen inte fallet. Det är en köpprocess som startats. Det är mycket stor skillnad på det. En köpprocess ligger enkom hos konsumenten d v s hos den som skall köpa. Oavsett om konsumenten har för avsikt att handla något eller inte. Konsumenten blir levande då tankar och drömmar startas och musik eller filmintresse finns. Då gäller det för säljaren att finna ut vad köparen kan tänkas köpa. Sedan är målet att hjälpa konsumenten så att säljaren gör produkten köpbar.

Detta borde säljarna lära sig. Säljare presenterar ofta produkter utifrån säljarens eget perspektiv men köparen har endast sitt eget perspektiv att utgå ifrån. Köparen undrar vad produkten innebär för denne. Ja, vad innebär produkten egentligen för köparen? Att sälja något innebär att förändra något i köparens liv. Det är alltså en förändring som skall ske. All förändring innebär tröghet och arbete och det gäller även inom mekaniken :) Förändringsbenägenheten är som störst med ökat missnöje med någonting och i synnerhet med ljudet eller med hur produkterna kanske inte passar hemma.

En frågeställning som denna skapar eftertanke: Om du fick drömma en liten önskedröm, hur skulle din stereo då se ut? Då skapar man ett tankefält i hjärnan hos köparen. Att drömma en liten önskedröm är väl inget farligt, eller? Vad en sådan dröm innebär är att konsumenten själv har gjort drömobjekten köpbara utan att säljaren ens varit inblandad. Sedan kan man som säljare låta köparen gå vidare i resonemanget och det gör man genom att skapa eftertanke hos köparen och eftertanke som skapar aha-upplevelser är som små trappsteg till nya nivåer. På så sätt kan konsumenten själv ringa in sitt behov. Då gäller det för säljaren att ställa upp på köparens behov och göra drömmen köpbar. Efter ett tag inser konsumenten att drömmen är realitet här och nu och det är i detta skede som förhandlingen börjar. Nu är det rakare frågor och värdering av köpeobjekten som gäller. Då gäller det för säljaren att helt fokusera på det som den presumtiva kunden anser vara värt för att ett köpebeslut skall inträffa. Man behöver inte ens ha en butik för att skapa köpetankar. Man kan t.o.m. göra det från en källarlokal.

På så sätt kan varje person som kommer in i en hifibutik eller i en källare styras mot sin egen vision. Säljaren låter konsumenten göra jobbet så att säga genom att tala om hur farleden ser ut så att köparen själv kan styra. Till slut är det pris kontra köparens värdering som gäller för att en transaktion skall ske. Då köparen är inne på att; jamen det här kan jag ju faktiskt uppnå och det fyller mina drömmars behov och pengarna finns, ja då är köpet nästan klart. Då finns det små triggers som utlöser köpetransaktionen.

Harryup och jag hade Ljudbutiken tillsammans. Harryup är en bra säljare d v s en som tillmötesgår köparen.

Jag kanske inte har svarat på din koncisa fråga men antalet presumtiva kunder av de som sätter sin fot i en hifibutik är exakt så många som säljaren anser det vara. Om säljaren anser det vara 1 på 100 så är det så eftersom säljaren själv styr det mot den siffran. En annan säljare kanske anser det vara 9 av 10 och det beror på att denne säljare styr processen till den siffran. Sedan kan man göra en undersökning och fråga alla säljare och därigenom få ett slags medelvärde som kanske är 20 %. Då skall man veta att för att 20 % skall uppnås så finns det de säljare som ligger långt över 50 %, ja ända upp till 90 %.

Köparen köper oftast inte hifi direkt på stående fot. Köparens köpeprocess är en mognadsprocess och det tar lite olika lång tid för olika köpare. Då gäller det för säljaren att haka på köparens process och hjälpa köparen i dens process. Köparen kan säga: Jag har inga pengar just nu. Säljaren kan då fråga: Har jag förstått dig rätt då, betyder det att om du hade pengar nu så skulle du köpa? Svaret kan bli: Ja. Säljaren säger: Jamen du behöver inte betala nu. Det är egentligen lång väntetid men du kan ta med dig produkten nu och betala senare. Säljaren har på så sätt vänt steken från att produkten för tillfället inte var köpbar för köparen till att produkten är köpbar. Det finns oftast hinder, men det finns oftast sätt att kringgå dessa hinder. Det är denna process som styr antal köp hos presumtiva köpare.

MvH
Peter

Väl uttryckt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-06-11 01:10

subjektivisten skrev:

Som någon skrev så är det oftast inte tillåtet, lite konstigt då det är helt vanlig konsumentupplysning mellan Hifi-intresserade. För vem vill råka besöka en butik som för ofta bemöter kunder illa oavsett vad du butiken kränger för något? Någon skrev också att man blir bemött olika beroende på vilka kläder man har på sig, riktigt dåligt tycker jag, men jag har alltid haft jäkligt svårt för snobbism av olika slag.
För övrigt så har jag bara två riktigt dåliga erfarenheter och det är Sontec och Audioconcept.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-11 02:13

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-06-11 05:44

För ca tre år sedan när jag hade jobbat ihop ett par tusenlappar på höstlovet, bestämde jag mig för att jag skulle köpa lite hifi. :)
Jag var intresserad av ett par AKG K271s och jag visste att en hifi-butik här i e-tuna råkade ha dem inne, till ett rimligt pris. Jag gick således dit och provlyssnade.
Jag tycker det var kul att jag blev så proffsigt bemött som jag blev, som parvel på 17 bast. Hade med mig några skivor och säljaren/ägaren av butiken kopplade upp lurarna till en schysst förstärkare och lät mig lyssna ifred. :) Självklart att det ska vara så egentligen, men ändå.
Tyvärr blev det inget köp den gången, jag köpte en beggad stereoförstärkare av en viss forummedlem istället.
Tror tyvärr att butiken (audioart) har gått i kk nu :( Synd för det var en bra butik med allt möjligt från studiomonitorer till hifi till mikar till hörlurar osv. Mycket trevlig personal också. Det finns en till hifi-butik här i stan som jag känner till men jag har inte varit inne och glott där än.

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2011-06-13 02:21

Nästa gång du skall handla något i HiFi-väg skulle jag tro att denna butik är en av de första du går till just på grund av bemötandet du tidigare fått. Dessutom har ju bemötandet också resulterat att du pratat väl om butiken i denna tråd och därigenom kanske ökat deras kundkrets.

Kommer för övrigt osökt att tänka på denna gamla goding:

http://youtu.be/dSINO6MKtco

/MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Återgå till Generellt om hifi