Moderator: Redaktörer
mx skrev:adzer skrev:ja
När då och varför?
mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
adzer skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
För att det oftast finns lösningar som ger bättre resultat i slutändan. Att dessa kostar enorma mängder pengar och kräver mycket tid att genomföra bryr sig folk inte om. "Är det inte bäst så är det ingen idé att ens försöka" mentaliteten är stor hos många.
För sådana personer som jag, där ekonomiska och platsmässiga tillgångar inte alltid finns så är en eq en mycket smidig lösning som kan förbättra ljudet avsevärt.
mx skrev:Strmbrg skrev:*) Och då kan det ju vara på sin plats att definiera vad man vill uppnå först.
Bli mer nöjd med ljudet.
mx skrev:Hehe, jag väckte frågan bara för att jag sett att många är negativt inställda
till equalizers. Vill reda ut varför.
Själv har jag slutat bry mig om anläggningen och lägger alla slantar och all tid
på att köpa ny musik (och lyssna på den).
adzer skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
För att det oftast finns lösningar som ger bättre resultat i slutändan. Att dessa kostar enorma mängder pengar och kräver mycket tid att genomföra bryr sig folk inte om. "Är det inte bäst så är det ingen idé att ens försöka" mentaliteten är stor hos många.
För sådana personer som jag, där ekonomiska och platsmässiga tillgångar inte alltid finns så är en eq en mycket smidig lösning som kan förbättra ljudet avsevärt.
Flint skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
Kan nog ha att göra med att den ofta hamnade hos gemene man med pottarna som en hängmatta och att det av finlirarna och puritanerna med korrekt uppfattning sågs som mycket billigt och nedvärderande.
bassman skrev:Flint skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
Kan nog ha att göra med att den ofta hamnade hos gemene man med pottarna som en hängmatta och att det av finlirarna och puritanerna med korrekt uppfattning sågs som mycket billigt och nedvärderande.
Det ligger mycket i det Flint!
Min första riktiga stereo var 70-80 horn + horn i mellan diskant register. En JVC reciver med SEA-kontrol (en fembandig eq). Den gjorde verkligen ett bra jobb och var ett villkor för att uppnå en gnutta hifi. Det spelade inte snyggt men kraftigt

KarlXII skrev:Flint skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
Det är därför man talar om PEQ numera, det är oerhört audiofilt.
KarlXII skrev:Den gamla grafiska eq:n klarade bara att ställa ljudstyrkan på vissa förinställda frekvenser, eller snarare spann av frekvenser.
På en parametrisk equalizer kan man ställa in exakt frekvens, styrka och bredd på spannet, dvs q-värdet.
Flint skrev:KarlXII skrev:Den gamla grafiska eq:n klarade bara att ställa ljudstyrkan på vissa förinställda frekvenser, eller snarare spann av frekvenser.
På en parametrisk equalizer kan man ställa in exakt frekvens, styrka och bredd på spannet, dvs q-värdet.
Har en känsla av att de flesta och även mycket få audiofiler kan hantera en parametrisk EQ och riktigt veta vad dom gör.
nadifierad skrev:En annan fördel med PEQ, är att de oftast jobbar digitalt.
Richard skrev:mx skrev:Varför har equalizers fått så dåligt rykte?
Inkom vissa läger ( som du ju vet) så är det dödsstraff om man använder equalizers, eller tonkontroller överhuvudtaget.
Du kommer inte till spikfots- himlen då.
Detta är förstås felaktigt- nästa alla skivor är väl inspelade i studios med rätt mediokra equalizers och andra effekter.
Man använder självklart equalizern om man vill det.
Hade du den påkopplad vid våran lyssning till Dynaudio 3.4 ?
Isådanafall är det ju ett klart bevis på att det kan bli väldigt bra resultat med eq.
Harryup skrev:Equalizer finns ju i minst 2 specifika grupper förutom dåliga och bra.
En oktavbands eller möjligen färre band kan man ju göra lite klangbalansförändringar med. Tersbands, ja då kan man börja angripa rumsproblem men det börjar bli ganska många att justera för att kompensera för olika inspelningar. Runt 33 reglar per kanal blir det normalt.
Och en Peq som inte har fasta frekvenser skulle jag inte använda till något annat än en vanlig inställning samt möjligen någon typ bio eller låg kvällslyssningsläge också om minne finns i apparaten för att lagra lite inställningar. Så ingen peq för att justera mellan olika skivor.
Tycker som vanligt det verkar som att de som inte har och inte prövat en eq tror att man måste vrida på allt jämt och att man blir tokig(are) av det.
Min peq kanske jag justerar så där en eller 2ggr per år om jag orkar. När högtalarna väl blir klara så blir det väl mer under ett tag för att sedan i princip "aldrig" justera den igen. Så skilj lite på de eq man vill ha för att justera för olika inspelningar och de som man vill ha för att justera för akustiska problem. De senare kan nog vem som helst leva med.
mvh/Harryup
mx skrev:Kimpost skrev:En EQ är guld värd. Speciellt om det rör sig om en parametrisk sådan. Det räddade mitt fotbolls-VM sist, genom att jag överraskande effektivt kunde filtrera bort de vedervärdiga vuvuzelorna.
Strmbrg skrev:Jag började fibbla lite med de funktioner som finns i datorns avspelningsprogram.
Där finns ju både en ekvalisator och en mängd andra, mer eller mindre begripliga saker.
Resultatet av fibblet blev att jag efter någon halvtimmes lattjande var tämligen less på't.
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Jag började fibbla lite med de funktioner som finns i datorns avspelningsprogram.
Där finns ju både en ekvalisator och en mängd andra, mer eller mindre begripliga saker.
Resultatet av fibblet blev att jag efter någon halvtimmes lattjande var tämligen less på't.
Ja du svarade ju själv på anledningen, om du inte visste vad du sökte, du vet inte vad man kan kompensera och du kanske inte känner till vilka av felen hemma som det är rimligt att det skall gå att kompensera för, då blir det ju bara lite trail and a lot of errors.
Att ställa in en eq tar lång tid och absolut bäst är ju att identifiera vad det är man skall kompensera för först.mvh/Harryup
Harryup skrev:Och en Peq som inte har fasta frekvenser skulle jag inte använda till något annat än en vanlig inställning samt möjligen någon typ bio eller låg kvällslyssningsläge också om minne finns i apparaten för att lagra lite inställningar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], hcl och 26 gäster