när CD va nytt.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

när CD va nytt.....

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-06-18 12:31

Jag minns när CD va nytt så sa de flesta att vinylerna lät mkt bättre och att CD lät skit. Så är det ju fortfarande fast av helt andra anledningar.

Intressant är nu när man läser spaltmeter efter spaltmeter med forumtext och lekmannajämförelser så är det just dessa utgåvor som hyllas som "oförstörda" och mest "äkta" eller ibland mest "vinyliga".......Steve Hoffmann music forum bland annat men många andra likaså.....
Tycker mig ha sett en och annan MasVis jämförelse som även visar en grfisk version av att dessa ugåvor i vissa avseenden är att föredra....

Eller har jag missuppfattat? när blev sanden guld kristina?

Användarvisningsbild
Hotspur

Re: när CD va nytt.....

Inläggav Hotspur » 2011-06-18 12:33

jimmyhoffa24 skrev:Jag minns när CD va nytt så sa de flesta att vinylerna lät mkt bättre och att CD lät skit.
Stämmer inte alls! De flesta var imponerade av CD:n, det var först ett par år senare som kritiska vinylröster i mängd började höras. Vad har denna tråden med hifi att göra, förresten?
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-06-18 12:42

Det är inte formatet CD som det är något fel på däremot så visar bl.a. MasVis att skivindustrin aktivt väljer att förstöra ljudkvaliten på CD i en betydligt högre grad än vad det är tekniskt möjligt att förstöra det på Vinyl, vilket är vinylens största fördel, enligt mig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-18 12:46

jimmyhoffa24 skrev:Jag minns när CD va nytt så sa de flesta att vinylerna lät mkt bättre och att CD lät skit. Så är det ju fortfarande fast av helt andra anledningar.

Intressant är nu när man läser spaltmeter efter spaltmeter med forumtext och lekmannajämförelser så är det just dessa utgåvor som hyllas som "oförstörda" och mest "äkta" eller ibland mest "vinyliga".......Steve Hoffmann music forum bland annat men många andra likaså.....
Tycker mig ha sett en och annan MasVis jämförelse som även visar en grfisk version av att dessa ugåvor i vissa avseenden är att föredra....

Eller har jag missuppfattat? när blev sanden guld kristina?

De hände när spelarna blev bättre än den här:

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-06-18 13:09

Fanns nog mängder med kassa CD-spelare i början. Analoga lågpassfilter som antivikningsfilter med kraftig fasvridning samt jitternivåer som nog i de flesta fall var klart hörbara.

Idag är det helt klart musikproduktionen som är problemet dock.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-18 13:26

Piotr skrev:Fanns nog mängder med kassa CD-spelare i början. Analoga lågpassfilter som antivikningsfilter med kraftig fasvridning samt jitternivåer som nog i de flesta fall var klart hörbara.

Jo, men frågan är hur dåliga dom var i jämförelse med "svenssons" vinylspelare och dom pressningarna man lyssna på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-06-18 13:26

Hotspur skrev:
jimmyhoffa24 skrev:Jag minns när CD va nytt så sa de flesta att vinylerna lät mkt bättre och att CD lät skit.
Stämmer inte alls! De flesta var imponerade av CD:n, det var först ett par år senare som kritiska vinylröster i mängd började höras. Vad har denna tråden med hifi att göra, förresten?

Vad har bra utgåvor på bra medium med hifi att göra?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-18 13:30

Jag gjorde nästan på en gång den första Sony-CD-spelaren kom ut en jämförelse mot samma skiva (LP då förstås) på en Luxman vinylsvarv. Tror att Sonyspelaren hette "CD-1" eller nå't och kostade runt 12 lappar. Hade räknat med att CD-spelaren skulle vara oändligt mycket bättre än vinylvarianten eftersom reklamen hade "lovat" det. Blev direkt besviken. Hade mycket svårt att skilja dom åt. Dom lät påfallande lika varandra.

Rättning.
Spelaren hette tydligen CDP-101.
http://www.cedmagic.com/history/sony-cdp-101.html

//
Senast redigerad av Flint 2011-06-18 13:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-06-18 13:37

Jag köpte min första cd-spelare 1989. Det var en philips. Jag minns att jag inte tyckte ljudet var lika bra som på vinylskiva, som om det rullade av lite uppåt och att man tappade lite i öppenhet i ljudet. Men fördelarna med att slippa knaster, samt att kunna starta, stoppa, byta spår och snabbspola med en fjärr övervägde ändå. Dessutom hade cd-spelaren inbyggd volymkontroll som också kunde styras från fjärren och det hade inte min gamla 70-tals förstärkare. På den tiden när jag var 17 bast brydde jag mig inte så mycket om ljudet lät hifi, utan musiken stod i centrum istället. Det var roligare då. :)

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2011-06-18 13:51

Flint skrev:Jag gjorde nästan på en gång den första Sony-CD-spelaren kom ut en jämförelse mot samma skiva (LP då förstås) på en Luxman vinylsvarv. Tror att Sonyspelaren hette "CD-1" eller nå't och kostade runt 12 lappar. Hade räknat med att CD-spelaren skulle vara oändligt mycket bättre än vinylvarianten eftersom reklamen hade "lovat" det. Blev direkt besviken. Hade mycket svårt att skilja dom åt. Dom lät påfallande lika varandra.

Rättning.
Spelaren hette tydligen CDP-101.
http://www.cedmagic.com/history/sony-cdp-101.html

//

Fast det berodde förmodligen på att skivorna var pressade från samma analoga master, som i sin tur främst var tänkt att hamna på vinyl?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-18 13:55

Hotspur
Ja. Det var så jag tolkade det. Men den insikten sköt reklamen lite i sank. Vad var då cd-skivan egentligen bättre på, för lyssnaren? Att skivindustrin gnuggade händerna var ju inte så svårt att inse, men det får dom äta upp nu istället.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-18 14:01

Jag dröjde till 1990 med att köpa en CD-spelare.

Begrep inte varför jag skulle ha en sån, när jag redan hade en skivspelare och därmed en massa vinylskivor.

Har alltid varit mycket sen att ta till mig ny teknik.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-18 14:07

Strmbrg skrev:Jag dröjde till 1990 med att köpa en CD-spelare.

Begrep inte varför jag skulle ha en sån, när jag redan hade en skivspelare och därmed en massa vinylskivor.

Har alltid varit mycket sen att ta till mig ny teknik.

Jag väntade till 1988 med mitt första cd-spelarköp. I början fanns det ju inte så många skivor heller att välja mellan. Det var mest "glidarna" och de självutnämnda "experterna" som kostade på sig det perfekta ljudet i början vilket dom gärna lät upplysa oss andra om. Men så är det väl med allt nytt, drar till sig "profilisterna".

Jorgen

Inläggav Jorgen » 2011-06-18 14:27

Tacksamt för CD-haussen var bl.a. att Dire Straits kom med Brothers skivan, ungefär som Avatar filmen är för att boosta försäljningen av blå ray/ platt TV.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-18 15:05

Jag insåg att jag behövde en CD-spelare när jag såg att Fagens Nightfly fanns på CD. Jag köpte den genast. Detta var hösten -83. Sedan var det bara att stega in hos Ljudmakarn och köpa en NAD 5200! Jag har den kvar fortfarande, på vinden.

Att CD:n och LP:n lät så lika, sånär som på störnivån, tyckte jag var ett friskhetstecken. Det jag ville åt var att slippa knastret och spraket. Sedan dess spelar jag inte LP, om jag slipper.

Jag tycker fortfarande att den är snygg! Och precis så enkel att använda som saker ska vara.

http://nadelectronics.com/products/cd-players/5200-CD-Player/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-06-18 15:20

Jag hade ingen brådska heller och köpte min första CD-spelare -94.

Haft totalt fyra varav två kvar. Sista jag köpte var runt åtta-tio år sedan.

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-06-18 15:23

Piotr skrev:Jag hade ingen brådska heller och köpte min första CD-spelare -94.

Haft totalt fyra varav två kvar. Sista jag köpte var runt åtta-tio år sedan.

/Peter

Oj. Min byteskarusell ser ut så

NAD 5200: 1983-1990
Marantz CD80: 1990-fortfarande

Kanske dags att byta? 8O
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-18 15:53

Flint skrev:Hotspur
Ja. Det var så jag tolkade det. Men den insikten sköt reklamen lite i sank. Vad var då cd-skivan egentligen bättre på, för lyssnaren?

Att det kunde vara svårt att höra skillnad på viss typ av musik när samma master använts är väl inte så konstigt, om det i många fall var mastern som satte gränsen och samma master använts.
Möjligheter till mycket större dynamik, lägre brus, frihet från slitage/knaster osv var och är påtagliga fördelar hos Cd:n, väldigt uppenbart på dynamiska inspelningar med blandade starka och tysta passager. För min del, tyckte jag att det mesta lät bättre på Cd, särskilt dynamisk musik. Jämför man hur pop/rock-vinyler brukar låta i innerspåren, så faller vinylen ofta pladask i sörjan av störningar, dist och sunkig diskant.

Cd:n var och är i mina öron bättre på allt (hörbart) när det gäller att efterlikna det som spelas in på den. En billig cd-spelare har ofta lätt att hävda sig mot en dyr vinylspelare, om man ger dem båda välljudande material att spela.
Vinylens störningar har möjligen den fördelen att det kan hjälpa att ta en del fokus från fulheter som man graverat in eller som uppstått. En annan svaghet som kan vara en fördel är att utstyrbarheten är begränsad i diskanten. Det går helt enkelt inte att diskanthöja hur som helst.
Låter Cd:n sämre än vinyl beror det på att man matat den med något sämre eller att man har använt synnerligen sunkig utrustning för slutbearbetning av cd-versionen.

Jag genomförde ett par blindtestlika lyssningar i bekantskapskretsen redan i slutet på 80-talet. Alla (de få) var eniga om att skillanden var minimal och oväsentlig, före och efter att en vinyl passerat A/D/A genom en DAT-spelare. Någon, som först hävdade att Cd:n och digitaltekniken var direkt olämplig för återgivning av musik, backade helt när han hört hur en bra vinylskiva lät när den passerat DAT-spelaren. Inte hördes alla de där ettorna och nollorna, inte lät det vasst och hårt. -Det lät ju likadant, tycktes det nu!
-DATspelaren var den första Casion med riktigt sunkig 15-bitars A/D, ska tilläggas... (tror det var 15-bitars A/D, fast det hörbara bitfraset började nog redan vid 13-14 bitar)...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-18 16:08

Piotr skrev: Analoga lågpassfilter som antivikningsfilter med kraftig fasvridning

Det är nog inget stort problem. Även lågpassfiltret i en pickupnål fasvrider, men det har jag aldrig hört någon kommentera.

Har någon gjort vettiga tester av fasvridning däruppe? Jag tror nämligen att den inte hörs alls.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-18 16:14

RogerJoensson skrev:-DATspelaren var den första Casion med riktigt sunkig 15-bitars A/D, ska tilläggas... (tror det var 15-bitars A/D, fast det hörbara bitfraset började nog redan vid 13-14 bitar)...

Aha, hörde du "bitfras" så var det dessutom inte en representant för vad CD-systemet kan, för då måste det ha saknats ditherbrus.

"Bitfras" är något som inte finns alls i en riktig implementation av en AD-DA-kedja. Det försvinner helt med ditherbrus.

(Jag är lite nyfiken på hur testet som framkallade "bitfraset" gick till, kan du berätta?)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-18 16:15

RogerJoensson
Du pratar med facit i hand. Jag pratade om den första jämförelsen mellan CD och vinyl 1982. Med facit i hand anser jag subjektivt att vinyl är helt överlägset CD som korrekt musikförmedlande lagringsmedium.
Senast redigerad av Flint 2011-06-18 16:16, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-18 16:15

Jag verkar i alla fall vara i det närmaste okänslig för den typen av fasvridning, även en del "snackare" som jag låtit A/B lyssna genom en relativt enkel A/D/A har insett att det faktiskt eller nog inte är ett så stort problem i praktiken att man behöver lägga så mycket energi på det.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-18 16:18

Flint skrev:RogerJoensson
Du pratar med facit i hand. Jag pratade om den första jämförelsen mellan VD och vinyl 1982. Med facit i hand anser jag subjektivt att vinyl är helt överlägset CD som korrekt musikförmedlande lagringsmedium.

För mig var första upplevelsen, något år senare (83-84): -Wow vilken upplösning! Fast djup bas, utan buller. Ren diskant. Ingen ökande innerspårsdist. Inget störande knaster heller. Tyvärr var sedan en del Cd-utgåvor besvikelser...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-18 16:32

Svante skrev:"Bitfras" är något som inte finns alls i en riktig implementation av en AD-DA-kedja. Det försvinner helt med ditherbrus.

(Jag är lite nyfiken på hur testet som framkallade "bitfraset" gick till, kan du berätta?)

Det var enkelt kopplat RIAA-DAT-Förstärkare, med en switch för bypass.
Vem säger at Casios implementation var "riktig"... :) De tidiga DAT-spelarna saknade ofta ditherbrusgenerator...
Bruset från en vanlig vinylskiva var dock tillräckligt för att skaka om bitarna tillräckligt, om man styrde ut väl. Det var precis på gränsen med Casion.
Om man spelade in från en Cd-spelare hördes frasandet tydligt i tysta passager och vid uttoningar (zzzzZZZZZ____).
Det var alltså väldigt långt ifrån vad en bra Cd kan prestera!

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2011-06-18 16:48

RogerJoensson skrev:
Flint skrev:RogerJoensson
Du pratar med facit i hand. Jag pratade om den första jämförelsen mellan VD och vinyl 1982. Med facit i hand anser jag subjektivt att vinyl är helt överlägset CD som korrekt musikförmedlande lagringsmedium.

För mig var första upplevelsen, något år senare (83-84): -Wow vilken upplösning! Fast djup bas, utan buller. Ren diskant. Ingen ökande innerspårsdist. Inget störande knaster heller. Tyvärr var sedan en del Cd-utgåvor besvikelser...

+1

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-18 17:00

Jag var tidigt ute och köpte cd-spelare 1984.
Minnet sviker. Jag minns inte ens vad det var för märke men den var lik den på bilden här ovan. Men Hitachi..? Har för mig att det fanns flera med samma formfaktor på den tiden.

Jag tyckte det lät skitbra! Inget brus, knäpp eller rundgång. Fantastiskt!
Å andra sidan körde jag nog inte mer avancerat material än rock å syntpop å sånt. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
jimmyhoffa24

Inläggav jimmyhoffa24 » 2011-06-18 17:50

Jag minns att det som avgjorde för mig va att jag kunde byta låt från soffan och inte behövde gå upp för att vända :-)
Skall tilläggas att jag bodde hemma fortfarande och hade ett rum på 3 x 3 m ungefär så det va riktigt jobbig ;-)

Jag tycker fortfarande att CD är enklare, smidigare, hanterbarare, repeterbarare, mindre utrustningskänsligare, mindre knaster, renare på alla vis.........

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-18 19:33

KarlXII skrev:Jag var tidigt ute och köpte cd-spelare 1984...

Jag var tidigt ute och lyssnade, bland annat på ett LTS-möte, i Göteborg. Jag, som från början tänkte köpa "det perfekta ljudet", blev starkt tveksam när jag hörde hur CD verkligen lät. Det dröjde till -92 innan jag köpte en cd-spelare (trots att jag köpte några skivor redan året innan) och då köpte jag det billigaste som gick att uppbringa, enbart för att spela upp de cd´s jag köpt.

Vad jag inte visste/tänkte på då är att det inte finns något som garanterar att det är samma mix som finns på cd´n som på vinylen. Det vet vi inte än idag och det fortfarande svårt att dra några slutsatser, om vi bortser från typ knaster.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-06-18 20:00

Svante skrev:
Piotr skrev: Analoga lågpassfilter som antivikningsfilter med kraftig fasvridning

Det är nog inget stort problem. Även lågpassfiltret i en pickupnål fasvrider, men det har jag aldrig hört någon kommentera.

Har någon gjort vettiga tester av fasvridning däruppe? Jag tror nämligen att den inte hörs alls.

Har inte hört eller undersökt det själv och klev som sagt på tåget sent själv.

Har hört och läst från flera håll att det var ett problem i tidiga CD-spelare, tror det nämns i sleevenotes till den där "Oförfalskat" bla.

Enligt LTS skall den där DA/AD'n Lynx Auroras stora fel vara kraftig fasvridning i toppen.

/Peter

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-18 20:03

Bill50x skrev:
KarlXII skrev:Jag var tidigt ute och köpte cd-spelare 1984...
Vad jag inte visste/tänkte på då är att det inte finns något som garanterar att det är samma mix som finns på cd´n som på vinylen. Det vet vi inte än idag och det fortfarande svårt att dra några slutsatser, om vi bortser från typ knaster.

Jag tog precis fram min gamla nöd-vinylspelare som behövde en ny rem vilket jag hade skaffat på postorder från USA, rippade ett par skivor och konstaterade snabbt att det nog väldigt sällan är samma master på vinyl som CD.

Lyssna själv:

http://xeizo.com/blogg/?p=1646

Allt är normaliserat till 0dB, ändå måste man dra på en hel del för att det skall bli "högt"(och då låter det förbaskat kraftfullt). Gemene CD-utgåva av vad som helst, garanterat även av dessa två skivor, låter mer "högt" redan från början och eftersom det inte kan bli högre än 0dB så är det alltså dynamik som man tagit bort i CD-versionen.

Lite konstigt egentligen eftersom CD klarar av att återge mycket mer dynamik än LP, ändå har CD-utgåvorna mindre dynamik. Jag förmodar att alla radio/TV/reklam-skolade ljudtekniker och skivbolagens liststatistik är boven. På vinyltiden var branschen inte lika vetenskaplig när det gäller vinstmaximering.

Jag har kvar en del gamla CD från tidigt 80-tal och de har ungefär samma typ av dynamik som LP-skivorna ovan, ett bra exempel är allra första utgåvan av "The Wall" som jag har på CD. Fulldynamik på den.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-18 20:05

Piotr skrev:Har inte hört eller undersökt det själv och klev som sagt på tåget sent själv.

Har hört och läst från flera håll att det var ett problem i tidiga CD-spelare, tror det nämns i sleevenotes till den där "Oförfalskat" bla.

Enligt LTS skall den där DA/AD'n Lynx Auroras stora fel vara kraftig fasvridning i toppen.

/Peter

Det stämmer det där med fasvridningar, just det problemet löstes helt när man började med 8-faldig översampling mot slutet av 80-talet. Alla DAC-ar idag har minst 8-faldig översampling internt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-18 20:24

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:"Bitfras" är något som inte finns alls i en riktig implementation av en AD-DA-kedja. Det försvinner helt med ditherbrus.

Vem säger at Casios implementation var "riktig"... :) De tidiga DAT-spelarna saknade ofta ditherbrusgenerator...
Bruset från en vanlig vinylskiva var dock tillräckligt för att skaka om bitarna tillräckligt, om man styrde ut väl. Det var precis på gränsen med Casion.
Om man spelade in från en Cd-spelare hördes frasandet tydligt i tysta passager och vid uttoningar (zzzzZZZZZ____).

Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-18 20:33

Svante skrev:
RogerJoensson skrev:

Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.

Är det någon som minns Philips DCC-kassett? Var inte den bara 10-bitars? Som Nicam-ljudet. Lät det frasigt?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-18 21:29

Svante skrev:Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.

Av nivån, där fraset hördes, att döma...
Jag har byggt och trixat en del med 8, 12, 16 bitars-omvandlare och tyckte mig kunna uppskatta ungefär vid vilka nivåer eländet uppträdde. Bra mycket sämre än de bättre DAT-spelarna. Ingen exakt angivelse, bara en illustration i att omvandlarna var rätt kassa.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-18 21:37

xeizo skrev:Är det någon som minns Philips DCC-kassett? Var inte den bara 10-bitars? Som Nicam-ljudet. Lät det frasigt?

DCC bygde väl på en mp3/Minidisc-liknande kompressionsmetod i flera frekvensband. Inte enbart på förgrovade steg.
Nicam var väl 14-bitars sampling (eller 16?) omvandlad och utsänd med 10bitar (med hjälp av ett register med en viss funktion).
Frasandet uppträder mest hörbart på svaga signaler om man inte tillfört tillräckligt med brus/ditherbrus eller om omvandlaren har allt för grava ojämnheter stegen emellan. Inte ens åttabitars omvandling frasar om det är "rätt" implementerat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-18 21:50

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.

Av nivån, där fraset hördes, att döma...
Jag har byggt och trixat en del med 8, 12, 16 bitars-omvandlare och tyckte mig kunna uppskatta ungefär vid vilka nivåer eländet uppträdde. Bra mycket sämre än de bättre DAT-spelarna. Ingen exakt angivelse, bara en illustration i att omvandlarna var rätt kassa.

Ok!

Återgå till Generellt om hifi