Moderator: Redaktörer
Stämmer inte alls! De flesta var imponerade av CD:n, det var först ett par år senare som kritiska vinylröster i mängd började höras. Vad har denna tråden med hifi att göra, förresten?jimmyhoffa24 skrev:Jag minns när CD va nytt så sa de flesta att vinylerna lät mkt bättre och att CD lät skit.
jimmyhoffa24 skrev:Jag minns när CD va nytt så sa de flesta att vinylerna lät mkt bättre och att CD lät skit. Så är det ju fortfarande fast av helt andra anledningar.
Intressant är nu när man läser spaltmeter efter spaltmeter med forumtext och lekmannajämförelser så är det just dessa utgåvor som hyllas som "oförstörda" och mest "äkta" eller ibland mest "vinyliga".......Steve Hoffmann music forum bland annat men många andra likaså.....
Tycker mig ha sett en och annan MasVis jämförelse som även visar en grfisk version av att dessa ugåvor i vissa avseenden är att föredra....
Eller har jag missuppfattat? när blev sanden guld kristina?

Piotr skrev:Fanns nog mängder med kassa CD-spelare i början. Analoga lågpassfilter som antivikningsfilter med kraftig fasvridning samt jitternivåer som nog i de flesta fall var klart hörbara.
Hotspur skrev:Stämmer inte alls! De flesta var imponerade av CD:n, det var först ett par år senare som kritiska vinylröster i mängd började höras. Vad har denna tråden med hifi att göra, förresten?jimmyhoffa24 skrev:Jag minns när CD va nytt så sa de flesta att vinylerna lät mkt bättre och att CD lät skit.
Flint skrev:Jag gjorde nästan på en gång den första Sony-CD-spelaren kom ut en jämförelse mot samma skiva (LP då förstås) på en Luxman vinylsvarv. Tror att Sonyspelaren hette "CD-1" eller nå't och kostade runt 12 lappar. Hade räknat med att CD-spelaren skulle vara oändligt mycket bättre än vinylvarianten eftersom reklamen hade "lovat" det. Blev direkt besviken. Hade mycket svårt att skilja dom åt. Dom lät påfallande lika varandra.
Rättning.
Spelaren hette tydligen CDP-101.
http://www.cedmagic.com/history/sony-cdp-101.html
//
Strmbrg skrev:Jag dröjde till 1990 med att köpa en CD-spelare.
Begrep inte varför jag skulle ha en sån, när jag redan hade en skivspelare och därmed en massa vinylskivor.
Har alltid varit mycket sen att ta till mig ny teknik.
Piotr skrev:Jag hade ingen brådska heller och köpte min första CD-spelare -94.
Haft totalt fyra varav två kvar. Sista jag köpte var runt åtta-tio år sedan.
/Peter
Flint skrev:Hotspur
Ja. Det var så jag tolkade det. Men den insikten sköt reklamen lite i sank. Vad var då cd-skivan egentligen bättre på, för lyssnaren?
Piotr skrev: Analoga lågpassfilter som antivikningsfilter med kraftig fasvridning
RogerJoensson skrev:-DATspelaren var den första Casion med riktigt sunkig 15-bitars A/D, ska tilläggas... (tror det var 15-bitars A/D, fast det hörbara bitfraset började nog redan vid 13-14 bitar)...
Flint skrev:RogerJoensson
Du pratar med facit i hand. Jag pratade om den första jämförelsen mellan VD och vinyl 1982. Med facit i hand anser jag subjektivt att vinyl är helt överlägset CD som korrekt musikförmedlande lagringsmedium.
Svante skrev:"Bitfras" är något som inte finns alls i en riktig implementation av en AD-DA-kedja. Det försvinner helt med ditherbrus.
(Jag är lite nyfiken på hur testet som framkallade "bitfraset" gick till, kan du berätta?)
RogerJoensson skrev:Flint skrev:RogerJoensson
Du pratar med facit i hand. Jag pratade om den första jämförelsen mellan VD och vinyl 1982. Med facit i hand anser jag subjektivt att vinyl är helt överlägset CD som korrekt musikförmedlande lagringsmedium.
För mig var första upplevelsen, något år senare (83-84): -Wow vilken upplösning! Fast djup bas, utan buller. Ren diskant. Ingen ökande innerspårsdist. Inget störande knaster heller. Tyvärr var sedan en del Cd-utgåvor besvikelser...
KarlXII skrev:Jag var tidigt ute och köpte cd-spelare 1984...
Svante skrev:Piotr skrev: Analoga lågpassfilter som antivikningsfilter med kraftig fasvridning
Det är nog inget stort problem. Även lågpassfiltret i en pickupnål fasvrider, men det har jag aldrig hört någon kommentera.
Har någon gjort vettiga tester av fasvridning däruppe? Jag tror nämligen att den inte hörs alls.
Bill50x skrev:Vad jag inte visste/tänkte på då är att det inte finns något som garanterar att det är samma mix som finns på cd´n som på vinylen. Det vet vi inte än idag och det fortfarande svårt att dra några slutsatser, om vi bortser från typ knaster.KarlXII skrev:Jag var tidigt ute och köpte cd-spelare 1984...
Piotr skrev:Har inte hört eller undersökt det själv och klev som sagt på tåget sent själv.
Har hört och läst från flera håll att det var ett problem i tidiga CD-spelare, tror det nämns i sleevenotes till den där "Oförfalskat" bla.
Enligt LTS skall den där DA/AD'n Lynx Auroras stora fel vara kraftig fasvridning i toppen.
/Peter
RogerJoensson skrev:Svante skrev:"Bitfras" är något som inte finns alls i en riktig implementation av en AD-DA-kedja. Det försvinner helt med ditherbrus.
(Jag är lite nyfiken på hur testet som framkallade "bitfraset" gick till, kan du berätta?)
Det var enkelt kopplat RIAA-DAT-Förstärkare, med en switch för bypass.
Vem säger at Casios implementation var "riktig"...De tidiga DAT-spelarna saknade ofta ditherbrusgenerator...
Bruset från en vanlig vinylskiva var dock tillräckligt för att skaka om bitarna tillräckligt, om man styrde ut väl. Det var precis på gränsen med Casion.
Om man spelade in från en Cd-spelare hördes frasandet tydligt i tysta passager och vid uttoningar (zzzzZZZZZ____).
Det var alltså väldigt långt ifrån vad en bra Cd kan prestera!
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Svante skrev:"Bitfras" är något som inte finns alls i en riktig implementation av en AD-DA-kedja. Det försvinner helt med ditherbrus.
Det var enkelt kopplat RIAA-DAT-Förstärkare, med en switch för bypass.
Vem säger at Casios implementation var "riktig"...De tidiga DAT-spelarna saknade ofta ditherbrusgenerator...
Bruset från en vanlig vinylskiva var dock tillräckligt för att skaka om bitarna tillräckligt, om man styrde ut väl. Det var precis på gränsen med Casion.
Om man spelade in från en Cd-spelare hördes frasandet tydligt i tysta passager och vid uttoningar (zzzzZZZZZ____).
Det var alltså väldigt långt ifrån vad en bra Cd kan prestera!
Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.
Svante skrev:Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.
xeizo skrev:Är det någon som minns Philips DCC-kassett? Var inte den bara 10-bitars? Som Nicam-ljudet. Lät det frasigt?
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.
Av nivån, där fraset hördes, att döma...
Jag har byggt och trixat en del med 8, 12, 16 bitars-omvandlare och tyckte mig kunna uppskatta ungefär vid vilka nivåer eländet uppträdde. Bra mycket sämre än de bättre DAT-spelarna. Ingen exakt angivelse, bara en illustration i att omvandlarna var rätt kassa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster