Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Har ett steg som fungerar men som jag inte använder längre, står i racket och ser ....ja.....grått ut.
Aerob skrev:sprudel skrev:Rydberg skrev:Har ett steg som fungerar men som jag inte använder längre, står i racket och ser ....ja.....grått ut.
Kanske något för herr Sprudel att pröva?
Nune skrev:Något som kan vara spännande att veta är vad reparationerna kostat och har dom varit friska efter en reparation?
Morello skrev:det är ofta samma transistor som brunnit upp pga för mycket värme.
Komorok skrev:Jag har två. Det ena har det rykt en trissa på som fick bytas. Det andra har
fungerat felfritt ännu så länge. Ska man köra NAD208 bör man ha reservsteg
att tillgå.
Röstade fö. på alternativ två.
boom skrev:Komorok skrev:Jag har två. Det ena har det rykt en trissa på som fick bytas. Det andra har
fungerat felfritt ännu så länge. Ska man köra NAD208 bör man ha reservsteg
att tillgå.
Röstade fö. på alternativ två.
Ställer man stegen uppe på en baslådor så kan man väl räkna med problem .
Magnus_L skrev:Inga problem med min heller. Kanske blev de som producerades i slutet mycket bättre kvalitetsmässigt?
OT.
Även min Denon 2105 fungerar utan problem. Har dock apparaterna avstängda när de inte används, enligt teorin ska väl dock hållbarheten bli bättre av att låta de stå på.
Nattlorden skrev:Jag stänger av.
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Jag stänger av.
För att spara ström eller för att det är bättre för förstärkaren, eller kanske både ock? I huset värmde NAD´en och ett Krell försteg gillestugan, så det gjorde inte så mycket att de var påslagna 24/7 ur energisynpunkt. Funderar på om min 208:a (och andra apparater) kommer att leva längre om jag slår av den emellanåt. Ibland kan det gå ett par dagar utan lyssning.
Laila skrev:Tex.elektrolytkondensatorer mår nog som bäst om de
är kontinuerligt spänningssatta . . har jag fått för
mig . . . alltså mår de som bäst när förstärkaren är
påslagen . . tror jag . . . eller rättare sagt . . . detta
är nog tyvärr ett faktum. Hur det är med förstärkarens
övriga komponenter vill jag dock låta vara osagt . . .
(Kan nämna att jag har haft en Tandberg 3000A
effektförstärkare(serienr. 001234) påslagen i drygt 20år
(med undantag för kortare uppehåll vid flytt etc.) å den
fungerar utmärkt även i dag . . . slår på den då å då även
om jag inte använder den som "huvudstärkare" sedan
några år).
Vinylcalle skrev:
. . . . .
Jag tror att det mår bäst av att slås av när det inte ska användas på några timmar men inte heller står strömlöst i månader.
MvH Carl
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Jag stänger av.
För att spara ström eller för att det är bättre för förstärkaren, eller kanske både ock? I huset värmde NAD´en och ett Krell försteg gillestugan, så det gjorde inte så mycket att de var påslagna 24/7 ur energisynpunkt. Funderar på om min 208:a (och andra apparater) kommer att leva längre om jag slår av den emellanåt. Ibland kan det gå ett par dagar utan lyssning.
IngOehman skrev:Jag vågar inte lova något, men att reparatören förstått att man gör
klokt i att löda om alla lödpunkter, är hoppfullt.
Vh, iö
hifikg skrev:Nattlorden skrev:...just effektförstärkare har jag (inte NAD) erfarenhet av katastrofala sönderfall.
Vad kan hända? Kan de verkligen börja brinna? Bör jag hasa mig ner i lyssningsrummet och stänga av genast?
Morello skrev:[quot
Jag tror inte någon 208-ägare är beredd att betala den tid det skulle ta att löda om alla lödningar.
P1200VB skrev:Morello skrev:[quot
Jag tror inte någon 208-ägare är beredd att betala den tid det skulle ta att löda om alla lödningar.
Rent hypotetiskt, hur många timmar skulle det ta och ungefär hur mycket skulle det kosta om man fick för sig att göra det?
Morello skrev:Kankr runt 5-10 kkr, men frågan är: varför?
Från en som mekat en hel del med 208 vill jag påstå att det är ett ovanligt fel - tvärt emot vad som påstås från vissa håll.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster