Hificomponents i skatteknipa - läs deras brev

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Hificomponents i skatteknipa - läs deras brev

Inläggav Hetsporren » 2004-12-15 08:37

Bästa kund,

Ni har köpt en/flera produkter

Invoice-No.
Product
Invoice-Date
Currency
Net Amount
VAT 16 v.H.
Gross Amount

VERS01XXX344
Yamaha RX-V 530 RDS schwarz

02.07.2002
EUR
333,62
53,38
387

ur vårt sortiment till en momssats på 16%.

Felaktig rådgivning av vår skatterådgivare har med hänvisning till distansförsäljningsregeln i Tyskland (§ 3c tyska momslagen) lett till ett ansvarsförsäkringsfall.

På våra fakturor till kunder inom EU borde vi beräknat respektive lands momssats, men har felaktigt beräknat 16% moms på samtliga fakturor.

Invoice-No.
Product
Invoice-Date
Currency
Net Amount
VAT 25 v.H.
Gross Amount

VERS010XXX44

02.07.2002
EUR
333,62
83,41
417,03

Denna momsdifferens kan vi enligt gällande rätt inte fordra av Er som slutkund.

Genom en kort skriftlig bekräftelse kan Ni stödja oss i processen gentemot vår skatterådgivare och göra regresskravet gällande. Vår advokat har prövat det rättsliga läget och har bett oss att inhämta denna för Er icke förbindliga bekräftelse.

Vi ber Er att skicka den bifogade bekräftelsen tillbaka till oss per fax eller brev. I bekräftelsen intygar Ni att varan hade köpts även till den korrekta högre svenska momssatsen på 25 %.

Vi vore mycket tacksamma om Ni å det snaraste hade möjlighet att hjälpa oss med detta. För vidare frågor, kontakta oss gärna via mail på VAT@hificomponents.de.

För Ert engagemang - Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Gabriele Laucht

Bekräftelse enligt riktlinje avseende distansförsäljning enligt § 3c, tyska momslagen.

Härmed intygar jag

Namn

Gentemot HiFI Components Bernhard Vehns GmbH, München,

att den erhållna produkten inköpt till 16 % moms

Fakturanummer
Produkt
Fakturadatum
Valuta
Nettobelopp
Moms 16%
Summa total

VERS010XXX44

02.07.2002
EUR
333,62
53,38
387

hade köpts även till den högre, korrekta svenska momssatsen på 25 %.

Fakturanummer
Produkt
Fakturadatum
Valuta
Nettobelopp
Moms 25 %
Summa total

VERS010XXX44

02.07.2002
EUR
333,62
83,41
417,03

Namn

Datum

Underskrift

Tack sa mycket pa förhand en replik till 22. December 2004.

Vänligen sänd bekräftelsen till följande e-mailadress: VAT@hificomponents.de,

per fax: +49 – 89 74 85 38 –315, eller per brev till HiFi Components Bernhard Vehns GmbH,

Finanzabteilung, Ohmstrasse 14, D-80802 München.

Gärna även vid vart advokat Herrn Volker Siegel under e-mailadress: ra-siegel@web.de.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-15 09:18

Mja brevet i sig innebär givetvis inte att de är i knipa, även om det är lätt att dra den slutsatsen.

När ett företag säljer över ett visst belopp / år (100.000 Euro ?) till ett visst land så måste företaget betala det landets momssats. Detta är skrivet mycket tydligt i regelverken inom EU. Så de har helt enkelt inte gjort läxan ordentligt.

Hur tillvida HiFiComponents blir skyldiga att nu erlägga mellanskillnaden mellan 16% och 25% (vilket mycket väl kan vara mer än deras förtjänst på försäljningen) är ju en annan fråga som jag faktiskt inte kan svara på...

Men konsumenten lär klara sig utan några som helst problem.

Att skriva under eller inte är upp till var och en, men jag skulle nog inte skriva under.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-15 09:55

Tja, det gäller ju inte att ljuga och påstå att man har köpt det till svensk moms utan bara att man skulle köpt i vilket fall som.

Varför skulle man inte kunna göra dem den tjänsten i retur ( i alla fall om man är nöjd med köpet? ) ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-15 11:27

Nattlorden skrev:Tja, det gäller ju inte att ljuga och påstå att man har köpt det till svensk moms utan bara att man skulle köpt i vilket fall som.

Varför skulle man inte kunna göra dem den tjänsten i retur ( i alla fall om man är nöjd med köpet? ) ?

Var det inte just det man gjorde: Valde en leverantör tack vare dess låga pris - vilket inkluderar den lägre skattesatsen (moms) ??? För om varan var 9% dyrare (skillnaden på momsen) hade du då inte vänt dig någon annan stans ???

Mao finns inget som helst skäl att skriva under "bara för att vara bussig" (jag skulle inte bli det minsta förvånad om ett sådant dokument kommer att användas i någon knäpp koppling mot t.ex. Skatteverket och så åker man säkert på någon avgift i alla fall - skulle vara sååå typiskt Sverige).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-15 11:43

Det kanske hade varit billigt ändå?

Fast du kanske tycker att det är bra om myndigheterna börjar jaga fler och fler firmor för att det är lönsamt att driva in moms. (Som bara måste betalas till köparens lands momssats ifall man säljer mycket dit.) I så fall blir det ju färre och färre ställen för oss att handla ifrån...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-15 12:36

Nattlorden, nu försöker du dig på något som du lämnat bakom dig redan när du börjar prispressa. Dvs att du pga ditt samvete, eller liknande motivering, vill försöka motivera att en viss återförsäljare, må det vara en svensk eller utländsk, är värd att stödja i vått som torrt och hålla sig till denna. Syftet är väl ändå att du vill köpa det så billigt det bara gå (och säkert, dvs du vill nog inte bli blåst). Vari ligger logiken då, när du redan tagit steget att "skita" i din lokala återförsäljare till förmån för din egoistiska plånboks storlek, och försöka hålla en prispressare "under armarna" ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-15 12:42

Bamsefar - nu tänker du för enkelspårigt. Det har ju inte bara med hifi och hifibutiker att göra. Det finns andra försäljare på nätet som det inte finns någon "lokal butik" att stödja, men uppmuntrar man EU att jaga de som säljer till oss med sin lokala moms, så kommer vi ju att åka på att betala 25% moms på de sakerna också!

Jag tycker nog att jag betalar nog med skatt* och moms nog utan att behöva få detta oket också!

* Eller om man så vill, nyttjar det sociala systemets förmåner för dåligt genom att inte ha barn eller slita på sjukvården eller liknande. Sitter t.o.m. inom tätbebyggt område med påtvingad väg-, gatlykor- & dagvatten-samfällighet utan att få avdrag på kommunal skatt!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-15 13:27

Nattlorden skrev:Bamsefar - nu tänker du för enkelspårigt. Det har ju inte bara med hifi och hifibutiker att göra.

Du får slut läsa mellan rader som inte finns: Vart skrev jag att det gäller enbart hifi / hifibutiker ???

I vilket fall som helst: Varför skall man skriva på, speciellt med din inställning (som jag för övrigt delar, vad gäller konstiga pålagor alltså), att det får räcka med pålagor någon gång ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-15 13:42

Bamsefar skrev:I vilket fall som helst: Varför skall man skriva på, speciellt med din inställning (som jag för övrigt delar, vad gäller konstiga pålagor alltså), att det får räcka med pålagor någon gång ???

Det är väl uppenbart. Om EU får reda på av konsumenterna att de inte köper utomlands för att "fuska med momsen" utan de bara handlar på ett normalt sätt... så minskar incitamentet för dem att hålla på att jaga företagen som säljer grejor till utlandet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-15 14:12

Nattlorden skrev:Det är väl uppenbart. Om EU får reda på av konsumenterna att de inte köper utomlands för att "fuska med momsen" utan de bara handlar på ett normalt sätt... så minskar incitamentet för dem att hålla på att jaga företagen som säljer grejor till utlandet.

Har du missat "fri rörlighet av varor och tjänster" ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-15 14:39

Missat? Hur bakvänt läser du vad jag skriver egentligen? Det är ju det jag säger man promotar om man svarar positivt på det hotspur fick.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-15 14:43

Suck, du får skriva vad du vill, men överrens är vi inte, mer än möjligen om det att vi inte gillar att betala en massa i skatt (vem gör det för övrigt, gillar att betala skatt alltså).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-15 14:44

Du är inte överrens med mig fast vi menar exakt detsamma, menar du?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-15 15:19

Nattlorden skrev:Du är inte överrens med mig fast vi menar exakt detsamma, menar du?

Dubbelsuck, lär dig läsa: Jag skulle inte skriva under och du skulle skriva under - hur kan vi då vara överrens ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-15 15:30

Jag menar att vi är överrens om allt förutom huruvida man skall skriva under eller ej! Du har samma argument mot som jag har för.

Återgå till Generellt om hifi