Objektets värde blir högre vid byte

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Drakir

Objektets värde blir högre vid byte

Inläggav Drakir » 2011-09-18 21:03

Har retat mig på annonser där man t.ex har ett par fina grejer till försäljning.
Men säljaren är dessutom pigg på byte till xxx.i samma klass, men då är säljarens grejer värda mer än vid kontantförsäljning. Lite jag vill ha det du har hellre än mitt. Men om vi byter är mitt värt mera[imgmmmme[/img]

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-09-18 21:44

Mja, värdet fastställs ju när bytet/försäljningen är gjord. Innan dess är det ju bara ett förslag. Blir det sålt eller bytt så finns det ju ngn som ansåg det vara en sjysst affär. Det lär ju alltid finnas åsikter om vad ngt är värt relaterat ngt annat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-09-18 22:16

Den som vill byta syftar nog till nypris på de pryttlar denna vill byta till skulle jag tro. Därav det högre bytvärdet än kontantvärdet.

jannemannen

Re: Objektets värde blir högre vid byte

Inläggav jannemannen » 2011-09-18 23:41

Drakir skrev:Har retat mig på annonser där man t.ex har ett par fina grejer till försäljning.
Men säljaren är dessutom pigg på byte till xxx.i samma klass, men då är säljarens grejer värda mer än vid kontantförsäljning. Lite jag vill ha det du har hellre än mitt. Men om vi byter är mitt värt mera[imgmmmme[/img]

Det är väl inget konstigt med att vilja byta mot grejjor som har sjunkit lika mycket i värde ?

Om jag har ett par högtalare som kostade 50.000 nya. Och kanske är värda 20.000 begagnade. Då kanske jag gärna byter mot något annat som också kostade 50.000 nytt. Då har jag ju genast inte "förlorat" lika mycket...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-09-19 09:26

Jag håller med om att bytvärdet borde stämma överrens med cash värdet,
men min tolkning är att fenomenet tillkommit för att "ta höjd" för att folk gärna tenderar att övervärdera sin egna saker som man kan tänka sig att byta bort.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-09-19 11:52

jag tycker det är ett sätt att berätta att man föredrar kontant betalning än byte, inga konstigheter.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Generellt om hifi