Tips om högupplöst musik i HiFi&Musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Tips om högupplöst musik i HiFi&Musik

Inläggav Kraniet » 2011-10-03 17:44

Ja. I senaste HiFi&Musik ges lite förslag på olika sidor som har högupplöst losless-musik.
Ett som nämns är B&Ws nedladdningssida där man för dygt 400kr för ett år prenumererar på musikalbum, de flesta högupplösta. Priset per album blir låga 20kr.

Det var även en intervju med svenska eclassical http://www.eclassical.com/pages/about-eclassical.html där priset beror på tiden men som mest handlar det om ca 80kr för ett album.

Andra ställen som nämns är Linn Records och Naim. Generellt kan man dock säga att priserna är lite väl höga (ca 200kr för ett album hos Linn tex).

Positivt är ju att det ändså finns en del ställen på nätet för att inhandla och dra ned högupplöst musik för den som vill.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-10-03 19:10

Är det någon bra musik då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 19:17

Berätta om funktionen högupplöst?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 20:18

haj res å lo tjen är t.ex. 24 bitar 96 kHz d v s 24/96. Men det kan också vara 24/88 eller 24/192. Det är mer information per tidsenhet än louv res å lo tjen som är 16/44 eller 16/48.

kappische :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 20:29

Alltså bara en teknisk definition och inte en subjektivt upplevd, frågas?

Äh, ordet högupplöst används ju både i teknisk teoretisk och i lyssningsmässigt upplevd bemärkelse. Jag undrade bara vad som åsyftades här?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-10-03 21:03

Flint skrev:Alltså bara en teknisk definition och inte en subjektivt upplevd, frågas?

Äh, ordet högupplöst används ju både i teknisk teoretisk och i lyssningsmässigt upplevd bemärkelse. Jag undrade bara vad som åsyftades här?

Teknisk.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 21:05

Tack!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-03 22:32

Jag har köpt en del musik härifrån, https://www.hdtracks.com/ tycker 24/96 blir riktigt bra, har inte köpt något som jag redan har på CD än, så någon direkt jämförelse har jag inte gjort. Betalar hellre för 24/96 än gratistankar skräpiga MP3 filer.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Tips om högupplöst musik i HiFi&Musik

Inläggav MichaelG » 2011-10-04 09:19

Kraniet skrev:Ett som nämns är B&Ws nedladdningssida där man för dygt 400kr för ett år prenumererar på musikalbum, de flesta högupplösta.

Jag har prenumererat på detta sedan starten för några år sedan. Numera får man två album per månad. Ett folk/rock/blues/world och ett klassiskt. Några album per år är riktigt intressanta och bra och bara de väl värda avgiften. Ytterligare ett antal album är helt OK. Och några stycken kommer att för evigt ligga ospelade. Summa summarum ett mycket prisvärt sätt att skaffa bra musik man inte skulle stött på annars. Och dessutom högupplöst. (Även om jag inte kan påstå att jag hör någon skillnad mot vanlig CD-upplösning.)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 09:26

MichaelG skrev: Och några stycken kommer att för evigt ligga ospelade.

Lägg upp dem i bytes/skänkes tråden vetja!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-04 16:32

Jag gissar att det - för min del - framför allt handlar om själva inspelningshantverket.
Dvs de inspelningar jag uppskattar är förmodligen sådana där lokalval och mikrofonsättning är omsorgsfullt gjorda.

Det finns ju massor av gamla, tekniskt lågupplösta, inspelningar som låter väldigt fint!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-04 18:08

Jag tycker det är bra att kunna spela vilka filer som helst. Har inte jämfört så mycket men nog tycker jag att det lilla jag har hört av HD musik är trevligare än jämförande SD inspelning. Man skall ju också komma ihåg att de analoga gamla inspelningar som digitaliserades tidigt kanske inte gjorde det med de bästa digitala apparaterna heller. Så det finns en poäng med att man vårdar gamla inspelningar lite extra även om 24/96 i sig inte skulle göra någon hörbar skillnad. Så för mig spelar det ingen roll av vilken orsak en viss inspelning låter bättre. Bättre är bättre.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-05 05:11

Kraniet skrev:Ja. I senaste HiFi&Musik ges lite förslag på olika sidor som har högupplöst losless-musik.
Ett som nämns är B&Ws nedladdningssida där man för dygt 400kr för ett år prenumererar på musikalbum, de flesta högupplösta. Priset per album blir låga 20kr.

Det var även en intervju med svenska eclassical http://www.eclassical.com/pages/about-eclassical.html där priset beror på tiden men som mest handlar det om ca 80kr för ett album.

Andra ställen som nämns är Linn Records och Naim. Generellt kan man dock säga att priserna är lite väl höga (ca 200kr för ett album hos Linn tex).

Positivt är ju att det ändså finns en del ställen på nätet för att inhandla och dra ned högupplöst musik för den som vill.

Enda nackdelen är väl att det är rätt kass musik som finns till försäljning i ovanstående bolag. Det viktigaste är ju ändå musiken tycker jag.
De bästa världsstjärnorna inom klassiskt och jazz är ju redan signade på andra större labels där de inte är intresserade av ljudkvalitet. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-10-05 10:51

Richard skrev:
Kraniet skrev:Ja. I senaste HiFi&Musik ges lite förslag på olika sidor som har högupplöst losless-musik.

Enda nackdelen är väl att det är rätt kass musik som finns till försäljning i ovanstående bolag. Det viktigaste är ju ändå musiken tycker jag.
De bästa världsstjärnorna inom klassiskt och jazz är ju redan signade på andra större labels där de inte är intresserade av ljudkvalitet. :?

På Deutsche Grammophon är man alltså inte intresserad av ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-10-05 11:09

metheny skrev:På Deutsche Grammophon är man alltså inte intresserad av ljudkvalitet?

Det är väl bara att lyssna på deras skivor för att avgöra?

/ B

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-10-05 11:20

Bill50x skrev:
metheny skrev:På Deutsche Grammophon är man alltså inte intresserad av ljudkvalitet?

/ B

Det har jag, och jag tycker inte det är något fel på dem. Kan du ge något exempel om du nu anser att ljudkvalitén är dålig?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-10-05 19:11

metheny skrev:
Bill50x skrev:

Det har jag, och jag tycker inte det är något fel på dem. Kan du ge något exempel om du nu anser att ljudkvalitén är dålig?

Har jag sagt att ljudkvaliteten är dålig? Jag skrev bara att man kan avgöra ljudkvaliteten genom att lyssna.

Men, på 70-talet, när Karajan var tongivande så tyckte jag att de hade alldeles för hård och skrällig återgivning. Senare spelade Karajan in en massa titlar igen, då med lite mer romantiskt ljud.

Jag har själv inte lyssnat så mycket på DG så jag kan ge några tips på bra eller dåliga skivor.

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-05 19:15

Karajan/Beethovens trea från -86 är väldigt dålig, ljudmässigt.
Men vad vet jag? Det kanske lät sådär illa?

:?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-05 19:18

Å andra sidan är Karajan/Stravinskijs Psalmsymfoni mfl väldigt bra, ljudmässigt.

Men, vad vet jag? Det kanske inte alls lät sådär bra egentligen?
:?

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-10-05 19:57

Bill50x skrev:
metheny skrev:
Bill50x skrev:

Har jag sagt att ljudkvaliteten är dålig? Jag skrev bara att man kan avgöra ljudkvaliteten genom att lyssna.

Men, på 70-talet, när Karajan var tongivande så tyckte jag att de hade alldeles för hård och skrällig återgivning. Senare spelade Karajan in en massa titlar igen, då med lite mer romantiskt ljud.

Jag har själv inte lyssnat så mycket på DG så jag kan ge några tips på bra eller dåliga skivor.

/ B

Då förstår jag inte varför du blandar dig i min fråga till Richard. Han påstod att de bästa världsstjärnorna inom klassiskt och jazz är signade av bolag som inte är intresserad av ljudkvalitet, och jag frågade honom om han menar att exemplevis DG inte är intresserade av ljudkvalité. Jag vet själv att DG har både mycket bra, bra och mindre bra inspelningar, det var inte det jag vill veta med min fråga, utan det var helt och hållet en retoriskt ställd fråga på ett väldigt onyanserat påstående.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-10-06 08:26

metheny skrev:Då förstår jag inte varför du blandar dig i min fråga till Richard. Han påstod att de bästa världsstjärnorna inom klassiskt och jazz är signade av bolag som inte är intresserad av ljudkvalitet, och jag frågade honom om han menar att exemplevis DG inte är intresserade av ljudkvalité. Jag vet själv att DG har både mycket bra, bra och mindre bra inspelningar, det var inte det jag vill veta med min fråga, utan det var helt och hållet en retoriskt ställd fråga på ett väldigt onyanserat påstående.

Sorry :oops:

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-06 09:14

metheny skrev:Då förstår jag inte varför du blandar dig i min fråga till Richard. Han påstod att de bästa världsstjärnorna inom klassiskt och jazz är signade av bolag som inte är intresserad av ljudkvalitet, och jag frågade honom om han menar att exemplevis DG inte är intresserade av ljudkvalité. Jag vet själv att DG har både mycket bra, bra och mindre bra inspelningar, det var inte det jag vill veta med min fråga, utan det var helt och hållet en retoriskt ställd fråga på ett väldigt onyanserat påstående.

Villken trevlig dialog du för. Ett nöje att ta del av din sympatiska attityd. :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-10-06 10:07

Spännande tråd det här :)

metheny: Har du varit aktiv på detta forum under ett annat nick?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-08 23:35

Har laddat hem några album som jag är förtjust i från HD-tracks.
Kölnkonserten-bra, Eagles Hotel California-bra, Raising Sands-bra.
Alla rejält mycket bättre än standardutgåvorna, vad det nu beror på.
Det fiins ju två orsaker, man har varit mån om att mastern skall återges så rent som möjligt till PCM, eller formatet 24/96. Troligtvis en kombination.
Man kan ju vara ute för ett marknadsjippo där man tar formatet som utgångspunkt för att sälja välgjorda överföringar fastän de kunde varit lika bra i standardformat. I alla fall så är det en källa till välljud som jag saknat. De ovan nämnda låter verkligen bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-08 23:37

sprudel skrev:Har laddat hem några album som jag är förtjust i från HD-tracks.
Kölnkonserten-bra, Eagles Hotel California-bra, Raising Sands-bra.
Alla rejält mycket bättre än standardutgåvorna, vad det nu beror på.
Det fiins ju två orsaker, man har varit mån om att mastern skall återges så rent som möjligt till PCM, eller formatet 24/96. Troligtvis en kombination.
Man kan ju vara ute för ett marknadsjippo där man tar formatet som utgångspunkt för att sälja välgjorda överföringar fastän de kunde varit lika bra i standardformat. I alla fall så är det en källa till välljud som jag saknat. De ovan nämnda låter verkligen bra.

Jepp, Håller med. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-10-16 00:46

Jag har testat eClassical som tipsades om i Hifi&Muzak senaste blaskan. Jag laddade hem 3 album i 24 bit. Sen ska jag packa upp zip filen som dom kommer i. Går inte med min Mac. :?

Så jag laddar hem alla eskilda låtar. Eftersom det rör sig om klassik musik blir det många små satser.

Sen tar jag o konverterar alla dessa förbannade småstycken med XLD in i iTunes där dom blir AIFF:ar. Är inte klar än.

Två filer vill inte konvertera sig med 24 bit men när jag laddar hem 16 bitsvarianten går det bra.

Ett stort frågetecken är vilka samplingsfrekvenser dessa album har. Är dom 24 bit så är väl 88 minimum.
Jag kan ställa in midi-outputen så den är 44 eller 88 eller 96. Jag tippar att dom är 88 eller 44 för 44 fungerar alldeles utmärkt. Faktum är att 44khz låter bättre så jag tror dom är i 44 khz från början och då är dom inga riktiga hi-res väl :?:

Jag testade att spela upp flac orginalet i VLC. Lät sämre än aiff varianten i iTunes. Men det ska sägas att VLC klarar alla filer även de två som iTunes ratade.
Let forever be

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-16 09:57

De är 24 bit/48kHz från B&W, eller 16-bit 44.1KHz

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-05-15 10:58

Alltså, att det ska vara så svårt att köpa högupplösta inspelningar?

Sajten www.hdtracks.com har slutat att leverera till annat än USA så där går det inte längre...

Någon som har något tips?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-05-15 11:18

Skriv in en amerikansk adress då. Är en hel del som jag känner som gjort så.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-05-15 11:24

Gick inte sist jag försökte... En del sidor känner av om man använder proxy och nekar då.

Jag förstår mig inte på skivindustrin. Här har de en kundkrets som är villiga att betala och det finns ingen konkurrens med piratkopierade filer då kidsen nöjer sig med Mp3 och så tillhandahåller man ingen försäljningskanal!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 12:33

chrnee skrev:Jag förstår mig inte på skivindustrin. Här har de en kundkrets som är villiga att betala och det finns ingen konkurrens med piratkopierade filer då kidsen nöjer sig med Mp3 och så tillhandahåller man ingen försäljningskanal!

De lever fortfarande i en tid där man pinkar in sitt revir. Troligen tillåter inte de som levererar materialet att försäljning sker utanför USA. Anledningen kan man bara spekulera i, kanske andra distributörer på G i övriga världen?

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-05-15 13:59

chrnee skrev:Gick inte sist jag försökte... En del sidor känner av om man använder proxy och nekar då.

Jag förstår mig inte på skivindustrin. Här har de en kundkrets som är villiga att betala och det finns ingen konkurrens med piratkopierade filer då kidsen nöjer sig med Mp3 och så tillhandahåller man ingen försäljningskanal!

Jag vet inte om piraterna är kids men inte nöjer de sig då, gör man en snabb sökning går nästan allt att hitta i FLAC. Och påfallande många har gett sig på vinylrippar i 24/96! Ja, som vanligt lönar det sig tydligen för de som väljer att vara pirater!

Önskan efter bättre kvalitet är nog generell hos de flesta som är det minsta intresserade i ämnet, det är bara skivbolagen som gillar att bromsa. Dom som inte är intresserade och bara konsumerar är tyvärr överlägset flest i antal så taktiken fungerar än så länge.

Någon nämnde att Spotify har börjat låta sämre, jag kan inte verifiera saken, men det låter inte otroligt med tanke på att Googles streamingtjänst släpps i USA idag. Kanske har de lagt vantarna på puddingen av filer från skivbolagen ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-05-15 14:05

Ja, men "vinylrippar"? Hur muppigt är inte det? Hur många källor finns det inte som kan påverka ljudet när man pysslar med sådant? Har sett dem på TPB och det brukar inte stå en rad om vilken utrustning som har använts. Hur intressant blir det med högupplöst om källan är en halvtaskig vinylspelare med billig signalförstärkare? Och sedan kommer hela steget med digitalkonverteringen...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 14:31

chrnee skrev:Ja, men "vinylrippar"? Hur muppigt är inte det? Hur många källor finns det inte som kan påverka ljudet när man pysslar med sådant? Har sett dem på TPB och det brukar inte stå en rad om vilken utrustning som har använts. Hur intressant blir det med högupplöst om källan är en halvtaskig vinylspelare med billig signalförstärkare? Och sedan kommer hela steget med digitalkonverteringen...

De flesta vinylrippar jag tagit hem har inkluderat en text-fil med info om använd utrustning. Ofta ganska bra sådan men ibland en Technics 1200 med Stanton-pickup....

/ B

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-05-15 14:44

OK, det har jag missat. Är verkligen Technics SL 1200 HiFi föresten? Bara det faktum att den är direktdriven borde få en och annan vinylfantast att slå bakut... Känns lite som att påstå att en Land Rover är en sportbil ;-)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-05-15 15:13

chrnee skrev:OK, det har jag missat. Är verkligen Technics SL 1200 HiFi föresten? Bara det faktum att den är direktdriven borde få en och annan vinylfantast att slå bakut... Känns lite som att påstå att en Land Rover är en sportbil ;-)

Det beror på vad man jämför med, jämför man med en svarv från genomsnittligt sk stereopaket från dom dagarna så är SL1200 extrem-HiFi ;-)

Jag har sett rippar med typ Linn LP-12, Koetsu Black och professionella ljudinterface som påstådd utrustning som använts. Svårt att kontrollera dock, men man hör ju om det är bra eller dåligt, det behövs det ingen etikett för ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-15 15:18

chrnee skrev:OK, det har jag missat. Är verkligen Technics SL 1200 HiFi föresten? Bara det faktum att den är direktdriven borde få en och annan vinylfantast att slå bakut... Känns lite som att påstå att en Land Rover är en sportbil ;-)

Du kan använda en Land Rover som sportbil, men du kan inte använda en sportbil som terrängbil. Alltså är Land Rovern helt överlägsen om du ska ta dig från A till B på ett tryggt och kompetent sätt 8) 8) 8) :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 15:31

Bill50x skrev:
chrnee skrev:Jag förstår mig inte på skivindustrin. Här har de en kundkrets som är villiga att betala och det finns ingen konkurrens med piratkopierade filer då kidsen nöjer sig med Mp3 och så tillhandahåller man ingen försäljningskanal!

De lever fortfarande i en tid där man pinkar in sitt revir. Troligen tillåter inte de som levererar materialet att försäljning sker utanför USA. Anledningen kan man bara spekulera i, kanske andra distributörer på G i övriga världen?

Har fått mail från HDtracks och de skriver, inte oväntat, att det är legala problem att sälja utanför US.

"Due to licensing, publishing and royalty restrictions and issues that still need to be worked out with all of our partner labels, unfortunately, we are unable to offer our services to international customers at this time."

Men svaret säger ju ingenting om varför det är ett problem, jag har bett om ett förtydligande.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 16:34

Bill50x skrev:
Bill50x skrev:

Har fått mail från HDtracks och de skriver, inte oväntat, att det är legala problem att sälja utanför US.

"Due to licensing, publishing and royalty restrictions and issues that still need to be worked out with all of our partner labels, unfortunately, we are unable to offer our services to international customers at this time."

Men svaret säger ju ingenting om varför det är ett problem, jag har bett om ett förtydligande.

/ B

Om inte HD-tracks ändrat sig senaste månaden så kan man handla från Sverige. Jag skrev in alla uppgifter korrekt, men på stat skrev jag Alaska, det är väl lite som Sverige? Köper någon högupplöst inspelning därifrån varje månad, ibland oftare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-05-15 19:24

chrnee skrev:Alltså, att det ska vara så svårt att köpa högupplösta inspelningar?

Sajten www.hdtracks.com har slutat att leverera till annat än USA så där går det inte längre...

Någon som har något tips?
Funkade alldeles utmärkt för mig för nån vecka sen, betalade via paypal.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-16 01:02

Funkar ikväll med, blev tvungen att testa. Blev ett 24/192 album för fem dollar, big spender kg slog till!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-05-18 10:54

Jag har köpt en del musik på HD format och det är tydligt att kvaliteten kan variera mycket. Allt från sämre än framför allt motsvarande tidiga CD-utgåva. Kanske är det loudness-mastring som satt sin prägel, kanske även de senare utgåvorna gjorts från andra masters eller så är det åldring av masternanden som gjort sitt?

Kvaliteten från HD Tracks tycks tvivelaktig genrellt. Varför vet jag inte. Däremot har jag köpt många inspelningar från Linn Records sajt, både deras egna och från andra bolag på samma sajt och som varit lysande bra (till exempel Janine Jansen, DECCA). Bra musik, bra framförd, väl inspelad och på HD format kan vara avsevärt bättre än samma inspelning på standard CD format. Det är trist att det inte alltid är det dock. På Linn Records sajt kan man köpa inspelningar från ett stort antal bolag och det verkar som att de håller ganska bra koll på det material som kommer in.

För övrigt betalar jag mycket hellre 200 Kr för något man har glädje av i åratal än något som man inte har nästan någon glädje av alls.

Återgå till Generellt om hifi