Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Jag skulle lägga rubbet på en bättre lur.
Patrik_B skrev:Impedansen på lurarna är 120 ohm.
Jag antar att att hörlursförstärkaren då ska ha så låg utimpedans som bara möjligt?
Jag hade iofs gissat att den alltid skulle ha låg utimpedans men det verkar vara ställbart på vissa hörlursförstärkare så någon orsak finns det väl till att ha en hög utimpedans...
Patrik_B skrev:Jag kommer snart att byta arbetsplats och då nya stället har kontorslandskap känns det inte rimligt att släpa med ett par piP och en receiver dit.
Istället ska jag ta med mina Sennheiser HD590 och frågan är hur jag får bästa möjliga ljud till lägsta möjliga penning?
* Endast internt ljudkort (original eller "lyx")
* Hörlursförstärkare och internt ljudkort?
* Hörlursförstärkare och extern ljudkort?
* Hörlursförstärkare med intern DAC och USB-port?
Någon som har konkreta förslag? Maxbudget skulle jag säga ligger på 2000 kr.
TCM skrev:Kommer det att funka med ett par öppna lurar i ett kontorslandskap?
RogerGustavsson skrev:Patrik_B skrev:Impedansen på lurarna är 120 ohm.
Jag antar att att hörlursförstärkaren då ska ha så låg utimpedans som bara möjligt?
Jag hade iofs gissat att den alltid skulle ha låg utimpedans men det verkar vara ställbart på vissa hörlursförstärkare så någon orsak finns det väl till att ha en hög utimpedans...
Det är förmodligen av precis samma själ som i den långa Magnepan-tråden där variabel utgångsimpedans testas.
Patrik_B skrev:TCM skrev:Kommer det att funka med ett par öppna lurar i ett kontorslandskap?
Jag fixar inte de varma öronen som slutna lurar ger mig efter 7-8 timmars lyssnande. Sen finns det även skärmväggar som tar bort en del av ljudet.
Trots allt kommer de nog störa mindre än mina piP.
bredin_MKII skrev:en usb-dac som är plug'n'play med inbyggd hörlursförstärkare måste vara det smidigaste om inte annat.
TCM skrev:Patrik_B skrev:TCM skrev:Kommer det att funka med ett par öppna lurar i ett kontorslandskap?
Jag fixar inte de varma öronen som slutna lurar ger mig efter 7-8 timmars lyssnande. Sen finns det även skärmväggar som tar bort en del av ljudet.
Jag tänkte inte bara på det utgående ljudet. Jag tänkte även på det omgivande ljudet som strömmar in och eventuellt stör dig.
Patrik_B skrev:TCM skrev:Patrik_B skrev:TCM skrev:Kommer det att funka med ett par öppna lurar i ett kontorslandskap?
Jag tänkte inte bara på det utgående ljudet. Jag tänkte även på det omgivande ljudet som strömmar in och eventuellt stör dig.
Det ser jag just nu som en positiv egenskap. Jag använder lurarna på jobbet redan idag men då är de kopplade till min receiver. Och när folk kommer in och pratar med mig kan jag reagera och blir inte så "avskärmad".
Och stör dom mig får jag väl höja volymen. Och om jag då stör dom får väl dom prata högre och förhoppningsvis når vi väl så småningom en jämvikt... "If it's to loud, you are too old"
Max_Headroom skrev:Jag byggde en egen hörlursförstrkare för kontorsbruk. Jag ville ha en volymkontroll med ratt och X-feed med brytare, inte något mjukvarubaserat.
Naturligtvis sprängde jag budgeten med hästlängder...
En DIY-lösning är dock mest för specialintresserade. Det blir ganksa dyrt.
Användare som besöker denna kategori: lazpete, Majestic-12 [Bot], MoonMartin och 22 gäster