Jag är helt nyregistrerad men inte ny läsare av faktiskt.se. Musik är ett stort intresse och därför är stereon igång dagarna i ända när jag inte arbetar.
För närvarande har jag följande anläggning:
Stereoförstärkare: Naim Nait XS
CD-spelare: Naim CD5i
Högtalare: Canton Vento 890 DC
Högtalarna är i min mening mycket bra men väldigt stora (dock vackra). Många av er kanske tycker motsatsen om högtalarnas kvalitet, jag är dock nöjd. Förstärkeri och CD-spelare handlar inte denna tråd om, men jag är kort sagt mycket nöjd med dessa komponenter utan att ha utfört diverse mätningar som vissa purister säkert skulle efterfråga.
Jag har dock funderingar på att införskaffa nya högtalare som kanske bättre passar mitt boende vilket är modernt med stora fönster och relativt öppen planlösning. Detta innebär förstås vissa akustiska problem men ändock är ljudet i min mening bra.
För att råda bot på de akustiska problemen samt öka möjligheten till förenklad möblering har jag börjat titta på högtalare från Larsen, specifikt Larsen 6 som jag har för avsikt att prova hemma och jämföra mot mina nuvarande högtalare.
Av er skulle det vara intressant att få lite åsikter om följande:
1. Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan konventionella högtalare och Larsen?
2. Ni som har lyssnat på Larsen, Carlson och Bremen och kan jämföra med konventionella högtalare. Vilken högtalare skulle ni ha valt och varför? Har ni lyssnat på Canton Vento 890 så är det ett extra plus.
3. Jag har fått till mig att Larsen och Carlson inte har en direkt ljudbild vilket torde stämma. Är det samma sak som luddigt/diffust?
Peter Steindl. Om du läser detta så är jag nyfiken på ditt svar. Dina produkter kan vara ett alternativ till Larsen som jag ser det, även om priset är lite högt för mig.
Jag ser fram emot en intressant diskussion och hoppas på många svar på detta, mitt första inlägg på faktiskt.se
Med bästa hälsningar
eljulio

Har du gått och blivit religiös?