Men vilket ljud det är i dom

Moderator: Redaktörer

PerStromgren skrev:Jag har tyvärr aldrig ägt några, men har alltid fascinerats av ljudet från ett par L-100! Vad är det som skapar detta "sound", som man väl måste kalla det?
Beakungen skrev:Jodå jag kör själv med ett par l-110 eller jag spelar inte med dem nu men äger dem. Tänkte jag ska plocka fram dem vid tillfälle och se hur de lirar med mitt nya slutsteg.
Kanonbra ljud är det i dem iaf. Låter bra mkt bättre än det mesta jag hört under 30 000 och förvånansvärt neutralt.
De modellerna du har fått tag på var ändå en av de få som inte var så lyckade. Den diskanten mår inte riktigt bra av att delas så långt ner. Den ska egentligen kompletteras med en mellanregister för att verkligen låta så bra det går.
Med detta menar jag inte att de är dåliga utan bara att de bättre modellerna är verkligen sanslöst mkt bättre
Panelguy skrev:PerStromgren skrev:Jag har tyvärr aldrig ägt några, men har alltid fascinerats av ljudet från ett par L-100! Vad är det som skapar detta "sound", som man väl måste kalla det?
På 70-talet, när jag fascinerades av JBL, var deras signum ett ljud med hängmattekurva som gillades av många.
KarlXII skrev:Panelguy skrev:PerStromgren skrev:Jag har tyvärr aldrig ägt några, men har alltid fascinerats av ljudet från ett par L-100! Vad är det som skapar detta "sound", som man väl måste kalla det?
På 70-talet, när jag fascinerades av JBL, var deras signum ett ljud med hängmattekurva som gillades av många.
Bara för att du jämförde med engelska högtalare som var kliniskt kastrerade från bas och diskant.
Panelguy skrev:PerStromgren skrev:Jag har tyvärr aldrig ägt några, men har alltid fascinerats av ljudet från ett par L-100! Vad är det som skapar detta "sound", som man väl måste kalla det?
Bara för att du jämförde med engelska högtalare som var kliniskt kastrerade från bas och diskant.
CODY skrev:L26or i en tredje set up. Skön, djup bas och gammelmansdoft ur basreflexhålet när man kör reaggeSom tur är har förstärkaren men även högtalaren tonkontroller.
James B Lansing FTW!
KarlXII skrev:CODY skrev:L26or i en tredje set up. Skön, djup bas och gammelmansdoft ur basreflexhålet när man kör reaggeSom tur är har förstärkaren men även högtalaren tonkontroller.
James B Lansing FTW!
Är det James som luktar eller?
CODY skrev:L26or i en tredje set up. Skön, djup bas och gammelmansdoft ur basreflexhålet när man kör reagge.
Goldfinger skrev:CODY skrev:L26or i en tredje set up. Skön, djup bas och gammelmansdoft ur basreflexhålet när man kör reagge.
Öppna låddan och titta, kan ju vara kondingar som läcker, eller en gammal lösgom.
DVD-ai bor du ute i Sollenkroka eller?

zapanasta skrev:Det lutar åt att jag kommer använda dessa som datahögtalare
(lite stora kanske men dom står ju inte i vägen)
Dom låter så bra så jag kan nog inte låta bli,ska bygga små staiv åt dom..
Renovera filtren och ta itu med finishen..
Ragnwald skrev:Höj åtminstone upp dem i bänknivå.
Ska du nöja dig med dem? Du kan ju lätt hysa ett par L-100 eller tom L-150 som datorhögtalare...
Nagrania skrev:Bill50x skrev:Men om jag skulle satsa på JBL skulle jag satsa på en sådan här...
JBL Metrogon
/ B
Man kanske skulle försöka köpa en Metrogon eller Paragon och använda som datorbord.
PerStromgren skrev:Jag har tyvärr aldrig ägt några, men har alltid fascinerats av ljudet från ett par L-100! Vad är det som skapar detta "sound", som man väl måste kalla det?
Noak skrev:Sitter själv just framför ett par L150. Trevägare med 12" bas plus slav. Storlek i paritet med normala skyskrapor och väldigt fin basåtergivning måste jag säga. Någon hängmatte EQ upplever jag inte i någon större utsträckning, kanske ett vanligare fenomen bland deras 2-vägs konstruktioner?
P.S. Inte mina högtalare, men en god väns D.S.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster