Tycker ni om hörlurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Tycker ni om hörlurar?

Inläggav mx » 2011-11-30 09:58

Är hörlurar ett bra alternativ till en riktig sterio? :?

Har åkt på en förkylning och därför fått lite nedsatt hörsel på ena örat. Hörlurar
är ingen höjdare då märkte jag. Fast finns det fler nackdelar, även om man
inte är förkyld? Vet att Ingvar Öhman inte gillar hörlurar. Men killen säljer ju
högtalare så vad vet man. :twisted: :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 09:59

Nej !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 10:00

DVD-ai skrev:Nej !

Varför?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 10:15

Ja.

De högtalare jag träffat är bättre på två saker: ljudbild och magkänsla av bas. Allt annat är (goda) hörlurar bättre på: tonkurva, distorsion, pris, störning (bägge riktningarna), bandbredd, max nivå, tolerans för dålig omgivning.

Goda högtalare, slutsteg plus akustikfix är svårt att få mycket under 30k, hörlurar plus hörlursförtärkare fås för tiondelen av den summan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 10:31

mx skrev:
DVD-ai skrev:Nej !

Varför?

Jag anser allting låta bättre i en bra stereosetupp än i lurar.

Det låter mer "äkta" och avslappnat/ naturligt, dessutom så får man en mer fysisk ritkig upplevelse va musiken och man hör rummet osv med tillhörande ljudceneri på ett vettigt sätt.

Jag gillar inte lyssnings med hörlurar speciellt mycket...
Men då man inte har något val så får det ju duga.

men jag får inte ut ens närmelsevis samma njutning av musiken med hörlurar som med en bra setupp !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 10:50

Lurar är helt överlägsna på en punkt: Att kunna lyssna utan att störa omgivningen. Det i sig är tillräckligt för att motivera hörlurarnas existens.

Riktigt bra lurar fixar rätt på många, men inte alla, parametrar. Möjligtvis med något likt Öhman X-feed når man ytterligare något längre.

Ersättare för högtalare är de inte i min bok, men det finns ju musikentustiaster som föredrar lurar också och de lär väl ha en annan smak på ljudbild och prioritera (överdriven) detaljupplösning? Eller har räknat ut hur mycket dyrare högtalare skulle bli för att nå samma kvalitetsnivå, så det är ett pris/prestanda-val?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 10:52

Vad är Öhman X-feed?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-30 10:54

Nattlorden skrev:Lurar är helt överlägsna på en punkt: Att kunna lyssna utan att störa omgivningen. Det i sig är tillräckligt för att motivera hörlurarnas existens.

+1.

Jag använder i princip bara hörlurar när jag ska lyssna på radio på mobilen eller kolla film på datorn.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-30 11:00

mx skrev:Vad är Öhman X-feed?

Öhmans variant på X-feed.

Allmänt så är hörlurar inte någon höjdare. Men på många ställen så finns inget alternativ. På jobbet t.ex. Då har man att välja mellan att lyssa på musik hörlurar eller inte alls. Sett ur det perspektivet så är hörlurar jättebra!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 11:05

Jag måste nog kolla upp vad det där X-feed är för något. :oops:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 11:19

mx skrev:Jag måste nog kolla upp vad det där X-feed är för något. :oops:

Det är högst generellt att man låter lite av den andra kanalen läcka in för att få en ljudbild utanför huvudet.... Med högtalarlyssning nås ju båda öronen av ljud från båda kanalerna, så sker inte i hörlurslyssning.
(Sen om det sker tidsfördröjning/fasskift eller någon frekvensgångsförändring samtidigt har jag ingen aning om)

Precis motsatsen till vad min Carver-låda (påstås) gör(a) för högtalarlyssning alltså.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-11-30 11:31

PerStromgren skrev:Ja.

De högtalare jag träffat är bättre på två saker: ljudbild och magkänsla av bas. Allt annat är (goda) hörlurar bättre på: tonkurva, distorsion, pris, störning (bägge riktningarna), bandbredd, max nivå, tolerans för dålig omgivning.

Goda högtalare, slutsteg plus akustikfix är svårt att få mycket under 30k, hörlurar plus hörlursförtärkare fås för tiondelen av den summan.

+1 och som Nattis sade, väldigt skönt att slippa terrorisera omgivningen med jobbig musik :D

Jag har lärt mig att gilla den speciella ljudbild och/eller "presentation" (som nån formulerade det i annan lurtråd) som lurar ger även om de naturligtvis inte kan göra allt det som högtalare gör.

Alla anläggingar borde omfatta ett par bra stationära lurar imho. Ett fantastiskt komplement som aldrig behöver konkurrera med, utan samexisterar med högtalare.

Utöver det är det fantastiskt med utvecklingen av riktig HiFi som verkligen är portabel. Roligt att få ha upplevt den revolutionen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 11:48

Jag tycker det för det emsta är vansinnigt tråkigt att lyssna på musik med hörlurar, gillar det inte alls... :?

På bussar osv "duger det välL" men lyssnar nästan aldrig där oavsett, nu va det väll ca 2 månades sedan jag lyssnade på musik med hörlurar.
det låter så dött och ointressant med alla hörlurar jag någonsin lyssnat på, så jag tappar helt intresset för att lyssna.
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 12:01

DVD-ai skrev:Jag tycker det för det emsta är vansinnigt tråkigt att lyssna på musik med hörlurar, gillar det inte alls... :?

På bussar osv "duger det välL" men lyssnar nästan aldrig där oavsett, nu va det väll ca 2 månades sedan jag lyssnade på musik med hörlurar.
det låter så dött och ointressant med alla hörlurar jag någonsin lyssnat på, så jag tappar helt intresset för att lyssna.

Bara för att sätta referensen: vad har du för högtalarsystem/rum respektive hörlurar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-11-30 12:36

Det blir lite väl mycket höger/vänster med lurar men med ett korsmatningsfilter blir det bättre. Här Linkvitz original från 1971. Linkvitz var nog inte först med idén men det verkar som om principen blev känd via honom. Funkar fint och är enkelt att bygga eftersom det är passivt och monteras mellan slutsteg och lur.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Nej tack.

Inläggav lennartj » 2011-11-30 13:08

Nej!
Hörlurar är inte kul alls för musiklysning.
En gång blev jag alldeles hänförd vid hörlurslyssning, det var ett härligt tryck i återgivningen så jag krämade på ordentligt.
Efter en stund fattade jag orsaken, mitt dåvarande bashorn spelade med. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-30 13:24

Hörlurar tycker jag är okej (förutsatt att man har högtalare att variera med), men en bra högtalarsetup är överlägset. Den fysiska känslan och att slippa inne-i-huvudet-ljudet är de främsta skälen för mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Nej tack.

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 13:27

lennartj skrev:Nej!
En gång blev jag alldeles hänförd vid hörlurslyssning, det var ett härligt tryck i återgivningen så jag krämade på ordentligt.

Har alltid ansett det är så man skall lyssna i lurar om man skall få ut max av det. Lurar + subwoofer. Så du gjorde snarare rätt än fel. Men icke-störa-effekten går förlorad då.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 13:40

Nattlorden skrev:Har alltid ansett det är så man skall lyssna i lurar om man skall få ut max av det. Lurar + subwoofer. Så du gjorde snarare rätt än fel. Men icke-störa-effekten går förlorad då.

Har du provat det själv, med tanke på det kapabla system du har?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-30 13:42

Den här tråden är som gjord för Hum :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 13:47

PerStromgren skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker det för det emsta är vansinnigt tråkigt att lyssna på musik med hörlurar, gillar det inte alls... :?

Bara för att sätta referensen: vad har du för högtalarsystem/rum respektive hörlurar?

Jag har haft följande lurar att testa utförligt: AKG K501, K601, K701, SenhiZzzzer H600, H650, Dymerdynamics DTX 101 (eller något i den stilen...). och slutligen pionner sea1000 som kag har kvar idag.

Inte för att dom va bäst utan billigast 500 kr fick jag dom för och duger bra till det jag använder dom till och dom sitter vansinnigt skönt!
Klart bäst av alla lurar någonsin jag testat :)

drivningen har varit 2 st oliga modeller av Musicalfidalitys X-can, en V2 och en V3.
Sedan hade jag snabbt hemma en Ear90 också och sedan mitt Asus Essence ST.

Har inte kvar någon av dom separata hörlursförstärkarna idag.

Stereon har varierat, men senaste 3åren har det varit Ino i huvudsak.
Just då det begav sog och jag testade massor med lurar va det denna setupp som gälde.

toppar:Ino iPs
Moduler:Ino profundusP-4
steg 1: Meridin G55 bryggat
steg 2: Rotel bx980
filter: Ino cr80s
Och rummet är ett 11kvm litet rum med halvtaskiga förutsättningar ur många avsenden, Men som jag med mycket envishet lyckas kräma ut mycket väljud ur ;)

Edit: Nu har jag snubblat på tangenterna hur mycket som helst (jäfla ifån...) men stå ut! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 14:02

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Har alltid ansett det är så man skall lyssna i lurar om man skall få ut max av det. Lurar + subwoofer. Så du gjorde snarare rätt än fel. Men icke-störa-effekten går förlorad då.

Har du provat det själv, med tanke på det kapabla system du har?

Nej, jag har inte tillräckligt bra lurar. Men hade jag haft en uppsättning Sennheisser Orpheus så hade jag provat det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 14:12

DVD-ai skrev:Jag har haft följande lurar att testa utförligt: AKG K501, K601, K701, SenhiZzzzer H600, H650, Dymerdynamics DTX 101 (eller något i den stilen...). och slutligen pionner sea1000 som kag har kvar idag.

[...]

OK. Då känner jag mig trygg med dina uttalanden om jämförelsen. Men förvånad. Livlöshet är inget jag märker vid hörlurslyssning själv.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-11-30 14:56

Utan lurar skulle jag bli tokig.
Varför då?
Jo, jag älskar musik, och skulle nog behöva hjälp om det inte fanns lurar, så jag kan njuta av musiken på alla oändliga resor, vare sig det är buss, tåg eller flyg.
Jag älskar lurlyssning.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-11-30 15:59

lennartj skrev:Hörlurar är inte kul alls för musiklysning.

Det är väl snarare tvärtom, hörlurar är bra för den som vill lyssna på musik men sämre för den som lyssnar på hur bra återgivning man har... ;)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-11-30 16:25

Nattlorden skrev:
lennartj skrev:Nej!

Har alltid ansett det är så man skall lyssna i lurar om man skall få ut max av det. Lurar + subwoofer. Så du gjorde snarare rätt än fel. Men icke-störa-effekten går förlorad då.

Håller med om att lur o sub är trevligt, man slipper rummets olater i toppen, och får den fysiska känslan i basen, mycket bra och fler borde testa det.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-11-30 16:41

Jag kör i stort sett bara hörlurar. Högtalare använder jag bara när jag vill ha lite bakgrundsmusik :wink: . Som många säger blir ljudbilden och tryckkänslan lidande. Men med HD800 kan man både höra ljud utanför huvudet och känna hur öronen vibrerar. Sedan är smidigheten också mycket uppskattad. Bara koppla in och köra, sedan kan man vrida/tilta på huvudet hur mycket man vill.

Jag har kört med hörlurar flera timmar om dagen i ca 2år snart. Och är så bortskämd med det bra ljudet jag får att högtalare i de flesta fall bara är smärtsamma att lyssna på.

Jag ser hörlurar som det ända möjliga alternativet nu i och med att jag bor hemma i källaren och kan inte få in allt för mycket akustik. Och jag föredrar hörlursljudet över högtalare i dåligt rum, men skulle jag haft en bra anläggning i ett riktigt rum så skulle hörlurarna få vila.
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 16:44

phloam skrev:

Det är väl snarare tvärtom, hörlurar är bra för den som vill lyssna på musik men sämre för den som lyssnar på hur bra återgivning man har... ;)

:D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 16:56

Det är sant! Vill jag lyssna efter något speciellt i musiken, en detalj med stämmor, taktväxling, eller så, tar jag fram mina lurar. Jag vet inte varför det är så, men jag kommer på något sätt närmare musiken. Kanske är min återgivning via högtalare för dålig, det är inte omöjligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-30 18:14

PerStromgren skrev:Ja.

När det gäller frekvensgång hos påstått bra hörlurar, så kan det skilja så mycket som 10 - 20 dB mellan olika modeller, och till synes slumpmässigt i olika frekvensregister, utan någon direkt designfilosofi. Alltså inte slumpmässigt exemplarsberoende, utan när man jämför olika modeller. Frekvensgången tycks kunna se ut lite hur som helst faktiskt. Det finns endast ett litet fåtal hörlurar som har designats utifrån hörselns och stereosystems egenskaper. Så jag måste be om att inte hålla med dig om det det där med tonkurvegenenskaperna hos hörlurar :idea: .
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-30 18:39

Säger det igen. NEJ!
Det är som onani! Alltså inte den äkta varan. 8)

Lyssnar dock i pluggar i luren till och från arbetet.

Just ja. Jag lyssnar även rätt ofta via Koss Porta Pro
i lurer och datorn. Duger som petting då.
Senast redigerad av Nefilim 2011-11-30 18:43, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-30 18:41

petersteindl skrev:Den här tråden är som gjord för Hum :)

:lol: Precis!

Undrar var han är??? :?

Användarvisningsbild
lennartj

Hum

Inläggav lennartj » 2011-11-30 19:32

På långsemester, skulle jag tro. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-11-30 19:38

Jag gillar hörlurar, smidigt att kunna röra på sig hur man vill utan att ljudet förändras, samt att man kan spela musik när man vill och hur högt man vill utan att grannarna blir sura

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 20:55

PerStromgren skrev:
DVD-ai skrev:Jag har haft följande lurar att testa utförligt: AKG K501, K601, K701, SenhiZzzzer H600, H650, Dymerdynamics DTX 101 (eller något i den stilen...). och slutligen pionner sea1000 som kag har kvar idag.

[...]

OK. Då känner jag mig trygg med dina uttalanden om jämförelsen. Men förvånad. Livlöshet är inget jag märker vid hörlurslyssning själv.

Ja jag tycker att det låter så onaturligt från hörlurar, har nog med att ljudet just återskapas någon cm från trumhinnan bara...
Och att ljudet blir centrerat till skallen...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-11-30 20:58

DVD-ai skrev:Ja jag tycker att det låter så onaturligt från hörlurar, har nog med att ljudet just återskapas någon cm från trumhinnan bara...
Och att ljudet blir centrerat till skallen...

Det blir mindre störande med korsmatningsfiltret.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 21:20

Ja det är jag övertygad om :)

Men kvar återstår att man missar "verklighetskännslan" slm en bra setupp med högtalare ger.
Och jag tycker att lyssna med hörlurar sällan är mycket bättre än att lyssna på ett par medmåttiga högtalare fast i ett bra rum.
Typ... Genexxa högtalare i ett super bra rum med högtalarna placerade för långt isär... :P

Tilläggas ska att jag inte lyssnar så mycket på "kvantitativa egenskaper utan mer på helheten.
Och helheten är alltså det som är sjukt mycket sämre med hörlurar.
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Re: Hum

Inläggav mx » 2011-11-30 22:37

lennartj skrev:På långsemester, skulle jag tro. 8)

Vem eller vad pratar ni om?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-30 22:51

Har haft svårt för fler lurar än de jag haft "lätt" för faktiskt.

Tycker att det vanligaste problemet är att det låter lite skrälligt och/eller tjockt.
Kan förvisso bland annat bero på att jag spelar för högt.

De tättslutande in-ear-pluppar jag provat är olidliga och låter extremt tjockt och "trångt".

Grados öppna lurar tycker jag om.
Men jag hörde ingen påtaglig skillnad mellan mina SR-80 för 1300 och ett par jättedyra Grado som kostade sju- eller åttatusen...

Det verkar bli något slags problem i och med slutna lurars kavitet.
Men jag hittade faktiskt ett par som jag tycker om i den kategorin:
Denon AH-D2000, vilka dock är vansinnigt dyra.
Enda "trösten" är att samma lur, fast med träkåpa kostar nästan det dubbla...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-11-30 22:54

Nefilim skrev:Säger det igen. NEJ!

Vad gör du för fel om du kan jämföra Koss Porta Pro med onani. Jag skulle snarare jämföra dem med tortyr.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 22:55

bredin_MKII skrev:

Vad gör du för fel om du kan jämföra Koss Porta Pro med onani. Jag skulle snarare jämföra dem med tortyr.

Va, är ni seriösa?
Alea iacta est.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-30 22:55

bredin_MKII skrev:

Det är väl det samma som onani?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 22:56

8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-11-30 23:04

Nefilim skrev:
bredin_MKII skrev:

Det är väl det samma som onani?

:lol:
dagens bästa

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Hum

Inläggav Magnuz » 2011-11-30 23:26

mx skrev:
lennartj skrev:På långsemester, skulle jag tro. 8)

Vem eller vad pratar ni om?

En f.d. (?) medlem som pratade mycket om lurar och bland annat kopplade något sorts basslangar till dem (om man får tro honom...).

On topic: Jag lyssnar rätt mycket via lurar nuförtiden och det är OK, men riktigt bra blir det aldrig. Har inte testat crossfeed, dock. Kanske gör det skillnaden.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 23:41

Hum hälsar via e-post:

"Hej! Såg att man efterfrågades, är det dags att känna sig smickrad? Ja
varför inte? Du får hälsa folket att jag nästan bra är "en pa-nisse" i nuläget.
Har minst 350W mellan 20-20000Hz med max 0,1% dist. till mina lurar.
Det är något som omgivningen borde prova på.

Mvh Hum

Ps. Inget hum här."
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 23:42

Huuuuuummmmmmm. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-12-01 00:05

mx skrev:Hum hälsar via e-post

Hur lyckades han med det när din e-post inte är angiven här?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-01 00:20

Magnuz skrev:
mx skrev:Hum hälsar via e-post

Hur lyckades han med det när din e-post inte är angiven här?

Via min webbplats.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-01 08:17

Hum är en härlig snubbe, Jag tycker det va tråkigt när han slutade hänga här och skulle bli glad om han började igen :)

HUUUUM! Vart e du?!!!!
Mvh//David

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-12-01 09:12

Jag tror lurlyssnande är en vanesak, plus att det viktigt att hitta lurar som passar individen.

Sen gillar jag den intimitet i själva musiklyssnandet som lurar ger. Apropå onani och annat.

Att ha musiken "i huvudet" är inte värre än att det påminner om hur man kan återskapa musik ur minnet. Fast mer korrekt :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-01 09:14

phloam skrev:Jag tror lurlyssnande är en vanesak, plus att det viktigt att hitta lurar som passar individen.

Sen gillar jag den intimitet i själva musiklyssnandet som lurar ger. Apropå onani och annat.

Att ha musiken "i huvudet" är inte värre än att det påminner om hur man kan återskapa musik ur minnet. Fast mer korrekt :)

Korrekt är bra. Det duger som tillstånd. 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-01 09:20

Jag tycker inte att det är något fel på Koss Porta Pro. Jag använder dessa
hörlurar varje dag. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-01 09:40

Har någon av suttit på en "konstig" plats och lyssnat live någon gång? I kulisserna, högst upp på ena sidan i ett konserthus, via enkel monitorlyssning i teknikerrummet, eller så? Var det svårt att komma in i musiken? Det är absolut inte för mig, i alla fall.

Vad jag vill säga med detta är att felen som lurar introducerar inte stänger av mig från musiken, lika litet som ovan angivna exempel.

Och phloam och jag är helt eniga om intimiteten som snarare närmar mig till musiken, än fjärmar mig ifrån den.

Men detta är högst personligt, det har vi sett här i tråden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-01 09:41

På ett ungefär så speglar detta min åsikt.
Jag misstrivs med lite olika detaljer, såsom känslan att något sitter pressat över öronen, att man inte får någon fysisk känsla i kroppen, att jag inte upplever det hela lika luftigt och med lika mycket "rum", och lite annat.
Men det där sista går ju verkligen att diskutera. :?

Men hörlurar har ju definitivt några självklara platser;
- portabel musik, där använder jag lurar mest.
- Att inte störa omgivning/bli störd av omgivningen.

Konstigt, när jag springer omkring och skjuter ner motståndare och medspelare i dataspel kan jag däremot inte med högtalare utan måste ha lurar. En vanesak måntro?

MEN, den stora brasklappen, jag har aldrig provat eller haft några riktigt fina hörlurar.
Till portabel musik kör jag Koss porta pro.
Jag har även ett par Koss "The plug", som har bra ljud men jag är inte det minsta impad av känslan att ha dom tryckandes inne i örat.
Hemma har jag haft lite olika, ibland Porta pro'arna, men just nu använder jag mest några som jag faktiskt inte vet fabrikatet på, men visste jag det skulle jag ändå inte skrivit ut det av skam. :oops: :D
Köpt på loppmarknad för typ 20 spänn, för det priset kunde det ju få vara hur det ville.
Lång sladd, volymkontroll på lurarna och helt omslutande så skulle dom bli perfa till dataspel. Men jag blev oerhört chockad av att dom faktiskt lät hyggligt hifi.

Jag kan också lägga till att jag i flera år verkligen tänkt att köpa några riktigt bra lurar. Men det tar alltid stopp i den oerhört jobbiga och tidsödande processen att gå genom marknaden, provlyssna och ta beslut. När det börjar närma sig, eller överstiga, tusenlappen vill jag ju inte köpa något jag inte trivs med.
Senast redigerad av aisopos 2011-12-01 09:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-01 09:43

mx skrev:Jag tycker inte att det är något fel på Koss Porta Pro. Jag använder dessa

Jag tycker inte heller det är något fel. Mina favoriter, typ.

Antagligen för att dom överdriver basen en smula. 8)
Något mellan 3 och 8dB gissar jag. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-01 09:50

aisopos skrev:
mx skrev:Jag tycker inte att det är något fel på Koss Porta Pro. Jag använder dessa

Jag tycker inte heller det är något fel. Mina favoriter, typ.

Antagligen för att dom överdriver basen en smula. 8)
Något mellan 3 och 8dB gissar jag. :)

Det är ju nästan ett måste när det gäller hörlurar eftersom rummet inte
spelar med, samt att man inte har någon fysisk känsla av basen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-01 09:58

Jag har en gammal Yamaha HP-1 som jag bävar för hur länge den ska hålla ihop. Den är från nånstans 1976-77. Har aldrig provat något bättre men eftersom jag alltid har varit nöjd med den så har jag väl heller inte testat så många andra, det ska medges. Men de jag har testat har alltid låtit burkigt och skränigt i jämförelse. Läste lite nyss om den på nätet och den verkar få mycket bra kritik även mot nutida lurar trots sin ålder. Principen verkar vara magnetostat och den har en nästan spikrak impedanskurva.

Finns beskriven här http://wiki.faust3d.com/wiki/index.php? ... amaha_HP-1

Bild

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-01 09:59

Att du inte köpte ett lager av dem då? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-01 10:02

mx skrev:Att du inte köpte ett lager av dem då? :)

Den var för dyr. Åtminstone i förhållande till min lön.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-01 10:02

Flint skrev:

Vad kostade den i sina glansdagar?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-01 10:07

mx skrev:
Flint skrev:

Kommer inte ihåg exakt men gissar på runt tusenlappen vilket var nånstans runt en tredjedel av min bruttonlön.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-01 10:13

Flint skrev:
mx skrev:
Flint skrev:

Kommer inte ihåg exakt men gissar på runt tusenlappen vilket var nånstans runt en tredjedel av min bruttonlön.

Perfekt ratio mellan inkomst och hifi. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-01 10:16

Det var cirka 3100 kronor år 1980.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-01 10:17

mx skrev:
Flint skrev:
mx skrev:
Flint skrev:

Har du statistik på det? Kanske i jobbet. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-01 10:21

Flint skrev:
mx skrev:
Flint skrev:
mx skrev:
Flint skrev:

Har du statistik på det? Kanske i jobbet. :)

Nja, det är nog mest hitte-på-statistik i så fall. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-01 10:23

mx skrev:Det var cirka 3100 kronor år 1980.

Där ser man. Lite mer än vad jag trodde. Det var någon som hade kollat med Yamaha om att ta upp den igen och då skulle den tydligen hamna runt 10.000:- i nuläget. Tydligen lite knepigt att få till det där med magnetostatprincipen.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-01 10:24

Flint skrev:
mx skrev:Det var cirka 3100 kronor år 1980.

Där ser man. Lite mer än vad jag trodde. Det var någon som hade kollat med Yamaha om att ta upp den igen och då skulle den tydligen hamna runt 10.000:- i nuläget. Tydligen lite knepigt att få till det där med magnetostatprincipen.

Sverige devalverade två gånger under 1980-talet samt att växelkurserna såg
annorlunda ut vid den tidpunkten. Japan tillhörde även NIC-länderna som
konkurrerade med låga kostnader. Nu har de konvergerat. Många parametrar
att ta hänsyn till.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-12-01 11:04

aisopos skrev:Jag kan också lägga till att jag i flera år verkligen tänkt att köpa några riktigt bra lurar. Men det tar alltid stopp i den oerhört jobbiga och tidsödande processen att gå genom marknaden, provlyssna och ta beslut.

Nä den processen har man ju inte med högtalare nä :D :)

Jag tror det är viktigt att man får chansen, helst tidigt, att få uppleva ett par bra lurar som man gillar och sitter skönt. Annars kanske man får en aversion i onödan. Läskiga, dåliga, fula lurar är verkligen avtändande.

@Flint: adekvat akuratess? :) Läckra lurar där!!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-01 12:21

Flint skrev:Jag har en gammal Yamaha HP-1 som jag bävar för hur länge den ska hålla ihop. Den är från nånstans 1976-77. Har aldrig provat något bättre men eftersom jag alltid har varit nöjd med den så har jag väl heller inte testat så många andra, det ska medges. Men de jag har testat har alltid låtit burkigt och skränigt i jämförelse. Läste lite nyss om den på nätet och den verkar få mycket bra kritik även mot nutida lurar trots sin ålder. Principen verkar vara magnetostat och den har en nästan spikrak impedanskurva.

Finns beskriven här http://wiki.faust3d.com/wiki/index.php? ... amaha_HP-1

Bild

Har också en sådan lur! Köpte två varav den ena skäntes bort lite senare. Vill minnas att de kostade 375 kr/st. Tycker inte den är superbra men jag är ingen lurfan direkt. Har lagat min lur vid några tillfällen. Nu håller kuddarna på att ge upp igen. På något forum har jag sett att de dämpar ut lite resonanser i plasthöljet.

Bild

Hade gärna provat en sådan här:

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-01 12:26

RogerGustavsson
Aj då. Hade jag så fel om priset på HP-1? Det var pinsamt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-01 12:34

Mina första lurar var tillverkade av legendariska svenska PML, Pearl Microphone Laboratory, modell D-42.
http://www7.tripnet.se/~jazz/d42.jpg

Föredrar öppna lurar som inte svällerupp ljudet.
AKG k401 och k601 används nu för tiden.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-01 13:29

Flint skrev:RogerGustavsson

Det är vad jag kommer ihåg... Testades med mycket gott omdömme i Radio & Television. Skaffade även en CT-7000 tuner lite senare. Även den har jag kvar.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %f6lje.jpg

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-01 13:37

RogerGustavsson skrev:
Flint skrev:RogerGustavsson

Det är vad jag kommer ihåg... Testades med mycket gott omdömme i Radio & Television. Skaffade även en CT-7000 tuner lite senare. Även den har jag kvar.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %f6lje.jpg

Det var/är en gedigen pjäs. Stilren med reglagen dolda bakom en lucka. Satan vad jag blir nostalgisk.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-12-01 17:22

Jag skaffade en sån här lur.
Nej det är inte jag på bilden.

http://a.imagehost.org/0484/TyllWearingTheAMT.jpg

Den var jättebesvärlig.

Det var ett ganska litet sketet pappersmembran bakom skumplasten.
Membranet var uppenbarligen väldigt riktningskänsligt, så jag hade världens sjå att få den stora luren att hänga i rätt läge utanför öronen.

Jo, luren hänger liksom ovanpå skallen men ligger inte an mot huvudet i övrigt egentligen.

Skumplasten satt väldigt dåligt fast och kvalitén var överhuvudtaget mycket tveksam.

Begriper inte varför jag skaffade luren.

:?

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2011-12-02 07:44

Man ska ha en RIKTIGT bra hifi/rumskombination innan det låter bättre än ett par bra lurar tycker jag. Som någon skrev så tycker även jag att lurars akilleshäl är ljudbild och den fysiska känslan ett hifianläggning ger. Ljudbilden kan ju till viss del förbättras med crossfeed men sen är jag nyfiken att testa en buttkicker fastbultad i stolen/fåtöljen/soffan för att råda bot på dunkadunkat. Måste testa det vid tillfälle... :P
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-12-02 23:19

jonasz skrev:Man ska ha en RIKTIGT bra hifi/rumskombination innan det låter bättre än ett par bra lurar tycker jag.
...

Det kan jag nog hålla med om.

Samtidigt tycker jag att jag (äntligen) nått dit.
:)

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-03 00:00

Hur många av er som är emot hörlurar har testat HD800? På head-fi tycker många att de ger för bred ljudbild och Tyll på innerfidelity tycker att det är den bästa ljudbilden han har hört från ett par lurar. Det ska mycket till för att jag ska kunna gå från dem till högtalare iaf.

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-12 02:13

Jag tycker hörlurar är kalasbra, de kräver inget rum att spela i som kommer att lägga på sin signatur och förstöra inspelningarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-12-12 04:09

phloam skrev:

Låt se om jag kan följa den logiska kedjan:

1. Lurar har dålig återgivning.

2. Lurar är bra till att lyssna på musik.

Alltså... Dålig återgivning gynnar musiklyssningen?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2011-12-12 10:28

Frånvaron av rumspåverkan gör ganska mycket.
Även i ett par enkla lurar tycker jag man kan höra små detaljer som inte kommer fram ens i en mycket god anläggning i ett bra rum.

Plocka fram en låt ni tror ni kan bra via högtalare och lyssna på den i ett par (bra) lurar så kan jag nästan lova att ni kommer höra saker ni aldrig hört förut. Alltså medvetna detaljer i musiken, jag pratar inte brus eller andra tekniska missljud.

Sen att rummet egentligen är en del av upplevelsen är en annan sak.
Ett annat expriment man kan göra (i sommar...) är att lyfta ut högtalarna utomhus och spela. Ger lite samma resultat, frånvaron av rumspåverkan ger en jättehög upplösning, samtidigt som det låter lite konstigt då man saknar rummet.

Från att ha ogillat lurar så börjar jag gradvis tycka bättre och bättre om det, ursprungligen av praktiska skäl men nu uppskattar jag renheten och upplösningen mer och mer också.

Växlar jag från mina Sennheiser HD650 till högtalarstereon så låter den senare klart sämre "tekniskt sett", men kanske naturligare.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-12 12:38

Strmbrg skrev:Jag skaffade en sån här lur.

Bild

Den var jättebesvärlig.

Det var ett ganska litet sketet pappersmembran bakom skumplasten.
Membranet var uppenbarligen väldigt riktningskänsligt, så jag hade världens sjå att få den stora luren att hänga i rätt läge utanför öronen.

Jo, luren hänger liksom ovanpå skallen men ligger inte an mot huvudet i övrigt egentligen.

Skumplasten satt väldigt dåligt fast och kvalitén var överhuvudtaget mycket tveksam.

Begriper inte varför jag skaffade luren.

:?

Är det en Ergo-lur? Pappersmembran bör den väl inte ha? Där borde sitta en Heil Transformer. Samma firma tillverkade Jecklin Float.

http://www.precide.ch/eng/english.htm

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-12 13:56

Hörlurar kopplar mig hårdare till musikskeendet, men kanske sämre till inspelningsrummet. Det är avvägning som jag gärna använder.

Vilket av dessa bägge delar som är att kalla "god återgivning" kan jag inte säga, men det bekymrar mig heller inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mdr30

Inläggav mdr30 » 2011-12-12 22:58

[quote="Strmbrg"]Jag skaffade en sån här lur.

http://a.imagehost.org/0484/TyllWearingTheAMT.jpg

Jecklins efterträdare Ergo, och de bärs av Tyll Hertsens (f d Headroom) som numera har en egen hörlurssida med mycket intressanta mätningar m m:

http://www.innerfidelity.com/

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-12-13 10:10

IngOehman skrev:
phloam skrev:

Låt se om jag kan följa den logiska kedjan:

1. Lurar har dålig återgivning.

2. Lurar är bra till att lyssna på musik.

Alltså... Dålig återgivning gynnar musiklyssningen?

Nja, jag menar bara att högtalare lever i symbios med rummet vilket är något som alltid kan tweakas eller förbättras och gör att man tänker på den biten mer än om man tar på ett par lurar. Där finns inte så mycket att fundera över eller ändra eller så, de är som de är på gott och ont :)

Observera att jag skrev en " ;) " efteråt..!

Det är ju en ständig trade-off s.a.s., ett par bra lurar kan vara att föredra framför sämre/dåligt rumsanpassade högtalare, medan bra/välanpassade högtalare går om lurar på vissa sätt. Fast det är ju ingen tävling, bara komplement.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-12-14 01:46

För min del ligger lurarna överlägset bäst till. Dels är det omöjligt för mig att släpa in ett högtalarbaserat system som ger samma prestanda, dels kan jag absolut inte spela på samma volym för då hade grannarna blivit tokiga.

Tar jag sedan in pris/prestanda-biten i det hela ser jag ingen konkurrens alls, jag har inte hört något högtalarsystem som enligt min uppfattning rår på mitt hörlurssystem ifråga om ljudkvalitet, detaljupplösning m.m.

Ljudbilden ser jag inte heller som något problem då jag lyssnat i lurar i många år och är van vid det.

Det går att få riktigt bra ljud ur ett hörlursbaserat system redan för budgetar som är mer eller mindre omöjliga när det gäller högtalarlösningar. För 1000 kronor går det t.ex att få fullt acceptabla lurar, högtalare för samma summa är avsevärt krångligare och kommer inte i närheten prestandamässigt.

Det är också bra att ha eliminerat hela den akustiska biten (rummet) då det underlättar utvärdering av utrustning m.m. Hörlurarna gör utvärdering avsevärt enklare, vill jag simulera på allvar tar jag lurstärkaren också och sedan är det bara att utvärdera t.ex olika källor.

Dock har jag allt sådant klart redan, musiken är hanterad via datorn och lagrad i antingen ALAC, MP3 eller AAC-format.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-14 21:30

Headfi, vad har du för hörlursrigg?

Här är min:
BILD

Blir dagligen imponerad över hur bra det låter. Något jag inte kan säga om min högtalaranläggning :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 22:05

Jag gillar hörlurar...
Bild
...men jag har inte råd med dem.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 22:13

Nattlorden skrev:Jag gillar hörlurar...
Bild
...men jag har inte råd med dem.

Vad är det där för något? Ser ut som Sennheiser. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 22:22

Stämmer. Orpheus. Länge sedan de slutade bygga dem dock.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 22:23

De såg läckra ut. :) Vad kostade de?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-14 22:24

mx skrev:De såg läckra ut. :) Vad kostade de?

125000 inklusive förstärkare, om jag inte missminner

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 22:28

bredin_MKII skrev:
mx skrev:De såg läckra ut. :) Vad kostade de?

125000 inklusive förstärkare, om jag inte missminner

Faktiskt lite mer än förstärkare, där är väl D/A-omvandlare i också... så det enda som behövdes var en digitalström in.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 22:57

Synd att de la ner. 8)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 22:59

mx skrev:Synd att de la ner. 8)

300 ex.

Var en man på hifimässa i malmö som erbjöd sina bilnycklar i byte om han fick ta den med sig på bussen hem...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 23:00

Nattlorden skrev:

300 ex.

Var en man på hifimässa i malmö som erbjöd sina bilnycklar i byte om han fick ta den med sig på bussen hem...

Vad var det för bil som nycklarna gick till då? En trimmad trabant? :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 23:01

mx skrev:
Nattlorden skrev:

300 ex.

V70 tror jag.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 23:02

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:

300 ex.

V70 tror jag.

Då förstår jag.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-14 23:24

Finns bättre och nästan lika sexiga saker att köpa idag annars, och mer pengar kan man lätt plöja ner också!
Stax SR-009 + WooAudio WES + Weiss MEDEA+ + nätfilter och kablar, en bit över 200K för lite bra lur-ljud

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-15 00:00

bredin_MKII skrev:

Finns bättre och nästan lika sexiga saker att köpa idag annars, och mer pengar kan man lätt plöja ner också!
Stax SR-009 + WooAudio WES + Weiss MEDEA+ + nätfilter och kablar, en bit över 200K för lite bra lur-ljud

Fast inte lika snyggt och integrerat. Men låter det lika bra skulle jag gärna lyssna på det någongång.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-15 00:28

Nattlorden skrev:
bredin_MKII skrev:

Fast inte lika snyggt och integrerat. Men låter det lika bra skulle jag gärna lyssna på det någongång.

Stax SR-009 ska vara den bästa luren på alla punkter utom ljudbild enligt Tyll på innerfidelity, och han har lyssnat och mätt både en och två lurar. HD800 var bäst på ljudbild enligt honom.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-12-15 17:12

bredin_MKII skrev:Headfi, vad har du för hörlursrigg?

Här är min:
BILD

Blir dagligen imponerad över hur bra det låter. Något jag inte kan säga om min högtalaranläggning :wink:

Min huvudanläggning består av följande utrustning:

1. MacBook Pro (källan)
2. iPad (fjärrkontrollen)
3. Musical Fidelity V-Link (USB-S/PDIF)
4. Musical Fidelity M1DAC
5. Musical Fidelity M1HPA
6. Grado PS1000

För portabelt och en del stationärt bruk använder jag Grado RS-2. I den övriga lursamlingen finns Grado SR-80, SR-225i och Sennheiser HD600.

Jag hade tidigare ett högtalarbaserat system men av olika orsaker inkl det faktum att jag inte kan placera det vettigt i nuvarande situation fick det ge vika för den nuvarande utrustningen.

Ljudkvaliteten hos det nuvarande systemet är så nära perfektion jag någonsin kommit och jag är fullständigt nöjd med allt. Jag ser inga som helst brister eller tillkortakommanden utan jag upplever en stor frid över att ha funnit den optimala lösningen.

Att den dessutom ligger i en anständig prisklass i jämförelse med ett högtalarbaserat system med motsvarande prestanda är en mycket trevlig bonus. Ifråga om pris/prestanda ser jag inga konkurrenter till hörlursbaserade system.

Jag har lyssnat med hörlurar i många år och är fullständigt van vid den sortens presentation av musiken.

Det har också visat sig att Grado är det utmärkta valet för min smak, även om jag gillar Sennheiser HD600 mycket.

Grado PS1000 är en mycket bra lur, priserna i Sverige är dock ett minus. Kan man köpa lurarna i USA är det bättre, annars är Alessandro Music Series ett utmärkt alternativ (avsevärt bättre prissättning utanför). Överlag upplever jag PS1000 som en synnerligen unik lur, den stöter man inte på speciellt ofta och jag vet att den resulterat i en del delade meningar men den är till perfektion fulländad för min del.

Jag är också utmärkt nöjd med den musikhantering jag har idag med allting samlat i iTunes och fjärrkontrollerat via iPad.

Edit: Jag kan lägga upp bilder av den senare.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-15 18:29

Men Alessandro Music Series suger balle. Har ett par MS-PRO som bara samlar damm. Färgade, resonanta, krympt ljudbild, obekväma och rejäl avsaknad utav djupbas. Lät bra tills man blev van vid HD800 :)

Bild på gammla anläggningen, MS-PRO + RWA Isabellina

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-12-16 01:17

Jag har inte provat Alessandro Music Series, däremot har de som sagt bättre prissättning utanför USA än Grado.

Jag provade HD800 (dock tämligen kort stund) men fastnade inte utan det blev Grado PS1000 istället.

Däremot gillar jag HD600.

När det gäller Grado rekommenderar jag USA-köp, däremot är jag skeptisk mot deras pris i Sverige, detta då jag känner att de tenderar att hamna i fel kategori. T.ex betalade jag 169 dollar för SR-225i vilket kan jämföras med det svenska priset på ungefär 2500 kronor beroende på butik.

Min uppfattning är att RS-2 (med flats) och PS1000 (PS500 är också intressant, frågade efter lyssning på den idag men inget demoex fanns) är de modeller jag gillar bäst, de låter balanserat och bra. RS-1i har jag provat och den är lite väl ljus för min smak. GS1000 lider av ungefär samma problem jämfört med PS1000.

SR-225i betraktar jag som en mycket prisvärd Grado, för 169 dollar vill jag påstå att det är värt att kliva direkt upp till den istället för att stanna på någon lägre modell.

Komfortmässigt passar Grado perfekt hos mig, jag uppfattar inga komfortproblem så tydligen är min huvudform rätt. Även PS1000 uppfattar jag som komfortabel överlag även om vikten kan märkas (de är rejält tunga).

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2011-12-18 09:21

Alltså man får ta hörlurar för vad det är. Jag har nyligen investerat i hd650 lurar och en hörlursförstärkare från Vincent. Först tyckte jag att ljudet lät litet,klent,färgat och beslöjat. Men det är min enda chans att få lyssna på musik när döttra mi ska sova så jag har använt dem ganska mycket nu.

Och suprise jag kommer betydligt bättre överens med dem nu. Jag inser att det är bristen på den fysiska basen som får det att låta beslöjat. Det är inte beslöjat för alla detaljer finns där men man känner inte musiken. Lurar känns lite som musik i 2D.

Nu låter jag riktigt negativ till lurar men jag är faktiskt inte det. Skulle jag investaera 4000 kr till musik så skulle jag alla gånger ta lurar istället för vanlig stereo.

Ge lurarna en chans och lyssna längre på dem så kommer ni nog att gilla dem trots allt. Att koppla in sub till gillar jag dock inte alls. Basen blir ju dubbel då vilket får det att låta apa. En stolskakare hade kanske funkat bättre och tystare.

Användarvisningsbild
grimmer

Re: Tycker ni om hörlurar?

Inläggav grimmer » 2011-12-18 19:20

mx skrev:Är hörlurar ett bra alternativ till en riktig sterio? :?

Har åkt på en förkylning och därför fått lite nedsatt hörsel på ena örat. Hörlurar
är ingen höjdare då märkte jag. Fast finns det fler nackdelar, även om man
inte är förkyld? Vet att Ingvar Öhman inte gillar hörlurar. Men killen säljer ju
högtalare så vad vet man. :twisted: :lol:

Att lyssna på musik i bra hörlurar, med en spelare som kan ge bra uteffekt. Är enligt mig en alldeles speciell upplevelse. Att kunna vara ute och gå i "tristessen" och leva sig in i musiken, att få den så nära. Hörlurar i mitt liv, är, och har varit sen jag var ca 13-14, en stor nödvändighet. Även en fördel om man vill poppa på natten utan att störa andra.

Är du ute efter billiga bra hörlurar så kan jag inte göra annat än att rekommendera KOSS Porta Pro, alternativt Sporta Pro (samma) om de tillverkas längre. Det är inte en slump att dessa gamla pensionärer till hörlurar fortfarande tillverkas efter 25 år och fortsätter vinna test efter test.

Har personligen bara för ca 1 vecka sen faktiskt stått och testat Ca 13 hörlurar i priserna 400 till 1200 kr. Porta Pro klår dom allihop enligt mig. Med råge dessutom.

Ska du ha bra uteffekt på en spelare du bär med dig (för iPhone, med flera har det inte) så leta bland iAudio mp3 spelare. Det är som natt och dag. Fasen vad bra dom låter och vilket tryck de kan ge. Annars finns det externa batteridrivna förstärkare man kan bära med sig, att ha som "slutsteg" till mobilens "försteg". Den jag sneglat på kostar ca 800 kr.

Jag själv använder ett par in-ear AKG hörlurar, ibland rotar jag fram mina gamla Porta Pro, och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom. Fördelen med in-ear är ju att de är så små, nackdelen är att sladdarna brukar pajja rätt fort. Så det har blivit att laga dom både en och tre ggr.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-18 19:58

Ja, hörlurar ute är verkligen underbart. Använder HD25 till min Cowon pmp, sedan 192kbit/s oggar. När man drar på lite så man inte hör några ljud alls från omgivningen blir det som att kroppen blir helt avdomnad och bara går medans hjärnan får en kosmisk orgasm.

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-18 21:26

bredin_MKII skrev:Ja, hörlurar ute är verkligen underbart. Använder HD25 till min Cowon pmp, sedan 192kbit/s oggar. När man drar på lite så man inte hör några ljud alls från omgivningen blir det som att kroppen blir helt avdomnad och bara går medans hjärnan får en kosmisk orgasm.

Justja iAudio heter ju numera Cowon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-19 08:33

grimmer skrev:....och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom.

Fast orkar de bärbara apparaterna driva den? Den har i varje fall rätt mycket högre impedans än de flesta lurar för portabelt bruk. Dessutom tycker jag öppna lurar är tveksamma med störande omgivning.

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-19 09:19

RogerGustavsson skrev:
grimmer skrev:....och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom.

Fast orkar de bärbara apparaterna driva den? Den har i varje fall rätt mycket högre impedans än de flesta lurar för portabelt bruk. Dessutom tycker jag öppna lurar är tveksamma med störande omgivning.

Skrev jag inte om ett extern förstärkarpack man kan ha? :) Batteridrivet. Jag har faktiskt inte hunnit testa HP-1 med mobilen än, ska bli intressant. Har en Nokia N8, den verkar ha en rätt ok uteffekt. Betydligt bättre än den iPod 80 gb jag hade förut iaf. Aja får se när jag kommer hem om ett extra förstärkarpack behövs eller inte. Och om man orkar kånka runt på allt som sagt. HP-1 får nog bli vid datorn de flesta fall endå.

Men gällande mp3 spelare finns det garanterat saker som orkar driva dom, Cowon (iAudio) produkterna brukar ha en överlägsen uteffekt kontra övriga märken t.ex.

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-19 09:21

RogerGustavsson skrev:

Ta Cowon iAudio U3 t.ex. med en uteffekt på 2x30mW, och jämför med den vanliga uteffekten på mp3 spelare som brukar ligga på 2x5-10 mW. Cowons produkter brukar ha en hel drös med inställningsmöjligheter också, för ljudet. Jag har själv haft en rad iAudio mp3 spelare, och även iPod, Creatives mp3 spelare m.m. och med flera. iAudio piskar dom alla ordentligt.

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2011-12-19 22:10

nikeb skrev:Alltså man får ta hörlurar för vad det är. Jag har nyligen investerat i hd650 lurar och en hörlursförstärkare från Vincent. Först tyckte jag att ljudet lät litet,klent,färgat och beslöjat. Men det är min enda chans att få lyssna på musik när döttra mi ska sova så jag har använt dem ganska mycket nu...

Prova att plocka bort "skumgummit" som är mellan öronen och membranen så låter de mycket mindre beslöjat. Det är ett stort lyft för ljudet men de blir kanske lite ömtåligare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-19 22:59

grimmer skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ta Cowon iAudio U3 t.ex. med en uteffekt på 2x30mW, och jämför med den vanliga uteffekten på mp3 spelare som brukar ligga på 2x5-10 mW. Cowons produkter brukar ha en hel drös med inställningsmöjligheter också, för ljudet. Jag har själv haft en rad iAudio mp3 spelare, och även iPod, Creatives mp3 spelare m.m. och med flera. iAudio piskar dom alla ordentligt.

Portabla spelare brukar vara konstruerade för lurar med impedansen 32 Ohm. Det låga spänningssvinget kan då avsätta lite högre effekt. När man ansluter lurar med högre impedans finns inte mycket effekt att hämta. Yamaha HP-1 kommer bara få bråkdelen av effekten jämfört med lurar på 32 Ohm, de behöver kanske mera spänningssving? 2x30 mW i 32 Ohm blir kanske bara 2x6 mW med Yamaha-lurarna?

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-20 22:13

RogerGustavsson skrev:
grimmer skrev:
RogerGustavsson skrev:

Portabla spelare brukar vara konstruerade för lurar med impedansen 32 Ohm. Det låga spänningssvinget kan då avsätta lite högre effekt. När man ansluter lurar med högre impedans finns inte mycket effekt att hämta. Yamaha HP-1 kommer bara få bråkdelen av effekten jämfört med lurar på 32 Ohm, de behöver kanske mera spänningssving? 2x30 mW i 32 Ohm blir kanske bara 2x6 mW med Yamaha-lurarna?

Jag trodde så också, men testade nyss med min mobiltelefon och det funka förvånansvärt bra, och den här mobilen har kanske bara en tredjedel i uteffekt av vad Cowon spelarna brukar ha. Tror faktiskt det skulle funka alldeles strålande med t.ex. iAudio U3, 2x32mW.

Här säljs en hörlursförstärkare som innehar samma chip (TCC 770) som sitter i många iAudio spelare. 150mW 16 ohm och 12mW 300 ohm.
http://www.head-direct.com/Products/?act=detail&id=57
När jag har tid över får jag rota upp min gamla iAudio mp3 som jag har nånstans, och testa.

Men återigen, man ska passa sig från att stirra på siffror. 2x100 watt uteffekt på en 15 kg tung förstärkare kan vara helt annorlunda från 2x100 watt uteffekt från en 30 kg tung förstärkare. Det är öronen som bestämmer, inte pappret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-21 09:11

Jo, testa är det som gäller.

Fast i länken du anger står att den innehåller dessa chip.

Preamp Opamp: OPA2338UA
Poweramp Chip: TPA6130A

Maximal utnivå är beroende på matningsspänning och belastningsimpedans. I databladen anges ofta max utnivå vid 1% för att ge stora värden för uteffekten. Misstänker att det kan vara en viss skillnad mellan en minimal portabel spelare som ska gå strömsnålt och en dedikerad hörlursförstärkare. Vikten på en förstärkare behöver inte ha något att göra med hur den låter.

Användarvisningsbild
mdr30

Inläggav mdr30 » 2012-01-12 23:41

Testade nyss mina något modifierade HP1 med Cowon D2+ och det lät fint men man får dra upp volymen. 48/50 med Dan & The Electros (Opus 3), Bacharach/Costello Painted From Memory och Herbie Hancocks Gershwin's World, 45/50 med Marianne Faithfulls rätt hårt komprimerade Easy Come, Easy Go.

Jag talar om normalhöga lyssningsnivåer men hemma - utan trafikbuller, vindbrus eller sorlande människor. Dynorna sitter ganska lätt på öronen så en del oljud lär slinka in.

Yamahas ortodynamiska lurar från 1980-talet kan låta fantastiskt bra, hög upplösning, jämn frekvensgång och bra dynamik. Det är snabba lurar.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-13 00:01

Den bilden är nog Flints.
Han älskar dessa lurar.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 00:52

De enda "musikaliska" lurar jag lyssnat via, är ett par Grado, har glömt modellbeteckningen. De låg på cirkus 8-9 lax någon gång under tidigt 90-tal. Lät befriande engagerat i brist på bättre adverb... Hade i princip bestämt mig för att slå till men något kom emellan.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-13 00:59

bensnake skrev:De enda "musikaliska" lurar jag lyssnat via, är ett par Grado, ...

bensnake, du tycks vara väl bevandrad i hifins gungfly, stor respekt.
Vad anser du om de lurar högt rankade inspelningstekniker använt sig av?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 01:34

Ragnwald skrev:
bensnake skrev:De enda "musikaliska" lurar jag lyssnat via, är ett par Grado, ...

bensnake, du tycks vara väl bevandrad i hifins gungfly, stor respekt.
Vad anser du om de lurar högt rankade inspelningstekniker använt sig av?

De senaste 20 åren har jag varit tämligen konsekvent. Och de är säkert bra. Lurarna, alltså. Varför undrar du det? Blev du putt för att jag gillade Gradolurarna?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-13 01:44

Nope, mitt intresse härör sig snarare om, varför att jag aldrig hört talas om någon inspelningstekniker av rang, som föredragit Gradolurar.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 09:52

Ragnwald skrev:Nope, mitt intresse härör sig snarare om, varför att jag aldrig hört talas om någon inspelningstekniker av rang, som föredragit Gradolurar.

På vilka sätt tangerar en inspelningsteknikers syfte med luranvändning och mitt varandra, menar du? Och vad har dessa eventuella beröringspunkter med topic ("Tycker ni om hörlurar?") att göra? Och exakt vad menar du med strofen "du verkar vara väl bevandrad inom hifins gungfly. Stor respekt"? Är du bara lite småspydig eller är du otrevlig på riktigt?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-13 10:37

Låter som en jäkligt korkad provokation där Ragnwald. Bättre kan du.

Inspirerad av tråden plockade jag fram mina trusty Sennheiser HD580 och poppade lite igår.

Näe.

Låter bättre och roligare på alla sätt i högtalarna. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2012-01-13 10:57

KarlXII skrev:Låter bättre och roligare på alla sätt i högtalarna. :?

Är du riiiiiiiiiiiiiktigt säker på det? Är inte basen något fastare ur hörlurarna och ljudet något klarare?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 11:01

KarlXII skrev:Låter som en jäkligt korkad provokation där Ragnwald. Bättre kan du.

En solklar provokation, självklart. Och korkad. Icke desto mindre är jag lite nyfiken på anledningen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-13 11:02

bredin_MKII skrev:
KarlXII skrev:Låter bättre och roligare på alla sätt i högtalarna. :?

Är du riiiiiiiiiiiiiktigt säker på det? Är inte basen något fastare ur hörlurarna och ljudet något klarare?

Heeeeelt säker. Basen kan vara aningen torrare men definitivt mer blodfattig. Dessutom saknas ju den taktila återkopplingen helt.

Klarare? Nej, absolut inte. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-13 11:24

KarlXII skrev:Dessutom saknas ju den taktila återkopplingen helt.

Subwoofer eller buttkickers skall vara på vid lurlyssning!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-14 19:24

Ragnwald; hör det inte till god ton att besvara ställda frågor?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-14 20:05

bensnake skrev:Ragnwald; hör det inte till god ton att besvara ställda frågor?

Ber om ursäkt att jag uttryckte mig klumpigt, men det var ju faktiskt en, om än provokativ, fråga från min sida som inte besvarats.

Betvivlar inte en sekund att Gradolurarna låter bra, det har tillräckligt många påstått. :wink:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-14 21:20

Ragnwald skrev:
bensnake skrev:Ragnwald; hör det inte till god ton att besvara ställda frågor?

Ber om ursäkt att jag uttryckte mig klumpigt, men det var ju faktiskt en, om än provokativ, fråga från min sida som inte besvarats.

Betvivlar inte en sekund att Gradolurarna låter bra, det har tillräckligt många påstått. :wink:

Jag svarade dig redan i min första replik att de säkert låter bra. Du specade inte heller vilka lurar du avsåg (något svårbesvarat, således...), vilket fick mig att förmoda att du var av uppfattningen att alla använde samma modell. Alldeles oavsett hur det förhåller sig med detta, torde en inspelningsteknikers, vid de tillfällen lurar används, och mitt syfte med luranvändning vara vitt skilda från varandra. Därför blev jag något förvånad över din fråga.

Jag ställer mina frågor ånyo;
På vilka sätt tangerar en inspelningsteknikers syfte med luranvändning och mitt varandra, menar du? Och vad har dessa eventuella beröringspunkter med topic ("Tycker ni om hörlurar?") att göra? Och exakt vad menar du med strofen "du tycks vara väl bevandrad i hifins gungfly, stor respekt"?[/b]

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-01-14 22:34

Tycker ni om hörlurar?

Ja om dom är av märket STAX.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-15 00:16

bensnake skrev:Du specade inte heller vilka lurar du avsåg (något svårbesvarat, således...), vilket fick mig att förmoda att du var av uppfattningen att alla använde samma modell. Alldeles oavsett hur det förhåller sig med detta, torde en inspelningsteknikers, vid de tillfällen lurar används, och mitt syfte med luranvändning vara vitt skilda från varandra. Därför blev jag något förvånad över din fråga.

Vilka Gradolurar diskussionen handlar om, har jag ingen aning om.
Har heller aldrig lyssnat på några, så jag kan inte uttala mig om deras förträfflighet.
Det jag lite vårdslöst kallade gungfly, är när folk vill göra gällande att ett fabrikat förmedlar korrekt ljud.

Vad kända inspelningstekniker använder vid sin mikinställning och medhörning i kyrkor och konserthus, är ju inte helt ointressant.
Speciellt inte när inspelningarna är i vedertagen världsklass.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-15 03:33

Ragnwald skrev:
bensnake skrev:Du specade inte heller vilka lurar du avsåg (något svårbesvarat, således...), vilket fick mig att förmoda att du var av uppfattningen att alla använde samma modell. Alldeles oavsett hur det förhåller sig med detta, torde en inspelningsteknikers, vid de tillfällen lurar används, och mitt syfte med luranvändning vara vitt skilda från varandra. Därför blev jag något förvånad över din fråga.

Vilka Gradolurar diskussionen handlar om, har jag ingen aning om.
Har heller aldrig lyssnat på några, så jag kan inte uttala mig om deras förträfflighet.
Det jag lite vårdslöst kallade gungfly, är när folk vill göra gällande att ett fabrikat förmedlar korrekt ljud.

Vad kända inspelningstekniker använder vid sin mikinställning och medhörning i kyrkor och konserthus, är ju inte helt ointressant.
Speciellt inte när inspelningarna är i vedertagen världsklass.

Mina intryck som jag redogjorde för baserades på de Gradolurar jag hade förmånen att testa. Jag påstod inte att de per definition lät korrekt, snarare att de gav mig en feel goodupplevelse jag inte upplevt med andra lurar jag testat. Detta ska inte tolkas som att jag anser att Grado som märke betraktat är det allenast saliggörande i lurbranschen.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2012-01-15 14:51

Efter att äntligen bytt rum och förstärkare som verkligen fixade biffen så kan jag äntligen lira mina högtalare och få ut något av dem. Men jag gillar fortfarande mina hörlurar även om de inte kan skaka väggar :).

Har nu något så jobbigt som grannar också så man är så illa tvungen :evil:

Den största fördelen är att det är så enkelt hitta din signatur. Inga tunga paket att skeppa iväg om du vill testa nytt ljud. Det tog ett bra tag innan jag hittade mina DX 1000 och Audeze LCD-2s. Skeppat iväg både Beyerdynamic T1 och Sennheiser HD 800 sedan jag fick LCD-2n ex. DX 1000 har jag sålt och återköpt :p

Grado lurar har man inte kommit på mest pga att jag inte kan se hur de lurarna kan vara komfortabla. Mina öron fixar inte onear i regel och förstod mig inte alls på SR60 eller SR80n jag hade ett tag.

Återgå till Generellt om hifi