Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Och görs det överhuvudtaget "24-bits mp3-filer"?
Teoretiskt är det andra alternativet bäst eftersom det (oftast) enbart ändrar brusgolvet medan snålkodning kommer ändra nyttosignalen.Svante skrev:Alltså vilket blir bäst, om man skulle snålkoda ett 24-bits original eller om man trunkerar och dithrar det som man brukar till CD-formatet.
"MP3 från 24 bit" bör det väl bli? Det blir lite konstigt att kalla MP3-filen 24 bits eftersom MP3 inte använder PCM.Och görs det överhuvudtaget "24-bits mp3-filer"?
MP3 och andra "lossy"-format är alltid destruktiva, men inte nödvändigtvis på ett sätt som ger hörbara skillnader mot originalet.Chopha skrev:Ett format som ickedestruktivt (beroende på vem man frågar) komprimerar bitinformationen i ljudfilen.
MrQaffe skrev:Bo Hansson höll på med komprimering från analogmaster för några år sedan när han ville lägga ut vita opus 3 som nedladdning, har för mig att han uttalade sig om att han tyckte att en överföring direkt till flacformat lät bättre än en normal cd överföring, men utan att veta detaljerna så är det lurigt att veta exakt vad de testade, och de måste ju ha nån form av adc för att göra flacen, men en flac ska vara bättre än cd om man låter filerna vara lika stora.
MrQaffe skrev:men en flac ska vara bättre än cd om man låter filerna vara lika stora.
FalloutBoy skrev:MP3 och andra "lossy"-format är alltid destruktiva, men inte nödvändigtvis på ett sätt som ger hörbara skillnader mot originalet.Chopha skrev:Ett format som ickedestruktivt (beroende på vem man frågar) komprimerar bitinformationen i ljudfilen.
Harryup skrev:Personligen ser jag mp3 som ett format för bärbart, så det spelar för mig ingen roll hur det låter. Sämre upplösning än cd även om det skulle vara ohörbart för stunden känns inte bra.
Mvh/Harry
mx skrev:MrQaffe skrev:Bo Hansson höll på med komprimering från analogmaster för några år sedan när han ville lägga ut vita opus 3 som nedladdning, har för mig att han uttalade sig om att han tyckte att en överföring direkt till flacformat lät bättre än en normal cd överföring, men utan att veta detaljerna så är det lurigt att veta exakt vad de testade, och de måste ju ha nån form av adc för att göra flacen, men en flac ska vara bättre än cd om man låter filerna vara lika stora.
Hur kommer det sig?
Jocke skrev:mx skrev:MrQaffe skrev:Bo Hansson höll på med komprimering från analogmaster för några år sedan när han ville lägga ut vita opus 3 som nedladdning, har för mig att han uttalade sig om att han tyckte att en överföring direkt till flacformat lät bättre än en normal cd överföring, men utan att veta detaljerna så är det lurigt att veta exakt vad de testade, och de måste ju ha nån form av adc för att göra flacen, men en flac ska vara bättre än cd om man låter filerna vara lika stora.
Hur kommer det sig?
Gissar att det blir allt sämre om man utför en serie konverteringar mellan olika digitala format... eller?
FalloutBoy skrev:Teoretiskt är det andra alternativet bäst eftersom det (oftast) enbart ändrar brusgolvet medan snålkodning kommer ändra nyttosignalen.Svante skrev:Alltså vilket blir bäst, om man skulle snålkoda ett 24-bits original eller om man trunkerar och dithrar det som man brukar till CD-formatet.
Objektivisten skrev:Låter det bra är det väl bra?
norman skrev:Jag skulle vilja ändra frågan en aning till:
Vilket sätt är bäst om man har begränsat utrymme?
(man får alltså valfritt välja samplingsfrekvens, bitdjup och eventuell snålkodning)
Om man har litet utrymme kan vi nog vara överens om att t.ex. mp3 låter bättre än icke snålkodat, men hur blir det om man har t.ex. utrymmet hos en cd som man skall ha in ett normalt album på (50 min)?
edit: hoppas jag inte var elak mot Svante nu när jag kastar in en ändrad fråga...
Conan skrev:Diskussionen har handlat om bitdjupet, men borde det inte vara minst lika intressant att titta på samplingsfrekvensen? En ljudfil från ett högupplöst system är ju inte bara t.ex 24 bitar utan även en samplingsfrekvens på säg 192 kHz.
Den praktiskt hörbara upplösningen i en perceptuellt kodad ljudfil kanske är lite "flytande", men vilken samplingsfrekvens jobbar mp3 med? Av det jag såg vid en kort sökning på nätet handlar det om max 48 kHz oavsett bitrate. Det är ju fortfarande "bättre" än CDDA i det avseendet men ganske långt från några 192 kHz.![]()
Finns det andra snålkodningsstandarder som bättre tar tillvara en hög samplingsfrekvens hos ursprungsfilen?
Harryup skrev:16/44 är inte ett förstörande format i förhållande till mycket som spelas in i Sverige eftersom man inte använder 24/96 i någon större omfattning då man inte har tid att hantera större filer. Allt enligt ett par välrenomerade inspelningstekniker/studioägare jag träffade.
Mvh/Harryup
Självklart är bruset en del an signalen. Jag kanske var lite otydligt, men det jag refererade till var skillnaden mellan brus och de kodningsartefakter (distorsion) som uppstår när man perceptuellt kodar en signal (men som i bästa fall inte är hörbara).Svante skrev:Det går egentligen inte att skilja på signal och brus så som du gör, man har en signal, bara, och den innehåller brus som man omöjligt kan skilja från nyttosignalen.
Inte nödvändigtvis. Filen kan ha nästan vilken samplingsfrekvens som helst, inklusive 44,1 och 48kHz.Conan skrev:En ljudfil från ett högupplöst system är ju inte bara t.ex 24 bitar utan även en samplingsfrekvens på säg 192 kHz.
Av det jag såg vid en kort sökning på nätet handlar det om max 48 kHz oavsett bitrate. Det är ju fortfarande "bättre" än CDDA i det avseendet men ganske långt från några 192 kHz.
Svante skrev:Om örat inte hör något över 20 kHz är det onödigt att koda något över 20 kHz.
FalloutBoy skrev:Kodarna är i regel optimerade för 44,1kHz och det är slöseri med de redan begränsade resurserna att koda ljud över 20kHz.
Conan skrev:Svante skrev:Om örat inte hör något över 20 kHz är det onödigt att koda något över 20 kHz.FalloutBoy skrev:Kodarna är i regel optimerade för 44,1kHz och det är slöseri med de redan begränsade resurserna att koda ljud över 20kHz.
Och det finns väl nästan ingen inspelning som har ett dymanikomfång på >96dB (16 bitar) så varför har vi då diskussionen om huruvida 24 bitars mp3 skulle kunna låta bättre? Det är väl minst lika "omöjligt" att på normala musikinspelningar höra skillnad mellan 16 och 24 bitar som mellan 44,1 och 96kHz samplingsfrekvens?![]()
Jag har för mig att jag hört (be mig inte om nån källa på det bara) att ökad samplingsfrekvens var mer hörbart än ökat bitdjup jämfört med CDDA's 16bit/44.1 kHz.
Jag förstår hur du menar och det skulle säkerligen gå att göra, men det känns inte särskilt meningsfullt. Har du ett fall där du behöver bevara ett extremt lågt brusgolv så kan du ju lösa det med noise shaping. Det är inga problem att hålla bruset vid de känsligaste frekvenserna 110dB (eller bättre) under full utstyrning i en 16-bitsignal, vilket bör räcka även i extrema fall.Svante skrev:Missförstå mig rätt, jag menar inte att det är ett skriande behov av ett 24-bitarsmedium, jag vill bara sätta fokus på att PCM inte alltid är oförstört och att det borde kunna bli ett bättre resultat på samma bitrate som CD om man i stället snålkodade 24-bitsfilerna.
FalloutBoy skrev:Jag förstår hur du menar och det skulle säkerligen gå att göra, men det känns inte särskilt meningsfullt. Har du ett fall där du behöver bevara ett extremt lågt brusgolv så kan du ju lösa det med noise shaping. Det är inga problem att hålla bruset vid de känsligaste frekvenserna 110dB (eller bättre) under full utstyrning i en 16-bitsignal, vilket bör räcka även i extrema fall.Svante skrev:Missförstå mig rätt, jag menar inte att det är ett skriande behov av ett 24-bitarsmedium, jag vill bara sätta fokus på att PCM inte alltid är oförstört och att det borde kunna bli ett bättre resultat på samma bitrate som CD om man i stället snålkodade 24-bitsfilerna.
FalloutBoy skrev:Sen går det lite mot poängen med snålkodning att göra det så ineffektivt att filstorleken hamnar i närheten av vad förlustfri kompression ger. Redan vid 320kbps börjar många anse att nackdelarna (risk för artefakter) överstiger fördelarna (filstorleken) mot att använda exempelvis FLAC.
FalloutBoy skrev:En annan sak man bör vara uppmärksam på om man skulle vilja koda 24-bitfiler till MP3 är att kodaren enbart hanterar flyttal internt och det finns inga flaggor för vad originalfilen hade för bitdjup, så avkodaren vet ingenting om det. Många populära mediaspelare och hårdvaruspelare kommer trunkera till 16 bitar utan dither vid uppspelning, vilket kanske inte alltid är så lyckat (om inte originalet innehåller tillräckligt med brus). Man bör kolla att spelarna man tänker använda kan konfigureras till att avkoda MP3 till 24 bitar eller 16 bitar med dither (Foobar2000 vet jag klarar det).
Conan skrev:Annars har ju försök gjorts tidigare med att försöka koda in "mer" av originalinspelningens större bitdjup på CDDA, och både HDCD och SBM är väl exempel på just detta?
Piotr skrev:HDCD handlar bla. om kodning/dekodning medan SBM som jag förstår det kort och gott är dither med noise shaping.
Svante skrev:Ja, hur är det, den jämförelsen görs sällan på forumet.
Alltså vilket blir bäst, om man skulle snålkoda ett 24-bits original eller om man trunkerar och dithrar det som man brukar till CD-formatet.
Om man då jämför dem med varandra, vad märker man?
Och görs det överhuvudtaget "24-bits mp3-filer"?
philip skrev:Med rätt implementerad dither går det inte att höra skillnad mellan 16 och 24 bitar.
Conan skrev:Piotr skrev:HDCD handlar bla. om kodning/dekodning medan SBM som jag förstår det kort och gott är dither med noise shaping.
Jo visst, men till syvende och sist handlar båda om försök att förbättra red book CDDA så att mer av informationen från högupplösta format kommer fram bättre.
I vart fall är det vad som påstås i marknadsföringen.
Svante skrev:
Åjo, det är bara att spela in tillräckligt tyst.
Alternativt att man har ett stycke med extrem plattformsdynamik.
Harryup skrev:16/44 är inte ett förstörande format i förhållande till mycket som spelas in i Sverige eftersom man inte använder 24/96 i någon större omfattning då man inte har tid att hantera större filer. Allt enligt ett par välrenomerade inspelningstekniker/studioägare jag träffade.
Mvh/Harryup
Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Harryup skrev:Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Ja, det var vad jag trodde också. Men nu pratar vi om folk som skickar filer med pålägg världen runt och där "orkestern" inte ens träffar varandra.
Dvs. moderna produktioner.
mvh/Harryup
Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Däremot är fs = 88,2 eller 44,1 kHz inte helt ovanligt.
Svante skrev:Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Jo, så är det nog. Men det hindrar inte att man har sampel som tas från diverse källor, och de är nog inte alltid 24-bits. För att inte tala om att det är vanligt att man låter signalen passera analog elektronik som har brusdata som kanske tom är sämre än 16 bits SNR.
Och så fort som en enda kanal har 16-bitskvalitet så blir hela mixen sådan. Nästan iaf.
Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Jo, så är det nog. Men det hindrar inte att man har sampel som tas från diverse källor, och de är nog inte alltid 24-bits. För att inte tala om att det är vanligt att man låter signalen passera analog elektronik som har brusdata som kanske tom är sämre än 16 bits SNR.
Och så fort som en enda kanal har 16-bitskvalitet så blir hela mixen sådan. Nästan iaf.
Joo, så kan man väl se det.
Men om man utgår från 16 bitar, omvandlar till 24 bitar, mixar, fixar och trixar, och sedan mastrar ned till 16 bitar, så får man (i alla fall i teorin, om än kanske inte alltid hörbart) ett bättre resultat än om man hade kört 16 bitar hela tiden.
philip skrev:
Med rätt implementerad dither går det inte att höra skillnad mellan 16 och 24 bitar.
Skillnaden mellan signalerna är minst -70dB.
En mp3:a går alltid att skilja från originalfilen oavsett ursprungsupplösning.
Harryup skrev:många mailservrar har begränsade storlekar på mail. Och tid är en faktor vid upp och nedladdning.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:många mailservrar har begränsade storlekar på mail. Och tid är en faktor vid upp och nedladdning.
Det finns väl inga professionella företag i någon bransch idag som skickar stora datamängder som mailattachments?![]()
Är det någon studio knutet mot större skivbolag så förväntar jag mig att de kör på dedikerade förbindelser mellan länderna, det gör företaget jag jobbar för och det är inget gigantföretag (1000 pers worldwide). Så idag när vi hade underhåll på brandväggen så surfade vi ut på nätet från en server i USA istället.
Harryup skrev:Jag tycker det känns tveksamt om man har dedikerade linor till alla möjliga tänkbara musiker världen över som kanske gör några pålägg på bara några sekunder per låt. Man jobbar ofta direkt med musikern som kanske sitter hemma eller finns på något hotell. Man har inte kontakt mellan olika lokalkontor normalt. Så din modell känns inte trolig att den existerar ens mellan skivbolag och i synnerhet inte mellan privata inspelningplatser vilka dom nu är för stunden.
mvh/Harryup
Harryup skrev:I praktiken ser jag ingen anledning till att dom skulle ljuga. Att flera av er önskar att det inte går till så betyder inte att det inte gör det. Finns inget att diskutera om ni inte kan bevisa att det inte händer.
mvh/Harryup
Richard skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:många mailservrar har begränsade storlekar på mail. Och tid är en faktor vid upp och nedladdning.
Det finns väl inga professionella företag i någon bransch idag som skickar stora datamängder som mailattachments?![]()
Är det någon studio knutet mot större skivbolag så förväntar jag mig att de kör på dedikerade förbindelser mellan länderna, det gör företaget jag jobbar för och det är inget gigantföretag (1000 pers worldwide). Så idag när vi hade underhåll på brandväggen så surfade vi ut på nätet från en server i USA istället.
Självklart skickas filerna via en server, senaste låten jag spelade på hade en total datamängd på 435 mb. Det finns ju ingen vanlig mailbox som klarar det.
Alltså: all inspelning/ mixning görs numera i 24 bit upplösning ( med få undantag )
Informationen skickas INTE via konventionell mail, utan via en extern server.
Detta är vardagsmat i alla studios numera, och Harryup måste ha talat med en ljudtekniker som lever kvar i förra århundradet.
Richard skrev:Harryup:
Det är väl ingen mening att vara otrevlig och använda svordomar..![]()
Piotr skrev:Sitter man och kör modem nånstans i skogen och har säg 1Mbit/s så tar det uppåt en kvart om man gör då klokt i att se över sin internetanslutning.
Om artisten sätter första tagningen så tar själva tankningen i sämsta fall längre tid än tagningen i sig men jag har svårt att se detta som ett problem.
Piotr skrev:I stan kan man ju få 1Gbit/s (en låt skickas på typ en sekund) nu och på landet finns 3G/4G med skaplig fart.
Svante skrev:Ja, hur är det, den jämförelsen görs sällan på forumet.
Alltså vilket blir bäst, om man skulle snålkoda ett 24-bits original eller om man trunkerar och dithrar det som man brukar till CD-formatet.
Om man då jämför dem med varandra, vad märker man?
Och görs det överhuvudtaget "24-bits mp3-filer"?
grimmer skrev:I tester man genomfört på folk, där de inte fått veta vilken typ av fil de lyssnat på. Visade det sig att mp3 vann, folk tyckte den lät bäst. Förmodligen för att den plockat bort bakgrundsbrus och annat "onödigt" i komprimeringen, så att den låter mer rent.
Svante skrev:grimmer skrev:I tester man genomfört på folk, där de inte fått veta vilken typ av fil de lyssnat på. Visade det sig att mp3 vann, folk tyckte den lät bäst. Förmodligen för att den plockat bort bakgrundsbrus och annat "onödigt" i komprimeringen, så att den låter mer rent.
Ja, när man hör om sådana tester vill man genast veta hur de har gått till.
Det finns nog ganska många sådana tester som har gjorts alldeles för slafsigt.
Det du förmodar tror jag inte alls på.
Svante skrev:Ja, det jag inte trodde på var att komprimeringen plockar bort bakgrundsbrus så att det blir renare. Om någon undrade.
Flint skrev:Om testgruppen är uppväxt med Mp3 128kbps kan den präglingen ha blivit norm.
Richard skrev:Flint skrev:Om testgruppen är uppväxt med Mp3 128kbps kan den präglingen ha blivit norm.
Jag tror många föredrar det " snällare" ljudet från mp 3 128 kbit framför waw.
Precis som många gillar komprimerat rörljud.
Richard skrev:Svante skrev:Ja, det jag inte trodde på var att komprimeringen plockar bort bakgrundsbrus så att det blir renare. Om någon undrade.
Komprimering av tex pop- låtar lyfter fram de svaga ljuden så de hörs tydligare i en sämre anläggning.
Då ljudteknikern mixar så provar han ljudet i olika anläggningar, låter det bättre med komprimering ( i nio fall av tio i denna genre, akustisk musik är något helt annat ) så gör man det.
" Samspelet " mellan bassist och trummis kommer fram mycket bättre med viss komprimering om du lyssnar genom en dålig anläggning.
De inspelningar som av kraftig komprimering låter bra genom en radio låter tyvärr ofta riktigt illa genom neutrala hifigrejor. Hårt och basfattigt.
Komprimeringen är alltså en del av " soundet " och används ALLTID vid pop/ rockproduktioner, vare sig man gillar det eller inte. På enskillda spår och oftast på allting dessutom. Eljest låter det Elvis a la 50- tal om de moderna produktionerna....
Dessutom används exitereffekter, gating, delay och reverb flitigt, så att tala om " renlärighet" ifråga om pop/ rockmusik är befängt eftersom det inte finns en referens av original-ljudkvaliteten ( " soundet " skapas ju i studion vid mixningen ) .
Jag är säker på att 9 av 10 faktiskt läsare skulle föredra en mild komprimerad variant istället för en helt okomprimerad rockproduktion.
Richard skrev:Svante skrev:Ja, det jag inte trodde på var att komprimeringen plockar bort bakgrundsbrus så att det blir renare. Om någon undrade.
Komprimering av tex pop- låtar lyfter fram de svaga ljuden så de hörs tydligare i en sämre anläggning.
Richard skrev:Då ljudteknikern mixar så provar han ljudet i olika anläggningar, låter det bättre med komprimering ( i nio fall av tio i denna genre, akustisk musik är något helt annat ) så gör man det.
" Samspelet " mellan bassist och trummis kommer fram mycket bättre med viss komprimering om du lyssnar genom en dålig anläggning.
De inspelningar som av kraftig komprimering låter bra genom en radio låter tyvärr ofta riktigt illa genom neutrala hifigrejor. Hårt och basfattigt.
Komprimeringen är alltså en del av " soundet " och används ALLTID vid pop/ rockproduktioner, vare sig man gillar det eller inte. På enskillda spår och oftast på allting dessutom. Eljest låter det Elvis a la 50- tal om de moderna produktionerna....
Dessutom används exitereffekter, gating, delay och reverb flitigt, så att tala om " renlärighet" ifråga om pop/ rockmusik är befängt eftersom det inte finns en referens av original-ljudkvaliteten ( " soundet " skapas ju i studion vid mixningen ) .
Jag är säker på att 9 av 10 faktiskt läsare skulle föredra en mild komprimerad variant istället för en helt okomprimerad rockproduktion.
persand skrev:Rätt ny här men har varit medlem lite längre. Är det någon som läst denna artikel från Journal of Audio Engineering Society. Svårt att komma åt den från tidskriftens hemsida men jag hittade denna länk.
http://hlloyge.hl.funpic.de/wp-content/uploads/2007/09/audibility-of-a-cd-standard-ada-loop-inserted.pdf
Här tar man en högupplöst inspelning kör den genom ett "CD-filter" man nersamplar till 44.1kHz/16bit och gör ett dubbelblindtest för att testa skillnaderna. Testerna var gjorda på rätt många olika typer av utrustning och personer. Slutsatsen var "The test results show that the CD-quality A/D/A loop was undetectable at normal-to-loud listening levels, by any of the subjects, on any of the playback systems. The noise of the CD-quality loop was audible only at very elevated levels."
Det verkar vara en seriöst utförd studie och intressanta resultat. Bit-djupet verkar inte spela någon större roll (vid fler än 16-bitar) och normal lyssning, men som väntat är brusgolvet lite högre vid lägre bitdjup.
/Per
Svante skrev:Här pratar vi om bitreduktion, perceptuell kodning och om det är bättre eller sämre än PCM.
Svante skrev:Även om jag instämmer i slutsatsen så kan man nog invända en del mot lyssningen, i varje fall om man ska tro på bilderna i artikeln. Akustikbehandlingen i lyssningsrummet verkar minimal, och möjligen skulle ett annat rum sänka detektionströskeln.
philip skrev:Svante skrev:Här pratar vi om bitreduktion, perceptuell kodning och om det är bättre eller sämre än PCM.
Verkligen?![]()
Jag är fortfarande intresserad av vad du vill med tråden. Mig tycks det mest som att det diskuteras hur/om/när man skickar filer över mobilnätet.
Har du några idéer du vill lägga fram, väntar du på något speciellt svar? Finns det överhuvudtaget något som kan få igång en diskussion om det här?
Sitter du på kunskap som vi andra inte har tillgång till så dela gärna med dig.
philip skrev:Svante skrev:Även om jag instämmer i slutsatsen så kan man nog invända en del mot lyssningen, i varje fall om man ska tro på bilderna i artikeln. Akustikbehandlingen i lyssningsrummet verkar minimal, och möjligen skulle ett annat rum sänka detektionströskeln.
Menar du på allvar att du kan avgöra hur det låter genom att titta på en bild?
Du får läsa artikeln med, inte bara titta på bilderna. Det var inte ett rum och ett tillfälle.
Flint skrev:Svante
Även du är tillåten att tro vad du vill.
Svante skrev:Njaej, det står ju att rummet på bilden var det som användes vid en majoritet av lyssningarna. Om man gör som de gör, dvs gör medelstatistik över alla lyssningar, så är det klart att statistiken färgas mycket av det rummet.
Svante skrev:
Nja, det var iaf min avsikt att väcka tanken att en perceptuellt kodad signal kanske alltid är bättre än en PCM-signal, givet en viss bitrate. Avsikten var iaf inte att prata om dynamikreduktion.
Alltså, jag tror att de flesta tycker att det låter bättre om en mp3:a med 320 kbit/s än en 8-bitars wav, trots att 8-bitsfilen har ungefär dubbelt så hög bitrate.
Steget därifrån till att en perceptuellt kodad 24-bitsfil skulle låta bättre än en 16-bits PCM-fil är ju inte så långt.
Samtidigt är det förstås så att en 16-bits PCM är transparent under de flesta förhållandena. I de allra flesta fall skulle man nog inte höra någon skillnad alls, men om det är riktigt riktigt svagt så tror jag att PCM-filen skulle få stryk.
Tror jag.
philip skrev:Svante skrev:
Nja, det var iaf min avsikt att väcka tanken att en perceptuellt kodad signal kanske alltid är bättre än en PCM-signal, givet en viss bitrate. Avsikten var iaf inte att prata om dynamikreduktion.
Alltså, jag tror att de flesta tycker att det låter bättre om en mp3:a med 320 kbit/s än en 8-bitars wav, trots att 8-bitsfilen har ungefär dubbelt så hög bitrate.
Steget därifrån till att en perceptuellt kodad 24-bitsfil skulle låta bättre än en 16-bits PCM-fil är ju inte så långt.
Samtidigt är det förstås så att en 16-bits PCM är transparent under de flesta förhållandena. I de allra flesta fall skulle man nog inte höra någon skillnad alls, men om det är riktigt riktigt svagt så tror jag att PCM-filen skulle få stryk.
Tror jag.
jag försöker igen![]()
En väl dithrad 16 bitars fil är i praktiken omöjlig att skilja mot sitt 24 bitars original. Men det kan gå med speciell framtagen musik.
philip skrev:En mp3:a går i princip alltid att skilja mot sitt 24 bitars original.
philip skrev:
Det är inte brusnivån som per se är avgörande. Framför allt är det transienter i en mp3:a som påverkas jämfört med originalet.
philip skrev:
Så vi har ett scenario där hela signalen är intakt ner till minst -70dB och i praktiken är transparent och ett scenario där signalen hörbart tappar kvalité och där den tekniska förutsättningen för att kunna återskapa originalsignalen inte ens existerar på papper (det är en stor skillnad på -70dB och -50dB).
Hur skulle PCM signalen någonsin få stryk?
philip skrev:
Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt tycker det är lätt att höra skillnad på en mp3a i högsta upplösning och ett original men det går, och har man väl lärt sig vad man ska lyssna efter så är det inte toksvårt med hyfsad lyssning.
FalloutBoy skrev:Svante skrev:Njaej, det står ju att rummet på bilden var det som användes vid en majoritet av lyssningarna. Om man gör som de gör, dvs gör medelstatistik över alla lyssningar, så är det klart att statistiken färgas mycket av det rummet.
"As is evident from the photograph, the speakers and listening chair were set up toed in, to focus clean first-arrival sound at the listening chair. This system has a wide frequency range, good definition and detail, and a stereo image with both specificity and depth. Pink noise measured with temporal averaging was very flat broadband. The large room was on the basement level of a house in a quiet suburb of Boston. The background noise level in this room is lower than that in most urban listening rooms – 19 dBA. This is crucially important if the point of the exercise is to reveal inner detail and signal quality at low levels.
To maximize important imaging properties, the speakers are placed out from the front wall. The wall to the left of the listening area is only about 8 feet off the center line between the speakers, where the listening chair sits, so it was treated with absorptive material for the duration of the tests. The other side wall did not need treatment, as it is over 12 feet to the right of the center line, and there were other sources of diffusion and absorption there."
-- http://www.bostonaudiosociety.org/explanation.htm
Svante skrev:
Mja, fast nu är du fast i det som existerar idag. Det jag pratar om är en 1,4 Mbit/s MP3:a och om den är bättre än en 1,4 Mbit/s wav.
Mja, menar du att du klarar det med alla eller de flesta programmaterial? Eller behöver du något speciellt?
philip skrev:Svante skrev:
Tror jag.
jag försöker igen![]()
En väl dithrad 16 bitars fil är i praktiken omöjlig att skilja mot sitt 24 bitars original. Men det kan gå med speciell framtagen musik.
En mp3:a går i princip alltid att skilja mot sitt 24 bitars original.
Det är inte brusnivån som per se är avgörande. Framför allt är det transienter i en mp3:a som påverkas jämfört med originalet.
Så vi har ett scenario där hela signalen är intakt ner till minst -70dB och i praktiken är transparent och ett scenario där signalen hörbart tappar kvalité och där den tekniska förutsättningen för att kunna återskapa originalsignalen inte ens existerar på papper (det är en stor skillnad på -70dB och -50dB).
Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt tycker det är lätt att höra skillnad på en mp3a i högsta upplösning och ett original men det går, och har man väl lärt sig vad man ska lyssna efter så är det inte toksvårt med hyfsad lyssning.
grimmer skrev:philip skrev:Svante skrev:
Tror jag.
jag försöker igen![]()
En mp3:a går i princip alltid att skilja mot sitt 24 bitars original.
Såg för flera år sen nån intervju med en snubbe som jag har för mig var med och utveckla DTS +lite annat (kan ha fel men han var på nåt sätt involverad i denna ljudutveckling rörande musik). Han hade sedan många år tillbaka en summa pengar som han skulle ge till den som i ett blindtest kunde bevisa att han hör skillnaden på 16 och 24 bit. Kommer inte ihåg så mycket alls av detta, men det torde finnas på youtube om man orkar försöka leta. Hur som helst hade ingen som försökt klaima hans pengar lyckats klara ett blindtest med 16 och 24 bits låtar. Han ville i intervjun bevisa en gång för alla att det är omöjligt att höra skillnad som så många påstår. Har för mig att han var lite irriterad på bit racet och folk som tror sig ha superhörsel, typ som snobbiga vindrickare som åker dit varje gång man gör ett blindtest på dom... När jag tänker efter var det kanske standarden till CD skivor han var med och tog fram, hmm.. Aja.
Har för mig han gjorde studier om dithering och annat relaterat till cd och musikproduktion också. Minns som sagt inte mycket men det var hur som helst väldigt intressant.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster