Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Det handlar om att när en anläggning har för stora/många felaktigheter orkar inte vår hjärna kompencera för dem hur länge som helst.
Ofta är det rummet som spökar med outhärdligt tokig frekvenskurva. Fasfel gör mig krokig efter ett par minuter.
Har råkat ut för samma situation, där en bekant stolt demar sin nya fina anläggning, som låter skit i mina öron, vad säger man?
Av denna anledning, är det strålande att forumiter kan besöka varandra och hjälpa till med utvärdering.
Bill50x skrev:Glöm inte bort att även elektroniken kan skapa lyssningströtthet. En förstärkare, tex, som låter helt OK i början kan ge just dessa sympton efter hand. Många förstärkare är klara och detaljerade och drar gärna uppmärksamhet till sig såsom välljudande. Efter ett tag vill man dock helst hänga en filt framför högtalarna. Men det betyder ju inte att det är högtalarna det är fel på!
/ B
mx skrev:Bill50x skrev:Glöm inte bort att även elektroniken kan skapa lyssningströtthet. En förstärkare, tex, som låter helt OK i början kan ge just dessa sympton efter hand. Många förstärkare är klara och detaljerade och drar gärna uppmärksamhet till sig såsom välljudande. Efter ett tag vill man dock helst hänga en filt framför högtalarna. Men det betyder ju inte att det är högtalarna det är fel på!
/ B
Det har jag däremot aldrig varit med om.
aisopos skrev:Ragnwald skrev:Det handlar om att när en anläggning har för stora/många felaktigheter orkar inte vår hjärna kompencera för dem hur länge som helst.
Det var bra skrivet, det kanske sammanfattar det hela rätt bra.
Flint skrev:mx skrev:Bill50x skrev:Glöm inte bort att även elektroniken kan skapa lyssningströtthet. En förstärkare, tex, som låter helt OK i början kan ge just dessa sympton efter hand. Många förstärkare är klara och detaljerade och drar gärna uppmärksamhet till sig såsom välljudande. Efter ett tag vill man dock helst hänga en filt framför högtalarna. Men det betyder ju inte att det är högtalarna det är fel på!
/ B
Det har jag däremot aldrig varit med om.
Är du säker på det. Att en viss stärkare har tröttat mer än en annan?
mx skrev:Helt säker kan jag inte vara, men jag har aldrig bytt förstärkare på grund av att den gjort mig lyssningstrött. Däremot har jag bytt högtalare.
Nattlorden skrev:mx skrev:Helt säker kan jag inte vara, men jag har aldrig bytt förstärkare på grund av att den gjort mig lyssningstrött. Däremot har jag bytt högtalare.
Kanske du bytt högtalare någon gång då det varit förstärkaren som egentligen behövt bytas.
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Helt säker kan jag inte vara, men jag har aldrig bytt förstärkare på grund av att den gjort mig lyssningstrött. Däremot har jag bytt högtalare.
Kanske du bytt högtalare någon gång då det varit förstärkaren som egentligen behövt bytas.
Nej.
Flint skrev:Det är bra. Hörseln varierar individuellt precis som lyssnarens fokus i musiken.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Det är bra. Hörseln varierar individuellt precis som lyssnarens fokus i musiken.
Kan så vara, att den varierar ganska mycket individuellt, men referensen har vi alla exakt samma i vardagens liveljud och konsertbesök.
mx skrev:Ragnwald skrev:Medhåll, det är aldrig för sent att vaknaupp.
Eller att ge upp.
KarlXII skrev:Lyssningströtthet är ett koncept konstruerat för att möjliggöra uppgradering av anläggningen.
Har ni inte hajat det ännu?
mx skrev:robert293 skrev:för mig är lyssningströtthet en kombination med vasst ljud och högtalare som låter högtalare.
Jag blir aldrig lyssningstrött vid mina Logitech Z-2300 och de låter verkligen
högtalare om dem.
meanmachine skrev:Finns lyssningströtthet?
Jag kan lyssna hela dagen i kass radio på jobbet eller flera timmar i bilen. När jag aktivt lyssnar så kan jag bli trött ena dagen men inte en annan dag?
ÄR det inte lite påhittat tjast som grundar sig på att man i vissa fall kan ha drabbats av en rigg med katastrofalt vass topp eller för murrig och avrullad topp. Båda fall kan ju ge upphov till att man hellre knypplar än lyssnar på musik.
I de flesta normala riggar som låter vettigt och det förutsätter jag att de flesta lyckats med att få fram så är det mer av humörproblem än annat.
Flint skrev:mx skrev:robert293 skrev:för mig är lyssningströtthet en kombination med vasst ljud och högtalare som låter högtalare.
Jag blir aldrig lyssningstrött vid mina Logitech Z-2300 och de låter verkligen
högtalare om dem.
Då har du förmodligen tur med förstärkaren som driver den.
Flint skrev:Jag klarar inte skval och bakgrundsmusik. Klarar inte pubmiljö med skränande musik annat än som uppträdande. Vissa skiter i det och bara skriker högre själva utan att bry sig.
PerStromgren skrev:Jag kan bli lyssningstrött även utan en endaste hifiapparat inkopplad! Jag tror att det mer har att göra med hur man mår och vad man lyssnar till.
Men jag har haft fel förr.
PerStromgren skrev:Jag kan bli lyssningstrött även utan en endaste hifiapparat inkopplad! Jag tror att det mer har att göra med hur man mår och vad man lyssnar till.
adzer skrev:PerStromgren skrev:Jag kan bli lyssningstrött även utan en endaste hifiapparat inkopplad! Jag tror att det mer har att göra med hur man mår och vad man lyssnar till.
Frugan som spelar menar du?
För svårt att bli lyssningstrött om man inte lyssnar på något.
PerStromgren skrev:adzer skrev:PerStromgren skrev:Jag kan bli lyssningstrött även utan en endaste hifiapparat inkopplad! Jag tror att det mer har att göra med hur man mår och vad man lyssnar till.
Jag menar att det inte prompt behöver vara musik över huvud taget.
adzer skrev:PerStromgren skrev:adzer skrev:PerStromgren skrev:Jag kan bli lyssningstrött även utan en endaste hifiapparat inkopplad! Jag tror att det mer har att göra med hur man mår och vad man lyssnar till.
Jag menar att det inte prompt behöver vara musik över huvud taget.
Ja att man ibland vill ha tyst och inte någon musik på är ju en sak, men just lyssningströtthet kopplar jag ihop med ljud som gör dig/öronen trötta.
Att vilja ha tystnad efter humör är en helt annan sak och helt normalt. Hi-Fi system däremot som gör dig trött är något negativt.
PerStromgren skrev:
Jag menade inte att det skulle vara tyst, jag menar att jag kan bli lyssningstrött på kontoret, ett par timmar i stan, eller i något annat sammanhang!
Strmbrg skrev:Jag vill passa på att langa in min tanke om avsändare och mottagare även i denna tråd:
Mer konkret så tänker jag mig att det inte nödvändigtvis behöver vara ett apparat-orsakat problem detta med lyssningströttheten.
Tröttheten ifråga kanske även kan bero på lyssnarens sätt att mottaga ljudet.
Dvs det är inte säkert att man alltid skall lasta avsändaren för problemen.
Dvs de UPPLEVDA problemen.
Ety, utan en UPPLEVARE blir det ju väldigt svårt att överhuvudtaget uppleva ett problem.
Men, jag gissar att huvuddelen av "sk hifiintresserade (killar)" är mer intresserade av apparater och tekniken i dessa än de är av känslomässiga processer i människor.
Då är det kanske inte så underligt att det blir ett närmast hundraprocentigt apparatfokus i diskussionerna.
Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:Jag vill passa på att langa in min tanke om avsändare och mottagare även i denna tråd:
Mer konkret så tänker jag mig att det inte nödvändigtvis behöver vara ett apparat-orsakat problem detta med lyssningströttheten.
Ety, utan en UPPLEVARE blir det ju väldigt svårt att överhuvudtaget uppleva ett problem.
Men, jag gissar att huvuddelen av "sk hifiintresserade (killar)" är mer intresserade av apparater och tekniken i dessa än de är av känslomässiga processer i människor.
Då är det kanske inte så underligt att det blir ett närmast hundraprocentigt apparatfokus i diskussionerna.
Det ligger mycket i det där, tror jag.
aisopos skrev:Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:Jag vill passa på att langa in min tanke om avsändare och mottagare även i denna tråd:
Det ligger mycket i det där, tror jag.
Ja, jag hoppas du tycker det ligger något i vad du själv skriver. Annars kan jag inte tolka det som annat än att du slösar med min tid, när jag läser dina inlägg med åsikter som du inte ens själv tycker det ligger något i.
Flint skrev:Individuellt. Jag klarar inte skval och bakgrundsmusik. Klarar inte pubmiljö med skränande musik annat än som uppträdande. Vissa skiter i det och bara skriker högre själva utan att bry sig. Jodå, nog finns lyssningströtthet men den triggas nog igång av olika saker individuellt.
Strmbrg skrev:aisopos skrev:Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:Jag vill passa på att langa in min tanke om avsändare och mottagare även i denna tråd:<klipp>
Ja, jag hoppas du tycker det ligger något i vad du själv skriver. Annars kan jag inte tolka det som annat än att du slösar med min tid, när jag läser dina inlägg med åsikter som du inte ens själv tycker det ligger något i.
Ja, jag tror det ligger såpass mycket i det att jag tyckte att det var värt att kopiera det, eftersom jag upplevde en viss ignorans.
adzer skrev: För svårt att bli lyssningstrött om man inte lyssnar på något.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster