Några förslag på klassisk musik:
http://open.spotify.com/user/gnypp45/pl ... vcTwwoplBg
Här är spåren i spotify-listan som jag länkade till:
1. början av Mahlers 3:a med Chailly och Concertgebouw. Modern, atomsfärrik inspelning med föredömligt djuup bastrumma som kommer in efter 15 sekunder. Sätter högtalarna lite på prov.
2. Bruchs 1:a Violinkonsert med Jasha Heifetz. Bra inspelning med många år på nacken. Fantastiskt bra framförande. Hur väl återges violinens klang?
3. En bra operainspelning från Decca år 1972 - Puccinis La bohème med en ung Pavarotti, Freni mfl. och Karajan på pulten.
4. Ett sång ur Schumanns Dichterliebe inspelad under 1960-talet. Fritz Wunderlich sjunger till ackompagnemang av Hubert Giesen. Lite bandspelarbrus kanske, och pianot låter möjligen lite övertonsfattigt men rösten (vilken röst!) är mycket väl inspelad, tycker jag.
5. Ett av de 24 preludierna av Chopin, Op. 28 med Evegny Kissin. Svårt att välja ut ett preludium. Alla är väldigt bra framförda. Pianot låter väldigt maffigt och fullödigt, men kanske "larger than life" (?).
6. 1:a satsen ur Chopins Sonat Nr 2, Op. 35 på samma skiva.
7. Blåsmusik av Mozart, 1:a satsen ur Serenad Nr 11, KV375. Sabine Meyers handplockade ensemble. Bästa interpretationen jag hört av verket. Hon lägger på vissa ställen till en kontrafagott (ej i partituret) som ger lite extra basfundament på ett smakfullt vis.
8. och 9. Om man vill ha mer av den varan (träblåsmusik) så rekommenderar jag Serenad nr 10 KV 361 med Orpheus Chamber Orchestra, eller varför inte en sats ur ett Divertimento för tre bassetthorn, KV 439b/4. Övertonsrik klang.
10. och 11. Mer röst (vilken röst!) av Jessey Norman som sjunger Richard Strauss sånger med stor orkester på en Philips-inspelning från början av 1980-talet: "Morgen", Op. 27/4 och "Ruhe Meine Seele", Op. 27/1
12. Om man vill poppa ordentligt så kan man ju prova på slutkören ur Schönbergs Gurrrelieder, med några hundra personer totalt på scenen. Inspelningen med Chailly och Berlins Radiosymfoniorkester på en inpelning från 1985 låter bäst. Mäktigt, speciellt ca 2 minuter i satsen. (Men tex. är inte bastrumman lika djup som i Mahler-inspelningen.)
13. Sista satsen ur Nielsens 3:e symfoni i en medryckande inspelning med göteborgssymfonikerna på BIS. Det här är så vitt jag kan bedöma myckket bra hifi-mässigt. (Men det ska sägas att jag oftast lyssnar i lurar, så spatial placering kan jag inte uttala mig om så mycket.)
14. och 15. En orgelinspelning med mycket och djuup bas är Felix Hells skiva "Organ Sensation". Klangen är möjligen lite väl distanserad för min smak, men inspelningen kan ju vara intressant att testa sin stereo med. Jag har valt ut Guilmants Sonat nr 1, sats 1. Alternativt kan man ta Liszts preliudium över temat B-A-C-H. (spår 6 på skivan).
Sen kan man ju gärna spela funk på demon också. Jag tycker att Maceo Parker:s liveskiva "Life on Planet Groove" från 1992 är så bra som den kan bli musikaliskt. Får säkert Linn-folket att stampa takten
16., 17. och 18. "Pass the Peas", "Soul Power 92" och "Shake everything you've got"