Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Guru QM10 behandlas på samma sätt Ino piP. Detta är IÖs minimirekommendation.
adzer skrev:Profilerat akustikmaterial är rekommenderat.
Takreflexen vill du allt ha kvar.
Bakom högtalarna och sidovägg samt golv är mest intressant att dämpa.
mx skrev:adzer skrev:Profilerat akustikmaterial är rekommenderat.
Takreflexen vill du allt ha kvar.
Bakom högtalarna och sidovägg samt golv är mest intressant att dämpa.
Min erfarenhet av experimenterande ger att det viktigaste är
heltäckningsmatta på golvet. Sedan bakom högtalarna. Sedan sidoväggarna.
adzer skrev:Den skall ligga så att ljudet som studsar i golvet och träffar lyssnaren dämpas. Mao ungefär mitt mellan lyssnaren och högtalarna.
men bäst är ju om man kan dämpa hela vägen från lyssnaren till högtalarna, eller hela golvet.
eljulio skrev:adzer skrev:Den skall ligga så att ljudet som studsar i golvet och träffar lyssnaren dämpas. Mao ungefär mitt mellan lyssnaren och högtalarna.
men bäst är ju om man kan dämpa hela vägen från lyssnaren till högtalarna, eller hela golvet.
Vet du mellan vilka Hz-tal dämpplattorna bakom högtalarna skall klara av?
adzer skrev:eljulio skrev:adzer skrev:Den skall ligga så att ljudet som studsar i golvet och träffar lyssnaren dämpas. Mao ungefär mitt mellan lyssnaren och högtalarna.
mx skrev:adzer skrev:eljulio skrev:adzer skrev:Den skall ligga så att ljudet som studsar i golvet och träffar lyssnaren dämpas. Mao ungefär mitt mellan lyssnaren och högtalarna.
Ino audios aco som är framtagen för ino piP och därgenom guro qm10 dämpar ner till 300Hz nästan 100%.[/quote
Det går ju att köpa dämpplattor på hifikit.se också. eriken köpte därifrån och
de är ju identiska med Ino ACO, i alla fall för en lekman.
mx skrev:adzer skrev:eljulio skrev:adzer skrev:Den skall ligga så att ljudet som studsar i golvet och träffar lyssnaren dämpas. Mao ungefär mitt mellan lyssnaren och högtalarna.
Ino audios aco som är framtagen för ino piP och därgenom guro qm10 dämpar ner till 300Hz nästan 100%.[/quote
eljulio skrev:mx skrev:adzer skrev:eljulio skrev:adzer skrev:Den skall ligga så att ljudet som studsar i golvet och träffar lyssnaren dämpas. Mao ungefär mitt mellan lyssnaren och högtalarna.
Hittade denna:
Profilerad akustisk dämpplatta framställd av ett speciellt material med hög dämpfaktor. "Äggkartong" strukturen ger det optimala resultatet för dämpning av rummet. Topparna är 6 cm höga och dalarna 3 cm djupa.
Mått: 100x100 cm
Modell: Bestnr: Pris:
Dämpplatta 5215 Lägg varan i kundvagnen 455:-/st
Är det rätt?
Är det ok att skära den för måttanpassning?
RogerGustavsson skrev:Någon har nämnt att det är olika stadga i dämpskivor. Vill man att de ska vara "självstående" är det ju viktigt. Det där med matta för att ta golvreflexen är det lite si och så med. Golvreflexen dämpas möjligen bättre av ett lågt bord/soffbord. Matta i rummet tar väl iförsta hand ner efterklangen inte minst vid högre frekvenser?
RogerGustavsson skrev:Någon har nämnt att det är olika stadga i dämpskivor. Vill man att de ska vara "självstående" är det ju viktigt. Det där med matta för att ta golvreflexen är det lite si och så med. Golvreflexen dämpas möjligen bättre av ett lågt bord/soffbord. Matta i rummet tar väl iförsta hand ner efterklangen inte minst vid högre frekvenser?
eljulio skrev:RogerGustavsson skrev:Någon har nämnt att det är olika stadga i dämpskivor. Vill man att de ska vara "självstående" är det ju viktigt. Det där med matta för att ta golvreflexen är det lite si och så med. Golvreflexen dämpas möjligen bättre av ett lågt bord/soffbord. Matta i rummet tar väl iförsta hand ner efterklangen inte minst vid högre frekvenser?
Sannolikt gör jag en ram med tyg över för att dölja denna "snygga" dämpplatta... Något jag ska tänka på vid upphängning?
eljulio skrev:Hmmm... jag har en stereobänk som är 50 cm hög på insidan av högtalarna. Absorbera över bänken då, för bakom går inte...
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Hmmm... jag har en stereobänk som är 50 cm hög på insidan av högtalarna. Absorbera över bänken då, för bakom går inte...
Om det går för sig, så gärna ovanpå bänken den biten som den skymmer den tänkta hela väggabsorbenten.
mx skrev:Nattlorden skrev:eljulio skrev:Hmmm... jag har en stereobänk som är 50 cm hög på insidan av högtalarna. Absorbera över bänken då, för bakom går inte...
Om det går för sig, så gärna ovanpå bänken den biten som den skymmer den tänkta hela väggabsorbenten.
Det kan fungera. Det kan också bli helgalet. Min erfarenhet av att dämpa på
det viset är ganska förvirrande.
Så mitt råd är att inte beskära en ACO i onödan, hehe.
Nattlorden skrev:haha...
eljulio skrev:mx skrev:blixten_no1 skrev:Låt henne välja tyget du klär in dom i och bjud på en mumsig middag
så borde saken va biff. :)
Så kan ni käka biff också. Det är gott.
Biff är gott...![]()
Gillar din Avatar
mx skrev:eljulio skrev:mx skrev:blixten_no1 skrev:Låt henne välja tyget du klär in dom i och bjud på en mumsig middag
så borde saken va biff. :)
Så kan ni käka biff också. Det är gott.
Biff är gott...![]()
Gillar din Avatar
Man måste ju ha en avatar som återspeglar personligheten.
eljulio skrev:En teknisk fråga:
Måste absorbenterna vara helt bakom högtalarna för att ge effekt eller räcker det med en liten bit, bara de är på insidan. I alla fall för att ge viss effekt?
mvh
el julio

bassman skrev:Det gör säkert jobbet hyfsat ändå!
Man kan ju göra ramar och klä över med ett schyss tyg. Du får skissa och visa i bild hur det kan se ut.
(känner igen problemet med detta estetiska dilemma)
adzer skrev:Det finns massor av olika sätta att göra absorbenter snyggare.
Här har du två olika alternativ.
Tavel modellen:
Helväggs varianten:
adzer skrev:Ja det låter väldigt bra hos komorok minst sagt.
En cirkel kan nog fungera. Rita upp så vi förstår hur den skall sitta bara.
Förmodligen 300Hz och uppåt.
Exakt var man bör dämpa i olika rum är svårt att säga utan att vara på plats, men första reflexen från högtalaren i framvägg, sidovägg samt golv brukar man vilja ha bort.
adzer skrev:Du kan inte lägga upp bilder utan bara länka till bilder så du måste först lägga up den på nätet via tex photobucket.
adzer skrev:Ja nog skulle det där göra något, men skulle bli bättre om den satt bakom.
Om du klär dem i samma färg som väggen så blir de väldigt diskreta oavsett form.
eljulio skrev:adzer skrev:Ja nog skulle det där göra något, men skulle bli bättre om den satt bakom.
Om du klär dem i samma färg som väggen så blir de väldigt diskreta oavsett form.
Hej,
Jag har dem helt bakom nu, inte populärt som sagt, men ljudet blir väldigt mycket bättre än utan, som du ser på bilderna i albumet på MHB. Ska visa skissen för sambon, försöka dra dem så mkt som möjligt till höger respektive vänster...
mvh
adzer skrev:Du kan inte lägga upp bilder utan bara länka till bilder så du måste först lägga up den på nätet via tex photobucket.
RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Du kan inte lägga upp bilder utan bara länka till bilder så du måste först lägga up den på nätet via tex photobucket.
Jodå, man kan lägga bilder på ftp:n. Fungerar inte direkt med alla surfprogram. Jag använder Core FTP LE.
hifikg skrev:När vi talar om mattor i lyssningsrum och man har en stor matta, men inte heltäckning. Bör den då placeras under högtalarna och framåt, eller framför högtalarna och framåt. Har en matta som får rum hela vägen mellan högtalarna + någon decimeter. Lägger jag den framför högtalarna hamnar lyssningsfåtöljen på mattan, annars går den kant i kant med fåtöljen. Hur mycket spelar tjockleken roll för ljudet? Jag kan välja på en mindre, men betydligt tjockare, matta. Den skulle isåfall placeras mellan högtalare och lyssningsfåtölj. Eller ska man rent av slå till med både och? Kommer säkert inte att se så himla bra ut inredningsmässigt, men i mitt lyssningsrum är jag herre
eljulio skrev:eljulio skrev:adzer skrev:Ja nog skulle det där göra något, men skulle bli bättre om den satt bakom.
Hej,
Jag har dem helt bakom nu, inte populärt som sagt, men ljudet blir väldigt mycket bättre än utan, som du ser på bilderna i albumet på MHB. Ska visa skissen för sambon, försöka dra dem så mkt som möjligt till höger respektive vänster...
mvh
Sambon tyckte så här. Bra på ett sätt då det blir mer kvadratmeteryta på väggen: http://s1051.photobucket.com/albums/s43 ... 1/?start=0
Bild två på sidan
Katt-natt skrev:Kan du inte lansera idén med ett draperi på hela väggen? Absorbenterna i full storlek bakom, och bibehållen stilrenhet.
Om du kör från golv till tak får du ju flytta fram bänken något, men du döljer å andra sidan eluttaget på vänster sida; fräscht!
adzer skrev:Det beror på hur högt bordet är. Lägger du en spegel på bordet och ser högtalarna i reflektionen så är det av fel höjd.
hifikg skrev:adzer skrev:Det beror på hur högt bordet är. Lägger du en spegel på bordet och ser högtalarna i reflektionen så är det av fel höjd.
Ingen risk med Carlsson 52:or då, de hamnar "under" bordet. Total katastrof?
Katt-natt skrev:Kan du inte lansera idén med ett draperi på hela väggen? Absorbenterna i full storlek bakom, och bibehållen stilrenhet.
Om du kör från golv till tak får du ju flytta fram bänken något, men du döljer å andra sidan eluttaget på vänster sida; fräscht!
RogerGustavsson skrev:Den där uppställningen som visas i skisserna, är inte högtalarna väldigt tätt ihop? 2 m blir väl ungefär 2.4 m till lyssningsplats?
adzer skrev:Ino audios aco som är framtagen för ino piP och därgenom guro qm10 dämpar ner till 300Hz nästan 100%.
Sounds_Of_Science skrev:Här en enkel checklista för alla som är nyfikna på hur man förbättrar sin akustik, den sammanfattar de fem vanligaste problemen/frågeställningarna:
5 enkla steg till bra akustik
.
Sounds_Of_Science skrev:Här en enkel checklista för alla som är nyfikna på hur man förbättrar sin akustik, den sammanfattar de fem vanligaste problemen/frågeställningarna:
.
Nasjo skrev:Sounds_Of_Science skrev:Här en enkel checklista för alla som är nyfikna på hur man förbättrar sin akustik, den sammanfattar de fem vanligaste problemen/frågeställningarna:
.
Sorry om jag kapar tråden en smula, men kan man köpa bara motvien av er om man vill bygga egna absorbenter?
Komorok skrev:@SoS: Vad anser ni vara låga frekvenser?
Edit: Era superchunks som ni rekommenderar för basproblem ser inte ut att ta
hand om de frekvensområden som är vanliga problemområden. Ert diagram går
bara ned till 63Hz och då har absorptionskoefficienten sjunkit avsevärt.
Det skulle vara kanon om ni erbjöd en Helmholtzabsorbent i ert sortiment.
Gärna synligt justerbar efter frekvens.
DVD-ai skrev:Sounds_Of_Science skrev:Här en enkel checklista för alla som är nyfikna på hur man förbättrar sin akustik, den sammanfattar de fem vanligaste problemen/frågeställningarna:
.
Lustig högtalare som introduktionsbild...
Komorok skrev:Tack för svaren och tack för länken. Jag har bara skummat igenom den, men
tänkte läsa den en gång till nu.
Hur föreslår ni att man ska ta hand om fundamentala rumsmoder då? För det
måste väl på något sätt ingå i era råd om rumsakustikens 5 steg?
Fjonkalicious skrev:@SOFSCI: Ni behöver jobba lite på er hemsida tycker jag.
Sounds_Of_Science skrev:Fjonkalicious skrev:@SOFSCI: Ni behöver jobba lite på er hemsida tycker jag.
Det behöver man väl alltid: Men alla tips emottages tacksamt. Något särskilt som uppmärksammats?
.
Fjonkalicious skrev:Sounds_Of_Science skrev:Fjonkalicious skrev:@SOFSCI: Ni behöver jobba lite på er hemsida tycker jag.
Det behöver man väl alltid: Men alla tips emottages tacksamt. Något särskilt som uppmärksammats?
.
Bl.a att om man är inne på den svenska delen och trycker på superchunk corner så kommer man till en engelsk sida. (och kommer inte tillbaka till svenska).
När man trycker på superchunk corner så kommer man till ett rörigt bildgalleri med massa bilder från en bildleverantör. Jag vill veta vad det är för produkt, men hittade ingen bild på den och ingen info. Jag gav det faktiskt några minuter... men gav upp till slut.
Det måste finnas tydlighet i vad det är ni säljer, korrekt information och enkelt tillgängligt. Jag fattade ingenting.
Mvh
Filip
Komorok skrev:Det skulle vara väldigt intressant att jämföra era superchunks prestanda mot
mina helmholzabsorbenter i mitt lilla ljudrum som har en fundamental rums-
resonanspuckel vid 40Hz som är 30dB stark.
Skulle det vara intressant för er?
PS. Det heter rumsmod, inte rumsnod. En våglängd består av en nod, en
vågtopp (buk), en nod, en vågdal (buk) och en nod.
Adhoc skrev:
Sounds of Silence, efter kritik som jag tycker ni mottagit på rätt sätt, tycker jag ni är värda lite positiv kritik också. Informationen ni ger på hemsidan är överlag bra och då menar jag i jämförelse med den (troligen) vanligast omtalade leverantören av akustikprylar till forumnördar som på faktiskt.se, HF etc.
Komorok skrev:Äh, jag är bara nyfiken på hur de olika metoderna fungerar. Jag kan för lite om
akustik och vill lära mig mer. Genom att mäta och jämföra så kan förståelsen
öka.
Man kan kombinera mätningar med öldrickande också
Edit: Kul att se dig skriva igen Adhoc!
Sounds_Of_Science skrev:
snip
Vad gäller Helmholtz så har vi funderat på det men kom på lite andra tankar efter att ha läst den här Kandidat-uppsatsen från Luleå Tekniska Universitet.
Därmed inte sagt att vi inte gör det någon gång i framtiden. Vi har som målsättning att göra saker bättre, billigare och snyggare och inom området Helmholtz så verkar det ju finnas rum för förbättringar.
.
Sounds_Of_Science skrev:Nasjo skrev:Sounds_Of_Science skrev:Här en enkel checklista för alla som är nyfikna på hur man förbättrar sin akustik, den sammanfattar de fem vanligaste problemen/frågeställningarna:
.
Sorry om jag kapar tråden en smula, men kan man köpa bara motvien av er om man vill bygga egna absorbenter?
Hej!
Nej, i dagsläget är detta inte aktuellt. Canvasen står ändock för en stor del av kostnaden så varför inte köpa en riktig absorbent med canvas när du ändå håller på?
.
Nasjo skrev:Sounds_Of_Science skrev:Nasjo skrev:Sounds_Of_Science skrev:Här en enkel checklista för alla som är nyfikna på hur man förbättrar sin akustik, den sammanfattar de fem vanligaste problemen/frågeställningarna:
.
Hej!
Nej, i dagsläget är detta inte aktuellt. Canvasen står ändock för en stor del av kostnaden så varför inte köpa en riktig absorbent med canvas när du ändå håller på?
.
Om ni nu inte säljer era tyger löst har ni kanske lust att berätta var ni köper genomsläppliga tyger med tryck på?Andra får också svara
Sounds_Of_Science skrev:Nasjo skrev:Sounds_Of_Science skrev:Nasjo skrev:Sounds_Of_Science skrev:Här en enkel checklista för alla som är nyfikna på hur man förbättrar sin akustik, den sammanfattar de fem vanligaste problemen/frågeställningarna:
.
Hej!
.
Om ni nu inte säljer era tyger löst har ni kanske lust att berätta var ni köper genomsläppliga tyger med tryck på?Andra får också svara
Ja, vi gör dem själva. Vi har två olika typer av canvas: En för solvent-tryck och en för sublimering. Den för sublimering är helt ny och släpps inom kort.
Solventcanvasen har massvis av små hål vilket gör den akustiskt transparent, emedan vad gäller sublimeringsväven så går trycket in i fibrerna och lägger sig då inte som en hinna utanpå, vilket gör den akustiskt transparent (vi testade även den hos SP i somras).
Vad gäller trycket så kan vi ju trycka precis vad som helst på våra canvasar - må det vara en bild ur vår databas eller kundens egen bild.
.
Nasjo skrev:Sounds_Of_Science skrev:Nasjo skrev:Sounds_Of_Science skrev:Nasjo skrev:Sounds_Of_Science skrev:Här en enkel checklista för alla som är nyfikna på hur man förbättrar sin akustik, den sammanfattar de fem vanligaste problemen/frågeställningarna:
.
Hej!
.
Ja, vi gör dem själva. Vi har två olika typer av canvas: En för solvent-tryck och en för sublimering. Den för sublimering är helt ny och släpps inom kort.
Solventcanvasen har massvis av små hål vilket gör den akustiskt transparent, emedan vad gäller sublimeringsväven så går trycket in i fibrerna och lägger sig då inte som en hinna utanpå, vilket gör den akustiskt transparent (vi testade även den hos SP i somras).
Vad gäller trycket så kan vi ju trycka precis vad som helst på våra canvasar - må det vara en bild ur vår databas eller kundens egen bild.
.
Om/när ni nu skulle sälja tyget löst, vad skulle det i så fall kosta med ett tyg 60*120cm?
Kul att du tar dig tid att svara på alla frågor!
RogerGustavsson skrev:När det gäller tyget verkar det finnas mängder med olika motiv. Hur är det om man bara vill ha enfärgat t.ex. off-white?
Adhoc skrev:Sounds of Solience, i runda slängar, vad är kostnaden för att få ett prov utfört med utlåtande från ett oberoende lab? (Av den typ ni lejt bort). Inte för att jag vill få någonting mätt, mest nyfikenhet, iom att en del inte redovisar oberoende siffror på sina produkter, utan mer kör något allmänt, icke förpliktigande eller kontrollerbart "snack" om produkternas förträfflighet.
DVD-ai skrev:Obs! Skrivet på en skakig buss på en Ifån, så stå ut med märkliga saker...Obs!
Roligt med en till aktör på marknaden, och det finns absolut plats för en firma vars mål är att förbättra rumsakustiken hos folk och ljudnördar....![]()
Jag ska läsa igenom er hemsida ordentligt en gång, jag gillar att ni har förhållandevis mycket och nyttig information om era produkter!
Men jag skulle föreslå att ni även satsade på att ha mer diffuserande produkter och en absorbent som är mer smalbandig och koncentrerad till frekvenser under, säg ca 150Hz.
Vid 150Hz och vidare ner i basregistret ser jag det som tveksamt att era bitar tänkta för hörnplacering kommer att kunna utgöra några stordåd...
Men jag kan ju ha fel!
Men jag är ändå mycket tveksam
För även om detta område lämpligast bekämpas genom ombyggnationer modell ca 10% av rummts totala volym blir absorbent.
Så är det ju ändå en bra ide att ha något slags hjälpmedel.
Får jag tippsa om en liknande lösning som adhoc föreslog eller en hörnplacerbar trekant med hålad massonit framför ?
Om inte annats för att kunna hjälpa till att ta ner efterklangen i basområdet, mycket effektivt
Sedan för dom djupare frekvenserna så kanske en variant av lådor modell 200liter-500liter/st med en skjutbar litzport kan vara något ?
Byggs lämpligt i ett inte allt för dyrt material och med rillräcklig stuvhet och lämplig stagning för att arbeta effektivt i deras område.
Dessa kan man då köpa och placera bakom lyssningsplats och på uppmätt tryck max/minimum i antal om X för att förbättra situationen ytterligare.
Dessa kan man då även använda för att just bekämpa den fundamentala rumsmoden som ofta i vanliga vardagsrum modell svenson ligger runt 25-35Hz.
Kommer inte kunna ta bort den helt, men det blir bättre i alla fall !
Och där bakom soffan, om man nu råkar sitta närmra än ca 1,5m så är det ju passande med en bredbandig och horisentalt spridande diffusor med bra närfältsegenskaper.
Där va lite synpunkter och ideer från min sida såhär långt
Jag tycker att ideen med basabsorbenter är en bra grej, lätta att bygga och skulle kunna säljas i även byggsats som man får limma ihopp själv och med plugg...
Om man vill hålla nere fraktkostnader m.m.
Adhoc skrev:Du kan göra en utvärdering för ett löst tillbehör till dina tjockare absorbenter. Är det främst basproblem som önskas åtgärdade men samtidigt ha ett "live" rum, skulle en skiva med L-järn överst, kunna hängas på absorbentfronten, Skivan, tex 6 mm MDF/plywood/plast, förses med vertikala slitsar tex 30-40 mm breda och alterneras med 30-40 mm breda ej bortskurna delar av skivan efter ett MLS-mönster. Resultatet blir behållen lågbasabsorbtion, behållen "liveness" i rummet av högre frekvenser samt en smula 1D binary diffusion pga hålbilden i skivan. (Samma idé som jag skrev ovan i något inlägg. Skicka mig en öl för denna fantastiskt fiffiga produktutveckling!
Adhoc skrev:Troligen någon form av Rockwool med ett tygomslag, då densiteten är 65 kg/m³ + att dimensionen är standard för byggmaterial. Funkar nog OK men dryga 1000 kr för totalt 10 cm tjocklek? Om en bal Rockwool på dryga halvmetern i tjocklek ligger kring en 2-hundring på byggmarknaden, lägger jag nog stålarna där i stället.
joel skrev:Adhoc skrev:Troligen någon form av Rockwool med ett tygomslag, då densiteten är 65 kg/m³ + att dimensionen är standard för byggmaterial. Funkar nog OK men dryga 1000 kr för totalt 10 cm tjocklek? Om en bal Rockwool på dryga halvmetern i tjocklek ligger kring en 2-hundring på byggmarknaden, lägger jag nog stålarna där i stället.
Håller nog med, då saknas bara det ljudtransparenta tyget. Var får man tag i sådant?
MVH
/Joel
joel skrev:Så förslaget är att köpa rockwool på byggmarknad för 200:-
Sen köpa högtaltyg för 180:-/m på hifikit för att sedan syihop detta till en kostnad av ca 920:- för 2st absorbenter a 1*1m.
Sen tillkommer 2 bilresor till byggmarknad samt hifikit.
Eller köpa färdigt hemlevererat och klart för 2227:-
Är det bara jag som är lat eller är det inte en självklarhet att köpa en färdig produkt i detta läge?
MVH
/Joel
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster