Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Hur är det för er ?
Någon som har samma problem ?!
Max_Headroom skrev:DVD-ai skrev:Hur är det för er ?
Nej, har inga sådana problem här. Låter helt kalas hemma, trots det helt olämpliga rummet. En del av det beror också på att jag spelar så bra musik, så hur det låter är inte så intressant då. Men sättear jag mig ner och lyssnar på själva ljudet som sådant så är det också i toppklass.
Men, jag har haft en audiofil period jag också, i min ungdom. Men jag tillfrisknade. Hur minns jag inte, men starkt bidragande var nog att jag började läsa på högskolan. Lärde mig mer om tekniken och kritiskt tänkande rent allmänt. Jag insåg att i prinicp allt jag hade läst i HiFi-blaskorna var helt fel. Lögner och påhitt helt enkelt.
bassman skrev:Jag har ett måtto att bli glad av att lyssna inte lägga pannan i veck och fundera om det är korrekt.
Sedan jag fick styr på rummet i källaren är det frid å fröjd
DVD-ai skrev:Problemet är att även om det låter "kalas" så stör jag mig, jag stör mig på allt som inte är 100% perfekt exakt så som jag vill ha det, och minsta lilla "fel" blir till kaous...
DVD-ai skrev:Max_Headroom skrev:DVD-ai skrev:Hur är det för er ?
Nej, har inga sådana problem här. Låter helt kalas hemma, trots det helt olämpliga rummet. En del av det beror också på att jag spelar så bra musik, så hur det låter är inte så intressant då. Men sättear jag mig ner och lyssnar på själva ljudet som sådant så är det också i toppklass.
Men, jag har haft en audiofil period jag också, i min ungdom. Men jag tillfrisknade. Hur minns jag inte, men starkt bidragande var nog att jag började läsa på högskolan. Lärde mig mer om tekniken och kritiskt tänkande rent allmänt. Jag insåg att i prinicp allt jag hade läst i HiFi-blaskorna var helt fel. Lögner och påhitt helt enkelt.
Problemet är att även om det låter "kalas" så stör jag mig, jag stör mig på allt som inte är 100% perfekt exakt så som jag vill ha det, och minsta lilla "fel" blir till kaous...
DVD-ai skrev:Hur är det för er ?
Jag hatar att vara detaljkritisk, jag vill bara lyssna på musik och höra helheten, som det är nu hör jag bara en sammansättning av ljud!!!
DVD-ai skrev:Så jag ska ärligt sluta med det nu och försöka att aldrig försätta mig i den situationen igen...
DVD-ai skrev:Det jag vill ha mer av som jag upplever at tdet fattas hemma, det är "fylligheten" som jag upplever beror på placeringen av anläggningen
MagnusÖstberg skrev:Slappna av David - du bor i en skokartong, vad förväntar du dig?????
DVD-ai skrev:Jag hatar att vara detaljkritisk, jag vill bara lyssna på musik och höra helheten, som det är nu hör jag bara en sammansättning av ljud!!!
Vigor skrev:Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.
mzi skrev:Vigor skrev:Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.
Det där håller jag tyvärr med om: Med bättre utrustning låter gamla kärlekar inte lika roligt längre. Och mycket av mitt musikintresse kretsar kring det som kanske inte fick mest kärlek vid inspelningarna och det har tagit sin lilla tid att komma tillbaka och lyssna på musiken igen och inte de fel som anläggningen numer avslöjar. Däremot låter välproducerad musik väldigt bra, men mycket av den är ju tråkig på ett annat sätt.
Strmbrg skrev:Inlägget kanske inte platsar i tråden, men i alla fall:
Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.
Det kan ju vara så att vederbörande inte har tänkt på det, men tristheten ger likafullt sina effekter ifrån sig.
Strmbrg skrev:Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.
Det kan ju vara så att vederbörande inte har tänkt på det, men tristheten ger likafullt sina effekter ifrån sig.
Max_Headroom skrev:Strmbrg skrev:Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.
Huvvet på spiken. När jag var som värst däran så köpte jag skitdåliga skivor men med bra ljud. Och lyssnade på det. Och trodde det jag höll på med var något bra, sunt och vettigt. Det var det inte, insåg jag senare.
För en del tar det längre tid att inse detta. En del gör det aldrig.
DVD-ai skrev:Sådant har jag inte ägnat mig åt någonsin...
jag lyssnar bara på det som jag tycker är bra och vill att det ska låta så bra som möjligt med det jag lyssnar på
DVD-ai skrev:Hahaha !![]()
Ingen fara, de vet du![]()
Kul att du hittat hit, till björngrottan...
ska du på stockholm Hi-end mässan ?
DVD-ai skrev:Året runt: Träning
Sommaren: Vandring och uteliv
Tröttnat på: Dator och spelande
Jag skulle behöva något mer tror jag OM jag hade hat något skojsligt boende så hade jag antagligen sysslat som en liten galning med att fixa och dona hemma.
Men nu har jag det inte
DVD-ai skrev:Året runt: Träning
Jag skulle behöva något mer tror jag
Empa skrev:DVD-ai skrev:Sommaren: Vandring och uteliv
Ni har väl is i Stockholm också, kolla upp någon långfärdskridskoklubb, då kombinerar du uteliv och (is)vandring. Fast en del som åker sådant där kan vara mer tokiga än hifi-nördar har jag hört.
celef skrev:det enda skadliga för lyssnandet är ett för stort apparatintresse, då kan man aldrig känna ro
phloam skrev:Skulle man applicera samma synsätt på att skaffa t.ex. en hund så skulle man bortse från vad man egentligen känner för och välja vovve enbart efter diverse mätbara parametrar. Istället för att välja nåt mindre optimalt rent objektivt men som man gillar subjektivt. En vovve som man valt med hjärtat blir då inte enkelt utbytbar på samma sätt som en brukshund. Då kan man glädjas trots fel och brister.
Jag menar naturligtvis inte att man ska välja hifi (eller vovvar)
Strmbrg skrev:Den här låten är ett - i mitt tycke - bra exempel på en låt som berör mig såpass att jag fullständigt struntar i de tekniska tillkortakommandena.
http://www.youtube.com/watch?v=sld3n-l2c-I
Ragnwald skrev:Strmbrg skrev:Den här låten är ett - i mitt tycke - bra exempel på en låt som berör mig såpass att jag fullständigt struntar i de tekniska tillkortakommandena.
Jo, skönt stuk på den gamla raggarlåten.
Lyssnar du på sånt?
Strmbrg skrev:Ragnwald skrev:Strmbrg skrev:Den här låten är ett - i mitt tycke - bra exempel på en låt som berör mig såpass att jag fullständigt struntar i de tekniska tillkortakommandena.
Jo, skönt stuk på den gamla raggarlåten.
Lyssnar du på sånt?
Egentligen inte.
Men just denna diggar jag fett.
Man får sas plocka en pralin lite här och var i genre-askarna.
phloam skrev:celef skrev:det enda skadliga för lyssnandet är ett för stort apparatintresse, då kan man aldrig känna ro
"Apparatintresset" är väl inte det som främst stör i/under musiklyssnandet, då är det ju snarare "intresset för välljud" som innebär ett aktivt lyssnande ("efter fel") samtidigt som man försöker lyssna på musik. 2 olika lyssningsprocesser som kolliderar, s.a.s.
Själv tycker jag snarare att en trevlig apparat kan få mig att slappna av och förmedla musiken, utan att konkurrera.
Edit: Jag tror myten om apparaten som störande är född ur en förnekelse av att själva ljudintresset kan tänkas störa musiklyssnandet mer. Apparaten får agera syndabock eftersom ljudintresset legitimerar köpandet av dyr utrustning.
celef skrev:phloam skrev:celef skrev:det enda skadliga för lyssnandet är ett för stort apparatintresse, då kan man aldrig känna ro
"Apparatintresset" är väl inte det som främst stör i/under musiklyssnandet, då är det ju snarare "intresset för välljud" som innebär ett aktivt lyssnande ("efter fel") samtidigt som man försöker lyssna på musik. 2 olika lyssningsprocesser som kolliderar, s.a.s.
Själv tycker jag snarare att en trevlig apparat kan få mig att slappna av och förmedla musiken, utan att konkurrera.
Edit: Jag tror myten om apparaten som störande är född ur en förnekelse av att själva ljudintresset kan tänkas störa musiklyssnandet mer. Apparaten får agera syndabock eftersom ljudintresset legitimerar köpandet av dyr utrustning.
jag håller inte alls med, din trevliga apparat kommer efter att du upptäckt att den blivit daterad av en mk2 eller signaturmodell bara skapa funderingar som kommer att störa ditt musiklyssnande, om du inte bryr dig om apparaten så lär apparaten ej heller störa ditt lyssnande, naturligtvis kan tyckas
celef skrev:jag håller inte alls med, din trevliga apparat kommer efter att du upptäckt att den blivit daterad av en mk2 eller signaturmodell bara skapa funderingar som kommer att störa ditt musiklyssnande
Nattlorden skrev:celef skrev:jag håller inte alls med, din trevliga apparat kommer efter att du upptäckt att den blivit daterad av en mk2 eller signaturmodell bara skapa funderingar som kommer att störa ditt musiklyssnande
NAD 208 mk II / NAD 208 signature? Bring it on!...
mx skrev:Det där tyckte jag var jobbigt förut. Så fort det kom en uppdaterad version eller
en helt ny apparat så tänkte jag automatiskt att den måste vara bättre. På
något dumt sätt föreställde jag mig att min blev sämre. Jag tror att många
resonerar på det viset och det gör att branschen fungerar på ett "dopat" sätt
egentligen.
mx skrev: Har du ingen annan hobby du kan fokusera på?
phon skrev:mx skrev: Har du ingen annan hobby du kan fokusera på?
Han kanske kunde hänga på nåt forum istället för att lyssna på musik.
www.faktiskt.se eller nåt annat liknande ...
Panelguy skrev:phloam skrev:Skulle man applicera samma synsätt på att skaffa t.ex. en hund så skulle man bortse från vad man egentligen känner för och välja vovve enbart efter diverse mätbara parametrar. Istället för att välja nåt mindre optimalt rent objektivt men som man gillar subjektivt. En vovve som man valt med hjärtat blir då inte enkelt utbytbar på samma sätt som en brukshund. Då kan man glädjas trots fel och brister.
Jag menar naturligtvis inte att man ska välja hifi (eller vovvar)
Vad menar du att skillnaden skulle vara mellan vovve och brukshund? Vi har två brukshundar/vovvar och dom är definitivt inte utbytbara....... oavsett vad man vill kalla dom. Anläggningen är en annan femma.
phloam skrev:Jag tror iaf att det är lättare att se det positiva i en anläggning som man valt efter eget tycke och smak än nåt prestandamonster som man valt enbart på mätningar/recensioner och sen bara vill gömma undan. Den senare måste ju nästan vara "felfri" för att ha en berättigad plats i hemmet.
DVD-ai skrev:Det låter ju skitbra hemma... Problemet är snarare min inställning som blir helt skruvad när jag under en period håller på och "testar"...
Sedan kommer jag liksom inte ut "testläget" igen....
Utan hör bara alla dumma "fel" som alltid finns om man inte ska inreda rummet som ett jäkla ljudlabb....
Harryup skrev:Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.
Harryup skrev:Kan vara lite svårt att följa resonemanget;
det låter skitbra->testar en massa-> sen hör du bara alla dumma fel
låter det verkligen skitbra trots felen ifrån början?
Kanske köpa något roligare någonting färgat kanske , en svart mellanpudel?
Eller något större mer dämpande typ en New Foundland som du placerar hundkorgen akustiskt rätt för?
Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.
lycka till
mvh/Harryup
bensnake skrev:mzi skrev:Vigor skrev:Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.
Det där håller jag tyvärr med om: Med bättre utrustning låter gamla kärlekar inte lika roligt längre. Och mycket av mitt musikintresse kretsar kring det som kanske inte fick mest kärlek vid inspelningarna och det har tagit sin lilla tid att komma tillbaka och lyssna på musiken igen och inte de fel som anläggningen numer avslöjar. Däremot låter välproducerad musik väldigt bra, men mycket av den är ju tråkig på ett annat sätt.
Just detta du tar upp gör att jag själv inte anser "absolut trohet mot insignalen" vara det primära målet med en musikanläggning. De artefakter detta mitt synsätt i övrigt för med sig, kan jag förlåta. Utan problem. Jag är ganska trött på Stockfish...
DVD-ai skrev:Men det är inte perfekt och det är vad som stör mig...
Men nog om detta, jag måste lära mig att acceptera rummets begränsningar...
DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...
Men det är inte perfekt och det är vad som stör mig...
Edit: det finns något som kallas pengar, Skiter man inte ut dom så tar vissa saker lite mer tid helt enkelt.
Och det där som kallas för bostadskö är något som man står i mest för skojs skull, för att hålla gnistan uppe.
Inte för att man någonsin kommer kunna få något![]()
Skämt åsido: det är, "trögt" på bostadsmarknaden runt Tokholm, hade jag inte varit född och uppväxt i utkanten så hade jag nog aldrig flyttat hit...
Jäkla skithål !
men har man vänner och släkt här så, njaa, trivs ju bra här i övrigt...
Harryup skrev:Kanske göra en reality check och köpa lite biljetter till klassiska konserter i ett konserthus. Då kan man bli lite förvånad sen över att den perfekta stereon låter annorlunda mot hur det låter en bit ner i konsertsalen.
Sen kan man ju alltid efter det fundera på om man ens vill ha konsertljudet hemma och om de små felaktigheter på ett i många avseende helt annorlunda ljud verkligen spelar nån roll. Om det är full orkester som spelar så skulle jag nog inte vilja säga att en vanlig stereo eller en "ovanlig" är så särskilt nära verkligheten att små fel spelar roll. Det blir en fråga om smak mer än om det blir perfekt är mina åsikter.
Upp till stråkkvartett kan man få realistiskt ljud hemma sen får man nöja sig med ett man uppfattar som realistiskt.
mvh/Harryup
mx skrev:DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...
Edit: det finns något som kallas pengar, Skiter man inte ut dom så tar vissa saker lite mer tid helt enkelt.
Och det där som kallas för bostadskö är något som man står i mest för skojs skull, för att hålla gnistan uppe.
Skämt åsido: det är, "trögt" på bostadsmarknaden runt Tokholm, hade jag inte varit född och uppväxt i utkanten så hade jag nog aldrig flyttat hit...
Jäkla skithål !
Köp en bostad?
DVD-ai skrev:mx skrev:DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...
Jäkla skithål !
Köp en bostad?
= krävs massor med pengar
DVD-ai skrev:Just ja, men de hjälper inte![]()
Lån får jag lätt, men det är 15% som ska till i alla fall...
NiklasF skrev:Ni får helt enkelt starta ett hifikollektiv.
Så kan ni lägga en slant var till att fixa ett rum helt perfekt, tänk då hade du allt var bra nära nirvana.
Eller nej förlåt, du skall ju bara skaffa y-12 och i56s först
Aja bara hålla tummarna för att någon annan har dom i kollektivet :p
Just stereo/hembiointresset har gjort att lägenhet eller parhus är aktuellt för min del.
mx skrev:Ja, bor man hemma och arbetar samtidigt behöver man ju inte låna till
särskilt mycket skulle jag tro.
DVD-ai skrev:mx skrev:Ja, bor man hemma och arbetar samtidigt behöver man ju inte låna till
Hur menar du ?
Att man e rik för de ?
Njaaa, jag är en alldeles för omaterialistisk och pengakåt person för att vara rik, jag hittar alltid på massor med saker helatiden som resulterar i att pengarna försvinner![]()
Men jag Lever väldigt mycket, och vill göra saker som tyvärr ofta resulterar i att pengar går åt...
DVD-ai skrev:Farsan erbjöd sig att vi skulle bygga ett ytterligare litet, men vidare utbyggningsbart hus på tomten som man dessutom skulle kunna dela av (det va dock inte erbjudet), men det vill jag inte...
ligger så jäkla ute i ingenstans...
mx skrev:DVD-ai skrev:mx skrev:Ja, bor man hemma och arbetar samtidigt behöver man ju inte låna till
Hur menar du ?
Att man e rik för de ?
Njaaa, jag är en alldeles för omaterialistisk och pengakåt person för att vara rik, jag hittar alltid på massor med saker helatiden som resulterar i att pengarna försvinner![]()
Men jag Lever väldigt mycket, och vill göra saker som tyvärr ofta resulterar i att pengar går åt...
Ja, och du behöver inte låna till det. Lägg på topp- och bottenlån, billån och
övrigt driftskostnader så ska vi hur mycket du har kvar att göra saker för
hela tiden.
phloam skrev:Men är det inte rätt uppenbart att det varken är ljudkvaliteten, eller rummet, eller inspelningarna det är fel på - det är sättet att lyssna på som är haken. Och det är ju inte felen i sig som triggar detta sätt att lyssna utan något annat som gör att du fokuserar på dem när du börjar lyssna. Frågan är vad.
Jag tror att förklaring ligger på det psykologiska planet, speciellt då det verkar vara något som drabbar många med helt olika anläggningar/förutsättningar.
Ska man lyssna på musik så kanske man bör gå in med rätt "mindset" eller liknande från början. Hur underlättar anläggningen och/eller miljön att man hamnar i rätt sinnesstämning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster