HiFin's gråa baksida.... =(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

HiFin's gråa baksida.... =(

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 08:35

Jahhh, då va man här igen, jag har nu insett en sak som ska ta till vara på!

Jag klarar inte av att vara i uppgraderingstagen...
Det fördärvar mig verkar det som och totalt förtar glädjen att lyssna på musik, när jag väl hamnar i "lyssna kritiskt efter detaljer läget" så är det ett jäkla helvete att gå över till att lyssna på musiken igen.

Jag hör bara felen som finns, allt som jag inte är nöjd med och små jäkla skitgrejer också som inte har någon egentlig betydelse...
Sådant som jag inte kan göra något åt utan att flytta in i en studio miljö.

Ja, hopplöst... Nu ska jag genomgå samma sega trista process med att återigen lära mig att lyssna på musik igen verkar det som.
Bäst brukar vara att helt enkelt ge fan i att bry sig ett tag, några månader av att bara skita i stereon helt och helst inte ens använda den till att lyssna på musik med.

Jag har alltid hållit på med denna hobby för att jag varit nyfiken på återgivningen och hur den "förändras" men också för att jag älskar att lyssna på musik !
Men jag har märkt att när jag blir för materalistisk i tänkandet så går det utför med musikglädjen fullständigt och jag har då svårt att komma tillbaka.
När jag är riktigt detaljkritisk under en period så är det alltså väldigt svårt att komma ur detta igen vilker är enbart negativt.

Hur är det för er ?
Någon som har samma problem ?!

Jag hatar att vara detaljkritisk, jag vill bara lyssna på musik och höra helheten, som det är nu hör jag bara en sammansättning av ljud!!!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-02-07 08:47

Nej, inte alls. Jag har en anläggning som jag köpt billigt och presterar långt över mina förväntningar. Så jag är ganska 'hemma', i alla fall sett till huvudgrejorna.

Eller så kan jag säga att jag accepterar de fel som rummet tillför och är nöjd med det :)

Tycker det är trist att du känner så, hoppas det släpper och du kan återgå till att njuta av musiken!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-07 09:01

Jag aktar mig från att gå in i utvärderingsläget när jag sitter hemma. Vill
inte oroa mig för dåligt ljud och fundera för mycket kring det. Vet flera av
begränsningarna hemma och det är bara att acceptera tills den dag då de
sakta men säkert betats av.

Sitta och lyssna efter minimala ändring av kablar, filformat, digitala källor
osv. det skulle helt klart ta död på min musikglädje. I ett undersökande syfte
skulle jag tycka det är skitkul, men absolut inte som någon slags grundtillstånd.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: HiFin's gråa baksida.... =(

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-07 09:03

DVD-ai skrev:Hur är det för er ?

Nej, har inga sådana problem här. Låter helt kalas hemma, trots det helt olämpliga rummet. En del av det beror också på att jag spelar så bra musik, så hur det låter är inte så intressant då. Men sättear jag mig ner och lyssnar på själva ljudet som sådant så är det också i toppklass.

Men, jag har haft en audiofil period jag också, i min ungdom. Men jag tillfrisknade. Hur minns jag inte, men starkt bidragande var nog att jag började läsa på högskolan. Lärde mig mer om tekniken och kritiskt tänkande rent allmänt. Jag insåg att i prinicp allt jag hade läst i HiFi-blaskorna var helt fel. Lögner och påhitt helt enkelt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-07 09:23

Jag löser problemet påföljande sätt: Älska din anläggning! :) Inte bokstavligen kanske, men om man väljer sin musikanläggning efter mer än bara ljudkriterier så vaccineras man mot utbytes/uppgraderingsfeber.

Anläggningen blir en följeslagare genom livet och musiken, man förlåter ev. brister mycket lättare :D Den blir en del av hemmet, en fast punkt, en musikförmedlare och inte bara ljudalstrande teknik som är "expendable".

Det är därför jag gillar vintage, då finns andra dimensioner än den ofta frustrerande ljudmässiga att förhålla sig till. Jävligt bra placebo osv.

*går och smeker förstärkaren och viskar "Preciousssss....." :P

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-07 09:29

Jag har ett måtto att bli glad av att lyssna inte lägga pannan i veck och fundera om det är korrekt.

Sedan jag fick styr på rummet i källaren är det frid å fröjd :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 09:38

Max_Headroom skrev:

Nej, har inga sådana problem här. Låter helt kalas hemma, trots det helt olämpliga rummet. En del av det beror också på att jag spelar så bra musik, så hur det låter är inte så intressant då. Men sättear jag mig ner och lyssnar på själva ljudet som sådant så är det också i toppklass.

Men, jag har haft en audiofil period jag också, i min ungdom. Men jag tillfrisknade. Hur minns jag inte, men starkt bidragande var nog att jag började läsa på högskolan. Lärde mig mer om tekniken och kritiskt tänkande rent allmänt. Jag insåg att i prinicp allt jag hade läst i HiFi-blaskorna var helt fel. Lögner och påhitt helt enkelt.

Problemet är att även om det låter "kalas" så stör jag mig, jag stör mig på allt som inte är 100% perfekt exakt så som jag vill ha det, och minsta lilla "fel" blir till kaous... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 09:41

bassman skrev:Jag har ett måtto att bli glad av att lyssna inte lägga pannan i veck och fundera om det är korrekt.

Sedan jag fick styr på rummet i källaren är det frid å fröjd :)

Mmm, e ju just det, att jag har för högt ställda krav...
Hittils har jag inte hört mycket som varit så bra som jag innerst inne skulle vilja ha det, och hemma är det en del rumsliga dumheter som ställer till det...

jag vill liksom ha mer än jag kan få i dagsläget!

Men sedan som sagt, jag måste åter igen komma ur detta förädiska och värdelösa läge!
tillbaka till musiknjutarläget som jag vill befinna mig i, och gjorde till för ca 4 månader sedan...
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-07 09:46

Sitter också larvigt nöjd, men ibland kommer de där små djävlarna krypande och tycker att det är dags för "något nytt" men ingen har lyckats visa något som är bättre inom rimliga gränser, så jag lägger ner planerna gång på gång. När jag var helt ute ur svängen sålde jag av en del prylar så jag blev "tvungen" att skaffa nytt försteg när intresset tog fart igen. Det blev en DAC med förstegsfunktion. Perfekt uppgradering av de gamla prylarna. Ljudmässigt kan jag inte påstå att den låter sämre än det Krellförsteg jag hade tidigare och dessutom ger det mig möjlighet att lyssna via datorn och därmed tillgång till högupplöst ljud. Känns modernt. Och förbaskat bekvämt. Samtidigt är det trevligt att bläddra bland fysiska skivor också, så de finns kvar och tar stor plats.

Oftast lyssnar jag på musiken, men ibland lutar jag mig lite framåt och lyssnar mer analyserande efter eventuella fel. Blir nöjd och lutar mig tillbaka igen. Skulle jag satsa nya pengar på mitt hifiintresse så vore det nog rummet som skulle få sig en extra duvning. Jag tror att det skulle kunna låta bättre vid höga ljudnivåer. Å andra sidan lyssnar jag väldigt sällan på särskilt hög volym. Orsak och verkan kan man fundera på.

På hembiosidan finns det mycket jag kan göra med både ljud och bild, men jag tittar inte på film på "det viset". Min skivsvarv skulle också behöva en rejäl genomgång eller t o m bytas ut, mot något enklare.

Får se vad helgens stundande besök på hifimässan väcker för begär.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-07 09:48

DVD-ai skrev:Problemet är att även om det låter "kalas" så stör jag mig, jag stör mig på allt som inte är 100% perfekt exakt så som jag vill ha det, och minsta lilla "fel" blir till kaous... :?

Jag tycker det verkar som om ett fokus på enbart ljudet leder till dessa problem, eftersom man (mer eller mindre aktivt) förtränger att hifi & musik handlar om en helhet - miljö, rum, musik, apparater, ljud - osv.

Man måste hitta en mix som passar en själv - inte bara fokusera på ljudåtergivningen, då skulle åtminstone jag bli helt nipprig.

Ibland blir det lite hets oss hifi-nördar emellan, man fokuserar lite för mycket på nån speciell aspekt och glömmer bort helheten som är personlig. Att försöka trolla bort allt annat och "bara ha kvar musiken" (floskelvarning) är liksom fåfängt.

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2012-02-07 09:48

Jag håller med trådskaparen. Men känner att ja kanske inte är lika illa drabbad.
Mitt detox är som en skrev, vintage. Springer mycket på 2 hand å köper allt möjligt skrot i teknikväg. Oerhört skoj att labba med det man ramlar över, blir svårt att vara för kritisk när det gäller vintage som låter olika pga. Anledningar som är ja många.

Så när jag känner mig trött/less på min mainstereo. Då ökar intresset för mitt skrot jag har. Skönt alternativ som oxå förmedlar musik. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-07 10:01

DVD-ai skrev:
Max_Headroom skrev:

Problemet är att även om det låter "kalas" så stör jag mig, jag stör mig på allt som inte är 100% perfekt exakt så som jag vill ha det, och minsta lilla "fel" blir till kaous... :?

Byt skiva. Spela "Ramblin Rose" med MC5. Laviupptagningen. Låter skit oavsett, men musiken är så bra att du inte bryr dig om hur det låter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 10:04

Sluta spela tills du saknar musik. Köp nya plattor. Lyssna från andra platser än sweetspot... när du lagar mat, dammsugar m.m.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-02-07 10:05

Jag tror det klokaste du kan göra är att låta bli att lyssna på ett tag. Ta två veckors avhållsamhet att börja med och börja sen utforska lite ny eller gammal musik på t.ex. Spotify via datorn (och dess sunkiga högtalare) eller via mobilen med lurar.

När du sen verkligen inte kan hålla dig att höra musiken bra återgiven så sätter du på huvudanläggningen igen. Börja gärna spela musik du aldrig hört tidigare så kanske det är lättare att inte hamna i "jämförelse-mode". Undvik helt dina gamla "hifi-fonogram" minst ett år, eller sälj dem! :)

Och hamnar du tillbaka i hifi-neurotikan så börja på ruta ett igen. Lycka till!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 10:10

Tack för tippsen ! :D

Jo, så som Conan och Nattis föreslagit är vad jag gjort tidigare och nu tänker göra igen, jag måste ta en paus fullständigt från HiFi lyssnandet !
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-07 10:18

Jag hatar att vara detaljkritisk, jag vill bara lyssna på musik och höra helheten, som det är nu hör jag bara en sammansättning av ljud!!!

Av och till har jag kännt samma problem.
Jag tycker det är lättare att släppa kontrollbehovet när jag tittar på film eller musikprogram på TV. Min rekommendation är alltså i sådana fall att köra audiovisuella visningar ett tag. Om felen är så stora att de stör även då så behöver dom nog åtgärdas, men annars är det bara att slappna av.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-07 10:21

Jag lyssnar aldrig kritiskt hemma. Sluta inte lyssna på musik, testa att byta ut dina högtalare ett tag mot något riktigt skit. Jag lånade min lillasysters högtalare i många år. För mig har det gått så långt att jag egentligen inte bryr mig alls hur det låter hemma.
När jag är hemma är det filmen och musiken som är fokuset.

Det är väldigt avslappnande att bara sitta och njuta till bra musik eller en bra film. Det får man inte förstöra med att börja analysera ljudet eller bilden.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-07 10:30

En tråd till om det här. Trist att det drabbar musikälskare till och från.

Undrar som sagt om ni inte tar det lite för allvarligt?

Jag körde utan anläggning ett tag när jag tyckte jag var för fokuserad. Såg film mest.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 10:30

Exakt, det är skitdumt !

Jag klarar inte av det utan att hamna i orda cirklar, inte längre i alla fall har jag märkt...

Så jag ska ärligt sluta med det nu och försöka att aldrig försätta mig i den situationen igen...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-07 10:31

Gör något roligt, skaffa säsongskortet och börja se Aik's hockeymatcher.
Brukar se en eller ett par matcher i veckan sen kan man endera fira med någon trevlig musik eller kanske spela Finlandia eller något annat om det mot förmodan inte skulle gått så bra.
Personligen så har jag inga återfall till hifilyssning mellan våra små tester av Squeezeboxar etc. Annars är det bara att spela på.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 10:31

DVD-ai skrev:Så jag ska ärligt sluta med det nu och försöka att aldrig försätta mig i den situationen igen...

Brodera en tavla med den texten och häng på väggen?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 10:33

HAHA ! :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-02-07 10:56

Sup dig full, helvitti va roligt det blir att lyssna till musik då. Tyvärr svårt att konservera känslan utan att hamna i ytterligare ett missbruk :roll: :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-07 11:03

Jag har samma problem för första gången, men kanske på en annan nivå..
Är musikälskare först och främst, och har levt med en rätt enkel anläggning i många år. Bytte ut en komponent av en händelse, vilket gav att jag lyssnade på "ljud" (för att märka skillnaderna) snarare än musiken. Nu kan jag inte sluta, och är plötsligt missnöjd med "ljudet" utan att egentligen ha reflekterat över det alls tidigare.
Hoppas det är en fas..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-07 11:13

Jakten på välljud kan ta död på musikintresset. Även ett kontinuerligt lyssnande gör att man trubbas av. Det finns förmodligen en skillnad mellan olika åldersgrupper. Vi lite äldre har kanske inte samma behov av ständig exponering av musik via portabla anläggningar? Jag lyssnar numera nästan aldrig på musik i bilen eller använder musik som utfyllnad i bakgrunden. Som redan sagts, avstå från att lyssna ibland och suget kommer ofta tillbaka.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-07 11:14

Mitt råd:

Skit i din anläggning!

Alltså om du har problem med att den distraherar dig och konkurrerar med musiken.
Om du gillar att ägna tankar åt anläggningen och hur det låter, så är ju rådet ganska dumt förstås.

Enklare sagt än gjort kanske, men jag tycker att det är eftersträvansvärt i alla fall.

Samma sak gäller för foto, för min del. Jag blir mer och mer ointresserad av manickerna och vad de "går för", men mer och mer engagerad i mitt eget fototänkande.

Jag tror nu inte att den ENDA metoden att koppla bort tänkandet på apparater och hur det låter är att skaffa den "jättebästa anläggningen och det supersjysstaste rummet".
Som jag ser det, så spelar det ingen roll HUR målet uppnås, det viktiga är ATT det uppnås, och det kan nog finnas smartare sätt än att krångla med prylarna, mätvärden och sk uppgraderingar.

Man kan ju börja med sig själv som lyssnare, tex.
:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 11:28

Som sagt, tack för alla fina råd, jätte tack ! :D

Ja jag har senaste tiden lyssnat ganska mycket på musik med portabelt ljud, jag ska ge fan i det också ett tag och låta skallen vila!

Jag brukar dock inte lyssna på musik hela tiden som så många gör... jag har gärna musikfritt! :)
fritt från ljud i allmänhet är en befrielse ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-02-07 11:32

Jag mådde lite dåligt efter att en hantverkare gjort ett jobb som kanske var bristfälligt - det gick i vilket fall att finna fel. Det gör ju nästan alltid det. I kraft av min stora vishet insåg jag att det klapprande golvet eller vad det nu var var just det rätta för att balansera vad som annars hade varit lite för stelt eller tillrättalagt eller ogästvänligt.

But it wouldn't be make-believe
If you believed

Anläggningen kanske är en underbar personlighet mer än en perfekt människa. Vilken, hm hm, ville man ärligt talat helst ha att umgås med?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 11:35

Det jag vill ha mer av som jag upplever at tdet fattas hemma, det är "fylligheten" som jag upplever beror på placeringen av anläggningen :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 11:41

Mitt råd:

Köp en "alternativanläggning". En som du inte behöver ha alls samma höga krav på. Skitkul att kolla begmarknaden efter fynd och komponera ihop något spännande, utan extrema krav på "perfekt, transparent återgivning med full bandbredd"! Denna anläggning ska också avsevärt skilja sig från din huvudanläggning i komposition.

Du är ju trissenisse. ;-) Köp en liten röris tillsammans med ett par lättdrivna högtalare. En dac till detta och sedan är det bara att streama spotify så det står härliga till! Du kommer att hitta musik som du känner att du måste ha på skiva och snart har du vidgat dina musikramar och ditt skivbibliotek och plötsligt får du en helt oemotståndlig lust att lyssna i din "huvudanläggning" igen, för att se hur den låter i förhållande till ditt lilla alternativsystem. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 11:41

DVD-ai skrev:Det jag vill ha mer av som jag upplever at tdet fattas hemma, det är "fylligheten" som jag upplever beror på placeringen av anläggningen :(

Spela lite Rick Astley, vem bryr sig om fylligheten då?

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2012-02-07 11:42

Som många säkert har upplevt så kan det ibland kan låta bättre (rättare sagt mindre illa) i en enklare anläggning. Mycket av dagens nyproducerade musik är ofta bara jobbig att lyssna på i en bra anläggning. Som jag ser det gör sig dagens musik ofta bättre med en stereo som är lite avrullad, både neråt och uppåt, för att lyssningen inte ska bli tröttsam. För om man ska vara ärlig är problemet inte idag att hitta bra prylar, utan begränsningen är nästan alltid i det som spelas - därför kan störningsmomenten paradoxalt nog bli fler i en bra anläggning.

Förutom detta så upplever jag personligen att jag mer och mer uppskattar enkelhet, färre prylar och allt ska helst vara redo att spela med en knapptryckning. Jag är inte intresserad av fullregister en massa slutsteg och prylar. Som kontrast kan det vara bra att behålla vinylspelaren så får man sin dos av pillande, dessutom upplever jag att vinyl inte lika ofta har tröttsamma inspelningar.

Bra inspelningar i en bra anläggning är förstås magiskt, men att jaga bra inspelningar kan bli tröttsamt i längden. Så, enkelhet och någorlunda förlåtande anläggning tror jag ibland kan vara receptet för att fokusera på musiken och inte prylarna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 11:43

Ja men om jag kompencerar med lite fylla, kanske de blir bättre då ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-07 11:46

Slappna av David - du bor i en skokartong, vad förväntar du dig?????
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 11:49

MagnusÖstberg skrev:Slappna av David - du bor i en skokartong, vad förväntar du dig?????

Ok. Då är kanske en alternativanläggning som jag föreslog inte aktuellt...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-07 11:53

Jag tror du har lite för lite "övriga" problem. Hur var det nu? Bodde du fortfarande hemma?

I sådant fall: F-L-Y-T-T-A!

Så skall du se att alla de gångerna du har tid att sätta dig vid stereon upplevs som befriande.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-07 11:59

Bertil Hellsten skrev någon gång något i stil med: "-Man kan så till den grad
träna sin hörsel, att man till sist inte står ut med att lyssna på någon av sina
skivor".

Jag brukar säga att det är fråga om balans bara. Att balansera sig själv, att
lära sig lika mycket av det ena som det andra. Alltså att man kan träna sin
hörsel hur mycket som helst utan att det gör något, så länge man ägnar lika
stor energi åt att träna sin tolerans. Polaritetsträning, liksom. ;)

Jag lyssnar med stor behållning på även riktigt usla inspelningar, om det är
bra musik, det vill sägamusik jag gillar.

- - -

Men visst finns det fel jag inte står ut med också. Alltså tekniska fel i åter-
givningen. Jag ser det inte som en nackdel eftersom det faktum att jag hör
dem och de stör mig - gör att jag ser till att bli av med dem! :) Så det hela
resulterar bara i att det blir roligare att lyssna på musik.

Ungefär på samma sätt som att det inte är någonting dåligt i att känna att
det inte smakar bra när man avsmakar maten under matlagningen - om man
behärskar konsten att göra något åt det. Resultatet blir en bättre måltid!

Men att skilja på den kritiska felsökande inställningen under matlagningen
och den toleranta och värdessökande under spisandet, är förstås bra. Det
är så man njuter av livet!

- - -

En viktig del av nyckeln till att skapa en ostörande lyssning har för mig varit
att lära mig att förstå sig på hur stereosystemet, rummet och människan
fungerar tillsammans. För när man gör det så är det lätt att se VAD i åter-
givningen som faktiskt stör, och vad som bara genererar mätartefakter som
man både kan och bör ignorera.

Tror många idag låter sin audiophilia neurosa få näring att leva vidare, av
en ohälsosam fokuseraring på en massa mätningar. Mätningar vars resultat
känns viktiga bara för att de inte tolkas rätt.

Man hör problem som är väl så riktiga, men man accepterar alltför lätt att
de representeras av varje kurva som säger att något är en avvikelse. Man
ser problem i mätkurvor som man (felaktigt) tror representerar problemen.
Då är det svårt att rätta till de verkliga problemen.

- - -

Men självklart finns den gamla vanliga audiophilia neurosa kvar hos många
också - alltså att de helt enkelt är i matlagningamode istället för i spisnings-
mode, när de spisar.

En bransch som med uppgraderingsuppmaningar och tweaks (liksom en skev
värdsbild helt igenom, där varje ny generation hifi-apparater framställs vara
dekader bättre än den föregående) försöker övertyga musiklyssnarna att
något ÄR fel eller i varje fall mycket sämre än de kunda vara, gör inte saken
bättre.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2012-02-07 12:29

Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.

Om lyssningsrum och anläggning bara är rimligt hyffsade (typ mups i ombonat, normalt vardagsrum) då är det nästan utan undantag programmatterialet som sätter gränsen för hur trevlig ljudupplevelse man får - tycker jag.

Hur ens skivsamling låter är ju svårt att göra något åt förståss, så klokare då att börja rota i den ende som man trots allt kan påverka. Men när jag gör det känns det rätt snabbt som att jag silar mygg och sväljer kameler.

Tycker dock att en slurk islay innan man trycker på play brukar jaga bort spökena rätt bra...
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-07 12:44

DVD-ai skrev:Jag hatar att vara detaljkritisk, jag vill bara lyssna på musik och höra helheten, som det är nu hör jag bara en sammansättning av ljud!!!

Bara sälja av det där ino och emotiva skräpet du har och köra på någon härligt distande röranläggning med ett par designade stativare till. Kanske även slänga in ett par "snygg snokar" i anläggningen med :)

;)

Musik lyssnas på i perioder, det är mycket lättare med film iaf för min del.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
lennartj

Hifi-munk?

Inläggav lennartj » 2012-02-07 12:56

Råden om avhållsamhet är nog bra, men behöver upprepas då och då.
Jag antar att själva fixandet med anläggningen, hifi som hobby, ger dig tillfredställelse också, förutom att lyssna på väl återgiven musik.

Med tiden hoppas jag att även du får till anläggning och rum såpass bra att du får svårt att lyssna kritiskt efter vad senaste tweaken gjort någon längre stund utan förlorar fokus på den och fångas av musiken i stället.

Så har det funkat för mig under många år, men medger att det det tog ett antal år då teknikintresset störde musiklyssnandet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-07 13:32

Vigor skrev:Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.

Det där håller jag tyvärr med om: Med bättre utrustning låter gamla kärlekar inte lika roligt längre. Och mycket av mitt musikintresse kretsar kring det som kanske inte fick mest kärlek vid inspelningarna och det har tagit sin lilla tid att komma tillbaka och lyssna på musiken igen och inte de fel som anläggningen numer avslöjar. Däremot låter välproducerad musik väldigt bra, men mycket av den är ju tråkig på ett annat sätt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-07 13:56

Inlägget kanske inte platsar i tråden, men i alla fall:

Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.
Det kan ju vara så att vederbörande inte har tänkt på det, men tristheten ger likafullt sina effekter ifrån sig.

De trista - och kanske ofta tjatiga - vaxen leder diskret bort hifisnubben från musikfokus.
Samtidigt leds han mot ett apparatfokus.
Kanske ett ljudeffektsfokus är den stora behållningen som återstår av musiken?

Eftersom hans musik faktiskt är ganska trist (men det har han inte insett) så sker en mental omprioritering, för att han skall få ut önskad tillfredsställelse-mängd av sin hobby.

Han ägnar mer uppmärksamhet åt att tänka på apparaterna än på att hitta inspirerande musik.
Han får ett specialintresse i att "testa vad grejorna går för", som ligger vid sidan av lusten att upptäcka den musik som ger en känslomässig kick.

Provocerande tankar detta, kanske kan tyckas.
Men det är inte min avsikt att provocera, utan enbart att resonera.
:)
Senast redigerad av Strmbrg 2012-02-07 14:06, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 13:57

mzi skrev:
Vigor skrev:Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.

Det där håller jag tyvärr med om: Med bättre utrustning låter gamla kärlekar inte lika roligt längre. Och mycket av mitt musikintresse kretsar kring det som kanske inte fick mest kärlek vid inspelningarna och det har tagit sin lilla tid att komma tillbaka och lyssna på musiken igen och inte de fel som anläggningen numer avslöjar. Däremot låter välproducerad musik väldigt bra, men mycket av den är ju tråkig på ett annat sätt.

Just detta du tar upp gör att jag själv inte anser "absolut trohet mot insignalen" vara det primära målet med en musikanläggning. De artefakter detta mitt synsätt i övrigt för med sig, kan jag förlåta. Utan problem. Jag är ganska trött på Stockfish...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 14:21

+ på det :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-07 14:26

Men detta är väl inget musik- eller lyssnarproblem egentligen. Det handlar mer om ett förhållningssätt till tekniken och ljudåtergivningen som är så inriktat på perfektion och prestanda, att man kommer bort från själva syftet med tekniken.

Skulle man applicera samma synsätt på att skaffa t.ex. en hund så skulle man bortse från vad man egentligen känner för och välja vovve enbart efter diverse mätbara parametrar. Istället för att välja nåt mindre optimalt rent objektivt men som man gillar subjektivt. En vovve som man valt med hjärtat blir då inte enkelt utbytbar på samma sätt som en brukshund. Då kan man glädjas trots fel och brister.

Jag menar naturligtvis inte att man ska välja hifi (eller vovvar :) ) hur som helst eller enbart på känsla, men man måste kanske inse att man i alla fall till slut hamnar i en subjektivt upplevd helhet (eftersom det handlar om upplevelseapparatur) och då gäller det att främst gå efter vad man vill leva med i vardagen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-07 14:31

Strmbrg skrev:Inlägget kanske inte platsar i tråden, men i alla fall:

Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.
Det kan ju vara så att vederbörande inte har tänkt på det, men tristheten ger likafullt sina effekter ifrån sig.

Du menar att man köpt Diana Krall i stället för Freddie Mercury, Eller Mozarts pianosonat nr X i stället för Saxparty nr X, kanske pga av ett undermedvetet snobbistego som tagit kommandot över medvetandet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 14:32

DVD-ai - hur ofta spelar du luft-trummor, eller luftgitarr eller sjunger med? Jag hoppas verkligen inte du klarar det + analystänkande samtidigt....

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-07 14:45

Strmbrg skrev:Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.

Huvvet på spiken. När jag var som värst däran så köpte jag skitdåliga skivor men med bra ljud. Och lyssnade på det. Och trodde det jag höll på med var något bra, sunt och vettigt. Det var det inte, insåg jag senare.
För en del tar det längre tid att inse detta. En del gör det aldrig.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-07 14:49

Stort plus på det Max!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 15:35

Max_Headroom skrev:
Strmbrg skrev:Ibland tänker jag att den hifiintresserade egentligen upplever sina vax som ganska trista.

Huvvet på spiken. När jag var som värst däran så köpte jag skitdåliga skivor men med bra ljud. Och lyssnade på det. Och trodde det jag höll på med var något bra, sunt och vettigt. Det var det inte, insåg jag senare.
För en del tar det längre tid att inse detta. En del gör det aldrig.

Beeeeeeen there! Det var faktiskt min fru som i viss mån fick mig på fötter igen. Jag sitter i sweetspot med slutna ögon tillika släckta lampor i rummet och lyssnar på någon helt obegriplig instrumental marimba-/xylofonensemble, när hon kommer in i rummet och utbrister; "Vad fan är det du lyssnar på? Du är ju en rocker!?!"

Jo men visst...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 15:47

Sådant har jag inte ägnat mig åt någonsin...

jag lyssnar bara på det som jag tycker är bra och vill att det ska låta så bra som möjligt med det jag lyssnar på :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 15:48

DVD-ai skrev:Sådant har jag inte ägnat mig åt någonsin...

jag lyssnar bara på det som jag tycker är bra och vill att det ska låta så bra som möjligt med det jag lyssnar på :)

Du är en klok ung man, DVD:ai! :) Säger som Lundell; "Låt inte dom jävlarna ta dig..."

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 15:50

Hahaha ! :lol:

Ingen fara, de vet du ;)

Kul att du hittat hit, till björngrottan...

ska du på stockholm Hi-end mässan ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-07 15:52

Det finns antagligen många som känner igen sig i detta, däribland jag!
Jag tror att detta är en process som man måste igenom helt enkelt, alla på sitt eget sätt. Du har ändå kommit till en punkt då du är medveten om problemet, alltså en bra bit på vägen.
Nåt som kan hjälpa: spela rolig musik! Dra på teAmo med Rihanna och ta en svängom i danstofflorna! Sätt inte på den där välinspelade smörjan som låter perfekt men som berör noll! Leta ny musik på Spotify eller gamla goa låtar från tonåren. Du kommer att komma igenom den här fasen och lära dig nåt av det på vägen :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-02-07 15:54

Oj, ser nu att du inte var fast i stockfish-träsket. Bra!!! :D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 15:57

DVD-ai skrev:Hahaha ! :lol:

Ingen fara, de vet du ;)

Kul att du hittat hit, till björngrottan...

ska du på stockholm Hi-end mässan ?

Tyvärr inte. Gäster i kubik hemma på lördagen (planerat sedan länge av min vackra, bättre hälft). Hade tänkt ta hela helgen i Stockholmo och passa på att hälsa på Erik A:son för en lyssning på Drömmen + H2 men det gick som sagt i stöpet. 40+40 mil kör man inte över dagen... Det blir båtmässan i mars i stället.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-07 15:57

Jag höll upp några år när jag tyckte som du, det blev ju aldrig som jag ville ha det. Lät bara Hifi!
Sålde av och installerade hemmabio istället och njöt av film. Skitbra. :)

Nu kombinerar jag, skitbra det också. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 15:59

Det bästa är att skaffa sig en annan hobby och sedan bruka ljudsystemet som
just ett ljudsystem som förmedlar musik, film och så vidare. Det har jag gjort
och kunde inte vara lyckligare. Gött från plånboken och sinnet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 16:01

Mmm, det är nog vad jag behöver göra, slägga lite på "kraven" av ljudsystemet och låte det vara "fel lite här och där" :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 16:01

DVD-ai skrev:Mmm, det är nog vad jag behöver göra, slägga lite på "kraven" av ljudsystemet och låte det vara "fel lite här och där" :lol:

Har du ingen annan hobby du kan fokusera på? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 16:03

Året runt: Träning
Sommaren: Vandring och uteliv

Tröttnat på: Dator och spelande

Jag skulle behöva något mer tror jag OM jag hade hat något skojsligt boende så hade jag antagligen sysslat som en liten galning med att fixa och dona hemma.
Men nu har jag det inte :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 16:09

DVD-ai skrev:Året runt: Träning
Sommaren: Vandring och uteliv

Tröttnat på: Dator och spelande

Jag skulle behöva något mer tror jag OM jag hade hat något skojsligt boende så hade jag antagligen sysslat som en liten galning med att fixa och dona hemma.
Men nu har jag det inte :(

Ptja, jag ägnar stor del av min tid till forskning vid Umeå universitet vilket även
spiller över på fritiden, men annars bygger jag Lego (du har väl inte missat
tråden?). :)

Vad arbetar du med?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 16:10

Arbetar med fastighetsskötsel och drift på swedbank :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-07 16:11

jag håller inte med alls dom senaste inläggen, en bra anläggning/lyssning främjar ju musiklyssnandet inte tvärtom, med en bra anläggning kan man snöa in på konstmusik bara för den häftiga ljudupplevelsen, en pissig återgivning främjar inget och ingen

det enda skadliga för lyssnandet är ett för stort apparatintresse, då kan man aldrig känna ro
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 16:12

DVD-ai skrev:Arbetar med fastighetsskötsel och drift på swedbank :)

Åfan, har Swedbank sådan personal. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 16:12

Jepp 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 16:17

DVD-ai skrev:Året runt: Träning
Jag skulle behöva något mer tror jag

En röris... ;-) Den kan du meka och dona med. Som en liten krukväxt... :lol:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-07 16:19

celef skrev:en pissig återgivning främjar inget och ingen

Helt rätt. Men det finns grader i helvetet... ;-)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 16:19

Haha, :lol:

Njaaa, håll på och vattna å grejer :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 16:20

DVD-ai skrev:Haha, :lol:

Njaaa, håll på och vattna å grejer :wink:

Svara på PM din tomte!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 16:53

Pettson! om jag får be... ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-02-07 17:04

DVD-ai skrev:Sommaren: Vandring och uteliv

Ni har väl is i Stockholm också, kolla upp någon långfärdskridskoklubb, då kombinerar du uteliv och (is)vandring. Fast en del som åker sådant där kan vara mer tokiga än hifi-nördar har jag hört.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 17:08

Empa skrev:
DVD-ai skrev:Sommaren: Vandring och uteliv

Ni har väl is i Stockholm också, kolla upp någon långfärdskridskoklubb, då kombinerar du uteliv och (is)vandring. Fast en del som åker sådant där kan vara mer tokiga än hifi-nördar har jag hört.

Finns ingen is i Stockholm. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-07 17:09

Finns det inte på Mälaren heller?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 17:10

Inte... ?! 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 17:10

DVD-ai skrev:Inte... ?! 8O

Nej, ni har inte hunnit så långt i utvecklingen än. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-07 17:21

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-07 17:42

Den här låten är ett - i mitt tycke - bra exempel på en låt som berör mig såpass att jag fullständigt struntar i de tekniska tillkortakommandena.

http://www.youtube.com/watch?v=sld3n-l2c-I

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-07 18:24

celef skrev:det enda skadliga för lyssnandet är ett för stort apparatintresse, då kan man aldrig känna ro

"Apparatintresset" är väl inte det som främst stör i/under musiklyssnandet, då är det ju snarare "intresset för välljud" som innebär ett aktivt lyssnande ("efter fel") samtidigt som man försöker lyssna på musik. 2 olika lyssningsprocesser som kolliderar, s.a.s.

Själv tycker jag snarare att en trevlig apparat kan få mig att slappna av och förmedla musiken, utan att konkurrera.

Edit: Jag tror myten om apparaten som störande är född ur en förnekelse av att själva ljudintresset kan tänkas störa musiklyssnandet mer. Apparaten får agera syndabock eftersom ljudintresset legitimerar köpandet av dyr utrustning.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-07 19:10

phloam skrev:Skulle man applicera samma synsätt på att skaffa t.ex. en hund så skulle man bortse från vad man egentligen känner för och välja vovve enbart efter diverse mätbara parametrar. Istället för att välja nåt mindre optimalt rent objektivt men som man gillar subjektivt. En vovve som man valt med hjärtat blir då inte enkelt utbytbar på samma sätt som en brukshund. Då kan man glädjas trots fel och brister.

Jag menar naturligtvis inte att man ska välja hifi (eller vovvar :) )

Vad menar du att skillnaden skulle vara mellan vovve och brukshund? Vi har två brukshundar/vovvar och dom är definitivt inte utbytbara....... oavsett vad man vill kalla dom :D . Anläggningen är en annan femma.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-07 19:17

Strmbrg skrev:Den här låten är ett - i mitt tycke - bra exempel på en låt som berör mig såpass att jag fullständigt struntar i de tekniska tillkortakommandena.

Jo, skönt stuk på den gamla raggarlåten.
Lyssnar du på sånt? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-07 20:04

Ragnwald skrev:
Strmbrg skrev:Den här låten är ett - i mitt tycke - bra exempel på en låt som berör mig såpass att jag fullständigt struntar i de tekniska tillkortakommandena.

Lyssnar du på sånt? 8O

Egentligen inte.
Men just denna diggar jag fett.

Man får sas plocka en pralin lite här och var i genre-askarna.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 20:05

Strmbrg skrev:
Ragnwald skrev:

Lyssnar du på sånt? 8O

Egentligen inte.
Men just denna diggar jag fett.

Man får sas plocka en pralin lite här och var i genre-askarna.

Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-07 20:20

phloam skrev:
celef skrev:det enda skadliga för lyssnandet är ett för stort apparatintresse, då kan man aldrig känna ro

"Apparatintresset" är väl inte det som främst stör i/under musiklyssnandet, då är det ju snarare "intresset för välljud" som innebär ett aktivt lyssnande ("efter fel") samtidigt som man försöker lyssna på musik. 2 olika lyssningsprocesser som kolliderar, s.a.s.

Själv tycker jag snarare att en trevlig apparat kan få mig att slappna av och förmedla musiken, utan att konkurrera.

Edit: Jag tror myten om apparaten som störande är född ur en förnekelse av att själva ljudintresset kan tänkas störa musiklyssnandet mer. Apparaten får agera syndabock eftersom ljudintresset legitimerar köpandet av dyr utrustning.

jag håller inte alls med, din trevliga apparat kommer efter att du upptäckt att den blivit daterad av en mk2 eller signaturmodell bara skapa funderingar som kommer att störa ditt musiklyssnande, om du inte bryr dig om apparaten så lär apparaten ej heller störa ditt lyssnande, naturligtvis kan tyckas
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 20:24

celef skrev:
phloam skrev:

jag håller inte alls med, din trevliga apparat kommer efter att du upptäckt att den blivit daterad av en mk2 eller signaturmodell bara skapa funderingar som kommer att störa ditt musiklyssnande, om du inte bryr dig om apparaten så lär apparaten ej heller störa ditt lyssnande, naturligtvis kan tyckas

Det där tyckte jag var jobbigt förut. Så fort det kom en uppdaterad version eller
en helt ny apparat så tänkte jag automatiskt att den måste vara bättre. På
något dumt sätt föreställde jag mig att min blev sämre. Jag tror att många
resonerar på det viset och det gör att branschen fungerar på ett "dopat" sätt
egentligen. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-07 20:25

celef skrev:jag håller inte alls med, din trevliga apparat kommer efter att du upptäckt att den blivit daterad av en mk2 eller signaturmodell bara skapa funderingar som kommer att störa ditt musiklyssnande

NAD 208 mk II / NAD 208 signature? Bring it on!...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 20:29

Nattlorden skrev:
celef skrev:jag håller inte alls med, din trevliga apparat kommer efter att du upptäckt att den blivit daterad av en mk2 eller signaturmodell bara skapa funderingar som kommer att störa ditt musiklyssnande

NAD 208 mk II / NAD 208 signature? Bring it on!...

Absolut. Den modifieringen kan inte representera alla upphottade varianter
som spottas ut på marknaden. NAD:en visar snarare på att det finns lyckade
exempel i höstacken.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-07 20:39

mx skrev:Det där tyckte jag var jobbigt förut. Så fort det kom en uppdaterad version eller
en helt ny apparat så tänkte jag automatiskt att den måste vara bättre. På
något dumt sätt föreställde jag mig att min blev sämre. Jag tror att många
resonerar på det viset och det gör att branschen fungerar på ett "dopat" sätt
egentligen. :)

MKII, series III eller vad de nu kallas kanske är annorlunda men inte nödvändigtvis bättre, även om det kanske oftast är så, men den tidigare versionen blir ju inte sämre för det :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 20:41

Det tog några år att inse det bara. :?

Nu byter jag aldrig hifi längre. Anledningen denna gång skulle i så fall vara för
att byta ned mig och frigöra pengar om någon annan hobby skulle börja
inkräkta på budgeten för leksaker.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-07 23:00

mx skrev: Har du ingen annan hobby du kan fokusera på? :)

Han kanske kunde hänga på nåt forum istället för att lyssna på musik.
www.faktiskt.se eller nåt annat liknande ... :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 23:00

phon skrev:
mx skrev: Har du ingen annan hobby du kan fokusera på? :)

Han kanske kunde hänga på nåt forum istället för att lyssna på musik.
www.faktiskt.se eller nåt annat liknande ... :roll:

Ja, det är bättre än musik. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-07 23:05

Grabben har kommit till det stadiet när han börjat inse att mätning är hela grejen.
Kan för en del vara en kämpig brytpunkt att ta sig igenom, men på andra sidan skymtar det sanna ljuset. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-08 09:31

Panelguy skrev:
phloam skrev:Skulle man applicera samma synsätt på att skaffa t.ex. en hund så skulle man bortse från vad man egentligen känner för och välja vovve enbart efter diverse mätbara parametrar. Istället för att välja nåt mindre optimalt rent objektivt men som man gillar subjektivt. En vovve som man valt med hjärtat blir då inte enkelt utbytbar på samma sätt som en brukshund. Då kan man glädjas trots fel och brister.

Jag menar naturligtvis inte att man ska välja hifi (eller vovvar :) )

Vad menar du att skillnaden skulle vara mellan vovve och brukshund? Vi har två brukshundar/vovvar och dom är definitivt inte utbytbara....... oavsett vad man vill kalla dom :D . Anläggningen är en annan femma.

Dåligt exempel, men vad jag försöker belysa är att när nån valt en chihuahua för att den är så supersöt och skulle göra vadsomhelst för den så spelar det mindre roll om den är en bra vallhund el.dyl. Medan bonden som behöver en bra vakthund kanske har lättare att byta ut den om den visar sig vara en soffpotatis. Hmm ja dåligt ex som sagt :)

Jag tror iaf att det är lättare att se det positiva i en anläggning som man valt efter eget tycke och smak än nåt prestandamonster som man valt enbart på mätningar/recensioner och sen bara vill gömma undan. Den senare måste ju nästan vara "felfri" för att ha en berättigad plats i hemmet.

Sen kan man ju iofs noja in på fel hos favoritvintageanläggningen också, och då är det kanske hopplöst. Men det är mindre sannolikt menar jag :)

Att föra in ett ytterligare element i hifi-intresset (än hur det låter) kan göra att det inte slår knut på sig själv lika lätt, kort sagt. Tror jag iaf.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-02-08 12:02

Ha flera anläggningar är min medicin.

Har en rörhäck i gäststugan för att njuta av tunna/kalla fonogram. Gärna tillsamans
med en virre.
Har en bastung anläggning i vardagsrummet för party och bakgrundsmusik.

Och sen lyssningsrummet/hemma bion där jag kan vara hur kritisk jag vill och pilla på mina digitala filtet hela dagarna.
Det sköna är att filmsoundtrack ofta har en högre lägstanivå på kvalite så jag stör mig sällan på att annläggningen är "för" bra.

Hepp

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-08 16:56

phloam skrev:Jag tror iaf att det är lättare att se det positiva i en anläggning som man valt efter eget tycke och smak än nåt prestandamonster som man valt enbart på mätningar/recensioner och sen bara vill gömma undan. Den senare måste ju nästan vara "felfri" för att ha en berättigad plats i hemmet.

Jag skulle inte kunna tänka mig en anläggning bara för den mäter bra eller för att någon speciell recensent funnit den bra men som jag själv tycker låter dåligt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 17:03

Det låter ju skitbra hemma... Problemet är snarare min inställning som blir helt skruvad när jag under en period håller på och "testar"...
Sedan kommer jag liksom inte ut "testläget" igen....
Utan hör bara alla dumma "fel" som alltid finns om man inte ska inreda rummet som ett jäkla ljudlabb....
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-08 17:23

DVD-ai skrev:Det låter ju skitbra hemma... Problemet är snarare min inställning som blir helt skruvad när jag under en period håller på och "testar"...
Sedan kommer jag liksom inte ut "testläget" igen....
Utan hör bara alla dumma "fel" som alltid finns om man inte ska inreda rummet som ett jäkla ljudlabb....

det låter som att ljudlabbet är din allra våtaste dröm, kan du inte bara ge efter eller är hindren alldeles för höga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 17:38

Har inga möjligheter att släppa loss helt tyvärr...
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-08 18:33

Jag tycker att du ska koppla av med en annan hobby, förslagsvis fotografering. Sen kan du ju alltid lägga ut bilderna här. Du kan ju plåta din anläggning och ditt rum - bara som ett exempel. :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-08 19:11

Kan vara lite svårt att följa resonemanget;
det låter skitbra->testar en massa-> sen hör du bara alla dumma fel

låter det verkligen skitbra trots felen ifrån början?

Kanske köpa något roligare någonting färgat kanske , en svart mellanpudel? :-)

Eller något större mer dämpande typ en New Foundland som du placerar hundkorgen akustiskt rätt för?

Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.

lycka till

mvh/Harryup ;-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-08 19:13

Harryup skrev:Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.

Hifikatter lägger sig tillrätta på slutstegen och intensivlyssnar. Går de iväg, vet man att det är fel på ljudet 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-02-08 19:14

Länge sedan jag lyssnade på mina grejor nu. Lite av samma sits här!

Saknar det gammla grejorna, rör och OA. Svårt att få till ett öppet och trivsamt ljud med trissor och direktstrålande högtalare tycker jag. Det blir lite för analytiskt och tråkigt. OA driven av en bra tillverkad och konstruerad rörhäck is tha shit, du bara lyssnar o njuter.

Bara att starta rörhäcken fick en att gå igång, att sedan lyssna på musik genom den var ännu bättre :D

Prova får du se!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-08 19:34

En höjdardag idag med lyssning på piPs, BBK200 och PKK.
Sinussvep högt och lågt hela tiden, kanon, man tröttnar aldrig! :D
Radio Rix i pauserna tröttnar man däremot på ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 19:57

Harryup skrev:Kan vara lite svårt att följa resonemanget;
det låter skitbra->testar en massa-> sen hör du bara alla dumma fel

låter det verkligen skitbra trots felen ifrån början?

Kanske köpa något roligare någonting färgat kanske , en svart mellanpudel? :-)

Eller något större mer dämpande typ en New Foundland som du placerar hundkorgen akustiskt rätt för?

Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.

lycka till

mvh/Harryup ;-)

Jag hör fel som är små, alltså skitgrejer som jag stör mig på.
Gäller oavsett vart jag lyssnar någonstans... :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-08 21:03

Gå över till film och bio ett tag kanske lusten kommer åter.

lycka till

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-02-08 22:13

Håller med angående film.

Kan nästan lova att du inte kommer sitta och analysera ljudet när du har en handling att leva dig in i också.

Sen har ju ju en sån schysst basrigg nu också så det vore ju synd att inte motionera den med lite film :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-09 03:39

bensnake skrev:
mzi skrev:

Just detta du tar upp gör att jag själv inte anser "absolut trohet mot insignalen" vara det primära målet med en musikanläggning. De artefakter detta mitt synsätt i övrigt för med sig, kan jag förlåta. Utan problem. Jag är ganska trött på Stockfish...

Menar du verkligen att problemet är ljudkvaliteten (att den är för
hög)? :o Alltså att det finns för lite brister.

Är det inte snarare se att det är musiken som inte intresserar dig
som är problemet? Det hade jag kunnat förstå. Jag lider ofta av
att musik som spelas inte intresserar mig, men mycket sällan eller
aldrig av att ljudkvaliteten är för hög.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-09 03:58

Kanske läge att byta högtalare, till nåt bättre?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 07:04

Många blandade förslag... Fortsätt det är kul ! :D

Men ska klargöra för att det är inte anläggningen som det är fel på, det är rummet men framförallt mig som lyssnar efter fel snarare än på musiken.
Vilket jag inte slltid har gjort... Men gör just nu :(
Jag har inte rört stereon på 2dagar nu och det börjar redan kännas bättre!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-09 08:52

Är rummet så illa så lär det ju inte låta bra nästa gång du sätter på stereon heller.
Vad kommer det sig att du inte kan flytta?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:04

Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...

Men det är inte perfekt och det är vad som stör mig...

Men nog om detta, jag måste lära mig att acceptera rummets begränsningar...

Edit: det finns något som kallas pengar, Skiter man inte ut dom så tar vissa saker lite mer tid helt enkelt.
Och det där som kallas för bostadskö är något som man står i mest för skojs skull, för att hålla gnistan uppe.
Inte för att man någonsin kommer kunna få något ;)

Skämt åsido: det är, "trögt" på bostadsmarknaden runt Tokholm, hade jag inte varit född och uppväxt i utkanten så hade jag nog aldrig flyttat hit...
Jäkla skithål !

men har man vänner och släkt här så, njaa, trivs ju bra här i övrigt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:16

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.

Hifikatter lägger sig tillrätta på slutstegen och intensivlyssnar. Går de iväg, vet man att det är fel på ljudet 8)

:D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-09 09:16

Kanske göra en reality check och köpa lite biljetter till klassiska konserter i ett konserthus. Då kan man bli lite förvånad sen över att den perfekta stereon låter annorlunda mot hur det låter en bit ner i konsertsalen.
Sen kan man ju alltid efter det fundera på om man ens vill ha konsertljudet hemma och om de små felaktigheter på ett i många avseende helt annorlunda ljud verkligen spelar nån roll. Om det är full orkester som spelar så skulle jag nog inte vilja säga att en vanlig stereo eller en "ovanlig" är så särskilt nära verkligheten att små fel spelar roll. Det blir en fråga om smak mer än om det blir perfekt är mina åsikter.
Upp till stråkkvartett kan man få realistiskt ljud hemma sen får man nöja sig med ett man uppfattar som realistiskt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-09 09:17

DVD-ai skrev:Men det är inte perfekt och det är vad som stör mig...

Eftersom du aldrig kan göra det perfekt eller hitta något annat som är det, så är det bara att snabba upp den inlärningen.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:17

DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...

Edit: det finns något som kallas pengar, Skiter man inte ut dom så tar vissa saker lite mer tid helt enkelt.
Och det där som kallas för bostadskö är något som man står i mest för skojs skull, för att hålla gnistan uppe.

Skämt åsido: det är, "trögt" på bostadsmarknaden runt Tokholm, hade jag inte varit född och uppväxt i utkanten så hade jag nog aldrig flyttat hit...
Jäkla skithål !

Köp en bostad?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:24

Harryup skrev:Kanske göra en reality check och köpa lite biljetter till klassiska konserter i ett konserthus. Då kan man bli lite förvånad sen över att den perfekta stereon låter annorlunda mot hur det låter en bit ner i konsertsalen.
Sen kan man ju alltid efter det fundera på om man ens vill ha konsertljudet hemma och om de små felaktigheter på ett i många avseende helt annorlunda ljud verkligen spelar nån roll. Om det är full orkester som spelar så skulle jag nog inte vilja säga att en vanlig stereo eller en "ovanlig" är så särskilt nära verkligheten att små fel spelar roll. Det blir en fråga om smak mer än om det blir perfekt är mina åsikter.
Upp till stråkkvartett kan man få realistiskt ljud hemma sen får man nöja sig med ett man uppfattar som realistiskt.

mvh/Harryup

Har sett några akter på berwaldhallen, så har det som reference gällande klassisk musik.

Men jag är inte entydligt ute efter att det ska låta "precis som i verkligheten" utan jag gilalr att ha lite extra skjuts kring 100-200Hz utan att det får bli för mycket...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:24

mx skrev:
DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...

Jäkla skithål !

Köp en bostad?

= krävs massor med pengar ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:25

DVD-ai skrev:
mx skrev:

Jäkla skithål !

Köp en bostad?

= krävs massor med pengar ;)

Du jobbar ju för tusan på Swedbank. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:26

Just ja, men de hjälper inte ;)

Lån får jag lätt, men det är 15% som ska till i alla fall...
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:28

DVD-ai skrev:Just ja, men de hjälper inte ;)

Lån får jag lätt, men det är 15% som ska till i alla fall...

Blanco en månad tidigare. Sätt in pengarna på ett kontot. Ta sedan ett eller
flera bolån. Är väl inte svårt? :)

Du har ju alla förutsättningar för att köpa bostad.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:30

Mmmm, sedan e ju aspekten att låna sig över öronen känns inte så kul heller :roll:

Men ja, det är en idee... som jag funderat på men inte har jag tagit någon ritkigt ställning till det hela.

bästa vore ju om jag kunde smöra för farsan så att han kunde bistå lite :D

Får bära mycket ved i sommar :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:31

Farsan erbjuder väl redan bostad idag? Nu är det dags att flyga själv. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-09 09:33

Ni får helt enkelt starta ett hifikollektiv.
Så kan ni lägga en slant var till att fixa ett rum helt perfekt, tänk då hade du allt var bra nära nirvana.
Eller nej förlåt, du skall ju bara skaffa y-12 och i56s först ;)
Aja bara hålla tummarna för att någon annan har dom i kollektivet :p

Just stereo/hembiointresset har gjort att lägenhet eller parhus är aktuellt för min del.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:34

Farsan erbjöd sig att vi skulle bygga ett ytterligare litet, men vidare utbyggningsbart hus på tomten som man dessutom skulle kunna dela av (det va dock inte erbjudet), men det vill jag inte...
ligger så jäkla ute i ingenstans...

Man kan ju lägga fram det som att dom pengarna kunde vara dom 15%'en :)

aja vi får se...
Jag är bara SJUKLIGT nojjig för att ta stora lå, jag hatar att låna pengar, och att låna ut pengar i någon form...
Jag vill bara bli av med lån så snart som möjligt efter att jag fått dom... :?

Så, därav tar det mot att dessutom låna dom 15%'en... :cry:
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:37

Ja, bor man hemma och arbetar samtidigt behöver man ju inte låna till
särskilt mycket skulle jag tro. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:37

NiklasF skrev:Ni får helt enkelt starta ett hifikollektiv.
Så kan ni lägga en slant var till att fixa ett rum helt perfekt, tänk då hade du allt var bra nära nirvana.
Eller nej förlåt, du skall ju bara skaffa y-12 och i56s först ;)
Aja bara hålla tummarna för att någon annan har dom i kollektivet :p

Just stereo/hembiointresset har gjort att lägenhet eller parhus är aktuellt för min del.

Hade varit mysigt med ett hifikollektiv. :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:38

Lär ju bli slagsmål om vem som ska lyssna på vad, och när. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:40

mx skrev:Ja, bor man hemma och arbetar samtidigt behöver man ju inte låna till

Hur menar du ?

Att man e rik för de ? :)

Njaaa, jag är en alldeles för omaterialistisk och pengakåt person för att vara rik, jag hittar alltid på massor med saker helatiden som resulterar i att pengarna försvinner :oops:

Men jag Lever väldigt mycket, och vill göra saker som tyvärr ofta resulterar i att pengar går åt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:42

DVD-ai skrev:

Hur menar du ?

Njaaa, jag är en alldeles för omaterialistisk och pengakåt person för att vara rik, jag hittar alltid på massor med saker helatiden som resulterar i att pengarna försvinner :oops:

Men jag Lever väldigt mycket, och vill göra saker som tyvärr ofta resulterar i att pengar går åt...

Ja, och du behöver inte låna till det. Lägg på topp- och bottenlån, billån och
övrigt driftskostnader så ska vi hur mycket du har kvar att göra saker för
hela tiden. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-09 11:03

DVD-ai skrev:Farsan erbjöd sig att vi skulle bygga ett ytterligare litet, men vidare utbyggningsbart hus på tomten som man dessutom skulle kunna dela av (det va dock inte erbjudet), men det vill jag inte...
ligger så jäkla ute i ingenstans...

Låter väl som en bra idé. Men bygg det så det är "enkelt" uppslängt på ett lastbilssläp när du skall flytta. Rejäla balkar att lyfta i, torpargrund.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-09 11:46

Men är det inte rätt uppenbart att det varken är ljudkvaliteten, eller rummet, eller inspelningarna det är fel på - det är sättet att lyssna på som är haken. Och det är ju inte felen i sig som triggar detta sätt att lyssna utan något annat som gör att du fokuserar på dem när du börjar lyssna. Frågan är vad.

Jag tror att förklaring ligger på det psykologiska planet, speciellt då det verkar vara något som drabbar många med helt olika anläggningar/förutsättningar.

Ska man lyssna på musik så kanske man bör gå in med rätt "mindset" eller liknande från början. Hur underlättar anläggningen och/eller miljön att man hamnar i rätt sinnesstämning?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 12:12

mx skrev:
DVD-ai skrev:

Hur menar du ?

Ja, och du behöver inte låna till det. Lägg på topp- och bottenlån, billån och
övrigt driftskostnader så ska vi hur mycket du har kvar att göra saker för
hela tiden. :lol:

ja vet ;)

Därför jag inte är intresserad av ett "svensson liv" 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-09 15:34

phloam skrev:Men är det inte rätt uppenbart att det varken är ljudkvaliteten, eller rummet, eller inspelningarna det är fel på - det är sättet att lyssna på som är haken. Och det är ju inte felen i sig som triggar detta sätt att lyssna utan något annat som gör att du fokuserar på dem när du börjar lyssna. Frågan är vad.

Jag tror att förklaring ligger på det psykologiska planet, speciellt då det verkar vara något som drabbar många med helt olika anläggningar/förutsättningar.

Ska man lyssna på musik så kanske man bör gå in med rätt "mindset" eller liknande från början. Hur underlättar anläggningen och/eller miljön att man hamnar i rätt sinnesstämning?

Det ligger säkert en hel del i detta.

Jag tror så här:
Med trist musik så blir engagemanget i musiken lidande.
Då är sannolikheten nog ganska hög att man i stället börjar engagera sig i hur det låter, hur anläggningen beter sig och hur akustiken i rummet är.

Med riktigt bra musik så tar musikengagemanget överhanden och man funderar inte alls speciellt mycket på apparater och teknik.

Återgå till Generellt om hifi